Ovanliga sexuella preferenser (Omröstning)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har du ovanliga sexuella preferenser?

Ja
42
60%
Nej
28
40%
 
Antal röster : 70

Ovanliga sexuella preferenser (Omröstning)

Inläggav Laika » 2010-06-15 22:05:39

Den fjortonde frågan i Aspiequizet är: "Har du ovanliga sexuella preferenser?". Är det vanligare eller ovanligare jämfört med NT att aspies har det, eller är det någon sorts kontrollfråga? Jag antar att det är en generande fråga för många att svara på i tråden men det vore intressant om ni som svarar "ja" i omröstningen preciserar.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Inläggav Lakrits » 2010-06-15 22:08:16

Frågan är alldeles för luddig. För att kunna svara måste man i sådana fall få veta vad som räknas som vanliga och ovanliga sexuella preferenser i frågeställarens ögon.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav jorand » 2010-06-15 22:11:12

Alternativt i quizskaparens ögon.
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Inläggav Lakrits » 2010-06-15 22:20:40

jorand skrev:Alternativt i quizskaparens ögon.

Som ju är frågeställaren i det här fallet.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Alien » 2010-06-15 22:22:42

Kanske något av det som nämns som parafilier i dessa trådar:

http://www.aspergerforum.se/fetischism-t3369.html

http://www.aspergerforum.se/skillnad-mellan-specialintresse-och-fetisch-omrostning-t10196.html

http://www.aspergerforum.se/asperger-och-parafilier-t9514.html

http://www.aspergerforum.se/sexualitet-och-klader-t9501.html

Eller här om [WikiSve]Parafilier[/WikiSve].

Vad som är "normalt" el inte, varierar med tiden och kulturen. Jag skulle säga att voyeurism och exhibitionism anses normalt nuförtiden, annars skulle ingen vilja titta på el spela i porrfilmer. Likaså tycks bröstfixering och hebefili vara normalt, eftersom det poängteras så i reklamen.

Har för att det har skrivits här någonstans på forumet om en kvinna (aspergare?) som led (?) av dendrofili.

Jag vet inte om jag är vanlig el ovanlig. Jag misstänker att jag är ovanligt kräsmagad, eftersom även sånt som räknas som "normalt" är äckligt i mina ögon.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav DIProgan » 2010-06-15 23:49:27

Kanske är det bäst att definiera utifrån vad man själv tycker är ovanligt osv.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav Lakrits » 2010-06-16 0:47:04

DIProgan skrev:Kanske är det bäst att definiera utifrån vad man själv tycker är ovanligt osv.

Då krävs det antingen a) en uppsättning liknande frågor, där man ställer frågan på olika sätt eller b) en mycket stor och representativ population, för att få bra statistik.

Eller c) vara som min mor och instinktivt förstå innebörden i frågorna och glatt kryssa på.

Allt beror på vad och vilka man vill mäta.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav carl » 2010-06-16 1:33:08

Frågor i formulär som har med uppskattning utifrån subjektiv (särskilt egen) uppfattning tycker jag är svåra. I det här fallet svarar jag så som jag tror att frågeställaren uppfattar som ovanligt, vilket oftast inte är vad jag uppfattar.

Det är ett vanligt problem i formulär. och jag brukar tänka vad som är motivet bakom frågan och vad jag tror att frågeställaren vill ha fram (i det här fallet alla som avviker sexuellt). Sen svarar jag utifrån vars jag tror att jag ligger på den skalan. I det här fallet två läger. Avviker jag sexuellt i frågeställarens ögon? Ja eller nej. Jag hoppas givetvis inte att jag räknas som sexuellt avvikande eftersom det tenderar att låta negativt. Däremot om jag har en sämre period så kanske jag tenderar att se mig själv i en mer negativ dager vilket skulle kunna få mig att svara mer negativt.

Eftersom jag oftast inte tar formulär så seriöst pga frågornas natur, så tillåter jag mig själv ofta att få svara fel om så skulle vara fallet för att undvika fastna i formuläret vilket, som ovanstående visar, kan vara energikrävande. :)
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav carl » 2010-06-16 2:02:37

Här hittade jag faktiskt en sak som gjorde frågan lite komplicerad. rdos beskriver frågan men syftar på något annat som jag inte riktigt vet vad han menar. http://www.aspergerforum.se/post38945.html#p38945

Så frågan vad ovanliga preferenser är blir lite mer komplicerad.

(apropå inlägget så är det som att jag läste det igår.. :wink: eller är det fel datum? ) :)
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Zombie » 2010-06-16 2:06:52

... och få hoppas att ikryssaren har samma instinkt som quizzaren.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav rdos » 2010-06-16 6:28:16

Tips för vidare läsning:
http://blog.rdos.net/?p=45
http://www.rdos.net/eng/aspeval/#ASPIE_SOCIAL

Frågan är en sammanfattning av tidigare aspekter, men även sådant som jag aldrig vågat fråga om, för att få tillräcklig relevans för att motivera att aspekten ska vara med. Det som varit med tidigare är HBT och BDSM.
Det som inte varit med är t.ex. exhibitionism och pedofili.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2010-06-16 6:36:45

Lakrits skrev:[Då krävs det antingen a) en uppsättning liknande frågor, där man ställer frågan på olika sätt eller b) en mycket stor och representativ population, för att få bra statistik.

Eller c) vara som min mor och instinktivt förstå innebörden i frågorna och glatt kryssa på.

Allt beror på vad och vilka man vill mäta.


Det finns relaterade frågor, även om dessa inte är självklara (kolla i blogginlägget jag länkade ovan), det har oxå varit en del utredning av delområden (dock långt ifrån heltäckande), och numera finns ett väldigt stort underlag.

Men ni kanske vill att jag ska reda ut exhibitionism och pedofili i AS-populationen? 8)
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav MsTibbs » 2010-06-16 11:06:53

Jag är bi, är det annorlunda?
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Laika » 2010-06-16 11:15:17

MsTibbs skrev:Jag är bi, är det annorlunda?

I den utsträckning det är annorlunda (vilket jag inte precis skulle säga att det är) är det nog snarare en annorlunda sexuell läggning än en annorlunda sexuell preferens.

Jag har förstått det som att sexuella preferenser handlar om specifika aktiviteter eller saker som man tycker om sexuellt, till exempel voyeurism, sadomasochism och fetischism.

Eftersom det inte finns någon definition av "normal" sexualitet är det givetvis förbaskat svårt att avgöra vad som skulle räknas som avvikande. Ett beteende som jag tycker verkar tyda på att man har avvikande sexuella preferenser är det här: att leta partners inom speciella sexuella områden, till exempel Darkside.se eller på klubbar med specifika inriktningar, för att personen upplever att det är svårt att ta upp preferensen med "icke-invigda" och att ens hitta någon bland dem som delar preferensen.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Inläggav MsTibbs » 2010-06-16 11:39:02

Laika skrev:
MsTibbs skrev:Jag är bi, är det annorlunda?

I den utsträckning det är annorlunda (vilket jag inte precis skulle säga att det är) är det nog snarare en annorlunda sexuell läggning än en annorlunda sexuell preferens.

Jag har förstått det som att sexuella preferenser handlar om specifika aktiviteter eller saker som man tycker om sexuellt, till exempel voyeurism, sadomasochism och fetischism.

Eftersom det inte finns någon definition av "normal" sexualitet är det givetvis förbaskat svårt att avgöra vad som skulle räknas som avvikande. Ett beteende som jag tycker verkar tyda på att man har avvikande sexuella preferenser är det här: att leta partners inom speciella sexuella områden, till exempel Darkside.se eller på klubbar med specifika inriktningar, för att personen upplever att det är svårt att ta upp preferensen med "icke-invigda" och att ens hitta någon bland dem som delar preferensen.


Haha, jag är normal! :lol: Visserligen har jag ett konto på Darkside, men har aldrig träffat nån IRL därifrån och vill det inte heller.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Lakrits » 2010-06-16 13:12:47

rdos skrev:
Lakrits skrev:[Då krävs det antingen a) en uppsättning liknande frågor, där man ställer frågan på olika sätt eller b) en mycket stor och representativ population, för att få bra statistik.

Eller c) vara som min mor och instinktivt förstå innebörden i frågorna och glatt kryssa på.

Allt beror på vad och vilka man vill mäta.


Det finns relaterade frågor, även om dessa inte är självklara (kolla i blogginlägget jag länkade ovan), det har oxå varit en del utredning av delområden (dock långt ifrån heltäckande), och numera finns ett väldigt stort underlag.

Men ni kanske vill att jag ska reda ut exhibitionism och pedofili i AS-populationen? 8)

Jag skiter i vilket, utan påpekar bara att om frågan tas ur ett sammanhang och ställs för sig själv, så är den för löst formulerad för att kunna svaras på. Jag har aldrig tagit Aspie-quiz och har ingen anledning att någonsin göra det, så om rdos vill utveckla det får han göra det utan min hjälp.

Jag är dock en duktig, numera f.d., forskare och har erfarenhet av att hantera den här typen av dataset.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav treeman » 2010-06-16 14:03:34

Jag är helt straight och vanlig. För mig är sex en del av kärlek.
:-)088

Fast det kanske är en "Ovanlig sexuell preferens". Undrar ibland hehe.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Inläggav Lakrits » 2010-06-16 14:14:50

MsTibbs skrev:(...) ett konto på Darkside (...)

Vad är Darkside för något?
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav geocache » 2010-06-16 15:11:34

Lakrits skrev:
MsTibbs skrev:(...) ett konto på Darkside (...)

Vad är Darkside för något?


http://www.darkside.se/

(Nej, jag är inte medlem där :wink:)
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav Lakrits » 2010-06-16 15:21:08

geocache skrev:
Lakrits skrev:
MsTibbs skrev:(...) ett konto på Darkside (...)

Vad är Darkside för något?


http://www.darkside.se/

(Nej, jag är inte medlem där :wink:)

Jag antar att är fler än du som "inte" är det ;)

I sexprylbutiken Lustgården i Uppsala fanns det för ungefär tio år sedan, när jag var student, ett uppblåsbart får till försäljning. Vi funderade på att sitta i butiken och vänta tills någon köpte det bara för att kunna fråga vad det var som var attraherande med ett på valda ställen anatomiskt någorlunda korrekt badleksaksfår i naturlig storlek. Men det gjorde vi aldrig.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Liljencroowna » 2010-06-16 15:22:23

treeman skrev:Jag är helt straight och vanlig. För mig är sex en del av kärlek.
:-)088

Fast det kanske är en "Ovanlig sexuell preferens". Undrar ibland hehe.


Ovanligt kanske är att vara asexuell :?:
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Liljencroowna » 2010-06-16 15:23:49

Lakrits skrev:
geocache skrev:
Lakrits skrev:
MsTibbs skrev:(...) ett konto på Darkside (...)

Vad är Darkside för något?


http://www.darkside.se/

(Nej, jag är inte medlem där :wink:)

Jag antar att är fler än du som "inte" är det ;)

I sexprylbutiken Lustgården i Uppsala fanns det för ungefär tio år sedan, när jag var student, ett uppblåsbart får till försäljning. Vi funderade på att sitta i butiken och vänta tills någon köpte det bara för att kunna fråga vad det var som var attraherande med ett på valda ställen anatomiskt någorlunda korrekt badleksaksfår i naturlig storlek. Men det gjorde vi aldrig.


LOL

Funderar på att gå med där. :P

Det kanske var till att ha med i badet? ;)
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav matterik » 2010-06-16 15:35:13

I en annan låst tråd så står det att det ska finnas en korrelation mellan homosexualitet och asperger. Men jag har hittat information att det är tvärtom. Men det är också bara spekulationer. Tänkte bara visa vad jag hittade på nätet.

Homosexuality VS Autism
My reading on neurology, and particularily on the neurological causes of homosexuality, autism and other "abnormalities", have led me to believe that male homosexuality and autism are only the two extremities of the same phenomenon.

Serious researches have shown that male homosexuality is inborn, and caused by a lack of testosterone in the mother's blood during pregnancy, or an excess of it if the baby is a girl. Given the fact that it is much easier for a woman to lack testosterone (a male hormone only found in low level in the female body), this explains the higher incidence of true, immutable homosexuality among men than women. Homosexuality among women is more often bisexuality, and can also often be explained by the closer emotional and affective ties that women are capable of.

Autism has many possible causes. Like for homosexuality, there is a hereditary factor. And like for homosexuality, the influence of testosterone on the foetus is possibly the most important of all factors. The incidence of autism is also much greater among males, but contrarily to male homosexuality, it is not caused by a lack of testosterone but an excess of it. (note that some cases of autism, especially those involving mental retardation, are caused by brain damages or viral/bacterial infection of the brain).

In other words, whereas a male homosexual's brain is too feminine due to a lack of male hormones during its formation, and thus experience the same feelings as a woman's brain, an autist's brain is too masculine, even for a man. This explains why women are less likely to become autistic, as their lower postnatal testosterone levels are always lower.

Theoretically, it would thus be impossible for a male autist to be also homosexual or vice versa. However, female autists are quite likely to be homosexual, due to their overly masculinised brain.

Grading scale

In human psychology, nothing is black and white, but a long gradation of greys in between two theoretical extremities. In the same way as there are "hard-core" homosexuals, disgusted at the idea of touching somebody from the other sex, and bisexual who stand in between heterosuality and homosexuality, there are many levels of autism, from profound to slight.

The more benign cases of autism are called high-functioning autism (HFA). An even lighter version is Asperger's syndrome (AS). Many resources don't make the differences between the two; however, the differences may well be like described below :
Quote:
Asperger's syndrome compared to high-functioning autism:

*
* AS = Verbal IQ > Performance IQ; HFA = inverse
* AS = motor clumsiness; HFA = motor skills can be an islet of ability
* AS = can be very verbose; HFA = more often silent and withdrawn
* AS = communicates in words; HFA = may communicate in simple gestures, especially as a young child
* AS population average IQ usually higher than that of HFAs
* AS = may be reported as having more interest in socializing; HFA = stereotypically reported as having less interest in socializing
* AS = geeky, intellectual; HFA = "special," odd
* AS = less noticeable stims; HFA = more noticeable stims
* AS = fewer meltdowns and better sensory integration; HFA = more meltdowns and greater sensory integration dysfunction
* AS = obsessive interests are more abstract and intellectual - conceptual systems; HFA = obsessive interests tend to be simple and concrete or systems based in the physical world


On a scale of intensity, correlating to the masculinisation of the brain, we could grade human brain types like this (for men only) :

Very masculine brain (high testosterone)
Profound Autism
Autism
High-functioning Autism
Asperger's Syndrome
Neutral
Slight Bisexuality
Bisexuality
Homosexuality
Profound Homosexuality
Very feminine brain (low testosterone)

The scale for women is more difficult to establish, as homosexuality correlates a bit with autism, or is completely unrelated (in the case of female affection, charm and sensuality playing between two female individuals).

Neutrality is of course also a theoretical case. Everyone (at least every man) probably has an inclination in one way of another. Less sociable, less fashionable, more "geeky" and logical tend more on the autist side (even if they are not autistic), while very talkative, fashionable men always hanging out with friends or gossiping are more likely on the other side (even if they are straight). Of course there are always exceptions, and it is certainly possible for some on the geeky side to be gay as well, although probably rarer. One explanation is that autism can be caused by testosterone levels after birth, while homosexuality is more generally induced before birth.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav geocache » 2010-06-16 15:36:14

Lakrits skrev:I sexprylbutiken Lustgården i Uppsala fanns det för ungefär tio år sedan, när jag var student, ett uppblåsbart får till försäljning.


"Uppblåsbara Barbara" känner jag till (dock inte av egen erfarenhet; jag föredrar "äkta vara" :wink:) men att kn*lla med ett "får" av plast... nääää... inte ens ett äkta får kan jag tänka mig att göra "det" med... isch.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in