Östasiatisk musik

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Östasiatisk musik

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-05-18 0:12:03

Japansk populärmusik är ett utav mina intressen (gillar även vissa koreanska och kinesiska band) och då det inte fanns någon tråd om detta skapade jag en. Så denna tråd är till för att snacka om och posta länkar till östasiatisk musik (alltså musik från Kina, Japan, Korea eller Taiwan).

Några utav mina favoritband/artister är:

An Cafe
Moi dix Mois
Hikaru Utada
AKB48
Hisakawa Aya
Wakeshima Kanon

(postar videos senare)
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Östasiatisk musik

Inläggav osäker » 2011-05-21 5:23:29

Jag lyssnar mest på japansk musik, men ett trevligt sydkoreanskt band är 자우림 (Jaurim).

Några relativt okända japanska band:
Hazel Nuts Chocolate kan sägas vara det slutgiltiga beviset för den japanska kulturens överlägsenhet.

Apropå Wakeshima – som jag aldrig lyssnat på – är en annan söt cellotjej sångerskan i のあのわ (Noanowa).

ふくろうず (Fukurouzu) – mer specifikt sångerskans röst – skulle jag tro är som en mögelost, att de flesta finner den vidrig, en del kan lära sig uppskatta den och ett fåtal gillar den från början.


王菲 (Faye Wong) är kanske världens mest kända kinesiska sångerska, och således en av världens mest kända sångerskor, men här är det nog inte så många som hört talas om henne, vilket är synd, med tanke på hur behaglig hon är att lyssna på.



Irl har jag stött på tre personer som lyssnat på japansk musik men ingen som lyssnat på någon annan ostasiatisk musik, frånsett asiater. Å andra sidan har jag väl inte stött på någon svensk som lyssnat ens på dansk-, polsk- eller finskspråkig musik heller, så det kanske inte är så konstigt.
osäker
 
Inlägg: 246
Anslöt: 2009-08-24
Ort: Stockholm

Re: Östasiatisk musik

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-05-21 11:04:33

osäker: Jag kände till alla utom Jaurim, men de var inte riktigt min stil heller. Fukurouzu tycker jag är bra även om hon inte är någon favorit och Faye Wong har verkligen en mysig/trevlig röst ^^


Här kommer musik för oss som även gillar lite tyngre musik.

Ego Fall är ett kinesiskt metalband som bla använder sig av traditionel mongoliska instrument och sång.


Codename: Wingless är ett japanskt heavy/gothic metal band.


Sincerity Green är också ett japanskt gothic metal band. Består enbart av tjejer.


Gallhammer är ett japanskt black/doom metal band, även de består enbart av tjejer.


Dark Mirror ov Tragedy, sydkoreanskt gothic/death/symphonic black metal.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Östasiatisk musik

Inläggav osäker » 2011-05-28 11:42:54

Hum, du tycks vara något slags j-musikexpert – av alla du nämnt hade jag bara hört talas om typ tre och en halv ur trådstarten. Jag gillar mongolisk/tuvansk strupsång men förstår mig inte på hårdock alls (jag försöker lite då och då). Något cumuluslätt (svårt med genrer – ambientglitchpop?) kanske kan ge lite balans:

osäker
 
Inlägg: 246
Anslöt: 2009-08-24
Ort: Stockholm

Re: Östasiatisk musik

Inläggav BossBorot » 2011-06-03 1:33:08

Jag lyssnar på rätt mycket Japansk musik, så jag kanske skulle ta och bidra med några artister/band jag gillar;

Först upp är en "grupp"(som egentligen endast består utav en enda person) som är otroligt svår att klassificera.
Eftersom Sound Horizon har sådan varierande musikstil och flera olika sångare som kommer och går hela tiden så skulle jag gärna vilja visa upp minst 1 eller 2 låtar från varje album, men jag antar att jag får begränsa mig.

Jag äger alla av deras CD-skivor som sålts kommersiellt, men tyvär så är det I princip nästan omöjligt att få tag på deras gamla Doujin-album nuförtiden (Om man inte vill lägga ut runt 50,000 spänn på auktioner). Deras allra första album brukar gå för runt 20,000 spänn på Yahoo Auctions :(

Shikata Akiko. Henens låtar är ofta rätt komplexa, med många lager av korus och harmonier.


Japanskt "Youkai" Heavy Metal band med fantastisk ledsångerska.


Zektbach. Kompositör Tomosuke Funaki's alias när han gör musik för hans koncept-fantasivärld/historia "The Epic of Zektbach".


Love Solfege', ännu en doujin-grupp som börjat släppa ut skivor kommersiellt.


Capsule
BossBorot
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2011-03-30

Re: Östasiatisk musik

Inläggav PelleVångman » 2011-07-01 16:36:34

Mami Kawada hon är en artist som har gjort öppningslåtar till båda Shakugan No Shana och Toaru Majutsu No Index! Gillar hennes stil och röst :) Sen är hon väldigt attraktiv!. :roll:



Abingdon Boys School är ett rätt så najs rockigt & pop influerat band som har gjort öppningslåtar till bland annat D Gray Man <3<3. De har dessutom awesome klädstil :P

PelleVångman
Inaktiv
 
Inlägg: 459
Anslöt: 2011-01-06
Ort: Mitt Hemliga Högkvarter

Re: Östasiatisk musik

Inläggav Maldita » 2011-07-01 17:48:34


Muge no Hito, en låt av det japanska bandet Gonin-Ish, som jag gillar.
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Re: Östasiatisk musik

Inläggav Alien » 2011-07-01 21:29:24

Modern kinesisk populärmusik, både smäktande romantisk sång och rap: http://v.youku.com/v_playlist/f6328049o1p1.html

Det ord som finns på ene killens vita t-tröja är ài (kärlek) med traditionellt tecken (det är bara där radikalen för "hjärta" syns; i det förenklade har den försvunnit):

kärlek.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Östasiatisk musik

Inläggav Maldita » 2011-07-01 21:50:25



Shonen Knife, ett japanskt band. Jag tycker att de spelar vad som kan kallas för flickpunk, sockersöta sångröster och punk i en skön blandning. Gulliga texter om Barbiedockor, godis, sköldpaddor, jättestora kattungar och annat märkligt. Tydligen var detta ett av Kurt Cobains favoritband, och skaparna bakom serien Tank Girl rekommenderade Shonen Knife som passande musik till serien.
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Re: Östasiatisk musik

Inläggav SungMee » 2011-07-14 14:00:48



Denna låt och grupp fick mig att hitta mina rötter igen... Om jag någon gång fick träffa dem så skulle jag tacka dem för allt i världen... Att intressera mig för mitt hemland och så,, :P
SungMee
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2011-07-14

Re: Östasiatisk musik

Inläggav Alien » 2011-08-22 16:22:49

Här sjunger en amerikan (på kinesiska) en gammal kineisk sång:



Det gillar mjuk romantisk pop i Kina. (Titeln betyder "Halvmånen kommer fram".)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in