orolig över asperger

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

orolig över asperger

Inläggav samsungphone » 2015-04-30 15:07:53

Jag är orolig över att om jag får en diagnos så kan jag inte göra vad jag vill. Jag är döv pga en olycka och jag kanske har lite asperger, men det är inte så mycket. Jag kan få ut pengar på försäkring om jag har det.

Men jag är orolig att jag ses som funktionshindrad eller störd. Så att om jag t.ex. väljer att åka runt i världen och resa i två år och mina föräldrar vill träffa mig så kan de bara efterlysa tokiga mig med funktionshindret Asperger och då anses jag tokig och de är normala och de får makt över mig och kan bestämma över mig.

Jag är också orolig över att jag talar teckenspråk och skriver och pratar med folk på det viset. Om t.ex. jag pratar med en tjej och hon ringer polisen och säger att han var väldigt obehaglig. Då låser de in mig för jag har Asperger och är annorlunda och kan inte förstå andra så bra?
Jag är inte otrevlig eller något. Men oavsett om man kan tala eller inte så kan vissa kvinnor (kanske en på 5000) klaga till någon om man raggar på dem.
Men det lär väl inte leda till att man blir inlåst på rättspsyk pga att man trakasserar kvinnor och inte kan förstå andra? I så fall bör det väl leda till en rättegång i värsta fall där man ser att det inte var ngt brott att en döv frågade var McDonalds ligger och om hon svarade vart det ligger och log så frågade man om hon ville följa med en dit? Att ett klagomål skulle komma är inte sannolikt men en på 5000 skulle kunna klaga.

Eller om jag är inblandad i en bilolycka att jag blir av med körkortet för det är tokiga Stefans fel med Asperger som inte kan förstå andra människor så bra.

Eller att man blir rånad och slår ner rånaren så får man sitta på rättspsyk i 10 år eller hela livet fast andra skulle få sitta i fänglese i tre veckor.

Jag är orolig över att behandlas orättvist av rättssystemet eller liknande om jag har Asperger. Det positiva är att man kan få ut pengar. Och även viss hjälp kan vara bra om den är frivillig och inte att man spänns fast och får mediciner i skinkan.

Jag arbetar bara 50 procent och 150 000 in på kontot är bra och även aktivitetsersättning eller liknande är bra.

Men jag är orolig över andra saker. Egentligen är jag döv och det är på gränsen om jag har asperger. Ingen skulle nog ha märkt det om jag inte var döv. Och sagt att jag borde utreda om jag har det.
samsungphone
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2015-04-30

orolig över asperger

Inläggav samsungphone » 2015-04-30 15:11:29

Jag menar alltså om jag gör småbrott eller normala saker som kanske eventuellt kan tolkas som brott som ger andra 3 veckor i fängelse. Då är jag orolig över att jag anses tokig och störd och jag förstår inte andra så jag får rättspsyk i 3 år eller liknande. Alla vet ju att straffen är låga i Sverige. Man får knappast 4 år i fängelse för att man slagit någon i självförsvar eller om man sexuellt trakasserat någon. Dock skulle jag aldrig sexuellt trakassera någon men man kanske kan få det dit om man vill.
samsungphone
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2015-04-30

orolig över asperger

Inläggav samsungphone » 2015-04-30 15:12:04

Även orolig över att tex mina föräldrar kan bestämma över mig om jag har denna diagnos.
samsungphone
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2015-04-30

orolig över asperger

Inläggav samsungphone » 2015-04-30 15:19:06

Den vanligaste frasen jag hör i Sverige idag är "Jag ska knulla din mamma". Om jag någon gång skulle säga något taskigt och blir anmäld kanske man säger att "han har begått olaga hot och han har asperger och förstår inte andra." Sen blir man inlåst i flera år. Fast alla andra säger dumma saker och de får kanske fängelse 2 månader men i 99,999999 % av fallen händer inget.
samsungphone
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2015-04-30

orolig över asperger

Inläggav Hundralappen » 2015-04-30 15:20:27

Sluta trolla :-)Happy
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

orolig över asperger

Inläggav samsungphone » 2015-04-30 15:41:24

Varför trollar jag? Jag har kollat på internet och sett många dåliga saker med att ha Asperger.
samsungphone
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2015-04-30

orolig över asperger

Inläggav sugrövmanövern » 2015-04-30 15:43:18

Men skaffa inte Aspergers då. Enkelt.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

orolig över asperger

Inläggav samsungphone » 2015-04-30 15:52:31

Min fråga är ju om sådana saker kan hända eller om jag oroar mig i onödan.
Jag tjänar inte så mycket som jag vill och behöver pengar. Dock tjänar jag ju hellre lite pengar än att jag ses som tokig så jag inte får bestämma över mig själv, eller att jag behandlas orättvist på andra sätt.
samsungphone
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2015-04-30

orolig över asperger

Inläggav KrigarSjäl » 2015-04-30 16:44:32

Om du nu inte är ett troll:

-Nej, man hamnar inte på rättsspsyk hursomhelst bara för att man har aspergers.
-Nej, ens föräldrar kan inte plötsligt börja "bestämma" över en.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2015-04-30 16:53:52, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: orolig över asperger

Inläggav tahlia » 2015-04-30 16:48:43

Behöver pengar... På aktivitetsersättning eller sjukersättning får du ut mindre än 7000 i månaden på 100% och får inte arbeta alls utöver det. Dessutom blir du inte beviljad någon av dem bara för att du har en diagnos - du måste fortfarande bedömas som inkapabel till arbete vilket långt från alla aspergerare är.
Diagnosen handlar om dina svårigheter och hur stora de är, inte om försörjning. Har du "lite asperger" som du säger, lär du inte få en diagnos - alla människor kan sägas ha "lite asperger" på ett eller annat vis.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

orolig över asperger

Inläggav samsungphone » 2015-04-30 16:58:03

OK bra svar. Tack.
KrigarSjäl skrev:Om du nu inte är ett troll:

-Nej, man hamnar inte på rättsspsyk hursomhelst bara för att man har aspergers.
-Nej, ens föräldrar kan inte plötsligt börja "bestämma" över en.
samsungphone
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2015-04-30

orolig över asperger

Inläggav samsungphone » 2015-04-30 17:00:25

tahlia skrev:och får inte arbeta alls utöver det. Dessutom blir du inte beviljad någon av dem bara för att du har en diagnos - du måste fortfarande bedömas som inkapabel till arbete vilket långt från alla aspergerare är.
Diagnosen handlar om dina svårigheter och hur stora de är, inte om försörjning. Har du "lite asperger" som du säger, lär du inte få en diagnos - alla människor kan sägas ha "lite asperger" på ett eller annat vis.

Jag har hört att man kan t.ex. får aktivitetsersättning halvtid och jobba halvtid.
Sen handlar det om en försäkring och där kan man få ut 100 000 eller mer.
samsungphone
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2015-04-30

Re: orolig över asperger

Inläggav tahlia » 2015-04-30 17:22:14

Så det är bara pengar alltså..inte det faktum att du upplever en rad svårigheter i ditt liv?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

orolig över asperger

Inläggav samsungphone » 2015-04-30 17:41:20

"Diagnoskriterierna i DSM-IV-TR

A. Kvalitativt nedsatt förmåga att interagera socialt, vilket tar sig minst två av följande uttryck:

1.påtagligt bristande förmåga att använda varierande icke-verbala uttryck såsom ögonkontakt, ansiktsuttryck, kroppshållning och gester som ett led i den sociala interaktionen
2.oförmåga att etablera kamratrelationer som är adekvata för utvecklingsnivån
3.brist på spontan vilja att dela glädje, intressen eller aktiviteter med andra (t ex visar inte, tar inte med sig eller uppmärksammar inte andra på sådant som är av intresse)
4.brist på social eller emotionell ömsesidighet


B. Begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter vilket tar sig minst ett av följande uttryck:

1.omfattande fixering vid ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är abnorma i intensitet eller fokusering
2.oflexibel fixering vid specifika, oändamålsenliga rutiner eller ritualer
3.stereotypa och upprepade motoriska manér (t ex vifta eller vrida händerna eller fingrarna, komplicerade rörelser med hela kroppen)
4.enträgen fascination inför delar av saker


C. Störningen orsakar kliniskt signifikant nedsättning av funktionsförmågan i arbete, socialt eller i andra viktiga avseenden.


D. Ingen kliniskt signifikant försening av den allmänna språkutvecklingen (t ex enstaka ord vid två års ålder, kommunikativa fraser vid tre års ålder).


E. Ingen kliniskt signifikant försening av den kognitiva utvecklingen eller i utvecklingen av åldersadekvata vardagliga färdigheter, adaptivt beteende (utöver social interaktion) och nyfikenhet på omgivningen i barndomen.


F. Kriterierna för någon annan specifik genomgripande störning i utvecklingen eller för schizofreni är inte uppfyllda."

Det finns 2 saker. Socialt och intressen/rutiner.
Det kan väl vara bra om man följer rutiner och koncentrerar sig på något och blir bra på det? En läkare har sagt till mig att många forskare har Asperger och många är väldigt smarta. Är det sant?

Kan det vara så att man uppfyller 4/4 vad gäller intressen och 2/4 vad gäller socialt, och då har man Asperger? Svaret verkar vara ja. Då är man inte helt osocial. Man ligger under medel sett till hela befolkningen men man är inte helt osocial.
samsungphone
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2015-04-30

orolig över asperger

Inläggav samsungphone » 2015-04-30 17:44:09

tahlia skrev:Så det är bara pengar alltså..inte det faktum att du upplever en rad svårigheter i ditt liv?

Vad upplever du för svårigheter själv?

Jag har vissa svårigheter. Jag gillar inte att vara med kompisar alls och jag ses av många som osocial. Det kan dock ha att göra med att jag är döv.

Att få ett jobb är svårt för mig. Även om man är bäst så vill ju många anställa någon normal som inte är osocial och har konstiga rutiner för sig. Eller någon som är blind eller döv. Även om den handikappade kanske är bäst.
samsungphone
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2015-04-30

orolig över asperger

Inläggav samsungphone » 2015-04-30 17:47:52

Jag upplever en rad svårigheter. Men det gör alla människor.

Verkar som man har Asperger även om man bara uppfyller 1/4 och 2/4. Visst har man mer om man uppfyller 4/4 på båda. Det finns ju vissa som är ganska normala med Asperger och andra som är mindre normala. Om man t.ex. har Autism så är det extra mycket Asperger och man är extra osocial. Det måste ju finnas de med Asperger som nästan har autism och även de som är lite annorlunda men ligger på gränsen till "normal".
samsungphone
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2015-04-30

orolig över asperger

Inläggav Sjuckert » 2015-04-30 18:09:55

samsungphone skrev:Jag upplever en rad svårigheter. Men det gör alla människor.

Jovisst, men vilka aspergerrelaterade svårigheter har du?

Och varför är du orolig över att få en aspergerdiagnos? Är du på väg att göra en utredning? En AS-diagnos är ju inget man bara "får" utan vidare.
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

orolig över asperger

Inläggav syntax » 2015-04-30 18:11:21

samsungphone skrev:
tahlia skrev:och får inte arbeta alls utöver det. Dessutom blir du inte beviljad någon av dem bara för att du har en diagnos - du måste fortfarande bedömas som inkapabel till arbete vilket långt från alla aspergerare är.
Diagnosen handlar om dina svårigheter och hur stora de är, inte om försörjning. Har du "lite asperger" som du säger, lär du inte få en diagnos - alla människor kan sägas ha "lite asperger" på ett eller annat vis.

Jag har hört att man kan t.ex. får aktivitetsersättning halvtid och jobba halvtid.
Sen handlar det om en försäkring och där kan man få ut 100 000 eller mer.


jag har följ din tråd sedan start, känns lite som att du tycker att det kan vara en genväg till att kunna jobba med chysta arbetstider och kunna dra nytta av din försäkring.

din försäkring är ju till är att skydda dig, om du som jag har en försäkring mot psykiska sjukdommar så är det bra att ha försäkringspengarna för att underlätta din vardag.
jag hade skydd mot psykiska sjukdomar. men när jag försökte få ut för att jag blev sjukskriven när jag måde skit i vintras fick jag noll kr även om jag hade det i min försäkring. så det är inte bara att få en diagnos och casha ut pengar om du tror det.

att få halvtid eller deltids arbete är för att underlätta för de som har det jobbigt/svårt
jag har en person i min släkt som har en hel rad diagnoser och lättare utvecklings störning han är på sin praktikplats 7-4 fyra dagar i veckan.

ska jag ge min syn på varför jag vill ha en diagnos, det är inte för försäkringar, halvtids arbete. utan att kunna få en förståelse att visa saker kan vara jobbiga och svårare att göra. att få en förståelse att man har sina downperioder ibland.

I ovanstående inlägg säger du att du inte kännar så mycket pengar du vill. VEM GÖR DET?
mitt förra jobb kännade jag det dubbla än vad jag gör idag. men idag har jag ett jobb jag klarar av att göra och där jag fått en förståelse för att jsg inte har det så lätt med allt.
men visst vill du känna pengar då får du utbilda dig och få kompetens. finns inga genvägar tyvärr.

och att du är rädd för att inte få ett jobb för att du är döv och tror du har diagnos är inga problem. jag känner en person med autism/aspberger diagnios som är döv som har jobb.

Sen om du är orolig över att få en diagnios. gör då så här ta reda på så mycket du kan om den. att få en diagnios är inte bara negatift. finns mycket possetiva saker med att ha tex aspberger, adhd eller vad det nu kan vara. då menar jag inte lss, lönebidrag, anställningstöd m.m
syntax
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2015-04-28
Ort: i skogen

orolig över asperger

Inläggav samsungphone » 2015-05-01 12:53:15

syntax skrev:jag har följ din tråd sedan start, känns lite som att du tycker att det kan vara en genväg till att kunna jobba med chysta arbetstider och kunna dra nytta av din försäkring.

din försäkring är ju till är att skydda dig, om du som jag har en försäkring mot psykiska sjukdommar så är det bra att ha försäkringspengarna för att underlätta din vardag.
jag hade skydd mot psykiska sjukdomar. men när jag försökte få ut för att jag blev sjukskriven när jag måde skit i vintras fick jag noll kr även om jag hade det i min försäkring. så det är inte bara att få en diagnos och casha ut pengar om du tror det.

att få halvtid eller deltids arbete är för att underlätta för de som har det jobbigt/svårt
jag har en person i min släkt som har en hel rad diagnoser och lättare utvecklings störning han är på sin praktikplats 7-4 fyra dagar i veckan.

ska jag ge min syn på varför jag vill ha en diagnos, det är inte för försäkringar, halvtids arbete. utan att kunna få en förståelse att visa saker kan vara jobbiga och svårare att göra. att få en förståelse att man har sina downperioder ibland.

I ovanstående inlägg säger du att du inte kännar så mycket pengar du vill. VEM GÖR DET?
mitt förra jobb kännade jag det dubbla än vad jag gör idag. men idag har jag ett jobb jag klarar av att göra och där jag fått en förståelse för att jsg inte har det så lätt med allt.
men visst vill du känna pengar då får du utbilda dig och få kompetens. finns inga genvägar tyvärr.

och att du är rädd för att inte få ett jobb för att du är döv och tror du har diagnos är inga problem. jag känner en person med autism/aspberger diagnios som är döv som har jobb.

Sen om du är orolig över att få en diagnios. gör då så här ta reda på så mycket du kan om den. att få en diagnios är inte bara negatift. finns mycket possetiva saker med att ha tex aspberger, adhd eller vad det nu kan vara. då menar jag inte lss, lönebidrag, anställningstöd m.m

Nej. Jag vill egentligen jobba 8 h per dag och tjäna 20 000 efter skatt eller gärna mer. Jag har bott i USA förut och där tjänar många 100 000 i månaden och 200 000 är inga konstigheter. De som tjänar så mycket är inte extremt intelligenta.
Jag vill inte slappa. Det är ju just därför jag vill vara säker att jag får köra bil och göra vad jag vill om jag får en diagnos. För att jag inte vill bli påtvingad mediciner som gör att jag presterar dåligt på mitt jobb eller inom mitt specialintresse som jag hoppas kunna tjäna många miljoner på i framtiden.
Jag vill jobba 100 %. Men om jag bara får ett jobb på 50 % är det inget fel att få aktivitetsersättning på 50 %.
Jag har ett vanligt jobb via privat företag och inte någon praktik eller liknande. Om jag skulle få en diagnos och hjälp till arbete tänker jag absolut inte göra någon praktik eller jobba i princip gratis som vissa gör. Mitt yrke idag är väldigt svårt och få kan göra det.

Jag menade att om jag tjänade 20 000 efter skatt och hade fast jobb kanske jag inte skulle behöva en engångssumma från försäkringsbolag på 100 000. Men det kanske jag behöver om jag är egenföretagare och jobbar 50 % för jag inte får mer projekt. Sen går över hälften i egenavgifter, skatt och administrationsavgifter.
Måste man ha downperioder för att ha Asperger? Många säger ju att Einstein, Hitler och Messi har det. Och det finns andra bekräftade fall som fått mycket bättre jobb än medelpersonen. Om vi säger att Messi har det så kan han inte bara säga att ”Nu känner jag mig lite nere så jag stannar hemma och sjukskriver mig i ett halvår”.
Vad jobbar din vän som är döv med?
Jag har inte varit döv hela livet utan jag blev döv när jag var 20. Därför har jag sökt jobb där man inte behöver tala. Men alla vet att min intelligens är väldigt hög och att jag har bra disciplin. Om jag ville skulle jag kunna bli t.ex. tandläkare vilka får en bra lön. Jag vet lata personer med lägre intelligens som blivit jurister, tandläkare och läkare.
Men det är ju inte så kul att plugga till tandläkare i fem år och sen är jag den enda som inte får något jobb eftersom jag är döv.
Dock kanske jag kan få en tolk som är med mig hela dagarna och prata på det viset. Skulle folk vilja besöka en döv tandläkare? Men det kanske blir att man icke får något jobb eftersom man då måste betala tandläkaren 59 000 i månaden och tolken 30 000, dyrare än att enbart betala för tandläkaren.
samsungphone
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2015-04-30

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in