orkar inte

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

orkar inte

Inläggav saltgurkan » 2010-05-18 15:06:21

Det är flera saker jag inte orkar:

1. Jag har en kille, men jag orkar typ inte vara med honom. Ibland säger jag åt honom att gå.

2. Jag orkar inte med skolan, den ger mig ångest. Idag är jag hemma därifrån.

3. Jag orkar knappt göra något annat än att sitta vid datorn.

4. Jag orkar snart inte med min ångest.
saltgurkan
 
Inlägg: 326
Anslöt: 2007-07-13

Inläggav vadloink » 2010-05-18 17:55:16

Har du någon form av stöd?
vadloink
 
Inlägg: 690
Anslöt: 2009-09-30

Inläggav Smokescreen » 2010-05-18 18:24:22

Jag kan vara fel ute, men det mesta tycks handla om att ta sig rätten att unna det man vill ha, i stora mängder.

Att unna sig saker, från lika viktiga simpla andningsövningar o meditationsstunder, till neuroliqvistisk programmering.

Börjar tro o vågar börja hävda att allt handlar om att finna andrum, före man påbörjar något.

Känner du att du ens ger digsjälv stunder att andas ut och bara innjuta saker o ting i verklig lugn o ro ?

Från o med några dagar sedan så upphörde jag att vara "lat" o orkar vara på högvarv hela dagen. Verkligen ser problemet mest att man har ägnat +10 år av att bar sitta fast framför datorn.

Hoppas det löser sig.
Smokescreen
Inaktiv
 
Inlägg: 621
Anslöt: 2010-05-04

Re: orkar inte

Inläggav treeman » 2010-05-18 21:56:22

saltgurkan skrev:Det är flera saker jag inte orkar:

1. Jag har en kille, men jag orkar typ inte vara med honom. Ibland säger jag åt honom att gå.

2. Jag orkar inte med skolan, den ger mig ångest. Idag är jag hemma därifrån.

3. Jag orkar knappt göra något annat än att sitta vid datorn.

4. Jag orkar snart inte med min ångest.


Det är inget fel i att du inte orkar. Det är så det är just nu. Vet inte om du kan acceptera det. Om man INTE accepterar det så mår man ännu sämre. Det finns faktiskt inget du BORDE orka. Allt är som det är just nu.

Vet du varför du har ångest?

Jag har haft stark ångest nästan hela livet. Men när jag insåg att jag kan acceptera min livssituation, hur den nu än är JUST NU, så försvann ångesten gradvis över tiden. Idag har jag knappt ångest alls. Jag kapitulerar inför det som ÄR och låter det som händer hända. Reagerar inte så mycket på det. Det som skett nyss har skett tex. Ingen mening att dömma det på något sätt.

Min ångest berodde på att jag reagerade negativt på det mesta i mitt liv. Jag var orolig över det ena och det andra och det tredje.

Smokescreen skrev:Att unna sig saker, från lika viktiga simpla andningsövningar o meditationsstunder, till neuroliqvistisk programmering.

Börjar tro o vågar börja hävda att allt handlar om att finna andrum, före man påbörjar något.

Känner du att du ens ger digsjälv stunder att andas ut och bara innjuta saker o ting i verklig lugn o ro ?


Du är rätt ute Smokie!
:)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Inläggav outzaidur » 2010-05-19 11:58:37

håller med ovanstående gubbar:

"Gör det som känns rätt och det som känns bra!"

Förvisso ska du inte mörda folk om du tycker det känns bra men det tror jag att du förstår :-D

Testa nya saker, kanske du hittar nya hobbies, kompisar eller kanske en ny kille som du inte vill "skicka hem". Jag gick med i en Anime-förening och hittade direkt nya kompisar (varav en hade Asperger också)

Angående skolan: Med Asperger Syndrom har du mer än rätt att ta sabbatsår från studierna. Det gjorde jag och fick ny kraft. Idag är jag färdig med en högskoleekvivalent utbildning.

Ångest försvinner när du löser/avslutar saker som stör dig. Det gäller bara att hitta dessa störande moment snabbt.
outzaidur
 
Inlägg: 288
Anslöt: 2010-04-30
Ort: Stockholm Tyresö

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in