Orkar inte med skolan :(

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Orkar inte med skolan :(

Inläggav Autismsmurfen » 2013-10-21 14:09:45

Hur gör man för att orka med skolan? Jag känner verkligen att jag inte orkar med. På kemin har jag skrivit svar på frågor på ca 5 sidor, och jag är ändå inte klar! Det är för mycket. Sitter i skolan i lite mer än 8 timmar varje dag och blir helt slut.

Nu har jag inte skrivit mycket, men någon som ändå har lite tips?

Moderator Gripandekylig - tråd flyttad från Att leva som Aspergare
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

Orkar inte med skolan :(

Inläggav Vaniljflickan » 2013-10-21 14:12:41

Autismsmurfen skrev:Hur gör man för att orka med skolan? Jag känner verkligen att jag inte orkar med. På kemin har jag skrivit svar på frågor på ca 5 sidor, och jag är ändå inte klar! Det är för mycket. Sitter i skolan i lite mer än 8 timmar varje dag och blir helt slut.

Nu har jag inte skrivit mycket, men någon som ändå har lite tips?


Studieteknik,
skaffa en bra teknik för hur du antecknar saker och hur du sen bearbetar information också,
jag brukar anteckna så mkt som möjlig på lektionerna,
sen när jag kommer hem så plockar jag ut viktiga ord och namn och årtal.
Har en mapp som heter skola och alla olika ämnen i den och där sparar jag allt inom varje ämne, sen varje gång man fyller på så kan man repetera det man har skrivit.
Sen om man har större arbeten så kan det vara bra att dela upp det i mindre bitar.
Jag vet ju inte riktigt exakt vad du har för uppgift just nu, berätta gärna det så kanske jag kan hjälpa ändå mer :) eller någon annan som kanske är bättre på kemi om det är något avancerat :-)Happy
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Orkar inte med skolan :(

Inläggav Autismsmurfen » 2013-10-24 20:17:38

Hur skaffar man en bra studieteknik då? Hur kommer man igång? Ofta börjar jag med ett arbete, sedan tröttnar jag, känner mig dum i huvudet och lägger det åt sidan. Jag vill såklart kunna, men det fungerar dåligt nu. Är trött på att leva som en slav för lärarna.
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

Orkar inte med skolan :(

Inläggav Angelic Fruitcake » 2013-10-24 20:32:49

Försök hitta din motivation bortom lärarna. Även om det du lär dig inte känns viktigt kan du alltid se det som ett jobb som ger dig en valuta - betygen. Det är betygen som tar dig in i framtiden sen. Se det inte som att du gör det för att lärarna säger till dig, se det som att det är så här du för dig själv in i en framtid där du har valmöjligheter.

Vad gäller studieteknik är det ofta personligt vad som funkar, men det finns en del generella tips. Har du bra bildminne, kommer du ihåg hierarkier eller vad folk säger?
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Orkar inte med skolan :(

Inläggav plåtmonster » 2013-10-25 2:44:24

Fundera på i vilka situationer du lärde dig bra. Var det genom att lyssna på t.ex en lärare, läsa det i boken, se en dokumentär på TV, bygga en modell och känna på saken?
Det speglar tre primära inlärningssätt: visuellt, auditivt och taktilt.

Försök att förstå i vilket sammanhang det som skall läras befinner sig i. Att om man t.ex i historia t.ex läser om Gustav Vasa att han föddes på 1500-talet är viktigare än att han levde 1496-1560. Att han genomförde stark centralmakt, byråkrati, bröt kyrkans och därmed katolicismens fäste, osv. Om skolan lägger stor vikt exakta årtal osv istället för sammanhang anser jag att det är galet men det är läraren som ställer betygskraven så där får man låtsas älska dom även om deras målsättning är missriktad.

Så ett tips för att få kunskap att fästa är att koppla så många andra sammanhang som möjligt till dessa. I värsta fall helt meningslösa saker som att t.ex en klasskamrat heter Gustav, tja det hette visst en betydelsefull kung i Sverige också.. och ett visst knäckebröd.. ;)

Försök att läsa i cirka 40 minuter, ta sedan 5-10 minuter paus med promenad, hångel, äta, duscha osv.. vadhelst som får hjärnana att sätta tankarna på något annat. Sedan tillbaks till läsningen och fortsätt tills det inte längre fastnar något. Sov alltid ordentligt eftersom det är vitalt för minnesfunktioner, undvik jobbiga miljöer och människor, allt som distraherar utan pardon.

Att läsa om samma sak i andra böcker eller källor samt skriva sin egen sammanfattning ökar minnesförmågan eftersom samma kunskap kopplas till fler saker. Ju oftare ett minne "behövs" desto bättre blir det. Därför lönar det sig att t.ex tänka igenom vad man lärt sig när man inte har böckerna framför sig.

Begär att få veta provdatum i god tid av läraren. Om läraren inte kan planera är deras problem. Här gäller det att få med sig klassen att sätta tydliga gränser. Annars kommer de gärna att sätta en hög med prov i slutet av terminen.

Och om allt fallerar så finns alltid uppläsning på komvux för cirka 1500 kr/ämne samt högskoleprovet.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Orkar inte med skolan :(

Inläggav Kollektivet » 2013-10-29 22:04:32

Får du ingen hjälp i skolan?
Kollektivet
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2013-10-28
Ort: Stockholm

Orkar inte med skolan :(

Inläggav artifex » 2013-12-09 9:34:56

Autismsmurfen skrev:Hur gör man för att orka med skolan? Jag känner verkligen att jag inte orkar med. På kemin har jag skrivit svar på frågor på ca 5 sidor, och jag är ändå inte klar! Det är för mycket. Sitter i skolan i lite mer än 8 timmar varje dag och blir helt slut.

Nu har jag inte skrivit mycket, men någon som ändå har lite tips?

Moderator Gripandekylig - tråd flyttad från Att leva som Aspergare


Nu är det en gammal tråd, men jag skriver ändå en rad eller två. Var det sagt att det skulle vara ett längre svar eller valde du det själv?

Börja med att i punktform sammanfatta vad du vill säga. Ta exempelvis växters ämnesomsättning (fotosyntes)...

* Definition av fotosyntes
* Vilka växter använder sig av det
* Vad händer under processen?

Sedan utvecklar man varje punkt, eller gör en punktlista även där. Det kan ta mindre energi om man gör det tydligare med vad man vill komma fram till än om man drar det direkt ifrån huvudet. Iallafall från min erfarenhet.
artifex
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2013-10-25

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in