Organiserad och rörig

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Organiserad och rörig

Inläggav takeaselfie » 2015-02-19 22:44:46

Som rubriken lyder är jag en person som vill ha saker organiserade. Men på samma gång är jag också riktigt rörig. Om jag förstått det hela rätt är det viktigt som aspie att ha struktur på saker och ting. Men jag får inte riktigt ihop det när det kommer till att jag är en väldigt rörig person också.

Ett exempel är mitt rum. Jag behöver ha ordning för att veta vart sakerna är. Men på samma gång är det istortsett alltid stökigt i mitt rum, oavsett hur ofta jag städar. (kan tillägga att städa är typ det värsta som finns enligt mig). Är det någon mer som är som jag? Är det typiskt AS att vara både organiserad och rörig samtidigt?
takeaselfie
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2014-07-14

Organiserad och rörig

Inläggav Cellardoor » 2015-02-19 23:09:25

Något som är typiskt för AS är att ha igångsättningssvårigheter och svårt att motivera sig till att göra "tråkiga"/ointressanta saker. På grund av det så blir det lätt så att personer med AS är både organiserade och röriga samtidigt skulle jag säga.
Cellardoor
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2014-12-29

Organiserad och rörig

Inläggav plåtmonster » 2015-02-20 0:49:23

Försök hitta en strategi för att komma över igångsättningsmotståndet. En del av det är att plocka bort energitjuvar i livet och hitta bra självbelöningar.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Organiserad och rörig

Inläggav Cipramilovic » 2015-02-20 23:07:58

Jag känner igen mig. Kan inte fokusera på hushållssysslor utan vill bara bli klar så fort som möjligt, vilket väl ändå är normalt. Men för mig innebär det att jag inte kan sluta tänka på i vilket tempo jag genomför uppgiften. Jag försöker tänka att allting har sin tid och att jag ska ta en sak i taget, men det slutar alltid med att jag ligger fjorton rörelser före i tiden och blir så utmattad av att diska, städa eller duscha att jag får en massa spänningar i käkarna och måste vila ut efteråt. Resultatet blir att jag helst enbart gör det som är absolut nödvändigt, om ingen tjatar på mig.

Mitt stora problem är att jag har svårt att utföra saker som kräver flytande intelligens eller dynamisk koncentrationsförmåga eftersom jag inte kommer ifrån att försöka styra kroppen medvetet och strukturellt ned till minsta rörelse. Först måste man ju planera vilka rörelser man ska utföra och sen i vilket tempo de ska utföras. Det leder för mig till många blixtsnabba rörelser med medvetna uppehåll emellan. Men denna planering kanske är normal, bara det att jag får ett ångestpåslag vid varje moment som jag sedan måste stanna upp och andas bort?

Alltså organisatorisk och med bra koll på min egen oreda. Men det är väl så det ska vara också på sätt och vis? Dessutom brukar jag tänka som kemisten - "Oordning är det mest naturliga tillståndet!" Och det ställningstagandet, eller bara undanflykten för att slippa städa, gör förstås att ännu mindre blir gjort.
Cipramilovic
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2015-02-20

Organiserad och rörig

Inläggav kiddie » 2015-02-23 2:22:47

Jag vill ha ordning. Jag är bra på att veta var saker är. Även om de är på fel plats. Men jag får mer och mer problem att hålla ordning. Tror det beror på att jag har fler grejer än förr. Jag vill inte ha det rörigt och är "egentligen" bra på att organisera, men något är fel eftersom det fortfarande är rörigt. Jag vet inte exakt var det blir fel. Det är som om det finns två krafter inom mig som drar åt olika håll.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Organiserad och rörig

Inläggav notwoodstock » 2015-02-23 4:30:12

kiddie skrev:
...

Det är som om det finns två krafter inom mig som drar åt olika håll.


Jag själv känner mig inspirerad till bra ordning bara ibland, det var bättre när jag gick stadigt i kyrkan, tror jag. Och om man har schizofreni, som jag, så vill man ibland ha kvar saker där råkar vara. Ändringar känns som om dom kräver inspiration.

/Kristen kommentar:/
Spoiler: visa
Tillvaron innehåller både Guds viljas påverkan samt villoandar eller något som förstör och hämnas.
Skriver inte Bibelorden.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Organiserad och rörig

Inläggav hearnothing » 2015-02-23 9:49:08

takeaselfie skrev:Är det typiskt AS att vara både organiserad och rörig samtidigt?


Jag kan ju säga att jag är det i alla fall. Jag kan vara en virvelvind av organisation inom saker jag är väldigt intresserad av och planera det mesta (nästan) in i minsta detalj. Samtidigt är organisationen obefintlig bland saker som inte intresserar/motiverar mig direkt.
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Organiserad och rörig

Inläggav Baskwald » 2015-02-23 16:44:34

Jag var länge sådan, och är väl egentligen fortfarande. Jag brukade ha saker överallt i lägenheten. I högar på golvet, i soffan, i köket osv. Men jag visste var i högarna allting fanns.
Baskwald
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2014-11-04
Ort: Göteborg

Organiserad och rörig

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-23 16:55:41

Numera ser jag till att ha ordning omkring mig.

Jag gör det till något av ett intresse rentav; funderar ut olika inredningsprojekt, vad som funkar ihop och så.
Färger, belysning, material.

Jag har märkt att jag mår så mycket bättre om jag trivs i min närmaste och mest fundamentala omgivning - mitt eget hem.

Det har med detaljseendet att göra - för plottrigt, ostädat och ogenomtänkt och det tar energi från mig eftersom jag SER allt.

Vad ni än gör: bli inga sakletare av värdelösa ting, bli inga hoarders.
Släng skiten istället.
Gallra ut, skänk bort, elda upp...ingen mår bra av att bo mitt i en loppmarknad.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Organiserad och rörig

Inläggav kiddie » 2015-02-23 18:05:57

En sak som alltid försvårat för mig är att jag tänker svartvitt. Antingen är det rörigt eller också är det perfekt. Är det inte perfekt är det rörigt. I mitt sinne har det inte funnits olika nivåer av rörighet.

Därför har jag fått tvinga mig till tanken att organisera lite grann. Tvingat mig till det fast jag inte sett vitsen med det. För mig har lite varit lika med noll. Krävts träning för att fatta att det finns grader i helvetet.

Jag kom på efter mycket övning att lite i taget faktiskt hjälper och att hyfsat bra ÄR bättre än kaos fast det inte är perfekt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Organiserad och rörig

Inläggav Bror Duktig » 2015-02-23 18:09:48

KrigarSjäl skrev:Det har med detaljseendet att göra - för plottrigt, ostädat och ogenomtänkt och det tar energi från mig eftersom jag SER allt.

Vad ni än gör: bli inga sakletare av värdelösa ting, bli inga hoarders.
Släng skiten istället.
Gallra ut, skänk bort, elda upp...ingen mår bra av att bo mitt i en loppmarknad.

Precis. Jag har tyvärr hoardat, men inte skräp, mer "saker som är bra att ha" eller för mycket av det jag gillar. Jag säljer på Tradera, ena efter andra. Sakerna tar aldrig slut, men svårt att kasta när de ger en ständig ström av pengar.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Organiserad och rörig

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-23 18:24:02

Bra om man kan sälja av...men att ansamla saker man inte ens gillar för att de "kan vara bra att ha" är sällan en bra idé. Ok, kanske om du bor på landet och håller på med ständiga reparationer och underhåll.
Då är det bra med en extra hammare och extra bräder. Silvertejp och grejer.

Men bor man som jag i hyresrätt behöver man inte en massa prylar.
Om nåt pajar ringer man värden bara.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2015-02-23 18:25:15, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Organiserad och rörig

Inläggav kiddie » 2015-02-23 18:24:02

Det är väl OK att sälja även om det tar tid. Man vill ju inte kasta bort pengar.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Organiserad och rörig

Inläggav WrongPlanet » 2015-02-23 21:32:10

100 % lika dan, rörig och ordningsam i samma person, oerhört jobbigt.
Dock har jag adhd och lite asperger, så kan se båda spelar in.
WrongPlanet
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2013-03-28
Ort: Sundsvall

Organiserad och rörig

Inläggav plåtmonster » 2015-02-23 22:51:01

KrigarSjäl skrev:men att ansamla saker man inte ens gillar för att de "kan vara bra att ha" är sällan en bra idé.

Beror lite grann på vad det är för saker och dess syfte. Om man sysslar med tekniska saker behöver man ofta lite saker att använda som delar som kan användas till helt andra saker än de var konstruerade för samt som rena ersättningsdelar.

Att samla på porslinsserviser osv kanske är mindre användbart.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in