Opera (Webbläsaren)

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Opera (Webbläsaren)

Inläggav nitro2k01 » 2007-12-08 15:42:14

Jag kanske hopppas på för mycket, men finns det några hängivna användare av opera häromkring?
Jag har använt den som enda webbläsare i c:a två år nu (Innan dess har jag använt den till och från ända sedan 1998 eller så) För de som undrar: Nej, Opera kostar inget längre. Den är t.o.m. reklamfri sedan 2005.
Det finns mycket jag gillar med Opera, t ex:
  • Snabbheten, även när man har 30 tabbar öppna.
  • Särskilt Javascript är snabbare än i de flesta läsare. Detta beror på en speciell förkompileringsteknik.
  • Att ctrl+tab byter tabber i den ordning man sist använde dem, inte åt höger eller vänster, som i FF.
  • Att Opera egentligen är en MDI-applikation (Applikation med flera fönster) vilket gör att fönster kan ha valfri storlek i huvudfönstret. Jämför med FF där en sida antingen måste täcka hela fönstret eller öppnas i ett helt nytt fönster.
  • Att sessionen sparas per default när man stänger programmet.
  • Att innehållet i formulär sparas när man öppnar en ny sida i samma tabb. Om jag t ex skriver ett foruminlägg, öppnar en ny sida och sedan går tillbaka finns mitt inlägg kvar. Det är också en av de mest irriterande sakerna att vara utan när jag inte är hemma och därmed använder någon annan läsare.
  • Musgester.
  • Papperskorgen, som funkar bra mycket bättre än FF's senaste öppna tabbar.
  • Många kortkommandon, varav mina favoriter är Ctrl+Alt+Z (Ctrl+Z numera) för att öppna en stängd tabb och Ctrl+B (Ctrl+Skift+V numera) för "Paste and Go", alltså öppna det som finns i clipboard, om det är en URL, gå dit, annars Googla efter strängen.
  • Wand, som är en smidig lösenordshanterare. Jag har itne prövat FF's, men jag tror Wand är bättre. Självklart kan man sätta ett master password, annars skulle jag inte använda funktionen.
  • Inställningar ang Javascript, plugins etc kan sättas separat för varje sida.
Det finns säkert fler saker, men det är vad jag kunde komma på nu. Just nu kör jag en betaversion av den kommande 9.5 (Snapshot-version, build 9665)

Så någon mer som älskar Opera?
Senast redigerad av nitro2k01 2011-05-04 11:08:01, redigerad totalt 1 gång.
nitro2k01
 
Inlägg: 627
Anslöt: 2007-10-29

Inläggav Bjäbbmonstret » 2007-12-08 17:05:01

Nej jag har inte riktigt kommit fram till alla fördelarna men om man däremot ibland känner ett trängande behov att GPRS-surfa från mobiltelefonen så är OperaMini supurbt eftersom man kan lätt kan stänga av all grafik.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:08:01, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav barracuber » 2007-12-08 19:13:44

Japp så sant så! Opera är helt enkelt en busbra webbläsare! Jag har aldrig kört eller hört talas om någon Windowsbrowser som är snabbare, men känner inte till hur det ligger till på andra OS.

Imponerande lista du hade! Jag skulle vilja lägga till att den har inbyggd RSS-läsare (ganska smidigt) och kan användas som BitTorrentklient (dock väldigt rudimentärt).

Ytterligare en fördel jag tror den har (men som jag är osäker på) är att den tar mindre minne än FF och IE. Båda de senare brukar rätt snabbt springa upp i 100 000-150 000 KB när man öppnat några tabbar och surfat ett tag, medan Opera snällt håller sig under 100 000. Men som sagt jag är osäker på om det mest är en känsla jag har.

När detta skrivs har jag haft XP igång dygnet runt i cirka en vecka. Båda FF och IE (liksom hela datorn) känns trög, Men Opera känns hela tiden pigg. (För att datorn inte ska driva mig till vansinnets rand kör jag en städrunda minst 2 ggr per dag just nu....)

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:08:01, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav md2perpe » 2007-12-09 1:27:28

Synd bara att Opera inte är open source/fri mjukvara...
Senast redigerad av md2perpe 2011-05-04 11:08:01, redigerad totalt 1 gång.
md2perpe
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2005-10-21

Inläggav nitro2k01 » 2007-12-09 2:47:26

md2perpe skrev:Synd bara att Opera inte är open source/fri mjukvara...
Jo visst kan man se det som synd. Men jag tycker nästan det blir lite religion över det om man tycker allt som är OS är bättre än allt som är CS. Det är nästan som att förneka att kommersiella utvecklare öht kan göra ett bra jobb.
Senast redigerad av nitro2k01 2011-05-04 11:08:01, redigerad totalt 1 gång.
nitro2k01
 
Inlägg: 627
Anslöt: 2007-10-29

Inläggav md2perpe » 2007-12-09 21:06:10

nitro2k01 skrev:Jo visst kan man se det som synd. Men jag tycker nästan det blir lite religion över det om man tycker allt som är OS är bättre än allt som är CS. Det är nästan som att förneka att kommersiella utvecklare öht kan göra ett bra jobb.

Jag säger som Annette Kullenberg: Det handlar inte om... bättre eller sämre. Det handlar om Friheten.
Senast redigerad av md2perpe 2011-05-04 11:08:01, redigerad totalt 1 gång.
md2perpe
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2005-10-21

Re: Opera (Webbläsaren)

Inläggav Parvlon » 2007-12-14 10:18:55

nitro2k01 skrev:[*]Plugins
[*]Särskilt Javascript är snabbare än i de flesta läsare. Detta beror på en speciell förkompileringsteknik.

plugins? Finns det mer än java,flashspelare o de på operas hemsida?
Såg att det tygligen går att installera javascripts, blir ju rätt händigt iom att man kan använda greasemonkey script men såg bara en inställning i programmet där man kunde välja mapp där js filerna låg. Menar du då att javascripten måste vara utformade för vardera sida eller finns andra inställningar någonstans? Det senare skulle vart behändigast.

Var länge sen jag körde opera men har nu testat 3dagar, o funkar utmärkt. Kommit upp i 120kb minnesallokering en gång, men annars väldigt smidigt o håller sig runt 90kb. Dock så saknar jag mina plugins till firefox. De flesta saker du nämnde går att ordna i FF, men buggarna är dessvärre inte så lätt att komma undan.
Widgets verkar vara mest eyecandy? Typ html sidor fast med skin
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:08:01, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav nitro2k01 » 2007-12-14 17:36:00

Med plugins menar jag vanliga plugins som Flash och Java. Min poäng med den punkten var att man kan ställa in det på sid-basis, alltså om någon sida har enormt mycket flash-reklam så behöver man inte ad-blocka varje banner för sig, utan man kan stänga av plugins för den siten.

Widgets lät jag bli att nämna med flit, precis som bittorrent, eftersom det är saker jag inte använder i Opera. Widgets är tekniskt sett en vanlig HTML-sida men med genomskinlig bakground och ingen fönsterram. (Sedan ser miljön för Javascript lite annorlunda ut också, pga säkerhet samt för att erbjuda widgets ett litet lagringsutrymme)
BT har jag en separat klient till.
nitro2k01
 
Inlägg: 627
Anslöt: 2007-10-29

Återgå till IT-forum



Logga in