Opera gillar inte ICA-Banken

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Opera gillar inte ICA-Banken

Inläggav Lilla Gumman » 2008-01-15 16:45:24

Hej!

När jag loggar in på ICA-banken med Opera kan jag inte se länkarna till vänster. Det innebär att jag bara kan läsa saldot, inte överföra pengar, betala räkningar eller något sådant.

Därför måstw jag gå över till Internet Explorer igen. Men Internet Explorer bara krånglade så jag fick avinstallera det. Nu måste jag rota fram CD:n med Windows XP på och installera Internet Explorer igen.

Någon som kan tipsa mig, annars får jag stå ut med ett krånglande Internet Explorer. Kan ju iofs använda Internet Explorer bara när jag ska gå in på ICA Banken, och ha Opera till allt annat. Men Internet Explorer gav felmeddelanden även när jag inte surfade.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 11:18:29, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Kvasir » 2008-01-15 16:49:45

Kolla att du tillåter javascript i Opera. Finns förmodligen under säkerhetsinställningar eller något liknande.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:18:29, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Parvlon » 2008-01-15 16:50:55

Men Internet Explorer gav felmeddelanden även när jag inte surfade.

Kan bero på att du är(var) infekterad med spyware/adware.

Har du alltså avinstallerat IE? det var inte dåligt :)

Firefox, finns i liten verson på http://www.portableapps.com orinal på http://www.mozilla.org
Jag har ej testat ICA banken vare sig med Opera,IE eller med FF, men risken finns att det fungerar.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:18:31, redigerad totalt 2 gånger.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Kvasir » 2008-01-15 16:52:45

Parvlon skrev:Jag har ej testat ICA banken med FF, men risken finns att det fungerar.


Med FF verkar det inte vara några problem. Jag är visserligen inte kund i ICA-banken och kan inte logga in, men så långt jag kan testa verkar det fungera bra.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:18:31, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Parvlon » 2008-01-15 16:55:08

Kvasir skrev:Med FF verkar det inte vara några problem. Jag är visserligen inte kund i ICA-banken och kan inte logga in, men så långt jag kan testa verkar det fungera bra.

Jag testade Opera utan Java,plugins o javascript o kommer till lösensidan. Men längre kommer jag inte, är ej medlem

Här är iallafall länken till "min profil"
https://www.ica.se/FrontServlet?state=p ... inasidor_8

"mitt ICA kort"
https://www.ica.se/FrontServlet?s=minas ... inasidor_0

"banken"
https://www.ica.se/FrontServlet?s=ikk&state=start

Är man inloggad bör de fungera
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:18:31, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Lilla Gumman » 2008-01-15 17:27:19

Hej!

Jag har Java aktiverat i Opera. Allting fungerar utmärkt på ICA:s hemsida fram till jag loggar in. Då ser jag inte länkarna till vänster.

Alla sidor fungerar annars alldeles utmärkt i Opera. Till och med sidor som jag inte kom åt i Internet Explorer fungerar utmärkt. Nästan aldrig några error-meddelanden.

Nu har jag Opera som standardwebbläsare och Internet Explorer när jag ska betala räkningar eller föra över pengar mellan konton. Från första stund jag använde Opera började jag gilla flikarna plus de nio webbsidorna man kan ha som ikoner när man väljer "Ny flik". Därför går jag inte gärna tillbaka till Internet Explorer helt.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 11:18:31, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Kvasir » 2008-01-15 17:37:31

Aha, det var först efter inloggning du fick problem? Då missförstod jag. Då är det heller inget jag eller Parvlon kan testa.

Opera står dock inte med på den lista över fungerande webläsare som ICA-banken själva anger:
Lista

När jag söker lite mera allmänt på nätet om internetbanker och webbläsare, så verkar det inte som Opera brukar fungera hos andra banker heller. Jag kan tänka mig att man av säkerhetsskäl vill begränsa sig till ett fåtal av de allra vanligaste webbläsarna så att man kan ha bättre överblick över eventuella kryphål.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:18:31, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Titti » 2008-01-15 21:30:09

Jag är inte kund i ICA-banken men väl i Handelsbanken. Efter den senaste uppgraderingen av FF, som jag normalt använder, går det inte att logga in på deras internetbank. Det är meningen att det ska gå, säger deras support. Problemet vad vi har hittat hittills - de har varit väldigt hjälpsamma - att det ligger spår av en gammal version av FF kvar och att det då uppstår någon konflikt mellan den gamla och den nya. Där orkade jag inte längre utan använder IE till just detta.

Swedbank, där jag också är kund, fungerar däremot hur bra som helst med FF.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:18:31, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Lilla Gumman » 2008-01-15 23:47:17

Hej!

Så OK, Internet Explorer är bra till att logga in i banker och vilken annan webbläsare som helst är bättre till resten.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 11:18:31, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav nitro2k01 » 2008-01-16 0:40:04

Lilla Gumman skrev:Alla sidor fungerar annars alldeles utmärkt i Opera. Till och med sidor som jag inte kom åt i Internet Explorer fungerar utmärkt. Nästan aldrig några error-meddelanden.

Nu har jag Opera som standardwebbläsare och Internet Explorer när jag ska betala räkningar eller föra över pengar mellan konton. Från första stund jag använde Opera började jag gilla flikarna plus de nio webbsidorna man kan ha som ikoner när man väljer "Ny flik". Därför går jag inte gärna tillbaka till Internet Explorer helt.
Jag passar på att kidnappa denna tråd. När du ändå håller på, försök lära dig Operas musgester. Om du håller ner högerknappen och rör musen lite åt vänster så går du bakåt ett steg. Likaså om du håller ner högerknappen och trycker på vänsterknappen en gång. För att gå framåt gör du sekvenserna åt andra hållet.
En annan användbar gest är högerknapp-ner, som öppnar en ny flik. Högerknapp-ner-vänster stänger istället den aktiva fliken.
Finns en komplett lista på följande adress: http://help.opera.com/Windows/9.50/en/mouse.html
nitro2k01
 
Inlägg: 627
Anslöt: 2007-10-29

Återgå till IT-forum



Logga in