Openbox

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Openbox

Inläggav ca » 2011-10-02 17:59:43

Det här är väldigt nischat men jag slänger ut frågan:

Någon som kör Openbox eller liknande wm och har konfigurationstips? Även tips om dockor, verktyg och andra detaljer som gör det till en mer komplett skrivbordsmiljö vore intressant.
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Openbox

Inläggav Kimmelie » 2011-10-02 20:07:11

Jag kör för tillfället ArchBang, som har openbox. I den har de gjort så att nya program man installerar automatiskt läggs till i ob-menyn, det brukar man vanligtvis få lägga till manuellt. Man kan även installera nåt tillägg för att få ikoner i ob-menyn.
Jag är nöjd med tint2 som panel, den är kul att sitta och pilla i ett skript för att konfigurera. ;)

Jag har länge velat ha openbox (sen jag testade CrunchBang första gången i vintras) men inte lyckats få till det med konfigureringarna, och därför gett upp. ArchBang tycker jag är den bäst förkonfigurerade openboxdisten jag testat. Jag bara älskar den! :D (Men jag kanske ska tillägga att jag bara kört den i 6 dagar...)

För att få snyggare fontrendering så måste du lägga till ett skript. Det är en sak jag inte lyckats med tidigare, och som orsakat att jag gett upp för jag tyckte att allt så så fult ut. Här är ett tips, som jag precis hittade. Döp det till .fonts.conf och lägg i din home.

Kod: Markera allt
<?xml version='1.0'?>
<!DOCTYPE fontconfig SYSTEM "fonts.dtd">
<fontconfig>
  <match target="font">
    <edit name="antialias" mode="assign"><bool>true</bool></edit>
    <edit name="hinting" mode="assign"><bool>true</bool></edit>
    <edit name="hintstyle" mode="assign"><const>hintfull</const></edit>
    <edit name="lcdfilter" mode="assign"><const>lcddefault</const></edit>
    <edit name="rgba" mode="assign"><const>rgb</const></edit>
  </match>
</fontconfig>

Conky är ju kul att greja med.

Vet inte vad jag mer ska tipsa om...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Openbox

Inläggav Kimmelie » 2011-10-03 9:30:49

Det temat som är förvalt i ArchBang är definitivt det snyggaste openbox-tema jag sett. Väldigt svart visserigen, men snygga kontroller, tex rullningslisten. Ser verkligen nytt och fräscht ut. Annars tycker jag alla teman som följer med openbox ser så gamla och tråkiga ut...
Här är en länk till där man kan ladda ner det.
http://box-look.org/content/show.php/?content=120386

Själv försöker jag ändra det för att få ljusare bakgrundsfärg, men ändå behålla det som är snyggt. (Men jag har inte lyckats nåt vidare...)
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Openbox

Inläggav Parvlon » 2011-10-03 9:49:16

Obmenu is a menu editor designed for openbox. It's easy to use, allowing to get the most out of the powerful Openbox menu system, while hiding the xml layout from the user.
It also (optionally) installs a bunch of dynamic menus (pipe menus), such as Gnome menus or a quick-navigator.
You can also use the obxml module to easily write pipe menus of your own in Python.
http://obmenu.sourceforge.net/
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Openbox

Inläggav ca » 2011-10-03 19:30:21

Kimmelie skrev:Det temat som är förvalt i ArchBang är definitivt det snyggaste openbox-tema jag sett. Väldigt svart visserigen, men snygga kontroller, tex rullningslisten. Ser verkligen nytt och fräscht ut. Annars tycker jag alla teman som följer med openbox ser så gamla och tråkiga ut...
Här är en länk till där man kan ladda ner det.
http://box-look.org/content/show.php/?content=120386

Själv försöker jag ändra det för att få ljusare bakgrundsfärg, men ändå behålla det som är snyggt. (Men jag har inte lyckats nåt vidare...)


Tack för tipset! Jag är tveksam till att byta dist helt (Debian/Ubuntu trivs jag med), men ska kika på deras inställningar.

Har lite retrokänsla för tillfället. Som Openbox-tema kör jag Simple (med en tweak så att man ser titeltexten i alla fönster) och som GTK-tema kör jag "Xfce-4.6" (det har snygga blåa highlights på knapparna). Snabbt som attan iaf.

Så här: http://i.imgur.com/IGdF9.png

Där syns även conky och gnome-panel.

Ska testa det där ArchBang-temat också.
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Openbox

Inläggav Kimmelie » 2011-10-03 19:42:59

Det finns massvis med bra info på Archs wiki som är användbart även på andra distar.

Är det CrunchBang du kör, eller har du installerat Openbox från scratch på Debian? Eller annan openbox-dist? *nyfiken*

Jag har även CrunchBang och PCLinuxOS (openbox-versionen) installerade, så jag brukar ofta jämföra konfigurationsfiler för att få tips. Jag kollar även på konfig.filerna till de andra distarna jag har, för att se om det går att sno nåt...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Openbox

Inläggav ca » 2011-10-05 22:42:21

Japp har faktiskt fått god användning för Archs wiki tidigare. De går in på detaljerna som ingen annan gör. :)

Just nu kör jag Openbox både på Debian och Ubuntu, och leker fram en config sakta men säkert. Har försökt standardisera mellan maskinerna genom att lägga symlänkar för alla rc's, teman m.m. in i min Dropboxmapp (enkel distribution, dock ingen versionshantering på det viset).

Crunchbang har jag provat på en annan maskin men får se om jag orkar fortsätta med den. Det ger en viss stabilitet att ligga i mittfåran och få uppdateringar från de stora distributionerna. Nu minns jag iofs inte om man fick automatisk tillgång till Debian-repos i Crunchbang, eller inte.

Men tanken på sikt är att jag ska bygga upp ett script som ser till att en ny installation ser ut som mitt "standardskrivbord" med allt vad det innebär. Då spelar det inte så stor roll vilken dist jag kör, så länge den har användarens configfiler på samma platser. ~/.config/ osv.
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Openbox

Inläggav Kimmelie » 2011-10-06 7:33:10

Crunchbang ÄR Debian med ett extra förråd för de paket som är ändrade för Crunchbang.

Själv håller jag precis på att installera Arch med openbox, mest för att lära mig. Egentligen är jag ju nöjd med Archbang, men jag vill göra allt själv från grunden. Det är ju iaf. ett effektivt sätt att lära sig på.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Openbox

Inläggav Tech Mathetes » 2011-10-08 21:38:28

Varför köra *box, när det finns XMonad? :)
Tech Mathetes
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2011-09-29
Ort: Göteborg

Re: Re: Openbox

Inläggav ca » 2011-10-08 21:49:31

Kimmelie skrev:Crunchbang ÄR Debian med ett extra förråd för de paket som är ändrade för Crunchbang.

Själv håller jag precis på att installera Arch med openbox, mest för att lära mig. Egentligen är jag ju nöjd med Archbang, men jag vill göra allt själv från grunden. Det är ju iaf. ett effektivt sätt att lära sig på.

Coolt. Jag har funderat på samma sak en tid. Berätta gärna om din upplevelse med det. :-)

Får se när mitt intresse svingar tillbaka till att försöka det, just nu är jag insnöad i programmering.
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Re: Openbox

Inläggav ca » 2011-10-08 21:50:34

Tech Mathetes skrev:Varför köra *box, när det finns XMonad? :)

En sån där tiling wm va? De verkar.. bra på sitt sätt men är inte direkt lockad att prova.
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Openbox

Inläggav Miche » 2011-10-08 22:11:23

När Linuxexperterna ändå är samlade, jag har en rätt slö laptop med 256 MB i RAM, vilket variant av grafiskt Linux kan jag köra i den utan att den blir så slö som den är nu (har Ubuntu f.n. i den).

Den ska mestadels användas för enklare surf (bryr mig inte om Flashspel, knappt ens flashvideor), kanske lite utveckling av Javaprogram.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Openbox

Inläggav Kimmelie » 2011-10-09 9:48:43

Vilken dist som helst borde vara lättare än Ubuntu(/Unity)... Lubuntu är väl den som ligger närmst till hands, om du vill ha nåt som liknar Ubuntu. Det är enormt stor skillnad på hur mycket resurser de drar. Men openbox mfl. WM drar ju ännu mindre än LXDE. De distar jag känner till som har openbox förinstallerat är Archbang, Crunchbang och PCLinuxOS. (Men PCLinuxOS behöver minst 384 MB enligt deras hemsida.) Lubuntu har samtidigt openbox som WM. Det går att logga in på openbox-session, men då blir det ju en del jobb att konfigurera openbox...

Det handlar även om vilka program man tynger ner det hela med, så det kan ju vara värt att kolla upp om det finns mer lättviktiga alternativ till favoritprogrammen. T ex ju fler flikar man har öppna samtidigt i webbläsaren, desto mer RAM drar den.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Openbox

Inläggav Parvlon » 2011-10-09 9:56:24

tinycorelinux.com har jag kört på en del äldre burkar. Startar på ett par sekunder.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Openbox

Inläggav Miche » 2011-10-09 10:26:13

Parvlon skrev:tinycorelinux.com har jag kört på en del äldre burkar. Startar på ett par sekunder.

Det låter trevligt, den ska jag nog testa.

Är den lätt att installera?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Openbox

Inläggav Parvlon » 2011-10-09 10:36:23

Miche skrev:Det låter trevligt, den ska jag nog testa.Är den lätt att installera?
Bara att starta upp och köra. Finns som ISO fil på deras hemsida, kanske USB installation oxå men annars var det lätt att göra om den.

En stor skillnad ligger i att om man installerar program så är det lite speciellt. (vilket du är tvungen till om du vill ha en vettig webbläsare ) Rekommenderar att läsa på om det i wikin.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Återgå till IT-forum



Logga in