Önskade förändringar av forumet [avdelad tråd]

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Önskade förändringar av forumet [avdelad tråd]

Inläggav CoMpLiCaTeD_X » 2019-04-27 23:29:46

ankhh skrev:Jag köper inte dikotomin ha roligt/vara bitter (och tycker att det är tråkigt att du åter använder nedvärderande ord för de som tycker annorlunda än du), men i övrigt låter det som ett prima förslag. Ett forum för de utagerande, och så AF kvar som en vänlig och trygg plats för de som vill ha och/eller behöver det. :-)Happy


Ja men du är ju precis lika dömande själv indirekt. Det märks ju ganska tydligt att du har någon aversion mot de lite mer utagerande individerna, och även indirekt tycker dem är stökiga och inte speciellt vänliga. Försök hitta ett inlägg på det här forumet jag gjort där jag varit elak eller dömande mot någon annan!

Du kritiserade "sugis" för att hon påpekade sin åsikt, vilket hon dessutom hade helt rätt i. Det visar ju ganska tydligt vilken sida du står på och i vilken riktning du vill det här forumet skall utvecklas.

Vad det hela handlade om var att jag postade förslag på moderator, nämligen sugis för hon är i en helt egen liga vad det gäller lämplighet. Postade även att jag önskade förändring och modernisering av forumet, vilket i sin tur gjorde att Fabela OT sönder tråden som hon gör med i stort sett alla trådar. Tror faktiskt att både jag och många andra här som är lite mer utåt är betydligt mer städade än de "tant-allierade"
CoMpLiCaTeD_X
Inaktiv
 
Inlägg: 573
Anslöt: 2018-10-30

Önskade förändringar av forumet [avdelad tråd]

Inläggav CoMpLiCaTeD_X » 2019-04-27 23:35:55

Alien skrev:Jag tycker det är lite svårt att förstå vad du protesterar mot.

Vilka är det som gnäller, andra forummedlemmar? Ja, de har ju rätt att framföra sina åsikter när de inte håller med.

Vilka är det som "städas undan", alla som blir förhandsgranskade? Det brukar finnas goda skäl när någon blir förhandsgranskad. Om någon får spel och börjar förolämpa och anklaga andra medlemmar, ska forumledningen vara passiv då? Hur tryggt känns forumet då?


Tycker jag varit ganska tydlig med att det skall finnas regler och att sviniga beteenden ej skall accepteras, som tex personangrepp, provokationer. Det verkar som att många hakat upp sig på att jag talade om gnäll. Vad jag menade var helt enkelt skvallergnäll, trådar med gnäll och gnäll till moderatorer. Mothugg och diskussion tycker jag är jättebra men att det skapas trådar att det pratas för mycket snusk i chatten, eller att folk pmar eller gnäller till mods för att de läst något det ej passar inom deras ramar det är inte okej. Så länge det ej handlar om något som är elakt riktat mot någon annan skall taket vara högt helt enkelt. Är det dumheter skall det såklart bestraffas med varning.

För övrigt håller jag med, försöker man såra eller göra andra illa medvetet på forumet skall man ej vara välkommen, punkt!

EDIT: För övrigt tycker jag "sugis" hade en utmärkt poäng att det provoceras mycket under radarn och vissa är experter på det, men det släpper ni moddar 9 gånger av 10.
CoMpLiCaTeD_X
Inaktiv
 
Inlägg: 573
Anslöt: 2018-10-30

Önskade förändringar av forumet [avdelad tråd]

Inläggav Fabela » 2019-04-27 23:42:01

CoMpLiCaTeD_X skrev:Du kritiserade "sugis" för att hon påpekade sin åsikt, vilket hon dessutom hade helt rätt i.

Vad syftar du på?
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Önskade förändringar av forumet [avdelad tråd]

Inläggav ankhh » 2019-04-27 23:51:46

CoMpLiCaTeD_X skrev:Ja men du är ju precis lika dömande själv indirekt. Det märks ju ganska tydligt att du har någon aversion mot de lite mer utagerande individerna, och även indirekt tycker dem är stökiga och inte speciellt vänliga. Försök hitta ett inlägg på det här forumet jag gjort där jag varit elak eller dömande mot någon annan!

Du kritiserade "sugis" för att hon påpekade sin åsikt, vilket hon dessutom hade helt rätt i. Det visar ju ganska tydligt vilken sida du står på och i vilken riktning du vill det här forumet skall utvecklas.

Vad det hela handlade om var att jag postade förslag på moderator, nämligen sugis för hon är i en helt egen liga vad det gäller lämplighet. Postade även att jag önskade förändring och modernisering av forumet, vilket i sin tur gjorde att Fabela OT sönder tråden som hon gör med i stort sett alla trådar. Tror faktiskt att både jag och många andra här som är lite mer utåt är betydligt mer städade än de "tant-allierade"

Tjo.

Mja, det jag har påpekat är att du använder nedvärderande termer för de som tycker annorlunda än du. Varken mer eller mindre. Jag tycker ju att det blir bättre diskussioner om man försöker hålla sig till sak istället för att lägga in värderingar.

Och, nej, jag har ingen aversion mot de mer utagerande, så det kan knappast vara "tydligt". När det t.ex. gällde diskussionen kring AF-chatten (som till slut gav upphov till riget) försvarade jag dem, framför allt just Sugrövmanövern och Snuggelhund, som stängdes av från chatten för långa perioder, till slut för alltid. Det är bara att leta gamla trådar...

Så detta att jag har "kritiserat" Sugrövmanövern... Bortsett från att åsikter per definition inte kan vara rätt eller fel (eftersom åsikter inte är faktapåståenden) är ju ditt språkbruk grunden för det hela (folk som "gnäller" när de inte håller med om vad andra "råkar" skriva). Som jag sade i min kommentar: svinhugg går igen. Med andra ord, Fabela gav dig lika gott tillbaka, och gjorde klart att det var avsiktligt provocerande att alltså ge dig samma behandling som du ger andra. Jag tycker fortfarande inte att det är OK att döma ut henne som manipulativ för detta.

Sluligen: det där med att påpeka önskan om förändring och modernisering, det var ju O.T. i den tråden. Det är därför vi nu sitter i en avdelad tråd.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Önskade förändringar av forumet [avdelad tråd]

Inläggav CoMpLiCaTeD_X » 2019-04-27 23:55:17

Fabela skrev:Vad syftar du på?


Vad det gäller Dig och Mig så är det slutdiskuteras för all framtid. Du kommer alltid undan med små provokationer och att du trasar sönder trådar med diverse OT grejer. Nu när någon vågade påpeka det så var det dig det var synd om och jisses vad det snyftades.

Inte en endaste person har påpekat att du hoppade på "sugis" genom att blanda in Kiddie i diskussionen trots det enbart handlade om dig. Sånt gör mig verkligen illamående!
CoMpLiCaTeD_X
Inaktiv
 
Inlägg: 573
Anslöt: 2018-10-30

Önskade förändringar av forumet [avdelad tråd]

Inläggav Fabela » 2019-04-28 0:53:02

Vet du vad, Complicated: du och jag har missförstått varann mest hela tiden, från det att du kom hit. Vilket du själv också har tagit upp, så du är bevisligen väl medveten om det.
Får inte det en varningsklocka att ringa i ditt huvud, när du skriver det ena påståendet efter det andra om vad jag tycker och tänker?

Det snyftades inte ett enda dugg här pga det där, kan jag tala om för dig.
Utan det är du som inte kan läsa mig för fem öre, som vanligt.

Vad gäller Sugrövmanövern:
Nu var det väl ändå hon som gick på mig först. Eller?
Hon anklagade mig för att ha bråkat med alla i den tråden, vilket är ren lögn: jag bråkade inte med nån, möjligtvis med undantag för just henne, beroende på vad man menar med bråka. Enligt min definition var det en ordväxling, inte ett bråk.
Att hon kallade mig manipulativ var det som andra reagerade på, men själv blev jag mest förvånad.

Men du har helt rätt i att jag ofta går OT i trådar.
Dock är det rätt vanligt att folk gör det här - även du själv, ifall du minns det.
Men som sagt, jag borde tänka mer på det, det är helt sant.

Och vad det kommer till provokationer mm - ja, jag är ofta ironisk, det är helt sant. Det är absolut ingen hemlighet eller nyhet, jag säger ju det själv titt som tätt.
Och jag kan i vissa lägen argumentera väldigt rakt på sak, vilket säkert kan uppfattas som provocerande av en del. Det är heller ingen hemlighet.
Men jag är verkligen inte ensam om det heller här, det finns de som tillåts använda betydligt grövre språk än jag gör.

OCH: jag har talat om för folk här att jag har problem att uttrycka mig pga en utbrändhetskrasch. Jag har bett om ursäkt och ojat mig till den grad att jag till slut fick en "vänlig men bestämd" vink om att nu räcker det, lägg ned och lugna ned dig.

OCH: jag har inte alls sluppit undan med allt, jag har fått två (tror jag) tillsägelser.

Så, det var nog allt.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Önskade förändringar av forumet [avdelad tråd]

Inläggav ufo » 2019-04-28 1:06:55

Alien skrev:När det talas om "tanter" nu undrar jag om det är moderatorerna som anses vara "tantiga" el (vissa) forummedlemmar.
Jag syftade inte på någon enskild, däremot så siade jag att (om ni väljer en ny mod) ni väljer någon som är mer tant jämfört med sugis.


Alien skrev:Om man kritiserar modereringen så tycker jag man kan vara mer sakinriktad än att döma ut oss som "tanter". Är det forumreglerna som är fel el tillämpningen av dem?
I mitt tycke så är det själva tillämpningen som präglas av tantighet.

Nu har jag iofs inte varit aktiv de senaste 10 åren? Men jag tycker mig se varje gång jag surfar förbi och ströläser, att ni fortfarande arbetar hårt för att kväva många seriösa diskussioner. Vilket är synd.

Att jag är här nu och skummar är för att hålla koll på tråden "Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)", jag har liksom inte kommit fram till vad jag skall svara i den, på något sätt känns det som om det redan har försvunnit, ....för ett decennium sedan.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Önskade förändringar av forumet [avdelad tråd]

Inläggav Micke » 2019-04-28 1:16:23

CoMpLiCaTeD_X skrev:Inte en endaste person har påpekat att du hoppade på "sugis" genom att blanda in Kiddie i diskussionen trots det enbart handlade om dig. Sånt gör mig verkligen illamående!

Alla ser vi ju saker och ting på olika sätt. Från min synvinkel såg det ut som att sugrövmanövern hoppade på Fabela genom att bl a kalla henne för manipulativ. Fabela hamnade därmed i försvarsläge kan man säga, och försökte säkert förstå varför hon hamnade där. I det läget är det ett flertal som bannat ut sig från forumet genom åren, men Fabela hanterade det på ett bra sätt tycker jag.

Det verkar förresten finnas diskussionsunderlag för en tråd i ämnet manipulation då vi uppenbarligen kan se så olika på detta. Jag har inget emot sugrövmanövern men höll som sagt inte med om just detta.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Önskade förändringar av forumet [avdelad tråd]

Inläggav ufo » 2019-04-28 1:38:59

Ang gnisslet i denna tråd mellan Fabela och sugis, så har båda en poäng.
Sugis har all anledning att reagera när någon provocerar MEDVETET, sånt är inte snällt.
Men när man som Fabela KLARGÖR, så tycker jag det får mindre proportioner. Man måste kunna få skoja till det och/eller förtydliga poänger också.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Önskade förändringar av forumet [avdelad tråd]

Inläggav Fabela » 2019-04-28 2:06:11

Micke skrev:Fabela hamnade därmed i försvarsläge kan man säga, och försökte säkert förstå varför hon hamnade där.

Ja, det kändes märkligt, minst sagt, av olika anledningar.

I det läget är det ett flertal som bannat ut sig från forumet genom åren, men Fabela hanterade det på ett bra sätt tycker jag.

Oj, tack, då har man kanske lärt sig nåt här i livet, trots allt. :D

Det verkar förresten finnas diskussionsunderlag för en tråd i ämnet manipulation då vi uppenbarligen kan se så olika på detta.

Har för mig att jag sett en tråd om det, ska se om jag kan hitta den, bumpar den isf.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Önskade förändringar av forumet [avdelad tråd]

Inläggav CoMpLiCaTeD_X » 2019-04-28 2:48:54

Micke skrev:Alla ser vi ju saker och ting på olika sätt. Från min synvinkel såg det ut som att sugrövmanövern hoppade på Fabela genom att bl a kalla henne för manipulativ. Fabela hamnade därmed i försvarsläge kan man säga, och försökte säkert förstå varför hon hamnade där. I det läget är det ett flertal som bannat ut sig från forumet genom åren, men Fabela hanterade det på ett bra sätt tycker jag.


Visst kan det vara så att man ser saker på olika sätt. Men för att förstå situationen måste man förstå hela bilden. Som jag ser det så handlar det mycket om att tycka synd om Fabela just nu, trots att hon är den bidragande orsaken till dessa konversationer och småkonflikter från början. Jag påpekade att jag tycker det gnälls för mycket på det här forumet och det var ej riktigt mot någon person överhuvudtaget,, utan poängen var att det bland annat skapas trådar där det gnälls över vissa personer och på så sätt hängs mer eller mindre dessa personer ut. Sådana saker får man lösa på ett snyggare sett. Så jag har definitivt inte varit nedvärderande eller provokativ mot någon utan bara en generell åsikt.

Däremot gjorde Fabela en direkt provokation mot mig vilket snappades upp och protesterades mot. Då började helt plötsligt folk tycka synd om Fabela och hitta på att jag skulle varit likadan själv, trots att jag inte nämnt någon vid namn ens. Och inte nog med det så hoppade Fabela på sugis kraftigt med att blanda in Kiddie i diskussionen, vilket var en helt och hållet vidrigt och orimligt påhopp. Även då var det synd om Fabela. Och ni tycker hon hanterat situationen på ett utmärkt sätt? Genom provokation och påhopp? Att tycka sugis uttalande var för starkt är helt okej att påpeka men visa då lite ryggrad och tillrättavisa den som dragit igång det hela och som faktiskt stått för det mesta av dumheter.

Och Fabela sitter bara helt oberörd och myser i all support och uppmuntran i stället för att ta ansvar för sitt agerande.
CoMpLiCaTeD_X
Inaktiv
 
Inlägg: 573
Anslöt: 2018-10-30

Önskade förändringar av forumet [avdelad tråd]

Inläggav Fabela » 2019-04-28 3:55:12

Kan du vara vänlig och sluta komma med påståenden om vad jag tycker och tänker, Complicated?

Förstå: du vet ingenting om det.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Önskade förändringar av forumet [avdelad tråd]

Inläggav Micke » 2019-04-28 10:17:11

CoMpLiCaTeD_X skrev:
Visst kan det vara så att man ser saker på olika sätt. Men för att förstå situationen måste man förstå hela bilden. Som jag ser det så handlar det mycket om att tycka synd om Fabela just nu, trots att hon är den bidragande orsaken till dessa konversationer och småkonflikter från början. Jag påpekade att jag tycker det gnälls för mycket på det här forumet och det var ej riktigt mot någon person överhuvudtaget,, utan poängen var att det bland annat skapas trådar där det gnälls över vissa personer och på så sätt hängs mer eller mindre dessa personer ut. Sådana saker får man lösa på ett snyggare sett. Så jag har definitivt inte varit nedvärderande eller provokativ mot någon utan bara en generell åsikt.

Däremot gjorde Fabela en direkt provokation mot mig vilket snappades upp och protesterades mot. Då började helt plötsligt folk tycka synd om Fabela och hitta på att jag skulle varit likadan själv, trots att jag inte nämnt någon vid namn ens. Och inte nog med det så hoppade Fabela på sugis kraftigt med att blanda in Kiddie i diskussionen, vilket var en helt och hållet vidrigt och orimligt påhopp. Även då var det synd om Fabela. Och ni tycker hon hanterat situationen på ett utmärkt sätt? Genom provokation och påhopp? Att tycka sugis uttalande var för starkt är helt okej att påpeka men visa då lite ryggrad och tillrättavisa den som dragit igång det hela och som faktiskt stått för det mesta av dumheter.

Och Fabela sitter bara helt oberörd och myser i all support och uppmuntran i stället för att ta ansvar för sitt agerande.

Jag vill inte dra det här i långbänk, men vill förtydliga mig på två punkter:

Jag har inte lagt mig i tjafset mellan dig och Fabela och ämnar inte att göra det heller. Man bör vara försiktig med att lägga sig i och att ta någons parti i en het diskussion tänker jag då det oftast bara gör saker värre, så det försöker jag i regel att undvika. Men så finns det lägen där det ändå kan kännas motiverat att säga något, eller där man helt enkelt inte kan vara tyst.


Det jag tycker Fabela hanterade bra var just när hon blev anklagad för att vara manipulativ. Det kunde hon lätt ha hanterat på ett sämre sätt, och det är med bakgrund utav detta som jag använde ordet "bra". Det betyder inte att det inte hade gått att hantera det på ett bättre sätt, eller att hon skulle vara helt oskyldig i allt detta.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Önskade förändringar av forumet [avdelad tråd]

Inläggav Maggi » 2019-04-28 10:21:04

ufo skrev:
Alien skrev:När det talas om "tanter" nu undrar jag om det är moderatorerna som anses vara "tantiga" el (vissa) forummedlemmar.
Jag syftade inte på någon enskild, däremot så siade jag att (om ni väljer en ny mod) ni väljer någon som är mer tant jämfört med sugis.


Alien skrev:Om man kritiserar modereringen så tycker jag man kan vara mer sakinriktad än att döma ut oss som "tanter". Är det forumreglerna som är fel el tillämpningen av dem?
I mitt tycke så är det själva tillämpningen som präglas av tantighet.

Nu har jag iofs inte varit aktiv de senaste 10 åren? Men jag tycker mig se varje gång jag surfar förbi och ströläser, att ni fortfarande arbetar hårt för att kväva många seriösa diskussioner. Vilket är synd.

Att jag är här nu och skummar är för att hålla koll på tråden "Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)", jag har liksom inte kommit fram till vad jag skall svara i den, på något sätt känns det som om det redan har försvunnit, ....för ett decennium sedan.

Det här var mycket bra sagt!
(klarar inte att skriva inlägg för det blir för omständigt, filosofiskt och långt så jag är tacksam för alla er som kortfattat får fram poänger! :-)049, Ska öva på det!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Önskade förändringar av forumet [avdelad tråd]

Inläggav CoMpLiCaTeD_X » 2019-04-28 13:05:14

Micke skrev:Jag vill inte dra det här i långbänk, men vill förtydliga mig på två punkter:

Jag har inte lagt mig i tjafset mellan dig och Fabela och ämnar inte att göra det heller. Man bör vara försiktig med att lägga sig i och att ta någons parti i en het diskussion tänker jag då det oftast bara gör saker värre, så det försöker jag i regel att undvika. Men så finns det lägen där det ändå kan kännas motiverat att säga något, eller där man helt enkelt inte kan vara tyst.


Det jag tycker Fabela hanterade bra var just när hon blev anklagad för att vara manipulativ. Det kunde hon lätt ha hanterat på ett sämre sätt, och det är med bakgrund utav detta som jag använde ordet "bra". Det betyder inte att det inte hade gått att hantera det på ett bättre sätt, eller att hon skulle vara helt oskyldig i allt detta.


Har inte heller någon avsikt att dra ut på det hela så det här får bli mitt sista inlägg i ämnet. Det är absolut motiverat att säga ifrån om man tycker något fel. Samtidigt är det rimligt att man har ett rättvist tänk vilket ej existerat i den här frågan. Personligen tycker jag "sugis" uttalande var lindrigt jämfört med Fabelas, då Fabelas uttalande var hämtat direkt från tomma luften medan "sugis" faktiskt hade en poäng. Hade någon haft lite SPINE och talat om för Fabela att det inte är okej att blanda in en annan i diskussionen, som ej har med diskussionen att göra så hade jag ej sagt något utan släppt alltihop.

Vad det gäller konflikt mellan mig och Fabela så har jag slutat diskutera med henne för all framtid. Så ingen behöver känna någon oro över något tjafs eller konflikter mellan oss i framtiden.

Ville inte hamna i den här diskussionen från början. Anledningen jag loggade in på forumet igen var att jag såg det skrivits lite i min "ekonomi tråd" och då passade jag på att dela med mig lite av vad som hänt och förändrats i min aktieportfölj sedan jag var här sist.
CoMpLiCaTeD_X
Inaktiv
 
Inlägg: 573
Anslöt: 2018-10-30

Önskade förändringar av forumet [avdelad tråd]

Inläggav Maggi » 2019-04-28 13:10:40

CoMpLiCaTeD_X skrev:
Micke skrev:Jag vill inte dra det här i långbänk, men vill förtydliga mig på två punkter:

Jag har inte lagt mig i tjafset mellan dig och Fabela och ämnar inte att göra det heller. Man bör vara försiktig med att lägga sig i och att ta någons parti i en het diskussion tänker jag då det oftast bara gör saker värre, så det försöker jag i regel att undvika. Men så finns det lägen där det ändå kan kännas motiverat att säga något, eller där man helt enkelt inte kan vara tyst.


Det jag tycker Fabela hanterade bra var just när hon blev anklagad för att vara manipulativ. Det kunde hon lätt ha hanterat på ett sämre sätt, och det är med bakgrund utav detta som jag använde ordet "bra". Det betyder inte att det inte hade gått att hantera det på ett bättre sätt, eller att hon skulle vara helt oskyldig i allt detta.


Har inte heller någon avsikt att dra ut på det hela så det här får bli mitt sista inlägg i ämnet. Det är absolut motiverat att säga ifrån om man tycker något fel. Samtidigt är det rimligt att man har ett rättvist tänk vilket ej existerat i den här frågan. Personligen tycker jag "sugis" uttalande var lindrigt jämfört med Fabelas, då Fabelas uttalande var hämtat direkt från tomma luften medan "sugis" faktiskt hade en poäng. Hade någon haft lite SPINE och talat om för Fabela att det inte är okej att blanda in en annan i diskussionen, som ej har med diskussionen att göra så hade jag ej sagt något utan släppt alltihop.

Vad det gäller konflikt mellan mig och Fabela så har jag slutat diskutera med henne för all framtid. Så ingen behöver känna någon oro över något tjafs eller konflikter mellan oss i framtiden.

Ville inte hamna i den här diskussionen från början. Anledningen jag loggade in på forumet igen var att jag såg det skrivits lite i min "ekonomi tråd" och då passade jag på att dela med mig lite av vad som hänt och förändrats i min aktieportfölj sedan jag var här sist.

Jag hoppas du loggar in igen!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Önskade förändringar av forumet [avdelad tråd]

Inläggav Selma » 2019-04-28 13:21:30

Tycker att både sugrövmanövern och CoMpLiCaTeD_X bidragit med bra och tankeväckande synpunkter. Har inga kommentarer i övrigt.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Önskade förändringar av forumet [avdelad tråd]

Inläggav Fabela » 2019-04-28 13:32:19

Man kan fortsätta om det där med Complicated, Sugrövmanövern och mig till dö'dagar om man vill, men det är poänglöst som jag ser det.
Det står att läsa i trådarna vad som sagts och gjorts av vem, sen har alla varsin uppfattning om det - det är inte mer med det. Storm i ett vattenglas.

Såvida moddarna inte uttalar sig om saken är den arkiverad för min del.


Så, nåt OnT för omväxlingens skull:

Fabela skrev:
Micke skrev:Det verkar förresten finnas diskussionsunderlag för en tråd i ämnet manipulation då vi uppenbarligen kan se så olika på detta.

Har för mig att jag sett en tråd om det, ska se om jag kan hitta den, bumpar den isf.

Hittade tre trådar:

post230417.html#p230417
aspergare-ar-extremt-lattmanipulerade-t40006.html
ar-ni-lattmanipulerade-t54514.html

Bumpade inte nån eftersom de inte handlar om manipulation i sig, men kanske nån passar ändå.


Personligen har jag inga direkta synpunkter på forumet. Tycker att det är helt okej som det är, men lite justeringar kan man alltid behöva göra förstås.
Lite mer folk är väl det jag mest skulle önska, men det är en annan sak.


En sak jag funderat på är lite på samma tema, som det där att jag skulle vara manipulativ enligt en del men inte andra:
Medvetenheten om, och att alltid försöka komma ihåg, att alla här har nån form av problem med kommunikation/det sociala.
Jag kan ibland bli fruktansvärt stressad av att nån inte stannar upp och tar sig tid att fråga "Hur menar du?", utan s.a.s. spinner vidare in i ett missförstånd.
Men andra kanske inte upplever det på samma sätt, och tycker kanske inte att det är värt att lägga tid på när man är mitt i en diskussion.
EDIT: Jag tar mig inte heller alltid den där tiden, så det är inget bara vissa gör utan ett helt "normalt" beteende för alla. Bara tänker att kanske vi skulle behöva lite mer tid lite till mans?
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Önskade förändringar av forumet [avdelad tråd]

Inläggav Alien » 2019-04-29 3:19:59

Moderator:
Jag tycker det är motsägande att dels klaga på att medlemmar anmäler och "skvallrar", dels klaga på att vissa "tjuvnyp" går under radarn och missas av moderatorerna. Hur ska moderatorerna öht upptäcka dessa "tjuvnyp" om ingen anmäler?

Det verkar som om vi samtidigt modererar för mycket och för litet.

Betr det vi inte upptäcker, så kan det ha sin upprinnelse i tidigare bråk på forumet el chatten. Då får vederbörande upplysa om förhistorien, vi kan inte vara tankeläsare.

Vilka seriösa diskussioner har vi moderatorer kvävt? Svårt att veta vad folk klagar på utan konkreta exempel.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Önskade förändringar av forumet [avdelad tråd]

Inläggav sugrövmanövern » 2019-04-29 9:39:10

Smygiga tjyvnyp upptäcks av den uppmärksamme moderatorn när denne metodiskt läser igenom inlägg på forumet. Alla har inte den förmågan. Ni behöver därför ta in individer som kan se.

Ty offren för tjyvnyp äro icke anmälningsbenägna, då de vet att det de utsätts för just, tadaa; hamnar under den ouppmärksammes och oförståendes radar även efter anmälning.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Önskade förändringar av forumet [avdelad tråd]

Inläggav CoMpLiCaTeD_X » 2019-04-29 11:12:38

Alien skrev:Moderator:
Jag tycker det är motsägande att dels klaga på att medlemmar anmäler och "skvallrar", dels klaga på att vissa "tjuvnyp" går under radarn och missas av moderatorerna. Hur ska moderatorerna öht upptäcka dessa "tjuvnyp" om ingen anmäler?

Det verkar som om vi samtidigt modererar för mycket och för litet.

Betr det vi inte upptäcker, så kan det ha sin upprinnelse i tidigare bråk på forumet el chatten. Då får vederbörande upplysa om förhistorien, vi kan inte vara tankeläsare.

Vilka seriösa diskussioner har vi moderatorer kvävt? Svårt att veta vad folk klagar på utan konkreta exempel.


Det är stor skillnad på att anmäla någon och att skvallra. Anmäler man någon skall det finnas starka grunder till anmälan som tex personangrepp och övriga fula påhopp. Skvaller är mer att man gnäller över hur andra människor uttrycker sig för att man ej är av samma åsikt, eller har samma värderingar.

Som ett exempel såg jag en tråd där någon klagade på att det pratas för mycket snusk i chatten. Det är otroligt dåligt modererande att låta en enskild person skapa en tråd och hänga ut ett fåtal människor för att dem är lite mer öppensinnade i sina personligheter.
CoMpLiCaTeD_X
Inaktiv
 
Inlägg: 573
Anslöt: 2018-10-30

Önskade förändringar av forumet [avdelad tråd]

Inläggav ufo » 2019-04-29 21:11:08

Alien skrev:Moderator:
Jag tycker det är motsägande att dels klaga på att medlemmar anmäler och "skvallrar", dels klaga på att vissa "tjuvnyp" går under radarn och missas av moderatorerna. Hur ska moderatorerna öht upptäcka dessa "tjuvnyp" om ingen anmäler?
Tjuvnyp är som svampar i skogen, de växer överallt, men kan vara riktigt svåra att hitta. Än svårare att identifiera.

Men ett bra riktmärke är: När någon plötsligt häver ut sig tillmälen så har det alltid föregåtts av tjuvnyp. Inte alltid av den som fick tillmälet, eftersom tjuvnyp ger offret ömma tår.
Man får också tänka på att avsändaren av tjuvnyp inte alla gånger är medveten om att det var tjuvnyp, vi är alla lite klumpiga och kan råka nypa till av misstag.

Alien skrev:Det verkar som om vi samtidigt modererar för mycket och för litet.
Då beror det utan tvivel på att ni modererar på fel saker. Fel fokus helt enkelt. Vilket leder till frågan om regelverket kan formuleras om.

Alien skrev:Betr det vi inte upptäcker, så kan det ha sin upprinnelse i tidigare bråk på forumet el chatten. Då får vederbörande upplysa om förhistorien, vi kan inte vara tankeläsare.
Sådant brukar komma fram när man för en dialog med anmälare/offer. Tror inte AF skiljer sig på den punkten.

Alien skrev:Vilka seriösa diskussioner har vi moderatorer kvävt? Svårt att veta vad folk klagar på utan konkreta exempel.
Är frågan seriöst menad?
Trådar inte bara splittas, de slås samman och fraktioneras upp alldeles för lättvindigt.
Här står själva modereringen för många tjuvnyp.

Jag reserverar mig för sista stycket, känner mig inte tillräckligt aktiv för stunden för att vilja hävda något bestämt.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Önskade förändringar av forumet [avdelad tråd]

Inläggav mondo beyondo » 2019-04-30 9:52:24

En väninna tipsade mig om Bo Hejlskov Elvén som säger: "Alla människor som kan uppföra sig gör det".

Det är nog hjälpsamt att ha det i åtanke.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Önskade förändringar av forumet [avdelad tråd]

Inläggav Alien » 2019-04-30 12:14:27

mondo beyondo skrev:En väninna tipsade mig om Bo Hejlskov Elvén som säger: "Alla människor som kan uppföra sig gör det".

Det är nog hjälpsamt att ha det i åtanke.


Nja, det är nog ingen hjälp för en moderator. Ska moderatorerna avstå från att ge tillsägelse el varning vid regelbrott, för att medlemmen helt enkelt inte kunde bättre? Ska man utgå ifrån att de inte någonsin kan lära sig bättre?

Däremot kan det vara en hjälp för en forummedlem om det gör hen mer tolerant så den avstår från att anmäla. "Hen kan helt enkelt inte uppföra sig bättre, inget att reta upp sig på".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in