Om S.C.U.M. manifestet m m [avdelad tråd]

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Om S.C.U.M. manifestet m m [avdelad tråd]

Inläggav LordNelson » 2012-11-18 15:06:18

För feminister av feminister:
http://www.youtube.com/watch?v=ArX1hkPUMCQ

Alien:
Avdelat från feministiska-las-och-lanktips-t27532.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Feministiska läs- och länktips

Inläggav Abbreviation » 2012-11-18 16:11:42

Det här är en tråd för feministiska läs- och länktips, inte för publicering av antifeministiska gruppers videos (A Voice For Men är en välkänd antifeministisk sida). Jag har anmält ditt inlägg till moderator (som även kan ta bort detta om hen vill).

Vill du länka till originalvideon så går det bra. Du kan passa på att läsa på lite om S.C.U.M.-manifestet, så kanske du stöter på det faktum att manifestet ses som en reaktion mot det sätt kvinnor porträtterats i århundraden. Tycker du att det S.C.U.M. säger om män är hemskt? Sådana saker har sagts om kvinnor, av män, i texter som hyllats av mängder. Se bland annat Strindberg.

Alien:
Avdelat från feministiska-las-och-lanktips-t27532.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Feministiska läs- och länktips

Inläggav LordNelson » 2012-11-18 19:22:48

Abbreviation skrev:Det här är en tråd för feministiska läs- och länktips, inte för publicering av antifeministiska gruppers videos (A Voice For Men är en välkänd antifeministisk sida). Jag har anmält ditt inlägg till moderator (som även kan ta bort detta om hen vill).

Jag börjar bli van.

Vill du länka till originalvideon så går det bra. Du kan passa på att läsa på lite om S.C.U.M.-manifestet, så kanske du stöter på det faktum att manifestet ses som en reaktion mot det sätt kvinnor porträtterats i århundraden. Tycker du att det S.C.U.M. säger om män är hemskt? Sådana saker har sagts om kvinnor, av män, i texter som hyllats av mängder. Se bland annat Strindberg.

Jo.


SCUM having fun
https://www.youtube.com/watch?v=w7WVCkLUzJ8
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Feministiska läs- och länktips

Inläggav Abbreviation » 2012-11-18 23:37:32

Notera särskilt:
For everyone with out a sense of humor AND/OR who doesn't understand that this is not promoting violence, let me explain: This video INVERTS the type of violence we see & accept without question on a daily basis. It is supposed to make you THINK. The man depicted in the video who was shot had been tried on multiple counts of rape & murder. The uber-liberal Swedish judicial system found him guilty on all counts but because of procedural technicalities he was sentenced to time served (3 months) & 5yrs probation. ENJOY!
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Feministiska läs- och länktips

Inläggav LordNelson » 2012-11-19 13:42:35

Varför får inte jag tipsa feminister om alster av andra feminister?
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Feministiska läs- och länktips

Inläggav Zombie » 2012-11-19 14:30:09

Det gör du ju inte. Du tipsar om antifeministisk propaganda. Det är OT. Diskussioner om egna (nid-)bilder av feminism är också OT. Du har samma frihet som alla andra att skriva i de trådar som redan finns eller skapa nya. Ja, jag vet att det här är ett så fruktansvärt provocerande ämne att vissa bara måste sabotera utan hänsyn eller omdöme, men det hindrar inte att samma regler bör gälla här som i resten av forumet.

Tips för den händelse du är uppriktigt okunnig och till exempel verkligen tror att feminismen är en kriminell lära för mansätande monster: läs länkar och tipsade böcker; ställ frågor om det som är oklart, i dem eller övrigt. Eller polisanmäl den här tråden för uppmuntran till terrorism.

(Har anmält båda inläggen för OT.)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Feministiska läs- och länktips

Inläggav LordNelson » 2012-11-19 14:55:54

Varför skulle en feministisk teatergrupp göra antifeministisk propaganda?
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Feministiska läs- och länktips

Inläggav Zombie » 2012-11-19 15:03:25

Därför att stycket är utryckt ur sitt sammanhang och upplagt i det syftet på Tuben. Vill du slingra dig, läs kommentarerna. Vad man än må tycka om det kloka i det där skådespelargreppet kan man ju tycka att de hysteriska överdrifterna borde gå fram som sådana, men i just det här ämnet (och kanske några liknande "otidsenliga") gör de inte det. Och konstnärlig klokhet eller kvalitet går ju inte heller att diskutera när det gäller feminism, eftersom minsta brist hos någon enskild omedelbart utnyttjas som slagträ mot feminismen som helhet. (Förutom att ämnet fortfarande är OT här.)
Senast redigerad av Zombie 2012-11-19 15:17:01, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Feministiska läs- och länktips

Inläggav LordNelson » 2012-11-19 15:33:02

Så något som gjorts av feminister men som av någon kan väcka anstöt får inte upplysas om i tråden, tex en teater föreställning, med tillhörande promotvideo, baserad på SCUM-manifestet.

Kom igen, du har ju själv uppmanat och tillåtit mig att göra så. Är alla feminister lika inskränkta, känsliga, rigida och lättprovocerade.

Hur kan du ha veto på vad som får finnas i tråden, är feminism en diktatur?
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Feministiska läs- och länktips

Inläggav Abbreviation » 2012-11-19 15:58:48

Jag anmälde inte ditt inlägg med videon (det andra) utan lade bara till en kommentar, som också den raderades. Jag har inte veto men förtydligade syftet med tråden. Visst får man länka sådant som meningsmotståndare tycker illa om men om ditt syfte är att håna feminister så är du fel ute. Tråden handlar inte om att upplysa om att du tycker att feminister är dårar. Du får gärna starta en "håna feministerna"-tråd om du vill. För min del får du dock gärna länka sådant du tycker är fånigt men om du ska göra det får du göra det på ett feministiskt sätt och förtydliga varför det länkade är feministiskt, eftersom syftet med tråden är att sprida information om feminism, av feminister och på ett feministiskt vis.

Exempelvis så finns det en video (som jag inte kan hitta eftersom jag inte minns vad den kallades) från FIs årsmöte, eller liknande (jag minns ej exakt), med ett uppträdande av en låt vars text innehåller mycket aggressioner mot män. Den länkas flitigt av antifeminister för att håna feminister och visa vilka manshatare de är. Bakgrunden till videon är dock att uppträderskan skrivit låten tillägnad sin våldtäktsman, och att det inte alls är en kamplåt eller vallåt så som antifeminister hävdat. Att posta den videon utan kontexten som tillhör vore OT men tar du med kontexten är det inte OT. När det gäller politisk konst behövs ofta kontext för att man ska greppa den och då syftet med tråden - att informera om feminism ur feministers perspektiv - inte uppnås utan den kontexten hör sådana poster inte hemma här.

Hoppas att jag förklarat tydligt nog för dig.

Tillägg: Hittade länken!
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Om S.C.U.M. m m [avdelad tråd]

Inläggav Alien » 2012-11-19 16:44:59

Moderator:

Eftersom det blev en sådan diskussion om S.C.U.M.-videon, så har jag samlat dessa inlägg i en avdelad tråd.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Om S.C.U.M. m m [avdelad tråd]

Inläggav DIProgan » 2013-02-05 18:16:42



Jag tycker ju o min sida det verkar enklare att bli hatad pga. kön än mycket annat. Jag är inte mitt kön, jag är jag. Att komma och skära kuken av mig eller sådant är inte värre än att något annat hot om fysiskt våld i den klassen. Kan man inte hata på något mer än mitt kön har man inte mycket att komma med. Vill inte säga att hoten som de får är odramatiska men just denna vinkling att det handlar om kvinnor känns bara sömnig. De har att göra med folk utan intelligens och kapacitet som inte kan bita bättre än att bonka på den gamla köns-piñatan.

Det enda som hänt med feminismen på senare tid är att även en del män har börjat plocka på sig offerrollen att de är manshatade. Lägg ner istället och rensa upp där det är fel istället. Det här är helt fel ände att ta psykopaternas brev till mediatjejer som något slags typexempel på vad som är klimatet tjejer lever i. Män i media får hot också kan jag lova.

EDIT: Finns det någon bättre tråd detta kan flyttas till så gör det för all del.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Debattklimatet och feminister m.m.

Inläggav slackern » 2013-02-08 20:14:41

Frimodig skrev:
LordNelson skrev:Män är djur. Tycker inte du det?


Kära nån.

Alla levande varelser är djur. Inklusive män och kvinnor.

Vilken feminist ifrågasätter "mannen"? Jag upprepar. Ge gärna ett exempel.

Lennart Frimodig


Kvinnor som hyllar den här boken kanske? Typ gjorde inte Linda Skugge det?

Bild

Moderator Alien: Flyttat från denna tråd: debattklimatet-och-feminister-m-m-t30059.html
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Debattklimatet och feminister m.m.

Inläggav Frimodig » 2013-02-08 20:20:51

slackern skrev:
Frimodig skrev:
LordNelson skrev:Män är djur. Tycker inte du det?


Kära nån.

Alla levande varelser är djur. Inklusive män och kvinnor.

Vilken feminist ifrågasätter "mannen"? Jag upprepar. Ge gärna ett exempel.

Lennart Frimodig


Kvinnor som hyllar den här boken kanske? Typ gjorde inte Linda Skugge det?

Bild


Wow!

Du tänker dig att Solanas budskap är att män inte borde finnas. Världen vore bättre om det inte fanns några män.

Det bästa vore egentligen om man utrotade alla män.

Det är vad du tror är Solanas budskap?

Kära nån.

Vad man skriver är en definition av vem man är, hur man tänker, och om man tänker.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Debattklimatet och feminister m.m.

Inläggav slackern » 2013-02-08 20:23:34

Frimodig skrev:
slackern skrev:
Frimodig skrev:
Kära nån.

Alla levande varelser är djur. Inklusive män och kvinnor.

Vilken feminist ifrågasätter "mannen"? Jag upprepar. Ge gärna ett exempel.

Lennart Frimodig


Kvinnor som hyllar den här boken kanske? Typ gjorde inte Linda Skugge det?

Bild


Wow!

Du tänker dig att Solanas budskap är att män inte borde finnas. Världen vore bättre om det inte fanns några män.

Det bästa vore egentligen om man utrotade alla män.

Det är vad du tror är Solanas budskap?

Kära nån.

Vad man skriver är en definition av vem man är, hur man tänker, och om man tänker.

Lennart Frimodig


Var det inte hon som sköt Andy Warhol?
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Om S.C.U.M. manifestet m m [avdelad tråd]

Inläggav Alien » 2013-02-09 1:29:41

Ja, Solanas sköt Andy Warhol med tre skott. Hon hade lämnat ett manus till honom, som han slarvat bort, och hon ansåg att han förstört hennes karriär.
De två första skotten missade, men det tredje penetrerade hans högra och vänstra lunga, mjälte, lever, magsäck och matstrupe. Hon sköt sedan konstkritikern Mario Amaya och försökte även skjuta Warhols manager Fred Hughes, men hennes pistol hakade upp sig just som hissen anlände till våningen där dramat utspelade sig. Hughes föreslog att hon skulle åka med hissen, vilket hon också gjorde. Warhol skadades mycket svårt, och dödförklarades vid ett tillfälle, men överlevde. Han hämtade sig aldrig helt från skadorna.
Solanas sägs ha liknat Warhol vid en vampyr och symboliskt ha sprejmålat kulorna med silverfärg.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Valerie_Solanas

Solanas var tydligen begåvad (tog examen i psykologi) men störd. Hon påstod att hennes far utnyttjat henne sexuellt. Hon försörjde sig som prostituerad.

Den svenska författaren Sara Stridsberg har översatt SCUM-manifestet till svenska och skrivit om henne i romanen Drömfakulteten och teaterpjäsen Valerie Solanas ska bli president i Amerika (urpremiär på Dramaten) 2006.
En omtalad och debatterad pjäs baserad på SCUM-manifestet sattes upp på Turteatern i Stockholm 2011. Valerie Solanas spelades av Andrea Edwards och föreställningen regisserades av Torulf Lööw och Erik Holmström.


Själv har jag varken sett föreställningen el läst manifestet el Stridsbergs roman.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Om S.C.U.M. manifestet m m [avdelad tråd]

Inläggav Frimodig » 2013-02-09 4:39:13

Men LordNelsons utgångstanke, att feminister ifrågasätter "mannen" och Slackerns påstående att Solanas är en sån feminist.

Det är lite anmärkningsvärt. Men Alien är balanserad som alltid.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Om S.C.U.M. manifestet m m [avdelad tråd]

Inläggav Avanti » 2013-02-09 4:44:41

jag stöder SCUM

vi borde ta fram våra saxar och våra synålar

världen är ändå så tråkig och det är den vite heterosexuelle mannen
som skapat hela skiten som han idag hatar

så varför inte liva upp stämningen?
och skaka om lite grann?

Moderator Alien: Ändrade det utrymmeskrävande "dikt"-formatet. Vanliga inlägg ska inte skrivas som poesi; det blir bara jobbigt att läsa.
Avanti
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2013-02-09

Om S.C.U.M. manifestet m m [avdelad tråd]

Inläggav manne » 2013-02-09 4:45:05

LordNelson skrev:För feminister av feminister:
http://www.youtube.com/watch?v=ArX1hkPUMCQ

Alien:
Avdelat från feministiska-las-och-lanktips-t27532.html


deassa personer är inget anat än idioter skulle männ förtrycka kvinnor i västvärlden och att det sker per automatik det är lögn det..männ blir också kränkta.
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

Om S.C.U.M. manifestet m m [avdelad tråd]

Inläggav Frimodig » 2013-02-09 15:38:33

Frimodig skrev:Men LordNelsons utgångstanke, att feminister ifrågasätter "mannen" och Slackerns påstående att Solanas är en sån feminist.

Det är lite anmärkningsvärt. Men Alien är balanserad som alltid.

Lennart Frimodig


Vad scum handlar om är att brudar är strukturellt förtryckta i alla länder på jorden.

Att brudar är strukturellt förtryckta betyder att alla samhällen bygger på manlig dominans. Tjejer slåss alltid från underläge. Det är tur att de är lite smartare.

Men LordNelson tror feminister vill avskaffa män, och slackern håller med.

Jag tror på att lokalisera folk. Utifrån vad de tror på och så. Sen kan naturligtvis alla ändra sig pga nya erfarenheter.

Kanske inte lokalisera folk, mer lokalisera sätt att tänka, idéhistorier.

Idéhistorier som individer väljer att ansluta sig till.

Babba. Nu fattade jag en ny grej. LordNelson och slackern valde att ansluta sig till en idéhistoria. Berättelsen att feminister vill avskaffa män.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Om S.C.U.M. manifestet m m [avdelad tråd]

Inläggav LordNelson » 2013-02-09 18:33:49

Frimodig skrev:Vad scum handlar om är att brudar är strukturellt förtryckta i alla länder på jorden.

Att brudar är strukturellt förtryckta betyder att alla samhällen bygger på manlig dominans. Tjejer slåss alltid från underläge. Det är tur att de är lite smartare.


Det är du som förtrycker dom ditt runkande Svin!


Alien:
Trots att du nyligen fick en varning går du över alla gränser igen. Ett klart brott mot dessa forumregler:
• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.
• använd inte alltför grovt språk eller aggressivt tilltal.


Detta är en varning. Du har nu två varningar, får de en tredje så blir det postförbud.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Om S.C.U.M. manifestet m m [avdelad tråd]

Inläggav Frimodig » 2013-02-09 18:46:38

LordNelson skrev:
Frimodig skrev:Vad scum handlar om är att brudar är strukturellt förtryckta i alla länder på jorden.

Att brudar är strukturellt förtryckta betyder att alla samhällen bygger på manlig dominans. Tjejer slåss alltid från underläge. Det är tur att de är lite smartare.


Det är du som förtrycker dom ditt runkande Svin!


Wow. En självbeskrivning.

Säg att LordNelson är en särskild entitet. Förra gången var det om slem.

Den här jocken är dum på ett sätt som är svårt att förstå.
Men intressant som fenomen, och referenspunkt. LordNelson. Jag skall använda det.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Om S.C.U.M. manifestet m m [avdelad tråd]

Inläggav mnordgren » 2013-02-09 18:49:42

Admin

Låser tråden tillfälligt för moderering.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Om S.C.U.M. manifestet m m [avdelad tråd]

Inläggav Alien » 2013-02-10 1:22:22

Moderator:

Tråden upplåst efer moderering.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in