Om åsikts- och uttrycksfrihet på forumet.

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Flia » 2009-04-29 10:56:48

nallen skrev:Tja... i parentes, avseende min egen newbie-tid; jag tillbringade den med att lurka i några veckor (jag minns inte längre men jag skulle gissa på 2-3 månader). Detta gjorde att jag kände debattstilen och vanliga ämnen, däremot hindrade det mig inte från att uttrycka mig så att missförstånd uppstod. Normal netiquette alltså. Nåja.

Du svarar alltså iprincip b); det är viktigare för dig att utifrån kommande nybörjare trivs än de som faktiskt utgör forumets kärna gör det. Det betyder förmodligen att forumet alltid kommer att vara en genomfartsplats, inte en där man stannar. De som varit med ett tag tröttnar när nybörjare 666 ramlar in och ställer samma gamla frågor, oftast utan att behärska vare sig stavning eller interpunktion.
Jag oroade mig för att det skulle kunna vara så :(


Ett samhälle är per definition dynamiskt, likaså ett forum. En verksamhet som inte förändras och utvecklas dör så småningom.
Senast redigerad av Flia 2011-05-04 19:15:50, redigerad totalt 1 gång.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Inläggav JOR » 2009-04-29 11:42:34

@Nallen

Man behöver väl inte vara världens nallebjörn mot nykomlingar.

istället för budskapet "Dra åt helvete."

så kan man väl försöka behärska sig lite mer och säga något i stil med följande budskap.

"Har du inte läst reglerna eller satt dig in i netiqetten så lär du bli duktigt ignorerad av många av oss".


Man kan ju trots allt fråga sig själv om nykomlingar lär sig något av andemeningen "Dra åt helvete".
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 19:15:50, redigerad totalt 1 gång.
JOR
Tekniker
 
Inlägg: 1891
Anslöt: 2005-10-11
Ort: Göteborg

Inläggav nallen » 2009-04-29 12:20:28

Flia skrev:En verksamhet som inte förändras och utvecklas dör så småningom.

Ja, det är i.a.f. för det mesta sant. Lika sant är att alla förändingar medför en risk för haveri.
Frågeställningen här gäller snarare vilka som har rätt att sätta upp villkoren för förändringarna.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 19:15:50, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav nallen » 2009-04-29 12:21:20

JOR skrev:"Har du inte läst reglerna eller satt dig in i netiqetten så lär du bli duktigt ignorerad av många av oss".

Lägger du in det som snabbknapp?
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 19:15:50, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav weasley » 2009-04-29 12:26:24

nallen skrev:
JOR skrev:"Har du inte läst reglerna eller satt dig in i netiqetten så lär du bli duktigt ignorerad av många av oss".

Lägger du in det som snabbknapp?


Hänvisa nybörjare till tråden Vanliga Frågor - Introduktion till Asperger.

Där står ungefär det JOR skrev, fast något snällare.

(ska strax redigera in länk...)

*******************
EDIT

Sådärja. Länk dit:

fragor.php
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 19:15:50, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav nallen » 2009-04-29 12:36:08

Suck. Där fick man omedelbart för att man uttrycker sig ironiskt.

Att skriva långa (och snälla) harranger som svar på brus är ju bara slöseri med energi. Det är för det mesta mycket effektivare antingen ignorera, vilket går till en viss gräns (särskilt som forumet saknar tekniskt stöd för det), eller be folk kamma sig, läsa på eller dra till valfri annan ort.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 19:15:50, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav weasley » 2009-04-29 14:02:44

nallen skrev:Suck. Där fick man omedelbart för att man uttrycker sig ironiskt.

Att skriva långa (och snälla) harranger som svar på brus är ju bara slöseri med energi. Det är för det mesta mycket effektivare antingen ignorera, vilket går till en viss gräns (särskilt som forumet saknar tekniskt stöd för det), eller be folk kamma sig, läsa på eller dra till valfri annan ort.


LOL! :-D

Nja, mitt tips var snarare att du skulle kunna snabbklistra in den där länken om någon (i dina ögon) klantig nybörjare ställer (i dina ögon) dumma frågor. Ungefär som att klistra in en länk till sökord på google.

Faktum var att den där FAQn kom till just för att många av oss gamla uvar var urtrötta och less på att svara på samma frågor om och om igen. Sedan FAQn kom till har faktiskt (det är sant!) antalet liknande frågor minskat ganska rejält. Den har väldigt många läsare också, för att vara såpass ny.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 19:15:50, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav regnif » 2009-05-12 18:00:59

Ang. det där med att skriva för privat, obehöriga får skylla sig själva om de tänker utnyttja det, tycker jag. Vem gör då felet? Tänkte först svara i FORUMETIKETT-tråden, där jag läste om det, men den var ju låst.
Sedan så finns det kanske vissa inlägg av mig man kunde radera ändå men men.
Har nog inte mått så bra när man skrivit vissa saker eller varit lite förvirrad. Ber om ursäkt om det skapat något obehag eller så.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 19:15:50, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav nallen » 2009-05-19 0:48:17

Då var det tydligen dax för ett varv i den här tråden igen :(

underjord lyckades uppröra ägar'n med sitt inlägg i grattis till graviditeten-tråden. Jag hängde på, lite som en allmän ironi och lite för att illustrera daltandet som jag upplever breder ut sig över forumet. För säkerhets skull anmälde jag mitt eget inlägg också.

Vart är forumet på väg? Liebert yrar om att inläggen inte tillför tråden något, spelar det verkligen någon avgörande roll? Som jag ser det är det viktiga att man kan få uttrycka sina åsikter. Jag tycker det verkar mer och mer som att yttrandefriheten inskränks till fömån för dalt och allmänt gullande. Folk blir vanade hit och dit för att de skriver vad de tänker medan fint inlindade förolämpningar tillåts utan protester. Flera har varit inne på det här tidigare, men det har varit tämligen tyst en period nu när jag upplever att takhöjden sjunker för varje vecka.


För övrigt har jag nu bett Panika om ursäkt (i PM) för att jag experimenterade i hennes gratulationstråd, jag kan av erfarenhet inte tänka mig annat än att hon är tillräcklig hårdhudad för att i sämsta fall avfärda mig som idiot redan innan ursäkten.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 19:15:50, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav KrigarSjäl » 2009-05-19 0:53:41

Jag håller med i princip, det är alldeles för gulligt för en krigarsjäl. Var ett tag sen det rockade på riktigt.
I sak däremot tycker jag man får välja sina strider. Det är inte kaxigt eller tufft att bara blaja på alldeles fritt i alla trådar.
Äh vad fan...nu låter jag som något slags helgon...

Kriga på istället för att skriva grattis hela tiden. Det blir roligare då.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 19:15:50, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav nallen » 2009-05-19 1:02:43

Att "bara blaja på alldeles fritt" kan du inte beskylla vare sig mig eller underjord för den här gången, vi generaliserade trådämnet och uttryckte åsikter. Mina bevekelsegrunder har jag just redogjort för. Det ska väl poängteras att jag upplevt läget allt desperatare efter omläggningen. Desperate times - desperate measures.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 19:15:50, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav KrigarSjäl » 2009-05-19 1:05:15

Kom igen, är det ridderligt beteende att snacka om 'skitungar' och allmän misantropi i en tråd som berör en gravid kvinna??
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 19:15:50, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Aspkvinna » 2009-05-19 7:54:11

Vassa debatter tycker jag det ska vara men måste det gå över till att ingå dumheter?

Själv upplever jag att man kan ha oerhörda stora skillnader i åsikt och agitera utan att det behöver övergå till att bli sandlåda men det är kanske där det brister, ovana att inte ta till underbältetspråket.

En skillnad är ju att vara ute efter i grunden att bara vilja tjafsa i vilket ämne som helst bara för att få höja rösten vilket jag upplever att en del gör mot att verkligen vara påläst i ett ämne som man debatterar.

Båda kan absolut finnas men jag finner det intressantare att debattera med utgångspunkt i ämnet än att bara vara på allmänt tjafshumör och ge mig på vilken tråd som helst för att få utlopp för tillfällig frustration genom att ge sig på andra som inte är där i samma syfte, för det kallar jag påhopp.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 19:15:50, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Kikarn » 2009-05-19 13:05:06

Jag kan inte lägga värdering i någon som helst aspekt när det gäller forumsklimat eller historik och avhåller mig därfrån.

Det jag kan tycka är märkligt, är att åsiktsfrihet oftast kommer på tal när möjligheter till att kränka andra inskränks, och jag förstår inte hur kränkande uttalanden eller tillmälen eller omskrivningar kan vara heliga i åsiktsfrihetens namn.

Att klanka på någon på ett personligt plan är inte att uttrycka en åsikt, som jag bedömer det. Det här var en generell inställning jag står för, och jag applicerar den absolut i fallet där man beklagar en kvinna till hennes graviditet. Sorry, jag finner inga förmildrande omständigheter, kan man inte dela hennes glädje så kan man hålla tyst. Hon skall inte ensam behöva stå kast för att världen har nog med skitungar som den har. Det är inte troligt att någon här har en susning om hur hennes graviditet har bemötts irl, vilka beslut hon ex har fått fatta, mot vilka odds, etc, etc, etc,; glöm inte att alla graviditeter inte är enkla eller planerade när de uppstår.
Så om en kvinna har bestämt sig för att välkomna ett barn till världen så är det trots allt så att hennes värld kommer att förändras och hon har fattat ett beslut som jag tycker är värd respekt i bemötande från andra.

Hade det däremot varit en diskussion i frågan "hur kommer det sig att människor envisas med att skaffa barn" så hade det varit en helt annan sak, och det hade inte drabbat en endaste person att det finns de som tycker att det finns nog med barn i världen, eller att man i vissa situationer inte behöver skaffa barn etc, etc, etc. Vad man nu bygger sina argument på, och det hade kunnat vara oerhört befriande och intressant med olika uppfattningar i sakfråga.

Så jag tycker att man bör skilja på vad man uttrycker på personnivå och åsiktsfrihet i ämnet.
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 19:15:50, redigerad totalt 1 gång.
Kikarn
 
Inlägg: 853
Anslöt: 2009-05-09

Inläggav Jonte » 2009-05-19 13:54:36

Finns inte mycket att tillägga. Bra skrivet av KS, Aspkvinna och Kikarn.
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 19:15:50, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav underjord » 2009-05-19 17:36:22

Jag kan bara hålla med nallen; forumets trevlighetsfalang blir bara större och större på bekostnad av mångfalden (enfalden breder ut sig). KrigarSjäl har själv tidigare varit inne på hur pikar gömda bakom en trevlig fasad inte ses som lika allvarliga som ärliga "rakt på sak"-åsikter, men nu lägger hen sig platt, vilket synes mig tråkigt.
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 19:15:50, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Inläggav Matulda » 2009-05-19 17:59:39

Jag kanske har missat något här men är det inte skillnad på "rakt på sak" och personliga påhopp? Jag uppfattar att rakt på sak uppskattas och tillåts här. Däremot påhopp av olika slag är inte schysst. Som någon redan gett exempel på att be någon fara och flyga är ett påhopp. Både det som aspkvinna och det som kikarn säger är tydliga exempel på skillnaden däremellan.

Vad vinner man på att vara direkt otrevlig? I mina ögon ingenting. Om man håller sig till sakfrågan utan att göra påhopp på personer kan man vara väldigt rakt på sak.

Men om du underjord menar att man kan göra påhopp och sedan dölja det bakom ett skämt eller ironi utan att påtala det, kan jag till viss del hålla med. Som jag ser det är det fulare att "linda in" pikarna än att vara rak. Åtminstone blir jag mer sårad av inlindade än raka.

Eller är du inne på acceptera alla oavsett hur de skriver? Att alla inte KAN skriva snällt och trevligt? Och att även de har rätt att vara här?

Mitt svar är då ja, alla ska accepteras, MEN (det obligatoriska) ALLA kan ändå undvika att medvetet vara elaka mot andra. I min värld är det ändå rätt självklart att man inte skriker till människor att du är dum exempelvis. Då blir det sandlåda. Sedan kan man givetvis skämta om det för att man själv kanske inser att man är i sandlådan (om det är det du menar med trevlig fasad?)

Sedan är vi alla människor med våra fel och brister. Självklart skriver man ibland utan att tänka sig för. Men min erfarenhet är att det finns överseende med det. Skillnad kanske om man alltid "klantar" till det.

Oj, det här blev rörigt värre! Men egentligen är väl kontentan att jag tycker att det finns åsikts och uttrycksfrihet här.
Senast redigerad av Matulda 2011-05-04 19:15:50, redigerad totalt 1 gång.
Matulda
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Ganesh » 2009-05-19 18:13:12

underjord skrev:Jag kan bara hålla med nallen; forumets trevlighetsfalang blir bara större och större på bekostnad av mångfalden (enfalden breder ut sig). KrigarSjäl har själv tidigare varit inne på hur pikar gömda bakom en trevlig fasad inte ses som lika allvarliga som ärliga "rakt på sak"-åsikter, men nu lägger hen sig platt, vilket synes mig tråkigt.


Och då tar du dig rätten att utnyttja en kvinnas graviditet som slagträ i en helt annan fråga. :shock: Och har mage att kalla andra enfaldiga! :shock:

You're fucking priceless, eller om man så vill: obetalbar. Har du ingen känsla för vanlig anständighet? :shock:
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 19:15:50, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Ganesh » 2009-05-19 18:15:21

underjord skrev: forumets trevlighetsfalang blir bara större och större på bekostnad av mångfalden (enfalden breder ut sig).


Ska jag tolka det som att du anser trevlig och enfaldig som synonyma begrepp?
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 19:15:50, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav underjord » 2009-05-19 18:29:03

Ganesh skrev:You're fucking priceless, eller om man så vill: obetalbar. Har du ingen känsla för vanlig anständighet? :shock:


Den "anständighet" som du förespråkar kan du stoppa upp i arslet!
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 19:15:50, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Inläggav underjord » 2009-05-19 18:35:03

Ganesh skrev:
underjord skrev: forumets trevlighetsfalang blir bara större och större på bekostnad av mångfalden (enfalden breder ut sig).


Ska jag tolka det som att du anser trevlig och enfaldig som synonyma begrepp?


Inte nödvändigtvis synonyma, men de går ofta hand i hand.
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 19:15:50, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Inläggav Pan S » 2009-05-19 18:35:19

underjord skrev:Jag kan bara hålla med nallen; forumets trevlighetsfalang blir bara större och större på bekostnad av mångfalden (enfalden breder ut sig).

Instämmer också.
Senast redigerad av Pan S 2011-05-04 19:15:50, redigerad totalt 1 gång.
Pan S
 
Inlägg: 331
Anslöt: 2007-03-07

Inläggav Ganesh » 2009-05-19 18:43:22

underjord skrev:
Ganesh skrev:
underjord skrev: forumets trevlighetsfalang blir bara större och större på bekostnad av mångfalden (enfalden breder ut sig).


Ska jag tolka det som att du anser trevlig och enfaldig som synonyma begrepp?


Inte nödvändigtvis synonyma, men de går ofta hand i hand.


:-)051
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 19:15:50, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Matulda » 2009-05-19 19:01:58

underjord skrev:
Ganesh skrev:
underjord skrev:forumets trevlighetsfalang blir bara större och större på bekostnad av mångfalden (enfalden breder ut sig).


Ska jag tolka det som att du anser trevlig och enfaldig som synonyma begrepp?


Inte nödvändigtvis synonyma, men de går ofta hand i hand.


Varför? Eller kanske snarare hur?
Senast redigerad av Matulda 2011-05-04 19:15:50, redigerad totalt 1 gång.
Matulda
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2007-11-04

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in