Okunniga socionomer.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Okunniga socionomer.

Inläggav Lavender_Blue » 2010-06-03 13:14:32

Jag trodde att det skulle bli enklare efter att jag fick diagnosen AS, men just nu känns det nästan som att det blev svårare.

Eller - det är klart att jag är tacksam för att jag fick reda på varför så mycket är konstigt och fel och annorlunda, men så många andra saker verkar knasa till sig på köpet med den vetskapen.

Exempel: Igår läste jag en c-uppsats i socialt arbete. För två år sedan hade jag kommenterat språkhanteringen och de undermåliga källhänvisningarna. Nu när jag vet vad jag vet höll jag på att bryta ihop av frustration.

Utan att outa personen för mycket kan jag berätta att det handlar om en socionom - och vi vet ju var sådana ofta hamnar. (Ja, vi råkar ut för dem.) H*n hade skrivit om ADHD och vikten av att sprida kunskap om denna "neuropsykologiska sjukdom" (som h*n envisades med att skriva).

Jag skall bara ge några exempel på vad personen skrev (notera även att det inte angavs några källor till dessa härliga påståenden).

    "Många med neuropsykologiska sjukdomar börjar självmedicinera med amfetamin."
    "Forskare och dom som arbetar med människor med neuropsykologiska sjukdomar är ense om att dessa människor blir hjälpta av legalt utskrivet amfetamin."
    "Dom flesta med neuropsykologisk sjukdom blir hjälpta av amfetamin, men medicinen gör dom inte mera intelligenta."


:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Jag försökte verkligen sansa mig och författa ett mycket ingående och sakligt och konstruktivt brev till personen i fråga, där jag påpekade allt som var uppåt väggarna (för att uttrycka det milt) med uppsatsen.

Tänk er att en sådan person skall ut i verkligheten och arbeta med funktionsnedsättningar?! Om man inte ens kan skilja på vad inom NPF som överhuvudtaget är möjligt att behandla med medicin.

Jag vill inte bli någon militant kärring som inte kan prata om annat än min AS, men det är fan så svårt att blunda när man nu fått ögonen brutalt öppnade :cry:

***************

[mod]weasley:
Flyttade tråd, bytte rubrik.[/mod]
Lavender_Blue
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2010-05-20

Inläggav Miche » 2010-06-03 13:19:42

Det står en del i den här tråden om hur flera forumister upplever att (misstanke om) diagnosen gjorde att livet blev jobbigare...

Välkommen i gänget! ;)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Lavender_Blue » 2010-06-03 13:22:13

Ok, moderator kanske kan flytta den?

Eller bör jag ändra rubriken? Det handlar ju mest om en ignorant socionom ...
Senast redigerad av Lavender_Blue 2010-06-03 13:30:11, redigerad totalt 1 gång.
Lavender_Blue
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2010-05-20

Inläggav treeman » 2010-06-03 13:29:51

Känner lite samma som dig. Att man som Aspergare blir förknippad med diverse skumma "teorier" eller vad man ska säga.

Men dom som har fel om "neuropsykologiska sjukdomar" och annat kommer ju att lära sig sanningen såsmåningom. Dom flesta. Tror det ordnar sig i långa loppet.
:)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Inläggav Xzirie » 2010-06-03 14:09:58

Förhoppningsvis så vet iallafall den socionomen bättre nu när du rättat den. :)
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Re: Jag trodde att det skulle bli enklare ...

Inläggav Laika » 2010-06-03 14:15:01

Lavender_Blue skrev:Jag vill inte bli någon militant kärring som inte kan prata om annat än min AS, men det är fan så svårt att blunda när man nu fått ögonen brutalt öppnade :cry:


I det här sammanhanget är det inte som att du pratar om AS utan att det har något med något att göra. Dina kunskaper om AS är mycket relevanta eftersom de gör att du vet att h*n har fel. Använd de kunskaper du har.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Inläggav barracuber » 2010-06-03 14:20:57

Lavender_Blue skrev:Ok, moderator kanske kan flytta den?

Eller bör jag ändra rubriken? Det handlar ju mest om en ignorant socionom ...


Jag har gjort en anmälan om det. Den kanske bör ligga i Asperger och vården och döpas om.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Frank » 2010-06-09 21:07:47

När jag gick i gymnasiet fick vi lära oss att hänvisa till källan åter och åter igen. Det du nämner verkar vara en uppsats på högskolenivå då det för mig är uppenbart att källgranskning på högskolenivå ska vara av yttersta vikt och te sig naturligt. Man ska inte kunna hämta citat från vilka som helst och komma undan med det. För att påstå det personen gör bör han/hon kunna hänvisa till ett flertal utmärkande (vetenskapligt) lagda studier från forskare osv. för att därefter bli bedömd etc.

Vad gäller citatens innehåll och formulering känns det som personen generalliserar en del samt lite amatörmässigt att framlägga att "amfetamin som medicin inte gör dom intelligentare", hehe, vilka talar han/hon om igentligen.

Sen finns det alltid människor på fel positioner i samhället. I det långa loppet tror jag dom inser det el. ngn annan. Vi är samhället.
Frank
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2010-06-09
Ort: Stockholm

Inläggav alfapetsmamma » 2010-06-10 0:02:54

Härom dagen skrev Hanne Kjöller om neuropsykiatriska sjukdomar, i ledare i DN... Jag orkade inte skriva till henne just den här gången, annars bejakar jag min aspighet med att rätta sånt... ;)

Jag kunde dock inte låta bli att ondgöra mig till några bekanta som kan vara i terrier mode den dagen, och mycket riktigt var det nån som tog itu med det. Vet inte om hon svarat, ofta gör de inte det. När de inte säger Ska det vara så jäla viktigt då vavava (fast kanske med andra ord då).
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Självinsikt någon?

Inläggav mondo beyondo » 2010-06-10 8:48:50

Det var ju en dansk läkare i Norge som hade nåt med 39 anmälningar mot sig så hon tog en tjänst i Sverige istället. Fanns det ngn självinsikt där om att hon brister i sitt yrke...? Det handlar bara om pengar hos såna personer har jag fått till svar när jag dryftat det med folk. Så hoppas på självkritik och självinsikt det kan vi andra bara drömma om.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7185376.ab

Bra att du uppmärksammar såna här innan de orsakat ännu större skada.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Inläggav Kristofer » 2010-06-10 13:54:10

Det är svårt att bedöma uppsatsen som helhet med den info som ges här i tråden. Men av den info som TS ger så kanske det finns en del att anmärka på.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Lavender_Blue » 2010-06-10 14:20:47

Kristofer skrev:Det är svårt att bedöma uppsatsen som helhet med den info som ges här i tråden. Men av den info som TS ger så kanske det finns en del att anmärka på.


Jag sa till uppsatsförfattaren att jag var säker på att den inte skulle godkännas, och det gjorde den inte heller. Men jag har sett riktigt undermåliga uppsatser i socialt arbete som godkänts.
Lavender_Blue
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2010-05-20

Inläggav carl » 2010-06-10 14:26:03

Lavender_Blue skrev:
Kristofer skrev:Det är svårt att bedöma uppsatsen som helhet med den info som ges här i tråden. Men av den info som TS ger så kanske det finns en del att anmärka på.


Jag sa till uppsatsförfattaren att jag var säker på att den inte skulle godkännas, och det gjorde den inte heller. Men jag har sett riktigt undermåliga uppsatser i socialt arbete som godkänts.


Och i arbetslivet finns mängder av undermåliga arbetsprestationer som godkänns. Jag vet dock inte hur man ska förhålla sig till det.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Kristofer » 2010-06-10 14:39:28

Lavender_Blue skrev:Jag sa till uppsatsförfattaren att jag var säker på att den inte skulle godkännas, och det gjorde den inte heller.


Det är ett bra tecken. Det visar på att just det lärosätet tycks vara seriöst. Detta kan ju faktiskt ses som något positivt för utbildningen och kvalitén på de utexaminerades kunskaper. Att en uppsatsskribent visar på okunskap är ju inte en indikator för en okunnig yrkeskår. I synnerhet inte om uppsatsen underkänns. Yrkeskårens kompetens måste bedömas på helt andra premisser. på så sätt är trådrubriken missvisande. Underkänd socionomstudent vore nog mer passande.

Men som sagt, detta säger ingenting om yrkeskåren som helhet. Så vi ska nog inte förhasta oss och varken hylla eller döma ut yrkeskårens kompetens på grundval av det som kommit fram i denna tråd.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Inger » 2010-06-10 14:47:10

Nej, okunniga finns det ju i alla yrken. Men man undrar ju lite var studenten fick sin information ifrån.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Lavender_Blue » 2010-06-10 15:08:16

Kristofer skrev:
Lavender_Blue skrev:Jag sa till uppsatsförfattaren att jag var säker på att den inte skulle godkännas, och det gjorde den inte heller.


Det är ett bra tecken. Det visar på att just det lärosätet tycks vara seriöst. Detta kan ju faktiskt ses som något positivt för utbildningen och kvalitén på de utexaminerades kunskaper. Att en uppsatsskribent visar på okunskap är ju inte en indikator för en okunnig yrkeskår. I synnerhet inte om uppsatsen underkänns. Yrkeskårens kompetens måste bedömas på helt andra premisser. på så sätt är trådrubriken missvisande. Underkänd socionomstudent vore nog mer passande.

Men som sagt, detta säger ingenting om yrkeskåren som helhet. Så vi ska nog inte förhasta oss och varken hylla eller döma ut yrkeskårens kompetens på grundval av det som kommit fram i denna tråd.


Men snälla någon, jag har träffat och hört berättas om så många inkompetenta socionomer i mina dagar, att jag vågar påstå att det finns ett kvalitetsproblem i just den yrkeskåren. Jag har vidare läst obehagligt många uppsatser i ämnet - uppsatser som har godkänts trots brist på förmåga till resonemang och källkritik. Uppsatsen jag refererar till ovan var dock droppen.

Men visst, om du har en massa goda erfarenheter av socionomer, då är jag glad för din skull.

Jag tror för övrigt inte att det är bara just detta lärosäte som har problem med kunskapsnivån på sina studenter i socialt arbete.

När jag skrev trådens inledning visste jag inte att uppsatsen skulle underkännas, och det var heller inte jag som satte rubriken (den ändrades från "Jag trodde det skulle bli enklare...")
Lavender_Blue
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2010-05-20

Inläggav Inger » 2010-06-10 15:15:29

Visst, men man behöver inte dra alla över en kam för det. Däremot bör man kanske titta på vad de faktiskt får lära sig... om felaktiga saker lärs ut så är det ju inte studenternas fel utan lärarnas eller läromedlens.

Finns det någon utbildad socionom här som kan berätta vad de fick lära sig om NPF under utbildningen?
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Pemer » 2010-06-10 15:24:31

Lavender_Blue skrev:Men snälla någon, jag har träffat och hört berättas om så många inkompetenta socionomer i mina dagar, att jag vågar påstå att det finns ett kvalitetsproblem i just den yrkeskåren.


Jo, det har vi väl sett mer än gott om tecken på här på forumet, både vad gäller socionomer och även läkare och psykologer, i nya medlemmars inlägg om på vilka grunder de inte fått diagnos ställd eller inte fått remisser vidare till utredning osv.

Jag sammanställde så småningom några av de mest häpnadsväckande uttalanden man hade fått se citeras här (och något som jag hade fått se på Attentions forum), först i OA:s första pressmeddelande, och sedan i min allra första påbörjade Newsmill-artikel.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Inger » 2010-06-10 15:28:47

Vi ser dock inte alla dem som i all tysthet gör ett bra jobb. Man kan inte såga en hel yrkeskår för att det finns ett antal inkompetenta rötägg.

Det vore som om man skulle anta att alla byggnadsarbetare fuskar och slarvar bara för ett det förekommer en hel del fusk i branschen.

Eller tro att alla aspergare är empatilösa massmördare.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Lavender_Blue » 2010-06-10 15:35:40

Inger skrev:Vi ser dock inte alla dem som i all tysthet gör ett bra jobb. Man kan inte såga en hel yrkeskår för att det finns ett antal inkompetenta rötägg.

Det vore som om man skulle anta att alla byggnadsarbetare fuskar och slarvar bara för ett det förekommer en hel del fusk i branschen.

Eller tro att alla aspergare är empatilösa massmördare.


Jag har absolut inte sågat alla eller dragit alla över en kam. Jag försökte bara visa på att det finns vissa som kan vara riktigt farliga om de kommer ut på arbetsmarknaden.
Lavender_Blue
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2010-05-20

Inläggav Inger » 2010-06-10 15:37:45

Absolut! Och där borde vi försöka påverka redan på utbildningsstadiet så att de inte lär ut några stolligheter.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Pemer » 2010-06-10 15:40:06

Inger skrev:Vi ser dock inte alla dem som i all tysthet gör ett bra jobb. Man kan inte såga en hel yrkeskår för att det finns ett antal inkompetenta rötägg.

Det vore som om man skulle anta att alla byggnadsarbetare fuskar och slarvar bara för ett det förekommer en hel del fusk i branschen.

Eller tro att alla aspergare är empatilösa massmördare.


Nej, det är väldigt sant, det får vi absolut inte glömma. Det är just de företrädarna som inte syns, precis som en bra domare i en fotbolls- eller hockeymatch inte syns, ingen minns något av honom efteråt.

Men de här som vi ser sticka ut med sina uppenbart okunskapsgrundade felsteg verkar vara påtagligt många, det är väl tyvärr en känsla man får. Men den är förhoppningsvis också en uppförstorad känsla.

Och själv är jag förstås färgad av mina personliga erfarenheter. Av de socionomer jag själv mött sedan jag fick diagnos, som LSS-handläggare, har jag haft tillräckligt mycket att göra med tre av fyra för att kunna avgöra om de över huvud förstod/förstår sig på autismspektrumtillstånd. Två av dessa tre visade/visar öppet i praktiken att de inte gör det.

Med den fjärde som jag aldrig hann se tillräckligt mycket av för att kunna uttala mig om henne är det lyckligtvis bara hälften av fyra handläggare sedan 2003 som är öppet djupt okunniga och bemöter personer med autismspektrumtillstånd utan att förstå vilka skillnader och annorlundaskap vi faktiskt har, och som man måste förstå till att börja med när man ska ta beslut om hjälp och stöd för vår del.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2010-06-10 15:41:15

Lavender_Blue skrev:
Inger skrev:Vi ser dock inte alla dem som i all tysthet gör ett bra jobb. Man kan inte såga en hel yrkeskår för att det finns ett antal inkompetenta rötägg.

Det vore som om man skulle anta att alla byggnadsarbetare fuskar och slarvar bara för ett det förekommer en hel del fusk i branschen.

Eller tro att alla aspergare är empatilösa massmördare.


Jag har absolut inte sågat alla eller dragit alla över en kam. Jag försökte bara visa på att det finns vissa som kan vara riktigt farliga om de kommer ut på arbetsmarknaden.


Exakt. En del av dem kan verkligen vara det, jag har varit drabbad av två stycken. Varje sådan är minst en för mycket.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav KrigarSjäl » 2010-06-10 15:43:16

alfapetsmamma skrev:Härom dagen skrev Hanne Kjöller om neuropsykiatriska sjukdomar, i ledare i DN... Jag orkade inte skriva till henne just den här gången, annars bejakar jag min aspighet med att rätta sånt... ;)

Jag kunde dock inte låta bli att ondgöra mig till några bekanta som kan vara i terrier mode den dagen, och mycket riktigt var det nån som tog itu med det. Vet inte om hon svarat, ofta gör de inte det. När de inte säger Ska det vara så jäla viktigt då vavava (fast kanske med andra ord då).

Hur insatt är hon på en skala? Hon har väl fullt upp med att vara en ball högpresterande högstatusfeminist och livspusslare.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Aspergare och vården



Logga in