Office- & Open Office-frågor

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Office- & Open Office-frågor

Inläggav Inger » 2010-07-27 10:28:58

Mina gäller Open Office.

Spreadsheet (motsvarande Excel)

1. Finns det något enkelt sätt att själv välja antalet rader och kolumner för varje dokument, och att namnge dem med egna rubriker? (Har försökt men lyckades inte lista ut hur man gör.)

Text document (motsvarande Word)

2. Hur inaktiverar man den enerverande funktionen som envisas med att föreslå resten av ordet så fort man skriver ett par bokstäver? Det går ju inte ens att bara välja det ordet genom att klicka på det utan man måste ändå skriva ut det själv, så det fyller ingen som helst funktion mer än att störa skrivandet och föreslå stavning på ord som man redan vet hur de stavas - och som man kanske inte alls hade tänkt använda just där.

3. Hur får man stavningskontrollen att acceptera brittisk stavning utan att gnälla? Den verkar utgå från att det inte finns något annat än amerikansk. :roll:
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav nallen » 2010-07-27 12:57:58

1. Nej, inte såvitt jag vet. Förstår inte riktigt vad det skulle vara bra för heller, rubriker brukar man ju skriva i cellerna ovanför sin tabell och tomma rader (tomma celler ö.h.t) tar ingen plats i filen.

2. Under Verktyg->Alternativ för Autokorrigering, i fliken Ordkomplettering, kryssa ur Aktiverka komplettering av ord.

3. Under Verktyg->Språk->För all text->Mer, välj Engelska (Storbritanien) i Standardspråk för dokument.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Inger » 2010-07-27 13:23:46

Tack!
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav imperativ » 2010-08-15 12:09:43

Jag sitter och pillar på ett kalkylblad i OpenOffice.org Calc och det blev problem enligt Bild 1.

Bild 1.Bild

Jag funderade på att ta upp problemet utan lösning här eftersom jag var dum i huvudet för stunden. Problemet gick tydligen lösa enligt Bild 2. (Jag lusläste funktionsguiden. :P)

Bild 2.Bild
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Re: Office- & Open Office-frågor

Inläggav Iridia » 2011-11-04 10:04:28

Open Office kommer med ständigt nya överraskningar. Flyttar ibland om grafik när man sparar, eller ändrar storlek på ramarna utan att man bett om det (vilket är lite irriterande när det rör sig om hundratals objekt som måste ändras tillbaka för hand). Och nu har den spelat mig ännu ett spratt.

Hade skapat ett långt dokument med massor av bilder och igår när jag öppnade det så är bilderna plötsligt osynliga. Rutorna efter dem finns kvar, och om man klickar på rutorna finns egenskaperna också kvar, men själva bilden är osynlig. Någon som vet hur man gör dem synliga igen? Jag provade att klicka runt bland egenskaperna och kom till fliken Macros, där säger den att jag behöver Java Runtime, men jag har redan Java installerat och uppdaterade igår för säkerhets skull (vilket inte hjälpte).

Sedan har jag mödosamt skapat egna färgpaletter som tog flera veckor att koda in för hand. Törs man uppdatera Open Office utan att dessa försvinner?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Office- & Open Office-frågor

Inläggav Iridia » 2011-11-04 10:54:48

Hade fel version av Java så nu installerade jag rätt version för min OS-version. Funkar fortfarande inte. :cry:

Hittade också mappen med färgpaletterna och har gjort en back-up så nu kanske jag vågar uppdatera Open Office.

Har i alla fall upptäckt att det är vid recovery (eftersom programmet kraschar eller låser sig titt som tätt) som ramarna blir tjockare, grafik kan flyttas och andra överraskningar. Nå, det är ju fint att man får tillbaka dokumentet alls.

Men jag vill gärna se mina bilder nu. Plz help!!!
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Office- & Open Office-frågor

Inläggav Iridia » 2011-11-04 11:23:12

Meh, nu försökte jag uppdatera men då säger den att programmet måste stängas för att installeras, men när man stänger det så installeras det inte. Nu har jag laddat ner senaste versionen från hemsidan istället, hoppas det funkar bättre.

Färgpaletterna funkar i alla fall. :)

Men fortfarande inga bilder. :? :x icon :-)Crying
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Office- & Open Office-frågor

Inläggav barracuber » 2011-11-04 12:19:23

Har du möjligen flyttat ditt dokumentfil till annan mapp? Isf har jag ett tips.

Isf har jag ett tips. I det här 1-minuts-klippet visar en käck linuxkille hur man löser det EDIT men självklart är principen densamma på alla plattformar. Han visar en presentationsfil men samma gäller för text och kalkylfiler.

"Broken links", i detta fall till bilder, är en känd bugg (eller feature?) i OO som händer när man flyttar en dokumentfil utan att flytta med de tillhörande bildfilerna.

http://www.linuxjournal.com/video/fixin ... openoffice

Man väljer Edit - Break links (kolla klippet). Resultatet blir att istället för att bilderna ligger i en tillhörande mapp så bäddas de in i dokumentfilen. Fördel: de följer alltid med. Nackdel: dokumentfilen växer rejält.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Office- & Open Office-frågor

Inläggav Iridia » 2011-11-04 15:20:26

Tack för tipset. Jag har dock inte flyttat filen och de övriga i samma mapp har bilderna kvar, bara inte just den här som jag skulle jobba med. Mysko.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Office- & Open Office-frågor

Inläggav barracuber » 2011-11-04 16:20:49

Har du testat att gå in i dokumentet, ta bort bilden och lägga dit den igen, spara och se om det blir nån skillnad?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Office- & Open Office-frågor

Inläggav Iridia » 2011-11-04 16:37:16

Det skulle säkert funka, bara det att det är kanske 80-100 bilder i dokumentet och jag orkar inte lägga till alla en gång till. Vet inte om det funkar att bryta länkarna som i videon när bilderna redan försvunnit. Ska pilla lite strax och se vad som går att göra.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Office- & Open Office-frågor

Inläggav barracuber » 2011-11-04 16:48:44

Antar att du har väntat ut inladdningen av dokumentet? (man är ju ofta otålig när något inte funkar som man förväntar sig...) Det är rätt många bilder och då tar det längre tid att ladda dokumentet eftersom den dessutom måste ladda in bilderna från disk. Om jag räknar 100 bilder och om varje bild (kanske högt räknat) är 500 kB måste programmet ladda in 50 MB extra förutom texten. Det talar också för att mitt tidigare tips troligen inte är helt optimalt - då skulle själva dokumentet växa till minst 50 MB och mer därtill.

Beroende på vad det är för bilder så kanske du skulle fundera på att skapa någon annan sorts presentationsform ex (webb)album typ Picasa, bildblogg, vanlig sajt....Har du behov av att kunna söka bland bilderna eller skriva kommentarer om varje bild? Andra krav?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Office- & Open Office-frågor

Inläggav Iridia » 2011-11-04 17:05:54

Ja, bilderna har fått flera dagar på sig att ladda. Har använt samma dokument sen i somras och alla bilder brukar dyka upp direkt.

Det är bara ett tillfälligt dokument och inte slutstationen men jag behöver bilderna i just det dokumentet medan jag jobbar med färgerna som hör till, och de funkar bara just där.

Försökte tidigare importera dokumentet till Pages, Word och Google documents men OO verkar inte kompatibelt med något även om man sparar det som .doc. Om det ö h t går att öppna i annat program så flaxar de olika elementen runt så att det blir oanvändbart i alla fall.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Office- & Open Office-frågor

Inläggav Iridia » 2011-11-04 17:23:17

Provade nu att göra som i videon, men links är grått så länkar verkar inte vara problemet. Bra tips ändå för framtida dokument.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Office- & Open Office-frågor

Inläggav barracuber » 2011-11-04 17:43:48

Är datorn seg även annars? Får du ofta upp färgkarusellen, som jag kallar den? Att man får den behöver inte innebära någon katastrof, jag kan få det även när jag har 500 MB free.

Men bilder är nåt av det mest krävande man kan köra. Blir det skillnad om du stänger alla andra program när du kör OO?

Har du 2 GB ram i din macbook? Jag har det ännu men tänker skaffa 4 när jag nån gång får råd. Man kommer dock väldigt långt med 2.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Office- & Open Office-frågor

Inläggav Iridia » 2011-11-04 18:07:16

barracuber skrev:Är datorn seg även annars? Får du ofta upp färgkarusellen, som jag kallar den?

Inte segare än vanligt. Lite karuseller då och då. (Jag kallar den för paraply.)

Att man får den behöver inte innebära någon katastrof, jag kan få det även när jag har 500 MB free.

Jag har 150 GB ledigt (efter att jag flyttade musiken till PCn).

Men bilder är nåt av det mest krävande man kan köra. Blir det skillnad om du stänger alla andra program när du kör OO?

Nej, OO funkar bättre nu när jag uppdaterade. Den bara vägrar visa bilderna i just det här dokumentet. Om det inte finns något enkelt sätt att trolla tillbaka dem får jag väl helt enkelt klistra in dem på nytt. Tänkte bara att det är dumt att göra extra jobb innan man hört sig för om det finns någon genväg. Lärde mig i alla fall lite på köpet genom din video och fick uppdateringen gjord som jag skjutit upp i typ ett år.

Har du 2 GB ram i din macbook? Jag har det ännu men tänker skaffa 4 när jag nån gång får råd. Man kommer dock väldigt långt med 2.

Ja, 2 på macbooken. 4 på PCn men upplever ingen påtaglig skillnad.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Office- & Open Office-frågor

Inläggav barracuber » 2011-11-04 19:10:10

Knepigt. ingen teori just nu.

Att exportera till Word är nog svårt då de jobbar olika med bilder. Google Docs borde gå lättare.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Office- & Open Office-frågor

Inläggav Iridia » 2011-11-04 19:15:34

barracuber skrev:Knepigt. ingen teori just nu.

Tack i alla fall för att du försökte, uppskattas verkligen!

Att exportera till Word är nog svårt då de jobbar olika med bilder.

Jaha, det förklarar en del.

Google Docs borde gå lättare.

Nä, där gick det inte att ladda upp dem ö h t sist jag provade.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Office- & Open Office-frågor

Inläggav barracuber » 2011-11-04 20:41:41

Iridia skrev:
Att exportera till Word är nog svårt då de jobbar olika med bilder.

Jaha, det förklarar en del.


Har inte kollat så jättemycket men det som skiljer är att Word alltid bäddar in bilder i dokumentfilen. Alltså hade du kunnit exportera till Word ifall Break Links inte hade varit grå.

Iridia skrev:
Google Docs borde gå lättare.

Nä, där gick det inte att ladda upp dem ö h t sist jag provade.


Här är det tvärtom mot Word. GDocs verkar jobba på samma sätt som OO. Så ifall du kunde ladda upp bilderna och lagra dem i nån mapp placerad relativt till dokumentet på samma sätt som på din mac, då borde det gå att öppna i GDocs. (Om GDocs sedan är bra för den här typen av tunga dokument är en annan fråga...)

Men vad jag vet så saluför Google inte GDocs som en clouddisk på samma sätt som Dropbox (som är en ren cloudlagring). Det styr istället rätt hårt vilka filtyper som får och inte får laddas upp. På senare tid har de dock släppt på många begränsningar och numera kan man ladda upp alla möjliga filtyper, skapa kataloger mm. Så detta borde faktiskt vara värt att pröva.

Ett av flera alternativ till GDocs är Office365 (av Microsoft) och Zoho Suite. Ingen av dem har jag testat själv.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Office- & Open Office-frågor

Inläggav Miche » 2011-11-05 1:39:46

Iridia skrev:
barracuber skrev:[...] jag kan få det även när jag har 500 MB free.

Jag har 150 GB ledigt (efter att jag flyttade musiken till PCn).

Här verkar ni prata om två olika saker, barracuber om RAM, Iridia om diskutrymme.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Office- & Open Office-frågor

Inläggav barracuber » 2011-11-05 5:33:47

Miche skrev:
Iridia skrev:
barracuber skrev:[...] jag kan få det även när jag har 500 MB free.

Jag har 150 GB ledigt (efter att jag flyttade musiken till PCn).

Här verkar ni prata om två olika saker, barracuber om RAM, Iridia om diskutrymme.


Helt riktigt. När man kör Activity Monitor, som motsvarar Task Manager, ser man hur mycket ram som är ledigt, upptaget, OS-reserverat, diskswapp mm. När jag har 2GB RAM och 500 MB ledigt innebär det att 1,5 GB används.

För att återgå till problemet så känns det inte så vettigt att tanka upp 100 bilder till ex GDocs och tro att det ska bli bättre. Iofs kan man försöka. Men det borde gå att lösa i OO eller i värsta fall i Word på pcn.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Office- & Open Office-frågor

Inläggav Iridia » 2011-11-05 10:52:37

barracuber skrev:
Miche skrev:
Iridia skrev:Jag har 150 GB ledigt (efter att jag flyttade musiken till PCn).

Här verkar ni prata om två olika saker, barracuber om RAM, Iridia om diskutrymme.

Helt riktigt. När man kör Action Monitor, som motsvarar Task Manager, ser man hur mycket ram som är ledigt, upptaget, OS-reserverat, diskswapp mm. När jag har 2GB RAM och 500 MB ledigt innebär det att 1,5 GB används.

JaHAA! :idea: :-)051

För att återgå till problemet så känns det inte så vettigt att tanka upp 100 bilder till ex GDocs och tro att det ska bli bättre. Iofs kan man försöka. Men det borde gå att lösa i OO eller i värsta fall i Word på pcn.

PCn går inte att använda till grafiska jobb ö h t, bildkvaliten är minst 50% sämre och färgerna blir helt förvrängda.

Synd att jag inte upptäckte Pages tidigare. Går inte att importera mina OO-dokument dit utan att de viktigaste elementen försvinner på vägen (kanske ska kolla det där med länkningen i de övriga dokumenten, kan ju vara det problemet i vissa fall). Annars lutar jag åt att kopiera över allting för hand till Pages för jag är inte kompis med OO just nu. Igår när jag öppnade dokumentet ännu en gång för att se om det gick att göra något åt de försvunna bilderna så hade dessutom övriga element spridits ut så att jag nu har två problem istället för ett. :x icon
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Office- & Open Office-frågor

Inläggav barracuber » 2011-11-05 12:04:20

Hade inte du installerat Windows i Bootcamp? Då blir det ju macskärmen.. du behöver nån version av Word - trial eller hack, om du inte äger en licens.
Eller Office365, som är webbaserad så den kan du köra i OSX, den vann faktiskt över GDocs i en test jag läste nyligen.m
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Office- & Open Office-frågor

Inläggav Iridia » 2011-11-05 12:39:24

Nej, inget Bootcamp. Jag har Word trial på PCn. Jag är beroende av Mac:en för allt som har med grafik att göra, även p g a att mina färgpaletter inte går att importera till Word. Får kolla upp det där 365, alla alternativ till OO är intressanta just nu. :twisted: Men nu ska jag åka till mamma.

Tack igen för alla tips och trevlig helg!
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Återgå till IT-forum



Logga in