Obligatorisk 10-årig grundskola med 11:e bonusår

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Obligatorisk 10-årig grundskola med 11:e bonusår

Inläggav plåtmonster » 2014-01-08 22:37:08

Nu har visst alliansen bestämt sig för att göra grundskolan 10-årig med ett 11:e extraår för de som inte är godkända i alla ämnen. Samt sommarskola för de som halkar efter under skoltiden.

Om något inte fungerar .. tja då kanske det fungerar bättre om man gör det ännu mer :-)064

skolvarlden.se: Obligatorisk skolstart från sex års ålder
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Obligatorisk 10-årig grundskola med 11:e bonusår

Inläggav Moggy » 2014-01-08 22:39:02

Vore bättre att se över varför skolan funkade bra förr i tiden.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Obligatorisk 10-årig grundskola med 11:e bonusår

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-08 22:43:28

Min första reaktion är att jag misstänker att detta är ett skämt,
ursäkta min formulering.

I mina öron låter detta inte särskilt trovärdigt,
men å andra sidan är det valår i år så man vet aldrig.
Har dock svårt att se detta bli verklighet tror inte särskilt många partier kommer stödja förslaget möjligen Folkpartiet, Kristdemokraterna och möjligen SD.
Skolfrågan verkar ju vara en av de större frågorna.

Mitt andra argument är att det kommer få stora konsekvenser för framtida generationer men även de som går i grundskolan just nu.

OM det skulle genomföras så fördröjs ju gymnasiestarten.
Men å andra sidan så kanske det är att föredra att eleverna har hyfsade betyg och faktiskt lärt sig något.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Obligatorisk 10-årig grundskola med 11:e bonusår

Inläggav Krake » 2014-01-08 22:49:17

Personligen av åsikten att innehållet i grundskolan så som det är nu skulle rymmas inom en sexårsperiod. Högbegåvade skulle klara det på tre eller fyra år. Men så är jag ju också av åsikten att man skulle undervisa i filosofi från ettan och att lärarutbildningen borde ses över eftersom behöriga lärare knappast framstår som mer effektiva än obehöriga.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Obligatorisk 10-årig grundskola med 11:e bonusår

Inläggav cc33314 » 2014-01-08 23:01:52

Det var bättre förr, eller det var det inte, min låg, mellan och högstadietid vill jag inte uppleva igen, det är bättre nu!
cc33314
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 491
Anslöt: 2013-10-01

Obligatorisk 10-årig grundskola med 11:e bonusår

Inläggav plåtmonster » 2014-01-08 23:09:01

Problemet är att man har ett allvarligt effektivitetsproblem i skolan eftersom lektionerna saknar studiero och för många lärare inte klarar effektiv pedagogik. De elever som dessutom får läxor och saknar utbildade föräldrar kommer ikläm.

Så länge man inte tar itu med detta kommer en tidmässig förlängning bara att resultera i en längre plåga.

Som grädde på moset så visade en forskare från Malmö i SVT Aktuellt att tidig skolstart passiviserar och hämmar kreativitet. Något som gör att bl.a Sverige klarar konkurrensen trots kassa ämneskunskaper.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Obligatorisk 10-årig grundskola med 11:e bonusår

Inläggav Neurofunk » 2014-01-08 23:15:58

Björklund skulle kunna förlänga skoltiden med 30år utan att det blir skillnad eftersom det inte är där problemet ligger. Åter igen bevisar han att han är minister över ett ämne han inte har en aning om vad det innebär, krävs och handlar om.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Obligatorisk 10-årig grundskola med 11:e bonusår

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-08 23:26:53

KNSNNTR skrev:Björklund skulle kunna förlänga skoltiden med 30år utan att det blir skillnad eftersom det inte är där problemet ligger. Åter igen bevisar han att han är minister över ett ämne han inte har en aning om vad det innebär, krävs och handlar om.

Allt är tillåtet inom politiken tydligen.
Valfläsk tror jag visst det kallas. :-)040
(inte menat som ett påhopp här).
Mer en allmän åsikt jag personligen har.
Har ingenting emot Folkpartiet eller Björklund eller något annat parti heller.
Folk har rätt till sina åsikter och får även rösta på vilkjet parti de vill/känner för.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Obligatorisk 10-årig grundskola med 11:e bonusår

Inläggav dasunbedingte » 2014-01-09 0:01:16

Mjo, för de resurserna finns i dagsläget. Hela skolpolitiken är havererad sedan länge - det behövs längre lösningar än förändringar vart 4:e år. Större samarbete mellan partierna om skolan leder till att de absolut sämsta av samtliga partier lyfts fram och kombineras till en värre sörja än vad den är i dagsläget.

9-årig grundskola (sista året betoning på individuell bedömning vilka fortsatta studier som lämpar sig) sedan 2-4 år på gymnasienivå (som även den är obligatorisk) - det räcker så. Vidare studier på KY/YH och högskolenivå är ett evigt återupprepande och fördummande.

Det behövs större förändringar än regeringen Reinfelts pekpinnar - förstatliga skolan helt och hållet, nationalisera produktionen och kasta ut profitörerna ur välfärden - de är inget annat än landsförrädare och förtjänar straffet som hör till.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Obligatorisk 10-årig grundskola med 11:e bonusår

Inläggav dasunbedingte » 2014-01-09 0:09:40

Krake skrev:Personligen av åsikten att innehållet i grundskolan så som det är nu skulle rymmas inom en sexårsperiod. Högbegåvade skulle klara det på tre eller fyra år. Men så är jag ju också av åsikten att man skulle undervisa i filosofi från ettan och att lärarutbildningen borde ses över eftersom behöriga lärare knappast framstår som mer effektiva än obehöriga.


Instämmer. Idéhistoria och vetenskapsteori borde införlivas tidigt - bör vara ett eget ämne för gymnasieelever. När förskolelärare påstår sig arbeta pedagogiskt genom angripa fungerande metoder efter kvasivetenskapligt dravel (genusvetenskap), då förloras ytterligare en generation unga till ignorans.

Jag blev skoltrött i andra klass pga svårighetsnivån och bristen på stimulans. Det var inte okej att kunna mer än alla andra - en fick inte göra uppgifter i ämnen som en ville träna sig på (exempelvis skrivstil som en var urusel på eller varför inte idrott). Tack och lov hade jag kompetenta lärare (utan formell utbildning), som gav mig tid att utföra större och mer komplexa arbeten på egen hand (eller tillsammans med andra på samma nivå), dock i begränsat omfång.

Legitimationen för lärare är ett skämt. Att en har kandidatexamen i undervisningsämnet gör en inte till en god pedagog - inte heller de poäng i ämnet pedagogik som kräves. Klaffar inte kunskapen och personligheten, så är det ingen bra lärare. Finns gott om exempel på stolpskott till lärare.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Obligatorisk 10-årig grundskola med 11:e bonusår

Inläggav Moggy » 2014-01-09 0:12:22

Krake skrev:Personligen av åsikten att innehållet i grundskolan så som det är nu skulle rymmas inom en sexårsperiod. Högbegåvade skulle klara det på tre eller fyra år. Men så är jag ju också av åsikten att man skulle undervisa i filosofi från ettan och att lärarutbildningen borde ses över eftersom behöriga lärare knappast framstår som mer effektiva än obehöriga.


+1



Svenska skolan är totalhavererad och det kommer inte gå att få till några lösningar genom att försöka lappa och laga nåt som är bortom all räddning.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Obligatorisk 10-årig grundskola med 11:e bonusår

Inläggav plåtmonster » 2014-01-09 0:25:46

KNSNNTR skrev:Björklund skulle kunna förlänga skoltiden med 30år utan att det blir skillnad eftersom det inte är där problemet ligger. Åter igen bevisar han att han är minister över ett ämne han inte har en aning om vad det innebär, krävs och handlar om.

Precis!
Sen vart i sossarna i samma spår för inte alltför länge sedan. Kommer att tänka på uttrycket "beat a dead horse".

dasunbedingte skrev:Legitimationen för lärare är ett skämt. Att en har kandidatexamen i undervisningsämnet gör en inte till en god pedagog - inte heller de poäng i ämnet pedagogik som kräves. Klaffar inte kunskapen och personligheten, så är det ingen bra lärare. Finns gott om exempel på stolpskott till lärare.

Legimitationen premierar formella behörigheter över yrkesskicklighet. Det finns gott om exempel på yrkespersoner som hoppat på lärarrollen och som är bra lärare för att de exponerats för världen utanför som eleverna nu går miste om.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Obligatorisk 10-årig grundskola med 11:e bonusår

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-01-09 0:31:25

Formellt sett spelar det väl ingen roll om elever som saknar grundskolekompetens tar igen den på grundskolan eller på gymnasiet. Men om så många elever som idag går ut grundskolan utan är det ett systemfel.

Om man ser på varför eleverna inte klarar grundskolan finns det ju ett antal tänkbara skäl,

Vissa är förklarliga och inte skolans fel som elever som kommer till Sverige i tonåren och inte rimligen kan ta sig igenom svensk skola på ett par år. Men om det är skolans sociala miljö som är problemet så är det ju ingen vits att låta dem gå kvar på samma skola ett år. Och är det funktionshinder, sjukdom eller den sociala situationen så lär det inte heller hjälpa.

Hela förslaget osar mest populism och vilja att profilera sig inför valet. Inte att man har någon genomtänkt idé om hur man ska lösa problem.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Obligatorisk 10-årig grundskola med 11:e bonusår

Inläggav plåtmonster » 2014-01-09 14:50:36

Så problemet är väl egentligen att populism och profilering tillåts ta plats i maktens korridorer.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Obligatorisk 10-årig grundskola med 11:e bonusår

Inläggav Flawless » 2014-01-09 15:21:18

Värdelöst rent ut sagt! Dom förlänger bara problemen...

Mindre klasser imo.. Är inte undervisningen av kvalitet så kan dom inte räkna med att få kvalitet tillbaka = dåliga betyg.

När skolan skiter i eleverna så skiter eleverna skolan. Det är så det upplevs. Packa in 32ungar i ett klassrum och 1 lärare. eller Ös in förskolebarn i förskolan och skär ner på personal.

Jag förstår inte hur nuvarande regering tänker. Skolan är det viktigaste bygg block i samhället. Och regeringen har gjort det till en kassako, som ska mjölkas in i det sista.

Dom ger eleverna matteböker. har en undervisning. 4av10 elever känner att dom skulle behöva mer hjälp. Hjälp finns det inte tid. Varför ska eleven engagera sig när lärarna inte gör det?

Mer år i skolan hjälper inte om kvaliten är under all kritik.
Flawless
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2013-07-20
Ort: i frysen

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in