Obehag av att åka tex tåg eller buss?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Obehag av att åka tex tåg eller buss?

Inläggav csharp » 2010-12-13 0:32:04

Är det någon som känner obehag, stressad eller ångest av att åka kommunalt alltså tex buss eller tåg?

Jag blir väldigt uppstressad och tycker det är påfrestande att ens tänka på att ta bussen eller tåget när man ska någonstans.

Massor med folk, stress och tider som ska passas och måste jag byta tåg eller buss på vägen så känns det ännu jobbigare och jag vill redan kanske dagen innan planera hur jag ska åka för att det känns jobbit att inte veta.

Ibland känns det lättare att avboka allt och stanna hemma för det känns så uppstressande.

Det känns mycket lättare om jag åker med någon och inte åker ensam.

Någon som känner ungefär likadant?
csharp
 
Inlägg: 209
Anslöt: 2010-10-14
Ort: Mellansverige

Inläggav yjarmo » 2010-12-13 1:17:18

jag känner precis som du
yjarmo
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2010-12-11
Ort: Täby

Inläggav vallesmamma » 2010-12-13 10:29:45

Det är samma sak för mig. Jag försöker koncentrera mig på en enda fläck, ingen ögonkontakt. Om någon tilltalar mig brukar jag titta upp så inte folk ska tro att jag är konstig. Försöker dölja att jag har AS.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Inläggav Abbreviation » 2010-12-13 13:30:49

Jag tycker det blir skitjobbigt när det är för mycket folk runt omkring, oavsett plats. Åka kommunalt har jag vant mig vid för att jag är tvungen men jag ser till att åka på tider då det inte är alltför mycket folk.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Inläggav pappan » 2010-12-13 19:37:24

Jag tycker det är jobbigt att man inte kan hoppa av mellan punkt a och b.

Jag har kunnat åka buss och tåg innan men sedan några år tillbaka har jag fått panikångest av det. Nåt jag jobbar med.

Jag fastnat även på detaljer på alla människor runt mig. Vilket blir jobbigt och folk kan tycka jag stirrar .
pappan
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2008-12-26
Ort: Laholm

Inläggav emer2 » 2010-12-13 21:06:26

Dom kommer att få bryta loss min bilnyckel från mina döda kalla händer. :-)091
emer2
 
Inlägg: 520
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Sthlm

Inläggav csharp » 2010-12-13 21:19:47

ja jag önskar jag hade körkort för då slapp man all stress med att passa tider och oroa sig och dessutom slippa åka med andra utan kan åka helt ensam när man vill

oavsett hur mycket man planerar med tex busstider osv så stämmer det inte alltid och bussarna dyker inte upp och då står man där i kylan och hela tidsschemat brister

finns det ingen färdtjänst för psykiskt funktionshindrade och inte bara de som har fysiska handikapp eller om någon stödperson kan komma och hämta upp och skjutsa dit man vill
csharp
 
Inlägg: 209
Anslöt: 2010-10-14
Ort: Mellansverige

Inläggav pappan » 2010-12-13 22:18:58

Det ska finnas färdtjänst inom LSS
pappan
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2008-12-26
Ort: Laholm

Inläggav NoteToSelf » 2010-12-13 22:24:25

Jag får ofta panik på bussen, för att jag tror att jag ska komma försent..
NoteToSelf
 
Inlägg: 321
Anslöt: 2010-09-22

Inläggav gemini » 2010-12-14 9:28:38

Jag har väl ungefär samma problem.

Jag hatar att åka kollektivt av den anledningen att jag hatar att passa tider, det får mig alltid stressad och jag tror alltid att jag ska komma försent, min svårighet med tidsuppfattning gör inte saken bättre.

Inte för att det händer ofta men risken finns ju alltid att det kommer någon man känner eller inte känner och börjar prata massa skit, dessutom hatar jag att sitta bredvid människor.

Sen så hatar jag verkligen förseningar, jag kan bli helt galen och börja koka inombords, speciellt nu på vintern är det ett helvete.

Förr gick jag överallt jag skulle, spelade ingen roll om det så var två mil, jag gick ändå bara för att slippa skiten, dock har jag förstört fötterna så nu blir jag lik förbaskat tvungen att stå ut med bussen. Funderar allvarligt på att skaffa en moppe, fast man är 21.
gemini
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2010-12-11
Ort: Skåne

Inläggav buffel » 2010-12-14 9:32:45

Csharp:
Känner precis som du beskriver det..

Det som ger mig ångest på buss och tåg är bl.a:
Människor som:
-sitter nära och petar till mig pga det.
-låter med munnen, t.ex tuggar tuggummi eller äter.
-viftar med fötterna eller andra kroppsdelar
-pratar för högt eller om fler pratar samtidigt
-luktar illa

När allt detta sätts ihop, blir det bara för mycket!
I perioder går det bättre men det blir aldrig bra. Långfärdståg går bättre då man slipper mycket av det på listan ovan.
buffel
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2010-11-02
Ort: Stockholm

Inläggav buffel » 2010-12-14 9:36:20

Och så det där med tider, som redan nämnts. Speciellt om det involverar ett bussbyte eller om man måste anpassa sig efter någon annan som ska med eller mötas upp någonstans.
buffel
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2010-11-02
Ort: Stockholm

Inläggav gemini » 2010-12-14 10:10:23

buffel skrev:Det som ger mig ångest på buss och tåg är bl.a:
Människor som:
-sitter nära och petar till mig pga det.
-låter med munnen, t.ex tuggar tuggummi eller äter.
-viftar med fötterna eller andra kroppsdelar
-pratar för högt eller om fler pratar samtidigt
-luktar illa


Känner samma sak, plus dagis/skolklasser, då går jag helt enkelt av bussen och tar nästa.
gemini
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2010-12-11
Ort: Skåne

Inläggav KrigarSjäl » 2010-12-14 11:32:25

Det är faktiskt inget problem. Jag kan "stänga av" om det är för skränigt på bussen/tåget. För det mesta sitter jag nedsjunken i en tidning och kopplar bort världen runtomkring.

Det är ett större problem att åka bil med folk som har taskig musiksmak; att genomlida mil efter mil med dansband eller hiphop är förödande för mitt humör.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Eddie88 » 2010-12-14 18:20:23

buffel skrev:Csharp:
Känner precis som du beskriver det..

Det som ger mig ångest på buss och tåg är bl.a:
Människor som:
-sitter nära och petar till mig pga det.
-låter med munnen, t.ex tuggar tuggummi eller äter.
-viftar med fötterna eller andra kroppsdelar
-pratar för högt eller om fler pratar samtidigt
-luktar illa

När allt detta sätts ihop, blir det bara för mycket!
I perioder går det bättre men det blir aldrig bra. Långfärdståg går bättre då man slipper mycket av det på listan ovan.

Kan inget annat än att instämma på varje punkt.
Eddie88
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2010-10-26

Inläggav NeeKee » 2010-12-15 9:31:13

csharp skrev:ja jag önskar jag hade körkort för då slapp man all stress med att passa tider och oroa sig och dessutom slippa åka med andra utan kan åka helt ensam när man vill

oavsett hur mycket man planerar med tex busstider osv så stämmer det inte alltid och bussarna dyker inte upp och då står man där i kylan och hela tidsschemat brister

finns det ingen färdtjänst för psykiskt funktionshindrade och inte bara de som har fysiska handikapp eller om någon stödperson kan komma och hämta upp och skjutsa dit man vill


Då ska jag berätta för dig att hos din kommun kan man ansöka om färdtjänst. Du går först och främst gå till en bra psyk-läkare, ber honom/henne skriva ett läkarintyg för färdtjänst (finns speciella sådana), sedan går du in på din kommuns hemsida, letar upp blanketten "ansökan om färdtjänst" eller så ber du bara om att få en blankett av din LSS-handläggare i kommunen. Sedan är det bara att fylla i ansökan, skicka iväg till adressen som är angiven på ansökan, tillsammans med läkarintyget och invänta svar. Innan du får beslutet kan det hända att de på kommunen, en biståndshandläggare, vill komma och göra ett hembesök. Han/hon vill oftast bara lyssna på din version om varför du inte kan ta bussen/tåget.

Sedan vill jag bara tillägga att jag själv ansökt om färdtjänst i november månad och fick mitt beslut i början av december i år. Jag blev beviljad den längsta tid som går, tre år. De ansåg väl, vilket även stod i läkarintyget, att Asperger inte är något som går att bota.

Tack för mig! Hoppas någon har nytta av min lilla info :)
NeeKee
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2010-12-04
Ort: Malmö

Jag kör alltid

Inläggav smultron75 » 2010-12-15 11:43:59

Inte bara blir jag otroligt uppstressad av att behöva åka kollektivt o anpassa mig till tider o annat utan dessutom är min bil min trygghet om jag ger mig iväg på något. Jag vet att om jag blir orolig o så kan jag alltid gå ut till bilen o lugna mig eller rentav köra hem igen.
smultron75
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2010-05-25
Ort: Nyköping

Inläggav csharp » 2010-12-15 17:00:56

NeeKee skrev:Då ska jag berätta för dig att hos din kommun kan man ansöka om färdtjänst. Du går först och främst gå till en bra psyk-läkare, ber honom/henne skriva ett läkarintyg för färdtjänst (finns speciella sådana), sedan går du in på din kommuns hemsida, letar upp blanketten "ansökan om färdtjänst" eller så ber du bara om att få en blankett av din LSS-handläggare i kommunen. Sedan är det bara att fylla i ansökan, skicka iväg till adressen som är angiven på ansökan, tillsammans med läkarintyget och invänta svar. Innan du får beslutet kan det hända att de på kommunen, en biståndshandläggare, vill komma och göra ett hembesök. Han/hon vill oftast bara lyssna på din version om varför du inte kan ta bussen/tåget.

Sedan vill jag bara tillägga att jag själv ansökt om färdtjänst i november månad och fick mitt beslut i början av december i år. Jag blev beviljad den längsta tid som går, tre år. De ansåg väl, vilket även stod i läkarintyget, att Asperger inte är något som går att bota.

Tack för mig! Hoppas någon har nytta av min lilla info :)


men vad kostar det att åka med färdtjänst?

tack för infon!
:D
csharp
 
Inlägg: 209
Anslöt: 2010-10-14
Ort: Mellansverige

Inläggav NeeKee » 2010-12-15 18:19:03

csharp skrev:men vad kostar det att åka med färdtjänst?

tack för infon!
:D

I min kommun är det så här:
Du betalar något som heter egenavgift, en avgift som är minst 30 kr och högst 220 kr, beroende på hur långt du ska åka.

0-8 km kostar 30 kr
8-16 km kostar 38 kr
16-24 km kostar 46 kr
24-32 km kostar 54 kr
32-40 km kostar 62 kr
40-48 km kostar 70 kr
48-56 km kostar 78 kr
56-64 km kostar 86 kr
64-72 km kostar 94 kr
72-80 km kostar 102 kr
80-88 km kostar 110 kr
88-96 km kostar 118 kr
96-104 km kostar 126 kr
104-112 km kostar 134 kr
112-120 km kostar 142 kr
120-128 km kostar 150 kr
128-136 km kostar 158 kr
136-144 km kostar 166 kr
144-152 km kostar 174 kr
152-160 km kostar 182 kr
160-168 km kostar 190 kr
168-176 km kostar 198 kr
176-184 km kostar 206 kr
184-192 km kostar 214 kr
192-200 km kostar 220 kr
NeeKee
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2010-12-04
Ort: Malmö

Inläggav Heishi » 2010-12-16 3:45:35

Har samma tanke. Jag tycker det är obehagligt då jag har extremt dålig lokalkännedom, och ifall jag ska byta någonstans kommer jag lätt sluta upp i München ifall jag ska till GBG.. :shock:
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Re: Obehag av att åka tex tåg eller buss?

Inläggav Kimmunikation » 2010-12-16 12:55:40

Känner starkt obehag av just bussar. Så mycket människor och man kan liksom inte ta sig någonstans. Jag känner mig otroligt stressad på bussar.

Men tåg gillar jag att åka. Då kan man gå runt en stund om man känner sig inträngd. Speciellt nattåg är mysiga.
Kimmunikation
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2010-11-21

Inläggav Heishi » 2010-12-16 13:53:23

@ Buffel - Håller med, och tillägger gärna diverse ungdoms"gäng", d.v.s de individer som ockuperar platserna längst bak i bussen likt någon mindre diktaturiskt styrt sydamerikansk land, och säger följande;

"Och han ba gjorde typ så HÄÄÄR liksom shoo bree"

-NEEEEEEEEEEEJ, Inte ok! Sluta våldta svenska språket!

@ Krigarsjäl - Det där med att spela musik högt, särskilt ur skräniga, skitdåliga mobiltelefoner borde vara förbjudet. Nej, ändra de, straffbart också.

Jag har en mindre lustig anekdot ang. just det, och de slutade inte vackert :?

I alla fall inte för innehavaren av mobiltelefonen.. :evil:
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Inläggav buffel » 2010-12-17 2:39:25

Heishi skrev:@ Buffel - Håller med, och tillägger gärna diverse ungdoms"gäng", d.v.s de individer som ockuperar platserna längst bak i bussen likt någon mindre diktaturiskt styrt sydamerikansk land, och säger följande;

"Och han ba gjorde typ så HÄÄÄR liksom shoo bree"

-NEEEEEEEEEEEJ, Inte ok! Sluta våldta svenska språket!

@ Krigarsjäl - Det där med att spela musik högt, särskilt ur skräniga, skitdåliga mobiltelefoner borde vara förbjudet. Nej, ändra de, straffbart också.

Jag har en mindre lustig anekdot ang. just det, och de slutade inte vackert :?

Haha ja man har ju ofta varit nära att plocka telefonen från dem, lägga den på golvet och bara ställa sig och stampa håååårt och mycket...

Grupper med folk som samlas bak i bussen ja.. De som pratar som om kompisen satt i en annan buss, när denne egentligen faktiskt sitter alldeles bredvid och ut ur mun kommer vart tredje ord svenskt och resten konstiga ljud eller egna påhittade ord för att fylla ut den, i grunden, väldigt ointressanta meningen.

I alla fall inte för innehavaren av mobiltelefonen.. :evil:
buffel
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2010-11-02
Ort: Stockholm

Inläggav buffel » 2010-12-17 2:46:16

Hmm det blev något knas med min citering i övre inlägget... Här kommer min text som skulle komma under citeringen :)


Haha ja man har ju ofta varit nära att plocka telefonen från dem, lägga den på golvet och bara ställa sig och stampa håååårt och mycket...

Grupper med folk som samlas bak i bussen ja.. De som pratar som om kompisen satt i en annan buss, när denne egentligen faktiskt sitter alldeles bredvid och ut ur mun kommer vart tredje ord svenskt och resten konstiga ljud eller egna påhittade ord för att fylla ut den, i grunden, väldigt ointressanta meningen.
buffel
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2010-11-02
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in