Nytt Planeringsverktyg för personer med AST

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nytt Planeringsverktyg för personer med AST

Inläggav emanuelsun » 2023-10-03 19:28:51

Hej där!
Jag söker personer som vill bidra till utvecklingen av en app och ett planeringsverktyg för alla med AST-diagnos. Tanken är att det ska underlätta vardagen och baseras på feedback från målgruppen. Det blir så ett verktyg av och för personer på spektrat.

Din hjälp vore högst uppskattad, allt som behövs är att du besvarar en kort enkät om vad du önskar av en sådan app.
Länk till enkäten finns här: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdhf8NhBwYrzT_TnhZ7IHG38z7DciQSZYQKrZ0KHDKpeV0xpA/viewform

Tack för din medverkan
emanuelsun
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2023-10-02

Nytt Planeringsverktyg för personer med AST

Inläggav Dagobert » 2023-10-03 20:34:12

Obligatoriska frågor för att gå vidare - inte bra.
Jag vill se alla frågor för att bilda mig en uppfattning om enkäten innan jag börjar svara.
Sen kan de få vara obligatoriska.
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

Nytt Planeringsverktyg för personer med AST

Inläggav melly » 2023-10-04 22:17:50

Håller med Dagobert, det ska inte börja med obligatoriska uppgifter.

Men jag kryssade i ett par vilseledande för att komma vidare, och måste säga att frågorna är lite för svart-vita. Så här: har jag gott om tid på mig och får göra egna dokument och listor kan jag planera och organisera mitt arbete. Men ska det kommas ihåg i skallen och gå snabbt blir det kaos för mig. Det kanske jag kunde ange i fritextfältet, men mitt korrekta svar på kryssfrågorna blir ändå "Det beror på".

Och risken är ju att svaren på kryssfrågorna sammanställs kvantitativt utan hänsyn till vad som står i fritextfältet, så att olika respondenter egentligen svarar på olika frågor (om de tänker sig optimala förhållanden eller ej). Så jag backade ur utan att skicka.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Nytt Planeringsverktyg för personer med AST

Inläggav NormBrytaren » 2023-10-05 15:44:10

emanuelsun skrev:Hej där!
Jag söker personer som vill bidra till utvecklingen av en app och ett planeringsverktyg för alla med AST-diagnos. Tanken är att det ska underlätta vardagen och baseras på feedback från målgruppen. Det blir så ett verktyg av och för personer på spektrat.

Din hjälp vore högst uppskattad, allt som behövs är att du besvarar en kort enkät om vad du önskar av en sådan app.
Länk till enkäten finns här: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdhf8NhBwYrzT_TnhZ7IHG38z7DciQSZYQKrZ0KHDKpeV0xpA/viewform

Tack för din medverkan


Hoppas att jag vart till hjälp!
NormBrytaren
 
Inlägg: 336
Anslöt: 2022-07-29

Nytt Planeringsverktyg för personer med AST

Inläggav Dagobert » 2023-10-05 16:40:07

melly skrev:Håller med Dagobert, det ska inte börja med obligatoriska uppgifter.

Men jag kryssade i ett par vilseledande för att komma vidare,

Jaså, man kan göra så, sen rensa formuläret och fylla i korrekta svar när man läst frågorna.

Edit: Nåt har hänt. Enkäten har nu bara 5 frågor.
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

Nytt Planeringsverktyg för personer med AST

Inläggav RSD555 » 2023-10-05 18:08:09

Dagobert skrev:
melly skrev:Håller med Dagobert, det ska inte börja med obligatoriska uppgifter.

Men jag kryssade i ett par vilseledande för att komma vidare,

Jaså, man kan göra så, sen rensa formuläret och fylla i korrekta svar när man läst frågorna.

Edit: Nåt har hänt. Enkäten har nu bara 5 frågor.


Om du inte har erfarenhet av arbete.

Kanske skillnad om man är man eller kvinna också. Dom två frågorna som är obligatoriska för fortsättningen.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Nytt Planeringsverktyg för personer med AST

Inläggav Dagobert » 2023-10-05 19:59:51

RSD555 skrev:
Dagobert skrev:
melly skrev:Håller med Dagobert, det ska inte börja med obligatoriska uppgifter.

Men jag kryssade i ett par vilseledande för att komma vidare,

Jaså, man kan göra så, sen rensa formuläret och fylla i korrekta svar när man läst frågorna.

Edit: Nåt har hänt. Enkäten har nu bara 5 frågor.


Om du inte har erfarenhet av arbete.

Kanske skillnad om man är man eller kvinna också. Dom två frågorna som är obligatoriska för fortsättningen.

Aha. Så kan det gå när man hittar på. Hade varit bra om TS hade skrivit det.

Åldersfrågan är borta. Men åldern är kanske inte viktig.
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

Nytt Planeringsverktyg för personer med AST

Inläggav emanuelsun » 2023-10-05 20:49:22

Dagobert skrev:Obligatoriska frågor för att gå vidare - inte bra.
Jag vill se alla frågor för att bilda mig en uppfattning om enkäten innan jag börjar svara.
Sen kan de få vara obligatoriska.

Du har en poäng där. Verkar vara något slags default beteende för google forms, ska se om det går att ordna. Tack för din feedback.

melly skrev:Håller med Dagobert, det ska inte börja med obligatoriska uppgifter.

Men jag kryssade i ett par vilseledande för att komma vidare, och måste säga att frågorna är lite för svart-vita. Så här: har jag gott om tid på mig och får göra egna dokument och listor kan jag planera och organisera mitt arbete. Men ska det kommas ihåg i skallen och gå snabbt blir det kaos för mig. Det kanske jag kunde ange i fritextfältet, men mitt korrekta svar på kryssfrågorna blir ändå "Det beror på".

Och risken är ju att svaren på kryssfrågorna sammanställs kvantitativt utan hänsyn till vad som står i fritextfältet, så att olika respondenter egentligen svarar på olika frågor (om de tänker sig optimala förhållanden eller ej). Så jag backade ur utan att skicka.

Tack för din återkoppling. Förstår hur du resonerar, det är precis den sortens feedback som efterfrågas, samtidigt vill jag försäkra att all feedback tas tillvara, även som fritext i detta forum!

NormBrytaren skrev:
emanuelsun skrev:Hej där!
Jag söker personer som vill bidra till utvecklingen av en app och ett planeringsverktyg för alla med AST-diagnos. Tanken är att det ska underlätta vardagen och baseras på feedback från målgruppen. Det blir så ett verktyg av och för personer på spektrat.

Din hjälp vore högst uppskattad, allt som behövs är att du besvarar en kort enkät om vad du önskar av en sådan app.
Länk till enkäten finns här: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdhf8NhBwYrzT_TnhZ7IHG38z7DciQSZYQKrZ0KHDKpeV0xpA/viewform

Tack för din medverkan


Hoppas att jag vart till hjälp!

Absolut, stort tack!
emanuelsun
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2023-10-02

Nytt Planeringsverktyg för personer med AST

Inläggav Dagobert » 2023-10-05 20:57:04

Nu har jag gått igenom enkäten.
I trådstarten står det "en app och ett planeringsverktyg för alla med AST-diagnos. Tanken är att det ska underlätta vardagen".
Men alla frågor handlar om arbetet.
Misstänker att fler skulle behöva ett verktyg för att planera all vaken tid.

Jag har haft olika jobb i öppna arbetsmarknaden fram till 2006. Inget som kräver planeringsverktyg.
Många av frågorna är därför inte relevanta för mig. Jag säger som melly att svaret på kryssfrågorna mest blir "det beror på". Numera arbetar jag inte.
Jag avstod från att skicka.

Hur är det tänkt att planeringsverktyget ska skilja sig från de som redan finns?
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

Nytt Planeringsverktyg för personer med AST

Inläggav RSD555 » 2023-10-13 12:19:50

Jag undrar varför könsidentitet är obligatoriskt.

Är det mer relevant än diagnos eller finns det annat skäl?

Mvh
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in