Nynnar på samma låt varje dag!

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nynnar på samma låt varje dag!

Inläggav ase55 » 2015-05-20 11:16:26

Är det någon som nynnar på en melodi, jämt och ständigt? Jag har ännu ingen diagnos, men har en son som har Asperger och ADD.
Denna melodi går runt i mitt huvud nästan dygnet runt; förutom när jag är på en restaurang eller en fest! Detta har funnits några år nu! Vet inte om det är TICS eller tvång! Skulle bara vilja höra om någon annan har likadant! Jag hörde på Skavlan att Norges fd statsminister, brukade nynna. Det berättade han själv. Den kan också upphöra om jag är hemma hos någon och hälsar på!
ase55
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2012-08-01

Nynnar på samma låt varje dag!

Inläggav Puzzle » 2015-05-20 12:05:52

Jag nynnar rätt så ofta men det är oftast olika melodier beroende på situation och vad man gör. Har en melodi som brukar poppa upp rätt ofta men inte riktigt varje dag.

Skulle nog hellre (i mitt fall i alla fall) kalla det "självstimulerande beteende", alltså när man är stressad eller har för lite att göra så börjar man nynna för att "underhålla" sig själv eller som ett sätt att uttrycka stressen.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Nynnar på samma låt varje dag!

Inläggav stuck » 2015-05-20 12:45:52

Ja det är tvångstankar.
Har haft liknande men märkte hur det började bli jobbigt.
Det gäller att strypa det så fort som möjligt.
På senare tid har jag fått en paradoxal tvångstanke dock..det ingår i tanken att den skall avbrytas!
stuck
Inaktiv
 
Inlägg: 668
Anslöt: 2015-05-03

Re: Nynnar på samma låt varje dag!

Inläggav utanfoerskapt » 2015-05-25 15:42:49

Nynnar inte, men kan "sjunga" ett låtstykcke i huvet till leda.

Senast var det "row, row row your boat" nonstop i flera timmar.. :(
utanfoerskapt
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2015-04-26

Nynnar på samma låt varje dag!

Inläggav Puzzle » 2015-05-25 16:11:17

utanfoerskapt skrev:Nynnar inte, men kan "sjunga" ett låtstykcke i huvet till leda.

Senast var det "row, row row your boat" nonstop i flera timmar..

Det där är seriöst plågsamt när det händer och det är ju aldrig bra låtar som fastnar heller... :-)018
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Nynnar på samma låt varje dag!

Inläggav colaflaska » 2015-05-25 16:51:14

Alltså att få en låt på hjärnan är väl inget konstigt, det händer alla. Min sambo som är NT gnäller ofta över det och jag har alltid låtar på hjärnan. Något måste man ju tänka på.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Nynnar på samma låt varje dag!

Inläggav utanfoerskapt » 2015-05-25 17:55:23

colaflaska skrev:Något måste man ju tänka på.


Ibland lyckas jag tänka på ingenting alls.
utanfoerskapt
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2015-04-26

Nynnar på samma låt varje dag!

Inläggav antonius » 2015-05-25 19:53:15

Är det "öronmaskar" som ni nynnar på?
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Nynnar på samma låt varje dag!

Inläggav Puzzle » 2015-05-25 20:31:32

antonius skrev:Är det "öronmaskar" som ni nynnar på?

I mitt fall så är det oftast inte så utan jag nynnar i takt med vad jag gör och vilket humör jag är på. Det är därför jag kallar det "självstimulerande beteende" för jag stimulerar mig själv när jag gör något tråkigt som att leta efter grejer, städa eller laga mat. Fast visst händer det att man nynnar på melodier som man har hört också.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Nynnar på samma låt varje dag!

Inläggav marxisten » 2015-05-25 20:51:59

Tror jag alla gör, oavsett om du är NT eller NPF eller har OCD. Det är rätt vanligt att melodier "fastnar på hjärnan".

Varit med om att jag ej kan sluta tänka på låtar jag verkligen hatar. Då blir man galen. Men som sagt, tror inte det finns en människa som inte börjar nynna på melodier, och vissa melodier fastnar mycket enklare än andra.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Nynnar på samma låt varje dag!

Inläggav antonius » 2015-05-25 20:55:04

Puzzle skrev:
antonius skrev:Är det "öronmaskar" som ni nynnar på?

I mitt fall så är det oftast inte så utan jag nynnar i takt med vad jag gör och vilket humör jag är på. Det är därför jag kallar det "självstimulerande beteende" för jag stimulerar mig själv när jag gör något tråkigt som att leta efter grejer, städa eller laga mat. Fast visst händer det att man nynnar på melodier som man har hört också.


Det kanske är att likna vid "stimming", händer jag gör det själv då man springer eller cyklar långt, man får som en takt som man nynnar till... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Nynnar på samma låt varje dag!

Inläggav marxisten » 2015-05-25 21:01:18

utanfoerskapt skrev:Nynnar inte, men kan "sjunga" ett låtstykcke i huvet till leda.

Senast var det "row, row row your boat" nonstop i flera timmar.. :(


Fan, nu kan jag ej sluta tänka på den jäkla sången. :(
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Nynnar på samma låt varje dag!

Inläggav Puzzle » 2015-05-25 21:35:41

antonius skrev:Det kanske är att likna vid "stimming", händer jag gör det själv då man springer eller cyklar långt, man får som en takt som man nynnar till... :-)005

Hehe, det värsta är ju ändå när man inte tänker på det. :wink: Hade ett sånt ögonblick tidigare idag när jag var ute på stan och dels "balanserade" på trottoarkanten och nynnade till det, snacka om att man var utstirrad när man väl noterade resten av världen... :-)018

Angående att ha låtar på hjärnan så händer det tydligen 9/10 som gör det varje vecka.

SVT skrev:Nio av tio hör varje vecka en sång spela i sitt huvud. En envis sång som dyker upp när man minst anar det och som är nästan omöjlig att bli av med. Öronmask kallas fenomenet.

SVT: Öronmaskar vanligare än du tror
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in