Nyligen köpt en Android, behöver tips

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nyligen köpt en Android, behöver tips

Inläggav MsTibbs » 2012-01-12 16:55:40

Jag har just fått hem en android, HTC Wildfire S. Hur får man in program i den?

Hur gör man för att göra egna/lägga in mp3 som ringsignal?



Co-Admin: förtydligade rubriken
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Android

Inläggav Miche » 2012-01-12 17:11:06

Gå in på Market från telefonen, sök efter programmen där och installera därifrån!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Android

Inläggav MsTibbs » 2012-01-12 17:16:33

Tack.

Hur skickar man mms?

Var hamnar sparade meddelanden? Hittar dem inte i "Meddelanden"
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Android

Inläggav MsTibbs » 2012-01-12 17:27:00

Den säger jag måste logga in. Jag klickar logga in på "befintligt konto", då säger den "konto finns redan" och vägrar gå vidare
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Android

Inläggav barracuber » 2012-01-12 18:39:40

MsTibbs skrev:Tack.

Hur skickar man mms?


Tre gratis och väldigt bra sms/mms appar är:

    * Chomp
    * Handcent
    * Go SMS

Jag kör Handcent. Go SMS är min favorit men min rätt gamla smartphone (HTC Hero) säckar ihop hårdvarumässigt när jag kör den.

MsTibbs skrev:Var hamnar sparade meddelanden? Hittar dem inte i "Meddelanden"


Menar du typ Utkast? I Handcent hamnar utkast (dvs meddelanden som man påbörjat men inte "hunnit" skicka) i tråden som hör till den personen (på typiskt socialt manér). Utkast är markerade, ofta genom fetstil så att man lätt ser att de är utkast.

Sparade meddelanden har nog ingen egen mapp som i exempelvis Outlook. Öht liknar de SMS/MMS apparna jag listade ovan inte Outlook utan mera mailprogram typ Gmail. Vad jag vet sparar man inte meddelanden utan meddelandetexterna genom copy-paste, dvs du måste klistra in texten i nåt annat program, exempelvis en texteditor eller notisapp (finns hur många sådana som helst).

Glöm inte att SMS går över GSM (samma som samtal) medan MMS skickas över GPRS/3G/4G dvs datatrafik.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Android

Inläggav barracuber » 2012-01-12 18:40:33

MsTibbs skrev:Den säger jag måste logga in. Jag klickar logga in på "befintligt konto", då säger den "konto finns redan" och vägrar gå vidare


Låter skumt. Du måste nog förklara mer. Kan du ge några skärmdumpar?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Android

Inläggav MsTibbs » 2012-01-12 18:42:57

Får se i morgon om jag har energi, nu är jag bara sur på hela skiten! :evil:

Tack :-)154
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Android

Inläggav MsTibbs » 2012-01-12 19:19:38

Nu har det gått över två timmar. NU har programmen dykt upp på mobilen. Jag tog sladd från mobilen till datorn och laddade ner från datorn. Men TVÅ timmar, HALLÅ ELLER???

Men glad nu slipper jag tänka på det! :D

Har nu:
Wordfeud
Flashlight
youtube
yr.no
wiki encyklopedia
ringtonemaker
mp3 ringtone
facebook
karlstadsbuss

Vet att flera kräver uppkopplad på Internet, men bra att ha ifall att ju.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Android

Inläggav Miche » 2012-01-12 19:36:24

MsTibbs skrev:Hur skickar man mms?

Själv använder jag standardapplikationen (de få gånger jag skickar mms, oftast skickar jag mail istället).

Ibland gör jag det via kameran/galleriet, när man har rätt bild uppe så finns möjligheten att Dela och det går att dela via meddelanden eller mail, men det går även via meddelanden att infoga bilden.

barracuber skrev:Kan du ge några skärmdumpar?

Även för det behövs en app eftersom det inte är en standardfunktion i Android, jag har inte hittat någon jag är nöjd med än (å andra sidan började jag leta först för några dagar sedan).

MsTibbs skrev:Vet att flera kräver uppkopplad på Internet, men bra att ha ifall att ju.

Om du har trådlöst internet hemma kan du koppla upp via det (och för mig har det aldrig tagit sååå lång tid, men å andra sidan har jag nog bara laddat ner ett program via datorn).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Android

Inläggav barracuber » 2012-01-12 20:20:17

Varför gå via datorn? Som Miche sa, kör man Wifi så belastar det inte mobildatat. Dessutom är de flesta appar väldigt små med några få undantag.

Sen tycker jag inte youtubeappen behövs; det funkar lika bra med m.YouTube.com i vävläsaren. fast iofs har appen bättre sociala funktioner.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Android

Inläggav Miche » 2012-01-12 20:31:22

barracuber skrev:Som Miche sa, kör man Wifi så belastar det inte mobildatat.

Jag tror att alla smarta mobiler har en inställning för att begränsa nedladdningen via mobildata utan de hämtar bara via WiFi (den senaste WiFi-routern jag köpte kostade 99 spänn så det är snabbt intjänade pengar).

Ytterligare tips på appar som jag använder:
Bankdroid (håll koll på dina konton, appen lär vara säker när det gäller information, kollad av många oberoende). En bra grej är att man snabbt fattar om någon skulle kapa ditt konto.
qrcode (2).png


WiFi-analyzer (oumbärligt för att hålla koll på att ditt trådlösa nätverk inte krockar med grannarnas).
qrcode (3).png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Android

Inläggav bittin » 2012-01-12 21:12:09

WiFi-analyzer måste jag skaffa tack för tipset, men istället för Bankdroid kör jag med Nordea då det är den enda banken jag använder :p
bittin
 
Inlägg: 1894
Anslöt: 2008-11-03

Re: Android

Inläggav Miche » 2012-01-12 22:35:38

Det som är bra med Bankdroid är att den ger en markering i statusraden då något hänt på de konton som man bevakar, finns det någon annan bankapp som gör det?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Android

Inläggav MsTibbs » 2012-01-16 19:12:43

Jag vill att min mobil ska låta nu och då fram till jag läser sms:et som kommit, går det? Eller finns det en app för det?
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Android

Inläggav barracuber » 2012-01-16 19:28:48

[OTwifi]

bittin skrev:WiFi-analyzer måste jag skaffa tack för tipset, men istället för Bankdroid kör jag med Nordea då det är den enda banken jag använder :p


Wifi Analyzer stenar 8) Men jag begriper inte varför alla bredband i mitt grannskap (inklusive mitt eget) enligt appen måste ockupera flera intill-liggande kanaler (ofta 3-5, se bilden) när man i routern bara anger en kanal. Med bara 13 eller 14 tillgängliga kanaler är det ofta totalt upptaget hos mig vilket märks.

Dessutom har jag en knasboll till granne här som har två bredband och upptar nästan 10 kanaler! :twisted:

Dessutom är appens signalstaplar inte stabila utan studsar upp och ned som gummiband i ultrarapid med 10-20 sekunders frekvenser. Det kan knappast vara själva bredbanden som beter sig så utan det måste vara appen som gör upprepade anrop.

Bild
[/OTwifi]
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Android

Inläggav barracuber » 2012-01-16 19:32:30

MsTibbs skrev:Jag vill att min mobil ska låta nu och då fram till jag läser sms:et som kommit, går det? Eller finns det en app för det?


De tre appar jag tipsade om - Chomp, Handcent och GO SMS - är ganska så fullknökade med funktioner, så du kan lita på att det finns i någon av dem. Själv kör jag Handcent. Min HTC Hero är inställd att blinka grönt så länge jag inte läst SMS eller kollat obesvarade samtal.

Kom just på att jag inte gillade Chomp när jag testade den. Men både Handcent och GO SMS stenar 8)
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Android

Inläggav bittin » 2012-01-18 19:42:59

barracuber skrev:
MsTibbs skrev:Jag vill att min mobil ska låta nu och då fram till jag läser sms:et som kommit, går det? Eller finns det en app för det?


De tre appar jag tipsade om - Chomp, Handcent och GO SMS - är ganska så fullknökade med funktioner, så du kan lita på att det finns i någon av dem. Själv kör jag Handcent. Min HTC Hero är inställd att blinka grönt så länge jag inte läst SMS eller kollat obesvarade samtal.

Kom just på att jag inte gillade Chomp när jag testade den. Men både Handcent och GO SMS stenar 8)


Handcent ftw :)
bittin
 
Inlägg: 1894
Anslöt: 2008-11-03

Återgå till IT-forum



Logga in