"Nybliven" Aspergare

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Nybliven" Aspergare

Inläggav T-Kaninen » 2010-12-29 21:37:28

Fick diagnosen AS november -10.
Går tredje ring IT-Media på gymnasiet.
Ansökt om ett fjärde år då jag inte klarar av skolan annars.

I ettan och tvåan så har flera lärare sagt att jag skulle fått IG men de vet att jag kan bättre så jag har fått G i betygen ändå. Tack gode gud för det, haha.
Men nu är det så att jag har otroligt svårt för mycket och då ansökt om att dela upp mina studier på två år.
Det vill säga att jag går hälften av de kurser jag har nu och de kurser som är kvar går jag på ett fjärde år.

Jag tänkte med denna tråd få reda på allt som kan göras för att underlätta mig i mitt liv som aspergare. Har nämligen inte en blekaste aning om vad som kan göras för att underlätta för mig. Även om jag pratar med psykologer och såna människor så förstår jag ändå inte vad detta innebär helt och hållet.

Enda jag fått ut som jag vet kan hjälpa mig är att dela upp skolåret på två.
Bor förövrigt även på en ö med bussar som inte går så ofta på dagen. Tror det var 9 gånger på vardag och 5 på helger.
Har 2timmars resväg för att ens kunna göra något utanför hemmet.
Mitt liv ser ut så att det enda jag gör om dagarna är först att jag har otroliga sömnproblem, går till skolan där det inte händer så mycket för just mig då jag har problem med det, åker hem och sitter vid datorn och sedan sover.

Det är vardagarna och helgerna är så att jag är med min flickvän som har borderline och vi är sällan utanför hemmet. Framför allt då vi är hos mig. Bor ju på en ö så man kan ändå inget göra. Hon bor in mot stan men sammanlagt tre timmar ifrån mig. Hehe, underbart!

Jag är anställd som ledsagare åt en kompis lillebror som är 10år och har asperger. Ska umgås 20timmar varje månad med honom. Oftast är det bara så att jag är hemma hos dem och spelar lite tv och dator spel.
Enda kompisen jag har för övrigt är min kompis vars lillebror jag är ledsagare åt. Familjen som ville ha just mig som ledsagare därav att jag har det som jobb.

Jag som inte förstått en enda sak om allt detta vill då gärna veta så mycket jag kan få veta så jag vet vad jag kan be om för hjälp. För övrigt så har min kompis också asperger och han är 20år, icke studerande, jobbar på ett ställe där allt han egentligen skall göra är att räkna skruv men han sitter vid datorn hela tiden. Var annan helg bor han på ett boende och nu ska han få en egen lägenhet. Han har för övrigt aktivitetsersättning och kommer få bostads ersättning.
Han och jag är för övrigt otroligt lika. Enda skillnaden är att jag kan prata med människor mer än honom och studerar. Då när jag säger kan prata med människor så menar jag inte att det går bra men jag kan tala med dem.

Mycket text ja men jag bara skrev på. En eloge till dem eller den som orkar läsa igenom.

Säg till om jag skrivit något fel, om den ligger i fel kategori, om det är fel att säga allt detta osv och om det är några andra problem med detta.
T-Kaninen
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2010-11-25
Ort: Stockholm

Inläggav Liten Blå Kanin » 2010-12-29 21:44:03

Välkommen, kanin!
Liten Blå Kanin
 
Inlägg: 208
Anslöt: 2007-05-19

Inläggav snuggelhund » 2010-12-29 23:27:56

Välkommen hit ! :D
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Inläggav Alien » 2010-12-29 23:45:23

Hej och välkommen!

Har du någon kontakt med Habiliteringen, någon där borde ju veta/ta reda på vilken hjälp du kan få.

Kan du inte studera en del via internet, när du har så lång restid?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav T-Kaninen » 2010-12-30 0:02:27

Tackar så mycket för välkomnandet :)

Har precis påbörjat med kontakt på habiliteringen.
Dock är det lite problem för mig att prata med dem då jag har svårt att förklara vad jag vill och förstår mig inte på vad de säger.

Hade gärna studerat mycket på internet men när jag reser har jag dels ingen dator och sen så har jag svårt att förstå om det inte är direkt menat till mig. Det vill säga att jag inte förstår om vad som kan hjälpa mig och allt sådant om det inte direkt sägs att just detta kan hjälpa dig och så vidare.

Lite jobbigt med det dock :(
T-Kaninen
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2010-11-25
Ort: Stockholm

Inläggav segdeg » 2010-12-30 0:23:28

Vill så gärna att du hittar rätt ,men det kräver att du läser in dig på inte allt för lätt lästa lästa sidor. Kanske det ändå ger dig något att läsa på sådana här forum.kan vara en bra början till att tycka som sig själv och vad det innebär MVH odiagnosteriserad segdeg
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in