Nya önskemål

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav sommar » 2010-02-06 20:25:14

Zombie skrev:Du kan så gärna få mina. ;)

Parvlon
Nej, jag brukar kolla noga att jag bockar för.
Låter rimligt i mina öron att det är kakorna som contain teh shit. Vad som förbryllar mig är att inte fler klagar över det här. Är det så få som har permainloggning tro? :?

Jag har samma problem med permannet inloggning (permainloggning) och har fått till svar på forumet för länge sedan att felet ligger hos mig och det verkar så för funktionen funkar inte för mig på webmailen heller och f.ö. inte på andra sidor där jag behöver logga in.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 19:47:47, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav carl » 2010-02-06 21:26:59

sommar skrev:
Zombie skrev:Du kan så gärna få mina. ;)

Parvlon
Nej, jag brukar kolla noga att jag bockar för.
Låter rimligt i mina öron att det är kakorna som contain teh shit. Vad som förbryllar mig är att inte fler klagar över det här. Är det så få som har permainloggning tro? :?

Jag har samma problem med permannet inloggning (permainloggning) och har fått till svar på forumet för länge sedan att felet ligger hos mig och det verkar så för funktionen funkar inte för mig på webmailen heller och f.ö. inte på andra sidor där jag behöver logga in.


Borde kunna hända om man har för hög säkerhetsnivå på webbläsare eller brandvägg. Så att den inte tar emot kakor. Går att kolla om man ser på kakorna man tagit emot i inställningar.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 19:47:47, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav sommar » 2010-02-07 0:31:50

carl skrev:
sommar skrev:
Zombie skrev:Du kan så gärna få mina. ;)

Parvlon
Nej, jag brukar kolla noga att jag bockar för.
Låter rimligt i mina öron att det är kakorna som contain teh shit. Vad som förbryllar mig är att inte fler klagar över det här. Är det så få som har permainloggning tro? :?

Jag har samma problem med permannet inloggning (permainloggning) och har fått till svar på forumet för länge sedan att felet ligger hos mig och det verkar så för funktionen funkar inte för mig på webmailen heller och f.ö. inte på andra sidor där jag behöver logga in.


Borde kunna hända om man har för hög säkerhetsnivå på webbläsare eller brandvägg. Så att den inte tar emot kakor. Går att kolla om man ser på kakorna man tagit emot i inställningar.

Okej Exakt var i Firefox ska jag titta; i vilken meny? :roll:
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 19:47:47, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Lakrits » 2010-02-07 0:41:45

Verktyg --> Inställningar --> Sekretess -->

[img]http://www.imgrush.net/images/kakorifire.png[/img]
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 19:47:48, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Zombie » 2010-02-07 0:52:25

Jag har inte haft för hög säkerhetsnivå. Ingen brist på kakor och problemet inte riktigt, men nästan, unikt för Aspergerforum.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:47:48, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav sommar » 2010-02-07 13:51:20

Lakrits skrev:Verktyg --> Inställningar --> Sekretess -->

[img]http://www.imgrush.net/images/kakorifire.png[/img]

Tack! Jag vet inte om jag har för hög säkerhetsnivå. Hur kollar man det? :roll: Tänk på att jag inte är teknikkunnig. :wink:
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 19:47:48, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav carl » 2010-02-07 15:33:05

sommar skrev:Tack! Jag vet inte om jag har för hög säkerhetsnivå. Hur kollar man det? :roll: Tänk på att jag inte är teknikkunnig. :wink:


Om du kollar i inställningar säkerhet (tror jag) så kan du välja typ: visa kakor. Du bör ha en kaka från webbplatsen där du får autologin. På AF bör du ha en kaka som har ett värde som heter autologin och som förfaller samma dag.

Admin

Rensade i citaten.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 19:47:48, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav sommar » 2010-02-07 16:58:26

carl skrev:
sommar skrev:Tack! Jag vet inte om jag har för hög säkerhetsnivå. Hur kollar man det? :roll: Tänk på att jag inte är teknikkunnig. :wink:


Om du kollar i inställningar säkerhet (tror jag) så kan du välja typ: visa kakor. Du bör ha en kaka från webbplatsen där du får autologin. På AF bör du ha en kaka som har ett värde som heter autologin och som förfaller samma dag.

Tack! När jag klickar på visa kakor och det står förfaller samma dag på värde står ingen kaka vald och texten är grå och på värd står Aspergerforum.se Vad menas? :roll:

Admin

Rensade i citaten.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 19:47:48, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav carl » 2010-02-07 17:39:42

sommar skrev:
carl skrev:Om du kollar i inställningar säkerhet (tror jag) så kan du välja typ: visa kakor. Du bör ha en kaka från webbplatsen där du får autologin. På AF bör du ha en kaka som har ett värde som heter autologin och som förfaller samma dag.

Tack! När jag klickar på visa kakor och det står förfaller samma dag på värde står ingen kaka vald och texten är grå och på värd står Aspergerforum.se Vad menas? :roll:


Du kan klicka ut trädet och se om du har en kaka, datumet ska vara idag vid samma tidpunkt. Isåfall ska du ju ha tagit emot kakan och om du har inloggat med autologin icheckat så är det inte det som är problemet.
Blir problemet exakt varje gång du surfar till tex AF?

Admin

Rensade i citaten.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 19:47:48, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav sommar » 2010-02-08 10:13:41

carl skrev:
sommar skrev:Tack! När jag klickar på visa kakor och det står förfaller samma dag på värde står ingen kaka vald och texten är grå och på värd står Aspergerforum.se Vad menas? :roll:


Du kan klicka ut trädet och se om du har en kaka, datumet ska vara idag vid samma tidpunkt. Isåfall ska du ju ha tagit emot kakan och om du har inloggat med autologin icheckat så är det inte det som är problemet.
Blir problemet exakt varje gång du surfar till tex AF?

Okej Det måste vara något annat som är problemet för kakan har jag tagit emot. Datumet är dagens datum dvs. precis som det ska.

Problemet sker alltid på på Af och webmailen och ibland på någon annan sida oavsett om jag surfar med Firefox eller IE8.

Admin

Rensade i citaten.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 19:47:48, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav carl » 2010-02-08 13:56:07

sommar skrev:
carl skrev:Du kan klicka ut trädet och se om du har en kaka, datumet ska vara idag vid samma tidpunkt. Isåfall ska du ju ha tagit emot kakan och om du har inloggat med autologin icheckat så är det inte det som är problemet.
Blir problemet exakt varje gång du surfar till tex AF?

Okej Det måste vara något annat som är problemet för kakan har jag tagit emot. Datumet är dagens datum dvs. precis som det ska.

Problemet sker alltid på på Af och webmailen och ibland på någon annan sida oavsett om jag surfar med Firefox eller IE8.


Skulle kunna vara så att du kryssar i att inte spara sessioner eller liknande när du surfar. På firefox ska det på säkerhet vara inställt spara historik, eller alternativt se till att det inte är inställt att rensa historik/cookies när du stänger webbläsaren. Det ska inte vara inställt som privat surf eller liknande.

Admin

Rensade i citaten.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 19:47:48, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav sommar » 2010-02-09 18:49:53

carl skrev:
sommar skrev:
carl skrev:Du kan klicka ut trädet och se om du har en kaka, datumet ska vara idag vid samma tidpunkt. Isåfall ska du ju ha tagit emot kakan och om du har inloggat med autologin icheckat så är det inte det som är problemet.
Blir problemet exakt varje gång du surfar till tex AF?

Okej Det måste vara något annat som är problemet för kakan har jag tagit emot. Datumet är dagens datum dvs. precis som det ska.

Problemet sker alltid på på Af och webmailen och ibland på någon annan sida oavsett om jag surfar med Firefox eller IE8.


På firefox ska det på säkerhet vara inställt spara historik, eller alternativt se till att det inte är inställt att rensa historik/cookies när du stänger webbläsaren. Det ska inte vara inställt som privat surf eller liknande.

Nu fungerar det vad gäller Aspergerforum. :) Tack! fast det känns lite läskigt, så jag tar nog bort det igen men vet att det fungerar. Det fungerar inte med varken webmail eller Birthday.se men det felet ligger nog inte hos mig iom. att det löste sig med As-forumet.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 19:47:48, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav carl » 2010-02-09 19:19:35

sommar skrev:
carl skrev:
sommar skrev:[quote="carl"]
Du kan klicka ut trädet och se om du har en kaka, datumet ska vara idag vid samma tidpunkt. Isåfall ska du ju ha tagit emot kakan och om du har inloggat med autologin icheckat så är det inte det som är problemet.
Blir problemet exakt varje gång du surfar till tex AF?

Okej Det måste vara något annat som är problemet för kakan har jag tagit emot. Datumet är dagens datum dvs. precis som det ska.

Problemet sker alltid på på Af och webmailen och ibland på någon annan sida oavsett om jag surfar med Firefox eller IE8.


På firefox ska det på säkerhet vara inställt spara historik, eller alternativt se till att det inte är inställt att rensa historik/cookies när du stänger webbläsaren. Det ska inte vara inställt som privat surf eller liknande.

Nu fungerar det vad gäller Aspergerforum. :) Tack! fast det känns lite läskigt, så jag tar nog bort det igen men vet att det fungerar. Det fungerar inte med varken webmail eller Birthday.se men det felet ligger nog inte hos mig iom. att det löste sig med As-forumet.[/quote]

Varsågod! :) Var det privat surfning eller att ta bort automatiskt cookies som fixade det?
Det enda privat surfning gör är att den som använder datorn efter får svårare att spåra vad du gjort och ser till så att hemsidor inte känner igen dig (vilket försvårar inloggning.)
Senast redigerad av carl 2011-05-04 19:47:48, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Chrilleb » 2010-02-09 19:35:20

Jag håller med Inger om längre sidor, bläddrandet är lite jobbigt.


Loggan tycker jag funkar bra, men visst påminner det om 80-talet i utseende och färger om man tänker efter :)


Sökfunktionen bör definitivt förbättras, den funkar inte.
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-04 19:47:48, redigerad totalt 1 gång.
Chrilleb
 
Inlägg: 6410
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Inläggav sommar » 2010-02-09 19:54:00

sommar skrev:
carl skrev:
sommar skrev:[quote="carl"]
Du kan klicka ut trädet och se om du har en kaka, datumet ska vara idag vid samma tidpunkt. Isåfall ska du ju ha tagit emot kakan och om du har inloggat med autologin icheckat så är det inte det som är problemet.
Blir problemet exakt varje gång du surfar till tex AF?

Okej Det måste vara något annat som är problemet för kakan har jag tagit emot. Datumet är dagens datum dvs. precis som det ska.

Problemet sker alltid på på Af och webmailen och ibland på någon annan sida oavsett om jag surfar med Firefox eller IE8.


På firefox ska det på säkerhet vara inställt spara historik, eller alternativt se till att det inte är inställt att rensa historik/cookies när du stänger webbläsaren. Det ska inte vara inställt som privat surf eller liknande.

Nu fungerar det vad gäller Aspergerforum. :) Tack! fast det känns lite läskigt, så jag tar nog bort det igen men vet att det fungerar. Det fungerar inte med varken webmail eller Birthday.se men det felet ligger nog inte hos mig iom. att det löste sig med As-forumet.[/quote]
:roll: Det vet jag inte. Det jag gjorde var att ta bort bocken i rutan för rensa historiken när Firefox avslutas.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 19:47:48, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Re: Nya önskemål

Inläggav Zombie » 2010-08-15 14:22:51

Inger skrev:Men jag saknar fortfarande:

[...]

2. Sökfunktion som fungerar. Den här suger faktiskt. Även om man vet exakt vad en tråd heter så finns inget alternativ för att bara söka rubriken. Att sätta citationstecken runt meningen hjälper inte heller för man får ändå upp varenda jävla tråd som innehåller orden, och begränsas inte till hela frasen som på normala sökmotorer. Författarsök har jag aldrig heller lyckats med.

Och så det jag skrev någonstans (sökte och fick ingen träff, se dock nedan) om problemet med att man inte kan söka på färre än fyra tecken (t.ex. AS, NT, NPF, PK, FN, SAP, OSX och jag vet inte vad). Någon svarade att det skulle dra för stor kapacitet i databasen. Jag vidhåller att saken är ett stort praktiskt problem, inte minst på ett forum där så många förkortningar som ovan är i svang, och undrar om det inte ändå skulle gå att göra något åt den (åtminstone för dem som gör själva mjukvaran?). Kanske i svenskt utförande begränsa asterisken till att i de fallen söka efter högst en bokstav och ett par tre skiljetecken till, lagom för uttryck som "NT:s" och FN's?



Hursomhelst, nyss råkade jag ut för vad som måste vara en bugg i sökaren. Samma sökord, samma inställningar i övrigt: första gången 193 träffar, andra och följande gånger 17; vet inte om alla 193 stämde, men av de 17 fattades åtskilliga träffar jag kände till.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:47:48, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Nya önskemål

Inläggav HGJ » 2010-08-15 16:14:17

Zombie skrev:Hursomhelst, nyss råkade jag ut för vad som måste vara en bugg i sökaren. Samma sökord, samma inställningar i övrigt: första gången 193 träffar, andra och följande gånger 17; vet inte om alla 193 stämde, men av de 17 fattades åtskilliga träffar jag kände till.

Var du inloggad båda gångerna? (Om man inte är det får man inga träffar i AOT eller PA.)
Senast redigerad av HGJ 2011-05-04 19:47:48, redigerad totalt 1 gång.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5340
Anslöt: 2007-06-02

Inläggav Zombie » 2010-08-15 16:32:52

Jadå.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:47:48, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Nya önskemål

Inläggav weasley » 2010-08-15 20:12:18

Zombie skrev:Och så det jag skrev någonstans (sökte och fick ingen träff, se dock nedan) om problemet med att man inte kan söka på färre än fyra tecken (t.ex. AS, NT, NPF, PK, FN, SAP, OSX och jag vet inte vad). Någon svarade att det skulle dra för stor kapacitet i databasen.


Forumdatabasen är MySQL. MySQL är som default inställt på att inte söka på ord med tre bokstäver eller färre. Anledningen är att varje sökning tar en viss processorkraft, även om man har indexerat index, och att ändra den inställningen skulle göra att forumet blev extremt segt. Varje sökning på tre eller färre bokstäver blir dessutom extra kämpig eftersom det ger så många resultat!

Exempelvis ordet/förkortningen "NPF" förekommer ju säkerligen tusentals gånger i databasen. Att först söka upp alla dessa förekomster och sedan presentera dem på en dynamiskt uppbyggd sida skulle snabbt bli ohållbart rent prestandamässigt.


Zombie skrev:Hursomhelst, nyss råkade jag ut för vad som måste vara en bugg i sökaren. Samma sökord, samma inställningar i övrigt: första gången 193 träffar, andra och följande gånger 17; vet inte om alla 193 stämde, men av de 17 fattades åtskilliga träffar jag kände till.


Intressant. PMa mej närmare detaljer så jag kan försöka återskapa buggen.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 19:47:48, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Nya önskemål

Inläggav Inger » 2010-08-15 23:43:18

weasley skrev:
Zombie skrev:Och så det jag skrev någonstans (sökte och fick ingen träff, se dock nedan) om problemet med att man inte kan söka på färre än fyra tecken (t.ex. AS, NT, NPF, PK, FN, SAP, OSX och jag vet inte vad). Någon svarade att det skulle dra för stor kapacitet i databasen.


Forumdatabasen är MySQL. MySQL är som default inställt på att inte söka på ord med tre bokstäver eller färre. Anledningen är att varje sökning tar en viss processorkraft, även om man har indexerat index, och att ändra den inställningen skulle göra att forumet blev extremt segt. Varje sökning på tre eller färre bokstäver blir dessutom extra kämpig eftersom det ger så många resultat!

Exempelvis ordet/förkortningen "NPF" förekommer ju säkerligen tusentals gånger i databasen. Att först söka upp alla dessa förekomster och sedan presentera dem på en dynamiskt uppbyggd sida skulle snabbt bli ohållbart rent prestandamässigt.

Alla förkortningar förekommer inte massor av gånger, en del är väldigt ovanliga och specifika och förekommer bara i några få trådar.

Om man kunde söka i enbart rubrik så skulle man inte få hundratals träffar på vanliga förkortningar.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:47:48, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Kahlokatt » 2010-12-29 23:17:14

Det har sagts förut, men, men:
Sökmotorn borde bli bättre! Som det är nu kan man inte söka på någonting inom citationstecken. Jag brukar försöka komma på något riktigt udda ord jag har skrivit i en tråd om jag vill få fram den, för det är inte säkert att man får fram den tråd man vill titta på, även om man vet vad den heter. Man kan ju inte klämma in ett "superopsimopsipopsipangfenomenaliskt" i ett meddelande bara för att kunna vara säker på att få upp det senare...

Moderator: Flyttat från http://www.aspergerforuhttp://www.asper ... 18468.html
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 19:47:48, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21462
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Arkimedes » 2011-01-06 8:39:32

Jag saknar en funktion att kunna klicka på nästa och föregående brev när man läser PM. Nu måste man klicka på inkorgen först och sedan öppna nästa brev. När jag rensar bland brev så vill jag läsa innan jag raderar och då skulle det vara smidigare att kunna klicka på nästa istället för att behöva gå tillbaks till inkorgen och leta upp var man var någonstans.

Moderator: Flyttat från http://www.aspergerforum.se/synpunkter-pa-forumutseendet-t18450.html
Senast redigerad av Arkimedes 2011-05-04 19:47:48, redigerad totalt 1 gång.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Zombie » 2011-03-08 1:17:42

Ännu ett önskemål inför forumets uppgradering?:

kunna-bevak ... 19502.html

Bör gå att genomföra att döma av startinlägget.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:47:48, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Dagobert » 2011-03-23 1:33:54

En köns-symbol vid namnet/avataren i inläggen vore fint. Det händer titt som tätt att jag läser inlägg där könet spelar roll men inte framgår, vare sig av namn, bild eller text.
Senast redigerad av Dagobert 2011-05-04 19:47:48, redigerad totalt 1 gång.
Dagobert
 
Inlägg: 14237
Anslöt: 2010-11-30

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in