Ny vända om LVU vården av Alexander på gång

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav rdos » 2008-09-18 7:42:09

Tyvärr känner jag till det, men JO bör kunna göra nåt när det gäller uppgifter kring bakgrund som inte stämmer överens med socialtjänstens eget journalmaterial.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 15:11:42, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav narran » 2008-09-18 9:15:42

Tyvärr brukar inte Jo bry sig om felaktigheter mellan journaler och utrednig. Men såna felaktigheter är en guldgruva för forskarna. På sikt kan manfå en förändring till stånd eftersom att dessa forskningsrapporter ingår i socionomutblidningen så att blivande socionomer får ännu fler exempel på hur man INTE ska bedriva en utrednig.
Senast redigerad av narran 2011-05-04 15:11:42, redigerad totalt 1 gång.
narran
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2007-08-24

Inläggav Charley? » 2008-09-18 10:02:32

Om JO inte bryr sig, så får väl vi, i egenskap av de som JO ska skydda, göra en massa väsen av oss? Det är väldigt få anmälningar till JO som resulterar i att ett faktiskt åtal väcks, men runtomkring 60 % av anmälningarna går vidare till utredning, vilket mycket väl kan resultera i en redig förbättring. Personligen skulle jag anmäla saken, men mest för att visa mitt misstycke och försöka uppmärksamma andra på problemet (kanske är det en hel drös med människor som sitter i exakt samma sits?). Om det går så är massmedia för tillfället det bästa tillvägagånssättet för att sprida information om sitt fall. Kan det vara ett alternativ? De av massmedia mycket uppmärksammade fallen har större chans att leda till att någonting faktiskt händer.

Förlåt för att jag sitter och smygläser utan att skriva, men jag tänkte att jag skulle låta bli eftersom jag inte själv är förälder. Har dock läst hela tråden (och lite annat relaterat som jag hittat på forumet) och måste uttrycka medkänsla för rdos och co, för att de orkar med sådant här. Det är långt ifrån alla fel gjorda av myndigheter som anmäls, folk orkar helt enkelt inte, eller vet inte hur man ska gå till väga. *hoppas att det går bra för rdos*
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:11:42, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Alien » 2008-09-18 15:45:42

När det gäller diskriminering, kan man inte vända sig till Centrum för rättvisa (ideell stiftelse)? De har visserligen säte i Stockholm men verkar åta sig fall från hela landet:

Ändamålet är att få genomslag för de fri- och rättigheter som skyddas i Europakonventionen, grundlagen och vanlig lag. Vi driver framför allt rättsfall i domstol, men främjar även utbildning, forskning och deltar i den allmänna debatten om fri- och rättighetsfrågor.

http://www.centrumforrattvisa.se/index.php/default/default
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in