Ny underavdelning i området mellan Asperger och allt annat?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vill du ha en ny underavdelning för något av nedanstående? AS i kombination med:

Omröstningen slutade 2010-06-16 3:46:08

ADHD
4
11%
Andra NPF
5
14%
Andra funktionshinder/funktionsbegåvningar/alternativkablage
9
26%
Något annat på det här området (specificera gärna i tråden)
1
3%
Flera nya underavdelningar (specificera gärna i tråden)
2
6%
Nej, inte för något av detta
14
40%
 
Antal röster : 35

Ny underavdelning i området mellan Asperger och allt annat?

Inläggav Zombie » 2010-03-18 3:46:08

Eftersom jag tycker asmigs idé om en ny underavdelning är bra men inte tycker den ska gälla bara ADHD startar jag en ny tråd för den alternativa idé som framgår av de återanvända inläggen nedan. (Ledsen, men skriva ihop ett originalinlägg orkar jag inte.)

Gör en omröstning medan jag ändå håller på, väl medveten om att resultatet inte kan dras några växlar på (forumet är ingen demokrati, de som röstar kan tänkas vara föga representativa).

Med "Andra NPF" och "Andra funktionshinder/funktionsbegåvningar/alternativkablage" menas andra än asperger men inklusive ADHD.

Med "funktionshinder/funktionsbegåvningar/alternativkablage" menas själva företeelsen, även om man själv vill kalla den något annat (som man i så fall också gärna får specificera i tråden).

Zombie skrev:Jag tycker att vi visst skulle kunna prova med en avdelning för AD(H)D-relaterade problem hos aspergare. Eller ännu bättre mer allmänt för andra NPF/funktionshinder/funktionsskillnader hos aspergare.

Inte mer irrelevant än att ADHD-forum har en avdelning för "Övriga funktionsbegåvningar". Som är rätt aktiv.

Det är ju faktiskt så att diagnosgränserna är konstgjorda påhitt som skär tvärs igenom många av oss. Andra NPF-drag kommer upp vare sig avdelningsrubrikerna tycks medge det eller inte.

Det där sista kan visserligen vara ett argument mot en sådan här avdelning; men mot det kan ställas att många av oss behöver tydlighet och struktur, ett enkelt sätt att hitta eller få rikta fokus mot den information och det utbyte man behöver utan att behöva tveka, ursäkta sig, kanske låta bli, för att det inte passar i någon avdelning. För här finns faktiskt ingen avdelning på hela skalan mellan "asperger" och "icke-NPF".

Zombie skrev:Jag förbisåg att det ju inte gäller bara andra NPF-diagnoser heller, det spektrum av problem med omvärlden och/eller oss själva som många av oss har. Påfallande många aspergare (vill åtminstone jag påstå) har ju också känsligheter och funktionshinder av mer eller mindre "rent" fysisk natur som av flera skäl verkar relaterade till vårt NPF (eller kanske båda till vissa slags grundkonstitutioner), eller saker som kan vara "psykiska" i samma mening som NPF är det men som forskarna (ännu?) inte har på kartan eller inte för in under NPF.

Därför vill jag förorda en mer allmän rubrik som ADHD-forums "Andra funktionsbegåvningar".

Med det skulle man väl förresten också minska risken att någon kan missförstå forumet som att dess fokus och målgrupp skulle vara något annat än asperger och aspergare. (Inte för att jag tror den risken vore särskilt stor ändå.)

Zombie skrev:Man kan också se på hur andra aspergerfora har löst problemet - till exempel ett finskspråkigt.

Fördel om man kan finska, men litet kanske går att räkna ut ändå.
Muut neurologiset oireyhtymät bör väl betyda "Andra neurologiska syndrom", och för dem har de flera underavdelningar, om också strikt uppdelade: för ("lågfungerande") autism, AD(H)D, dysfasi (≈ afasi ≈ språkstörningar) och tourette.

ADHD-fora har de minst ett, men hur aktivt det är vill jag inte registrera mig bara för att kunna bedöma.


Moderator: Ändrat formuleringen av omröstningsfrågan enligt önskemål.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-05 1:13:57, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav MsTibbs » 2010-03-18 10:56:05

Andra funktionshinder/funktionsbegåvningar/alternativkablage

Detta tycker jag är bra, för då ingår alla övreiga alternativkablage inte bara ADHD. Vissa här på forumet har Social fobi, Tourettes, Bipolär, Social fobi, personlighetsstörningar mm och detta samlar alla.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-05 1:13:57, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Zombie » 2010-03-18 13:40:24

Inser att jag kanske borde ha ersatt alternativet
    *Flera nya underavdelningar (specificera gärna i tråden)
med
    *Flera nya underavdelningar, däribland ADHD (ange gärna övriga i tråden)
    *Flera nya underavdelningar, däribland Andra NPF (ange gärna övriga i tråden)
    *Flera nya underavdelningar, däribland Andra funktionshinder/funktionsbegåvningar/alternativkablage (ange gärna övriga i tråden)
    *Flera nya underavdelningar men ingen av ovanstående (ange gärna i tråden).
Nåja.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-05 1:13:57, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Kimmelie » 2010-03-19 11:17:10

Jag röstar inte, eftersom alla svarsalternativen var skrivna som att underavdelningarna skulle handla om de olika svarsalternativens diagnoser, oberoende om det är AS-relaterade problem i kombination med den diagnosen eller inte.

Jag röstar för en underavdelning för kombinationen AS + ADHD, eftersom det är en kombination som kan vara väldigt svår att leva med, och många här har den kombinationen, och dessutom kommer det ändå ofta upp diskussioner kring det. Men jag vill inte ha en ren ADHD-avdelning!
Senast redigerad av Kimmelie 2011-05-05 1:13:57, redigerad totalt 1 gång.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Zombie » 2010-03-19 19:51:16

Har du någon bra tillräckligt kort formulering av den saken så desto bättre, jag har det inte.

Jag tog för självklart att utgångspunkten för sådana saker på ett aspergerforum är AS. Men det hade väl behövt påpekas förstås :( , det kan nog vara fler som har uppfattat det som du eller tror att AS skulle trängas undan i en allmän diagnosrelativism...

... vilken jag dock inte kan se i ADHD-forum.
Som anger sin motsvarande utgångspunkt i avdelningens underrubrik eller ingress, där de kan bre ut texten litet:
Asperger, HFA, OCD, Tourettes, bipolärt - här diskuteras övriga diagnoser. Lämpligt för er som misstänker att ni har alternativa begåvningar, utöver ADHD, och vill få råd & tips.

(Hoppas jag inte förrådde någon hemlighet nu...)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-05 1:13:57, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Kimmelie » 2010-03-19 20:38:45

Zombie skrev:Har du någon bra tillräckligt kort formulering av den saken så desto bättre, jag har det inte.


Vill du ha en ny underavdelning för något av nedanstående?

AS i kombination med:
    ¤ ADHD
    ¤ (osv)


Zombie skrev:Jag tog för självklart att utgångspunkten för sådana saker på ett aspergerforum är AS. Men det hade väl behövt påpekas förstås :( , det kan nog vara fler som har uppfattat det som du eller tror att AS skulle trängas undan i en allmän diagnosrelativism...


Jag är extremt bokstavstolkande, och kan inte avgöra om jag själv måste lägga in nån information som inte står utskriven, så på ett aspergerforum är det nog bäst att skriva ut exakt vad man menar...

Dessutom finns det ju även risken att icke-aspisar får för sig att komma hit, och t ex köra på i värsta ADHD-racet i ADHD-avdelningen, om det inte uttryckligen står att tyngdpunkten ska ligga på AS-problematiken, och de extra svårigheter det innebär när man samtidigt har ADHD.
Senast redigerad av Kimmelie 2011-05-05 1:13:57, redigerad totalt 1 gång.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Zombie » 2010-03-20 2:20:22

Kimmelie skrev:
Zombie skrev:Har du någon bra tillräckligt kort formulering av den saken så desto bättre, jag har det inte.


Vill du ha en ny underavdelning för något av nedanstående?

AS i kombination med:
    ¤ ADHD
    ¤ (osv)

Klart att det var så enkelt när man väl såg det... ;)

Funderat fram och tillbaka om jag ska be moderator ändra i en omröstning som redan är igång, men tror inte jag orkar ha skrupler.

Kimmelie skrev:
Zombie skrev:Jag tog för självklart att utgångspunkten för sådana saker på ett aspergerforum är AS. Men det hade väl behövt påpekas förstås :( , det kan nog vara fler som har uppfattat det som du eller tror att AS skulle trängas undan i en allmän diagnosrelativism...


Jag är extremt bokstavstolkande, och kan inte avgöra om jag själv måste lägga in nån information som inte står utskriven, så på ett aspergerforum är det nog bäst att skriva ut exakt vad man menar...

Självfallet. Jag är nog krypto-NT som vissa har sagt... ;)

Kimmelie skrev:Dessutom finns det ju även risken att icke-aspisar får för sig att komma hit, och t ex köra på i värsta ADHD-racet i ADHD-avdelningen, om det inte uttryckligen står att tyngdpunkten ska ligga på AS-problematiken, och de extra svårigheter det innebär när man samtidigt har ADHD.

Jo, men det kan man försöka stävja med en klok rubrik eller ingress till avdelningen, som ADHDforum har gjort (och verkar ha lyckats med).
Senast redigerad av Zombie 2011-05-05 1:13:57, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Zombie » 2010-03-20 4:26:14

Moderator skrev: Ändrat formuleringen av omröstningsfrågan enligt önskemål.

(Från
Vill du ha en ny underavdelning för något av nedanstående?

till
Vill du ha en ny underavdelning för något av nedanstående?
AS i kombination med:
)

Tack!
Senast redigerad av Zombie 2011-05-05 1:13:57, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav AAA » 2010-03-20 12:20:18

Enighet, delaktighet, tolerans, hjälpsamhet, enkelhet, acceptans med mera är vad jag vill finna någonstans.

Jag tycker vi ska fokusera på vad som fungerar och inte på vilket ursprung mina erfarenheter och min personlighet har.

Nej, så klart!

För min del tycker jag det är svårt att hitta redan som det är. Men nu har jag vant mig lite.

Bild

P.S. Varför blir inte bildhelvetet större?
Senast redigerad av AAA 2011-05-05 1:13:58, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav KrigarSjäl » 2010-03-20 17:27:54

Nej, inte för något av detta
Jag vill ha ett forum som är helt dedicerat AS.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-05 1:13:58, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Liljencroowna » 2010-04-11 16:06:16

Varför försvann mitt och Charleys? inlägg!?
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-05 1:13:58, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Kvasir » 2010-04-11 16:14:56

Om det behövs någon ny underavdelning vet jag inte, däremot är det viktigt att det går att diskutera sådana NPF, sjukdomar etc. som är vanligt förekommande i kombination med AS. Fast det tycker jag går utmärkt att göra redan idag.

Även om statistiken är bristfällig, så talas om ett stort överlapp mellan t.ex. AS och ADHD (siffror mellan 25 och 40 % är vanligt förekommande) och mellan AS och bipolaritet (har för mig det har postats siffror från någon studie om det överlappet). Det är därför angeläget att diskutera dessa saker även på ett aspergerforum.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 1:13:58, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Danne » 2010-04-14 17:58:07

"Nej, inte för något av detta" - röstade jag.

Jag tror/tycker inte det skulle vara fördel av att dela upp det på dylika sätt.
Jag tycker det är bättre att man diskuterar de olika kombinationerna i trådarna istället.
Det går nog ändå inte att "renodla" diskussionerna genom att dela upp så som det föreslås, och jag tror att risken blir att det blir rörigare och att man istället missar relevanta diskussioner, för att det står i egna underavdelningar.

Som vanligt är det min åsikt, och så som jag ser på saken.
Senast redigerad av Danne 2011-05-05 1:13:58, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav AAA » 2010-04-14 22:51:13

Liljencroowna skrev:Varför försvann mitt och Charleys? inlägg!?


De kanske tog ut varandra? (-1+1=0 liksom)

Fanns de verkligen? Allt är ändå en envist ihärdig illusion.

Går det att bevisa att de existerat? Kafka-feeling
Senast redigerad av AAA 2011-05-05 1:13:58, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Liljencroowna » 2010-04-15 7:21:30

AAA skrev:
Liljencroowna skrev:Varför försvann mitt och Charleys? inlägg!?


De kanske tog ut varandra? (-1+1=0 liksom)

Fanns de verkligen? Allt är ändå en envist ihärdig illusion.

Går det att bevisa att de existerat? Kafka-feeling


Jag kan bestämt visa att de fanns, eftersom jag säger det. "Inget finns förutom min uppfattning om världen".
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-05 1:13:58, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav AAA » 2010-04-15 9:20:14

L: "The truth is only yours and what you make the truth"
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in