Ny serie: Absolut Svensk

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ny serie: Absolut Svensk

Inläggav Julianus » 2015-11-19 9:03:36

Serien sänds varje torsdag kväll klockan 21.00 med start ikväll.
Programledaren Soran Ismail granskar rasismen i Sverige och hur det påverkar folk med invandrarbakgrund. Det är ett problem med vardagsrasismen, som tyvärr har blivit normaliserat.

Ännu mer normaliserat efter en viss pajas parti kom in i riksdagen, tyvärr men det är inte vad tråden handlar om utan om själva tv serien.

Detta ska bli väldigt intressant.
Julianus
 
Inlägg: 9400
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Ny serie: Absolut Svensk

Inläggav Wine » 2015-11-19 10:11:22

Hoppas att han även granskar invandrares rasism mot människor med en annan hudfärg eller etnicitet. Tror det är betydligt mer vanligt förekommande med rasism hos många invandrare, det har ju gjorts flera undersökningar om svenskar och rasism men svenskar är inte särskilt rasistiska.

I en artikel i SvD berättar Zulmay Afzali, före detta regeringstjänsteman i Afghanistan, flykting i Sverige sedan tre år, lärare och författare, om sina erfarenheter av Sverige och svenskarna och deras attityd och bemötande. I ett samtal mellan fyra asylsökande som väntade på svar på sina asylansökningar på Alstermo asylboende fick han höra bl.a. annat att "Svenskarna är de värsta rasisterna i världen.” I början när han kom hit och bodde på ett asylboende så undrade han om han gjort sitt livs största misstag när han hade valt att komma till ett så rasistiskt land som Sverige, han berättar i artikeln att han bara hörde negativa åsikter om svenskar, aldrig något positivt.

Han ställde frågan till andra som beviljats PUT (permanent uppehållstillstånd) varför svenskarna, om de nu vore så rasistiska, tillåter folk från andra länder att stanna i deras land och bli en del av deras samhälle och då svarade de att: ”Bara för att svenskarna ger oss PUT så innebär det inte att de inte är rasister! De var tvungna att ge oss PUT för att vi hade så bra asylhistorier och för att Sverige inte vill kallas ett rasistiskt land”:

SvD - Nej, svenskarna är inte rasister!
25 jan, 2014 OP-ED | ZULMAY AFZALI

Nu har jag bott tre år i Sverige och har en helt annan bild av svenskar än de flesta asylinvandrare som jag träffar och pratar med har. Sedan ett år har jag ett bra jobb som lärare och försörjer mig själv. Från min första dag i en sfi-klass med svenska lärare, på resor med bussar och tåg, i butiker och på caféer, hos svenska familjer som jag lärt känna – överallt har jag observerat hur svenskar beter sig. Hittills har jag inte en enda gång mött något som kommer i närheten av rasism bland svenskar.

Däremot är det tyvärr flera av mina landsmän och andra som invandrat som bär hat och förakt i sina hjärtan mot svenskar och som inte vill anpassa sig och integreras i det land som gett dem möjligheter. Om de får sina pengar från Socialbyrån en dag för sent kallar de det rasism. När busschauffören ber dem visa sina biljetter är han rasist. Om läkaren inte ger dem de mediciner de vill ha så är läkaren rasist. Och så vidare.

Den svenska asylhanteringen måste bli strikt, tydlig och rättssäker och svenskarna bör inte acceptera att lättvindigt kallas rasister. Annars blir de gisslan i sitt eget land och föraktet för dem riskerar att växa hos de asylinvandrade.


Tror det handlar mycket om inställningen hos individer själva, om att det blir så mycket enklare om man väljer att se sig själv som ett offer. Exempelvis om man inte får ett jobb så beror det på att arbetsgivaren/samhället är rasistisk/rasistiskt, trots att även många "etniska svenskar" har svårt att få jobb, beroende på vad de har för utbildning, attityd och personlighet m.m.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Ny serie: Absolut Svensk

Inläggav elle » 2015-11-19 11:34:41

Hoppas att man tar upp vardagsrasism mot judar .
En liten grupp som är utsatts för en stor vardagsrasism .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Ny serie: Absolut Svensk

Inläggav Julianus » 2015-11-19 11:37:21

Jag hoppas att man tar upp vardagsrasism mot muslimer.
En grupp som drabbas hårdast pga det som händer i Syrien och Irak och 9/11.
Julianus
 
Inlägg: 9400
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Ny serie: Absolut Svensk

Inläggav kiddie » 2015-11-19 16:56:35

Från SVT:s hemsida:

Soran Ismail har gjort karriär på att skämta om rasism men aldrig gått på djupet med sina egna fördomar. Vad får man tänka, vad kan man säga? Och när är man rasist? Absolut Svensk är en serie med Sveriges allvarligaste komiker om vardagsrasism i ett av världens mest toleranta länder.


Tycker iaf det ser bra ut på pappret. Att gå till grunden med sig själv är en mkt bra utgångspunkt. Det blir annat än att tala om andra och peka på deras fel och brister.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Ny serie: Absolut Svensk

Inläggav Alien » 2015-11-19 17:10:21

elle skrev:Hoppas att man tar upp vardagsrasism mot judar .
En liten grupp som är utsatts för en stor vardagsrasism .


Har aldrig märkt av någon rasism mot judar bland folk jag träffat.

Men att rasism mot judar förekommer vet jag, och det har tagits upp bal i Uppdrag granskning.

Men detta program verkar inte vara en omfattande dokumentär el debattprogram utan utgår från Soran Ismail själv:
Del 1 av 3. Nästan alla svenskar är emot rasism. Ändå finns rasismen. Hur kan det komma sig? Soran Ismail undersöker vardagsrasismen i ett av världens mest toleranta länder och börjar med att testa hur rasistisk han är själv.
http://www.svt.se/tv-tabla/

Men eftersom det är en serie på tre delar så kan man hoppas att han inte bara utgår från sig själv även om det första programmet verkar göra det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ny serie: Absolut Svensk

Inläggav Julianus » 2015-11-20 0:41:00

Alien skrev:Har aldrig märkt av någon rasism mot judar bland folk jag träffat.

Men att rasism mot judar förekommer vet jag, och det har tagits upp bal i Uppdrag granskning.


Får inte heller glömma att det sker rasism mot muslimer, har också tagits upp i Uppdrag granskning.

Ontopic: Mycket intressant avsnitt. Som väntat, så pratades det om en vetenskapsman som jag har tagit upp tidigare i forumet. Carl von Linné, en vetenskapsman som delade in människor i raser.

"Linné öppnade dörren tidigt för rasism som vetenskap. På 1800-talet upphöjs rasismen även som ideologi. Den vite mannen som redan tagit både slavar och hela länder får draghjälp".

Mycket sant, men som vanligt så förnekar man det eller förtränger det helt och hållet.
Julianus
 
Inlägg: 9400
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Ny serie: Absolut Svensk

Inläggav Cyan » 2015-11-20 1:56:22

Wine skrev:Tror det är betydligt mer vanligt förekommande med rasism hos många invandrare, det har ju gjorts flera undersökningar om svenskar och rasism men svenskar är inte särskilt rasistiska.


Ja det stämmer, skulle nog säga att Sverige är ett av världens minst rasistiska länder faktiskt, om man jämför med alla andra. Och allra störst och extremast rasister är väl folket i Afrika. Notera att man även ska räkna in rasism riktad mot folk som kommer från typ grannlandet, vilket borde vara den vanligaste typen av rasism i världen.

Alien skrev:Har aldrig märkt av någon rasism mot judar bland folk jag träffat.

Men att rasism mot judar förekommer vet jag, och det har tagits upp bal i Uppdrag granskning.


Det är väl mest araber som är rasistiska mot judar, enda övriga är väl en bunt förvirrade nazister, och jag tror judarna är betydligt mer rädda för araberna än för nazisterna.
Cyan
 
Inlägg: 252
Anslöt: 2011-03-18
Ort: Mars

Ny serie: Absolut Svensk

Inläggav plåtmonster » 2015-11-20 2:11:35

Wine/SvD skrev:Däremot är det tyvärr flera av mina landsmän och andra som invandrat som bär hat och förakt i sina hjärtan mot svenskar och som inte vill anpassa sig och integreras i det land som gett dem möjligheter. Om de får sina pengar från Socialbyrån en dag för sent kallar de det rasism. När busschauffören ber dem visa sina biljetter är han rasist. Om läkaren inte ger dem de mediciner de vill ha så är läkaren rasist. Och så vidare.
Intressant berättelse.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Ny serie: Absolut Svensk

Inläggav Alien » 2015-11-20 3:16:21

Soran genomgick ett test som visade att han var omedvetet mer positivt inställd till ljushyade än mörkhyade. Inte oväntat mtp att han själv tillhör de ljushyade. Men vet man om det, kan man motverka sin primitiva rasism. Alla behöver höra till en grupp (t ex Liverpoolsfans), och därför behöver man en annan grupp att se ned på (t ex Manchester United).

Ett intressant experiment med dels vithyade Simon, dels mörkhyade Ahmed som arbetade med en bågfil på en cykel, uppenbart igång med att stjäla en cykel mitt på ljusa dagen. Massor av folk promenerade förbi Simon, men ingen ifrågasatte honom el ringde polisen. Vid intervju efteråt sa en att han trodde att han tappat nyckeln.

Men när Ahmed gjorde samma sak så reagerade folk mycket mer och snart kom polisbilen.

Spoiler: visa
Soran hade några saker som gnagde sedan skolan. Hur hans kompisar kallade bråkiga invandrare för "blattar" och det kändes, även om de s a s frikände honom från blattestämpeln. Bråkiga svenskar kallades bara bråkiga. Men det var för svårt att ta upp med kompisarna då, och det var svårt även nu, typ 15 år senare.

Och den gången det var skolavslutning på nationaldagen men rektorn förbjöd nationalsången för att den kunde ses som "rasistisk". Soran talade med musikläraren, som tydligen låg bakom, och han sa att det fanns en klick Bevara Sverige svenskt, som satte upp klisterlappar. Läraren hade inte tänkt på det mera senare, det var en detalj. Samma sak för Sorans kompisarn. Men Soran had tänkte på det många gånger.

Och mötet med rasisten som själv glatt erkände att han var rasist och hade flyttat till Åland för att slippa all mångkultur. Några vetenskapliga belägg hade han inte för sin rasanalys, men det behövde han inte, han gick tydligen bara på känslan.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ny serie: Absolut Svensk

Inläggav Julianus » 2015-11-20 3:23:10

Just detta med experimentet om cykeln så spelade hudfärgen in, vilket är beviset på den utbredda rasismen gentemot icke-vita.
Julianus
 
Inlägg: 9400
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Ny serie: Absolut Svensk

Inläggav kiddie » 2015-11-20 4:00:22

Jag har gjort ett sådant test han gjorde, på internet. Det visade att jag var mycket rasistisk. Så jag tycker Soran borde vara helt nöjd med sin prestation. :D Han verkade dock väldigt beklämd, antar att det var hans roll som kom att rubbas ännu lite grann. Just sånt är väldigt jobbigt. Jag har aldrig utgett mig för att vara perfekt så för mig var det mer OK att vara undermedvetet rasistisk. Vet folk som uttalar sig mycket mer öppet rasistiskt än jag men som helt klart på det undermedvetna planet är mindre rasistiska. Skulle vara intressant var folk här stod, om man vågar rota fram det där testet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Ny serie: Absolut Svensk

Inläggav Cyan » 2015-11-20 4:57:28

kiddie skrev:Jag har gjort ett sådant test han gjorde, på internet. Det visade att jag var mycket rasistisk.


Lite jag undrar med den där typen av test, är att om svarta gjorde samma test, skulle de då vara rasistiska genom att ringa polisen när de såg den vita personen som uppenbart höll på att stjäla en cykel sådär, och låta bli att ifrågasätta den svarta personen, eller, skulle de bete sej likadant och även de strunta i den vita personen och ringa polisen angående den svarta? :-)063

Och lixom, om en arab promenerade omkring i stan med en fejkad sån där självmordsbombar-väst på sej, skulle folk reagera starkare på det än om en helt vanlig vit person gick omkring med en likadan självmordsbombar-väst? Är det då rasism?

För jag tror det handlar mest om inbillad sannolikhet och världsuppfattning, och enligt den generella sannolikheten är det lite större risk att den svarta personen är en tjuv, och att araben är en självmordsbombare, än att en vit person eller asiat skulle vara det i samma situation, och att de flesta därför skulle reagera likadant på sånt där oavsett vilken hudfärg de själva hade, så länge de inte typ växt upp i en miljö där alla vita i området var tjuvar.
Cyan
 
Inlägg: 252
Anslöt: 2011-03-18
Ort: Mars

Ny serie: Absolut Svensk

Inläggav kiddie » 2015-11-20 5:16:18

Ingen aning om min reaktion på cykeltestet, talar bara om det man gjorde på datorn. Hoppas jag är mindre puckad i verkligheten än det testet. Det mätte rasism och sexism, och jag var enbart vagt sexistisk. Kan ju gotta mig åt det eller nåt... :-)ZZZ
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Ny serie: Absolut Svensk

Inläggav Julianus » 2015-11-26 18:52:31

Missa inte andra avsnittet ikväll på SVT.
Julianus
 
Inlägg: 9400
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Ny serie: Absolut Svensk

Inläggav KrigarSjäl » 2015-11-26 22:57:08

I avsnitt två är han i Tomelilla.

Det är en riktig rasisthåla det.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Ny serie: Absolut Svensk

Inläggav DIProgan » 2015-11-26 23:00:12

Andra avsnittet visade väldigt effektivt hur en del så enkelt faller i fällan och blir rasister lite på slentrian. Främst människor utan mycket alls i huvudet. Avsnittet var mest en lång kavalkad av människor som aldrig tänker eller tror att de har något att komma med och blir påhejjade av andra som inte tänkt heller. En tragisk bild och rasismens rätta ansikte.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Ny serie: Absolut Svensk

Inläggav KrigarSjäl » 2015-11-26 23:44:00

Ja det här med att tänka är inte lika hett som att bränna däck på parkeringsplatser...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Ny serie: Absolut Svensk

Inläggav Alien » 2015-11-27 0:26:09

Först så hör man om hur lugnt det är i lilla Tomelilla. Sen får man höra om att tre somaliska killar blivit attackerade, bara för att de var från Somalia tydligen. Angriparna kände inte dem. Men ryggmärgsreaktionen är "somalierna måste ha gjort nåt".

Raggartjejen sa att det finns tre grupper: de själva (raggarna), "bönderna" och invandrarna. Och när folk blev fulla så blev det bråk. Jag tänkte att det förstås inte var någon slump att det då inte var "bönderna" som attackerades utan invandrare.

Spoiler: visa
Experimentet den här gången var ett två tjejer skulle fråga i köpcentrumet om de fick låna en mobil för att ringa ett samtal. Resultatet var att den infödda blonda tjejen fick ok i hälften av fallen, men inte den mörka tjejen i huvudduk. Den mörka tjejen blev alldeles nedbruten efteråt, hon hade kanske inte insett hur andra bedömde henne.

Jag funderade på hur jag skulle ha reagerat. Tänk om tjejen ifråga bara tog mobilen och stack? En kvinna svarade efteråt att hon skulle varit mer motvillig om det varit en kille som frågat. Också fördomsfullt kan man säga, åas är det ett faktum att killar/män är mer brottsbenägna än tjejer/kvinnor.

Vi är förstås alla fulla av skit, dvs fördomar och rasism. Ofta omedvetet. Soran Ismail vill förstås göra oss medvetna om det så vi kan tänka oss för och ifrågasätta oss själva. Tror dock inte han hade någon framgång med denne Tobbe. Han var emot invandring, EU-migranter och EU. Skulle starta ett nytt parti - för att SD var för PK och sofistikerat?

Spoiler: visa
Under sin slogan "Tillsammans är vi starka" sprider Mårtensson videos på Facebook där han talar om politik "för folket, av folket", och hans videos får dagligen hundratals likes och delningar. Enligt Mårtensson själv kommer partiet ställa upp i nästa kommunval, och om väljarna ger partiet sitt förtroende i landstinget eller på riksplanet så kommer partiet att "köra på".
http://nyheter24.se/nyheter/politik/798 ... lera-brott
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ny serie: Absolut Svensk

Inläggav Julianus » 2015-11-27 21:42:35

Såg andra avsnittet idag via SVT play. Denna Tobbe Martinsson är en sorglig typ.
Julianus
 
Inlägg: 9400
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Ny serie: Absolut Svensk

Inläggav kiddie » 2015-11-29 21:43:45

Tycker Soran är naiv som påstår att ingen vill vara medvetet rasist. Det är väl hyfsat många som är väldigt medvetet främlingsfientliga och inte alls så där gulliga han tror alla tror att de är. Bara att de inte använder ordet rasist men de erkänner väldigt villigt att de inte tycker att folk är lika värda osv.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Ny serie: Absolut Svensk

Inläggav DIProgan » 2015-11-29 23:34:56

Om han var så naiv om det hade de väl haft lätt att hitta någon att intervjua men det var tydligen svårt.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Ny serie: Absolut Svensk

Inläggav Puzzle » 2015-12-03 19:47:31

Moderator:

Den här tråden handlar om serien "Absolut Svensk" så ett antal inlägg har flyttats som Off-Topic och en varning har delats ut.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Ny serie: Absolut Svensk

Inläggav DIProgan » 2015-12-04 21:54:18

Lite skumt slut på serien där det talas om att aktivt göra något men Soran inte gör några "lådlyft" utan fortsätter sin rätt neurotiska tankebana till slutet istället. Hade varit så mycket mer effektivt med ett riktigt möte på slutet mellan Soran och nyanlända. Fick de inga bra bilder från ett sådant eller vad berodde det på tro...
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in