Ny regel mot stalking?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ny regel mot stalking?

Inläggav Iridia » 2012-09-16 12:37:44

Citat från tycker-ni-att-sheyen-blev-orattvist-domd-t28880.html

rdos skrev:Gruppmobbing på forumet är vardagsmat, tyvärr. Jag skulle önskat att sådant hamnade som ny regel, och att alla sådana tendenser resulterade i varningar och avstängningar. Då skulle vi bli av med de personer som jämt och ständigt medverkar och hejar på i sådana sammanhang. För inte kan det vara meningen att personer som medverkar till mobbing och utfrysning av andra ska anses tillhöra målgruppen? Enligt min mening ska de ut.

Börjar jag hålla med rdos om att det bör införas någon sorts regel mot mobbing (eller snarare stalking) av enskilda medlemmar.
Spoiler: visa
(Även om det innebär att jag själv måste hålla käften varje gång rdos dyker upp som gubben i lådan för att utnyttja någon annans problem till att tala i egen sak.)

Att förfölja någon i tråd efter tråd för att ge igen för gammal ost och försöka knäcka en person som redan är skör (såsom DIProgan & tahlias långvariga kampanj mot Sheyen) tycker jag inte ska vara tillåtet.

Däremot om en person beter sig medvetet provokativt och själv är en sådan som inte respekterar andras gränser, beter sig illa men under moderationsradarn eller som t ex påstår saker som är felaktiga, så måste fler än en få reagera och säga ifrån utan att det tolkas som mobbing.

Jag förstår om den distinktionen kan vara svår att göra för vissa med AS, men i det ena fallet är det en rimlig gränsmarkering/ställningstagande som man har rätt att göra, i det andra ren personförföljelse med samma person(er) som måltavla och stalker(s) i tråd efter tråd.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Ny regel mot stalking?

Inläggav Angelic Fruitcake » 2012-09-16 12:41:35

Medhåll där. Sheyen verkar vara särskilt utsatt just nu, men jag vill minnas att det gick rejält överstyr mot Fighterbabe också och att även Zombie blivit utsatt för en del smygelakheter. Svårt att moderera säkert, men när majoriteten av forumet ser vad som händer borde det väl gå att utdela repressalier.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Ny regel mot stalking?

Inläggav Fenren » 2012-09-16 12:42:24

Iridia skrev:Att förfölja någon i tråd efter tråd för att ge igen för gammal ost och försöka knäcka en person som redan är skör (såsom DIProgan & tahlias långvariga kampanj mot Sheyen) tycker jag inte ska vara tillåtet.

Däremot om en person beter sig medvetet provokativt och själv är en sådan som inte respekterar andras gränser, beter sig illa men under moderationsradarn eller som t ex påstår saker som är felaktiga, så måste fler än en få reagera och säga ifrån utan att det tolkas som mobbing.


du kommer få problem där, eftersom just dessa två anser att sheyen provocerar dem och att de därför har rätt att försvara sig.

de har även förföljt henne vidare till hennes tillflyktsort på aspieforum där de gör samma sak som här; hoppar på och kritiserar henne så fort hon öppnar munnen. Dippen har inte skrivit på aspieforum de senaste 5 månaderna och thalia har inte skrivit där på ett år, förutom nu i sheyens trådar.

jag håller med om att något borde göras för att försöka förhindra sådant
Senast redigerad av Fenren 2012-09-16 12:46:39, redigerad totalt 1 gång.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Ny regel mot stalking?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-09-16 12:44:44

Absolut något att fundera på, även om det torde vara svårbedömt.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Ny regel mot stalking?

Inläggav Angelic Fruitcake » 2012-09-16 12:45:22

Fenren skrev:
Iridia skrev:Att förfölja någon i tråd efter tråd för att ge igen för gammal ost och försöka knäcka en person som redan är skör (såsom DIProgan & tahlias långvariga kampanj mot Sheyen) tycker jag inte ska vara tillåtet.

Däremot om en person beter sig medvetet provokativt och själv är en sådan som inte respekterar andras gränser, beter sig illa men under moderationsradarn eller som t ex påstår saker som är felaktiga, så måste fler än en få reagera och säga ifrån utan att det tolkas som mobbing.


du kommer få problem där, eftersom just dessa två anser att sheyen provocerar dem och att de därför har rätt att försvara sig.


Tja, men det är ju inte riktigt upp till dem att avgöra. :mrgreen: Det skulle säkert vilken mobbare som helst hävda. Jag vill minnas att jag själv fått glåpord för att folk hävdat att jag provocerat när jag rättat dem eller tittat fel på dem eller varit för mycket "lärarens gullegris". Men jag hade nog tyckt det varoit rätt om de fått en uppsträckning ändå, och en vettig lärare hade nog tyckt detsamma, oavsett hur provocerade de hävdade att de blev av min töntiga uppsyn och besserwisser-attityd.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Ny regel mot stalking?

Inläggav slackern » 2012-09-16 12:45:46

Angelic Fruitcake skrev:Medhåll där. Sheyen verkar vara särskilt utsatt just nu, men jag vill minnas att det gick rejält överstyr mot Fighterbabe också och att även Zombie blivit utsatt för en del smygelakheter. Svårt att moderera säkert, men när majoriteten av forumet ser vad som händer borde det väl gå att utdela repressalier.


Jag måste nog inflika lite här.

Dom personerna du räknar upp här har också ägnat sej åt dom aktiviteterna.
Så jag skulle nog säga att alla är lika goda kålsupare.

Jag kan erkänna jag är inte guds bästa barn och det är knappast dom du räknar upp heller. Alla är vi nog delaktiga och bär en del utav skulden. Ingen är vit som snö eller svart som vad vet jag.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ny regel mot stalking?

Inläggav Angelic Fruitcake » 2012-09-16 12:47:44

slackern skrev:
Angelic Fruitcake skrev:Medhåll där. Sheyen verkar vara särskilt utsatt just nu, men jag vill minnas att det gick rejält överstyr mot Fighterbabe också och att även Zombie blivit utsatt för en del smygelakheter. Svårt att moderera säkert, men när majoriteten av forumet ser vad som händer borde det väl gå att utdela repressalier.


Jag måste nog inflika lite här.

Dom personerna du räknar upp här har också ägnat sej åt dom aktiviteterna.
Så jag skulle nog säga att alla är lika goda kålsupare.

Jag kan erkänna jag är inte guds bästa barn och det är knappast dom du räknar upp heller. Alla är vi nog delaktiga och bär en del utav skulden. Ingen är vit som snö eller svart som vad vet jag.


Nej, det är klart. Men att folk tjafsar är ju en sak, om de gör det i en och samma tråd på ett specifikt ämne. Men att följa efter folk i trådar och skriva snipiga saker riktat mot dem fastän det inte är relevant för ämnet, det går över gränsen.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Ny regel mot stalking?

Inläggav Fenren » 2012-09-16 12:49:18

Angelic Fruitcake skrev:Nej, det är klart. Men att folk tjafsar är ju en sak, om de gör det i en och samma tråd på ett specifikt ämne. Men att följa efter folk i trådar och skriva snipiga saker riktat mot dem fastän det inte är relevant för ämnet, det går över gränsen.


ja, folk borde inte få ta en diskussion (bråk, gräl) i en tråd och förstöra andra trådar med det.

känslor från en tråd borde stanna i den tråden.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Ny regel mot stalking?

Inläggav kullan » 2012-09-16 12:52:26

Men om man i en tråd ser att det är endast ett fåtal medlemmar som deltar i diskussionen måste man reagera. Särskilt om det som sägs i tråden är rena mobbingen av en medlem. Om vi tar Sheyen som exempel så har jag i alla fall läst hela våren och den gångna sommaren läst i trådarna att hon inte mår bra. att då som Tahlia och dippen ge sig på henne är ju fan fegt. Som att sparka på en som ligger redan. Då borde det finnas i regelverket en punkt som gör att forumledningen bannar dom som förföljer den utsatta. Det borde inte vara accepteptabelt att få betee sig så.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Ny regel mot stalking?

Inläggav tahlia » 2012-09-16 12:55:03

Fenren skrev: thalia har inte skrivit där på ett år, förutom nu i sheyens trådar.


Hur var det nu med att inte sprida missuppfattningar och felaktig information?

Ja, jag skrev i tråden men det var till att börja med inte ens riktat till Sheyen. Vidare valde jag att skriva i tråden eftersom jag blev anklagad för något som helt enkelt inte stämde (och som inte hade något som helst med konflikten i fråga att göra).
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Ny regel mot stalking?

Inläggav slackern » 2012-09-16 12:57:38

Angelic Fruitcake skrev:
slackern skrev:
Angelic Fruitcake skrev:Medhåll där. Sheyen verkar vara särskilt utsatt just nu, men jag vill minnas att det gick rejält överstyr mot Fighterbabe också och att även Zombie blivit utsatt för en del smygelakheter. Svårt att moderera säkert, men när majoriteten av forumet ser vad som händer borde det väl gå att utdela repressalier.


Jag måste nog inflika lite här.

Dom personerna du räknar upp här har också ägnat sej åt dom aktiviteterna.
Så jag skulle nog säga att alla är lika goda kålsupare.

Jag kan erkänna jag är inte guds bästa barn och det är knappast dom du räknar upp heller. Alla är vi nog delaktiga och bär en del utav skulden. Ingen är vit som snö eller svart som vad vet jag.


Nej, det är klart. Men att folk tjafsar är ju en sak, om de gör det i en och samma tråd på ett specifikt ämne. Men att följa efter folk i trådar och skriva snipiga saker riktat mot dem fastän det inte är relevant för ämnet, det går över gränsen.


Jag tror att folk kan trigga varandra. Oftast brukar det inte vara den enes fel om två träter. Jag hade väldiga problem med det förut och kände mej väldigt lätt utpekad och hade taggarna utåt.

Numera kan jag faktiskt se att även jag kan vara delaktig att jag är en del utav problemet. Det kunde jag inte förut då var det alltid den andres fel. Så jag tror att det är fel att bara peka finger åt ena hållet utan man bör se till helheten. Om folk skulle bli lite mer ödmjuka och se till sina egna brister skulle det nog underlätta en hel del.

Även om det kan känns svårt att man känner sej kränkt och vill ge igen. Så bör man nog rannsaka sej själv.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ny regel mot stalking?

Inläggav Mortalis » 2012-09-16 13:03:37

Som svar till Iridias startinlägg:

Medhåll. Jag vet inte hur det skulle fungera, men jag tänker det vore bra med fler som både ser vad som händer och höjer rösten när drevet börjar gå mot enskilda forummedlemmar.

Vid mobbning verkar det alltid finnas en svans av hyenor som är beredda att hoppa in när det finns blodvittring och man kan gömma sig i gruppen.

Skickliga manipulatörer kan trampa på en öm tå, och sedan utnyttja smärtskriket för mobilisera svansen.
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Ny regel mot stalking?

Inläggav Iridia » 2012-09-16 13:05:45

kullan skrev:Men om man i en tråd ser att det är endast ett fåtal medlemmar som deltar i diskussionen måste man reagera. Särskilt om det som sägs i tråden är rena mobbingen av en medlem. Om vi tar Sheyen som exempel så har jag i alla fall läst hela våren och den gångna sommaren läst i trådarna att hon inte mår bra. att då som Tahlia och dippen ge sig på henne är ju fan fegt. Som att sparka på en som ligger redan. Då borde det finnas i regelverket en punkt som gör att forumledningen bannar dom som förföljer den utsatta. Det borde inte vara accepteptabelt att få betee sig så.

Medhåll. Det verkar som om DIProgan med sin partner/vapendragare tahlia inte tänker nöja sig med att Sheyen bara mår dåligt, hon ska knäckas helt enkelt. Som hämnd för något som skedde för flera år sedan. Riktigt otäckt.

Trodde åtminstone tahlia (som ju är känslig själv) om att ha mer empati med andra känsliga. Men jag gissar att personliga känslor kanske grumlat omdömet? Det vore ju inte första gången det händer någon.

Men nu är det dags att lägga ner tycker jag. Ni skadar bara er själva. Get over it and move on. Sheyen mår redan jättedåligt, räcker det inte nu?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Ny regel mot stalking?

Inläggav tahlia » 2012-09-16 13:07:53

Iridia skrev:Medhåll. Det verkar som om DIProgan med sin partner/vapendragare tahlia inte tänker nöja sig med att Sheyen bara mår dåligt, hon ska knäckas helt enkelt. Som hämnd för något som skedde för flera år sedan. Riktigt otäckt.

Trodde åtminstone tahlia (som ju är känslig själv) om att ha mer empati med andra känsliga. Men jag gissar att personliga känslor kanske grumlat omdömet? (Det vore ju inte första gången det händer någon.)


Det skulle vara så mycket trevligare om du inte ägnade dig åt att kasta falska anklagelser på mig.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Ny regel mot stalking?

Inläggav kullan » 2012-09-16 13:13:14

tahlia skrev:
Iridia skrev:Medhåll. Det verkar som om DIProgan med sin partner/vapendragare tahlia inte tänker nöja sig med att Sheyen bara mår dåligt, hon ska knäckas helt enkelt. Som hämnd för något som skedde för flera år sedan. Riktigt otäckt.

Trodde åtminstone tahlia (som ju är känslig själv) om att ha mer empati med andra känsliga. Men jag gissar att personliga känslor kanske grumlat omdömet? (Det vore ju inte första gången det händer någon.)


Det skulle vara så mycket trevligare om du inte ägnade dig åt att kasta falska anklagelser på mig.


Gissar nog att det är mer en obekväm sanning som är svår att bekänna.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Ny regel mot stalking?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-09-16 13:13:30

slackern skrev:Jag tror att folk kan trigga varandra. Oftast brukar det inte vara den enes fel om två träter. Jag hade väldiga problem med det förut och kände mej väldigt lätt utpekad och hade taggarna utåt.

Numera kan jag faktiskt se att även jag kan vara delaktig att jag är en del utav problemet. Det kunde jag inte förut då var det alltid den andres fel. Så jag tror att det är fel att bara peka finger åt ena hållet utan man bör se till helheten. Om folk skulle bli lite mer ödmjuka och se till sina egna brister skulle det nog underlätta en hel del.

Även om det kan känns svårt att man känner sej kränkt och vill ge igen. Så bör man nog rannsaka sej själv.

Klokt! :-)Hug

Jag kan inte uttala mig om eventuell stalking i det här specifika fallet, har inte följt konflikten på det här forumet. Det stämmer att tahlia och DIProgan dök upp på aspieforum, men det stämmer också att tahlia hade anledning att dementera en åsikt som hon tillskrevs och också kritiserades för i sin frånvaro. Tråden i fråga handlade så pass mycket om bråket här (det fanns utomstående som drev på det hela) att det inte är konstigt om berörda parter vill ha koll på vad som sägs om dem. Jag tror inte att Sheyen startade tråden i illvilligt syfte, utan för att hon mådde dåligt över att ha blivit utestängd från chatten som tydligen var något hon hängde upp tillvaron på. Tråden tillkom i affekt och besvarades i affekt. Det hela känns sorgligt.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Ny regel mot stalking?

Inläggav DIProgan » 2012-09-16 13:14:45

Iridia skrev:Att förfölja någon i tråd efter tråd för att ge igen för gammal ost
Du har ju ingen aning vad du snackar om. För sex dagar sedan var senaste förtalet:

inlagg-off-topic-fran-andra-tradar-t9453-5112.html?hilit=DIProgan#p875078

Och ska vi snacka om gammal ost så har vi ishackan från 2011 som inte heller var någon uppmaning och drogs upp för mindre än en månad sedan:
jag-kraver-ett-oppet-stallningstagande-av-forumledningen-t28500-24.html#p866778

Så kom inte o snacka om förföljelsekampanj. Sår man sådan här skit ska man skit ha och majoriteten av forumet instämmer i att Sheyen skulle ut trots Kullans vinklade undersökning. Tror du att jag är bekväm o va på ett forum där varje ord jag säger vinklas emot mig i tårdrypande teater så känslomänniskor som du eller Meppe direkt kommer till undsättning och får det att se ut som att jag är en skit? Som gör att jag behöver sitta och dementera sådant här pga. deras jävla trollande? Nej jag kommer anmäla allt hon gör fel, dvs. det folk och moderatorer kan se för det finns hur mycket mer som helst. På det viset slipper jag vara utsatt för det som du tycker hon är utsatt för. Moderatorerna har som sagt tyckt sitt redan så hur vore det att ge dem ett break nu istället för att försöka få igenom ett förslag som aldrig någonsin kan efterlevas.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Ny regel mot stalking?

Inläggav Fenren » 2012-09-16 13:20:02

:roll:
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Ny regel mot stalking?

Inläggav Fenren » 2012-09-16 13:22:24

DIProgan skrev:Så kom inte o snacka om förföljelsekampanj.


du erkände ju att det var en hämndkampanj du drev.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Ny regel mot stalking?

Inläggav DIProgan » 2012-09-16 13:29:40

Fenren skrev:
DIProgan skrev:Så kom inte o snacka om förföljelsekampanj.


du erkände ju att det var en hämndkampanj du drev.
Nej jag anmäler sådant som bryter mot reglerna precis som man ska göra. Provokation FAILED
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Ny regel mot stalking?

Inläggav Iridia » 2012-09-16 13:33:18

DIProgan skrev:
Iridia skrev:Att förfölja någon i tråd efter tråd för att ge igen för gammal ost
Du har ju ingen aning vad du snackar om. För sex dagar sedan var senaste förtalet:

inlagg-off-topic-fran-andra-tradar-t9453-5112.html?hilit=DIProgan#p875078

Och ska vi snacka om gammal ost så har vi ishackan från 2011 som inte heller var någon uppmaning och drogs upp för mindre än en månad sedan:
jag-kraver-ett-oppet-stallningstagande-av-forumledningen-t28500-24.html#p866778

Så kom inte o snacka om förföljelsekampanj. Sår man sådan här skit ska man skit ha och majoriteten av forumet instämmer i att Sheyen skulle ut trots Kullans vinklade undersökning. Tror du att jag är bekväm o va på ett forum där varje ord jag säger vinklas emot mig i tårdrypande teater så känslomänniskor som du eller Meppe direkt kommer till undsättning och får det att se ut som att jag är en skit? Som gör att jag behöver sitta och dementera sådant här pga. deras jävla trollande? Nej jag kommer anmäla allt hon gör fel, dvs. det folk och moderatorer kan se för det finns hur mycket mer som helst. På det viset slipper jag vara utsatt för det som du tycker hon är utsatt för. Moderatorerna har som sagt tyckt sitt redan så hur vore det att ge dem ett break nu istället för att försöka få igenom ett förslag som aldrig någonsin kan efterlevas.

Lustigt att du hela tiden kallar mig för känslomänniska... :wink:

Som Fenren påpekar så har du ju redan erkänt (på andra forumet) att det rör sig om en hämndkampanj. Klart du kommer få gliringar tillbaka när du aldrig ger dig. Prova att låta Sheyen vara ifred bara?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Ny regel mot stalking?

Inläggav DIProgan » 2012-09-16 13:36:37

Jag har flera gånger om sagt vad jag ville om henne så det var klart o färdigt men sedan drar hon eller någon annan upp något igen och igen och igen. Ni kan inte bestämma precis efter vilket inlägg jag är klar det gör jag helt själv. Precis här hade jag absolut vart klar om ni höll käft.

Jo jag har också känslor och de tenderar komma ut efter två år av skräp.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Ny regel mot stalking?

Inläggav Iridia » 2012-09-16 13:41:08

Jag är i alla fall klar nu.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Ny regel mot stalking?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-09-16 13:41:52

Tror det kan vara svårt för moddarna att ägna sig åt att sätta sig in i alla ömsesidiga antipatier såpass mycket att man alltid kan avgöra vem som i så fall stalkar vem. :roll:

Men en sak vet jag. Gillar man inte någon finns det en tendens att man tolkar flera saker just den personen gör i negativa termer och det kan underblåsa konflikter i onödan.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in