Ny mobil - vilket operativsystem ska jag välja?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ny mobil - vilket operativsystem ska jag välja?

Inläggav Titti » 2012-09-09 22:18:36

Jag ska göra ett ärligt försök att skaffa en ny mobiltelefon, troligen utan fysisk knappsats (hur nu det skall gå...). Frågan är vilket operativsystem jag skall välja?

Hittills har jag uteslutande haft Nokia (olika versioner sedan mitten av nittiotalet) och därmed Symbian. Nu har Nokia övergivit Symbian till förmån för Windows men det är jag inte alls säker på att jag vill ha. Plötsligt hamnar hela frågan i ett annat läge.

IOS? Android? Symbian? Windows? Vilken version av respektive? Och framför allt - varför?


Jag använder sms, mms och ibland både läser och skriver jag mail. Jag pratar rätt lite, tar en del enklare bilder men har en riktig kamera också. Jag har många kontakter som behöver hållas i ordning och jag använder kalendern flitigt (men kan tänka mig att lära mig en ny kalender).

Jag lyssnar inte på musik i den och spelar just inga spel annat än något mycket enkelt (för att kunna fokusera om och somna) och aldrig online. Däremot läser jag flera nyhetssidor online samt facebook. Ibland surfar jag lite mer än så - uträttar enklare akuta bankärenden, kollar en faktauppgift någonstans eller tittar in i forumet.

Jag ser inte på rörliga bilder i någon form i telefonen och jag avskyr när det tar för lång tid att göra saker och när det hänger sig i programmen.

Det är inte det mest väsentliga vad den kostar - några tusen räknar jag med och jag kommer att köpa den kontant och använda den med kontantkort (Telia) med surf- och smsabonnemang. Jag byter sällan telefon och uppskattar saker som håller och fungerar mer än saker som är billiga.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: Ny mobil - vilket operativsystem ska jag välja?

Inläggav Fenren » 2012-09-09 22:18:58

Windows phone 8
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Ny mobil - vilket operativsystem ska jag välja?

Inläggav kullan » 2012-09-09 22:22:27

Windows säger jag oxå. Mer användarvänligt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Ny mobil - vilket operativsystem ska jag välja?

Inläggav Fenren » 2012-09-09 22:23:46

kullan skrev:Windows säger jag oxå. Mer användarvänligt.


ja, tokigt användarvänligt. snyggt, smidigt och helt fantastiskt underbart!

dessutom är det inte android, som är gjort av det onda företaget Google, eller en IPhone som är gjort av det hypade och överdesignkåta snobbföretaget Apple
Senast redigerad av Fenren 2012-09-09 22:32:06, redigerad totalt 1 gång.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Sv: Ny mobil - vilket operativsystem ska jag välja?

Inläggav Zirre » 2012-09-09 22:32:03

Kolla på nätet vad det står om olika mobiler och operativsystem, finns bra recensioner att läsa.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Ny mobil - vilket operativsystem ska jag välja?

Inläggav barracuber » 2012-09-09 22:48:14

Titti, jag fick för mig att du skaffade en modell med fysisk tangentbord rätt nyligen. Blev det inte bra med den?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Ny mobil - vilket operativsystem ska jag välja?

Inläggav Moggy » 2012-09-09 23:05:04

Vilket OS du väljer är till stor del ideologiskt. Det finns fördelar och nackdelar med alla men inte så att du absolut måste välja ett och de andra vore ett misstag.

Du kan lugnt räkna med att ditt beteende kommer att ändras när du väl har en smartphone. Du kommer surfa mer och du kommer att upptäcka diverse appar och spel som är roliga.

Iphone har tydligen fått en ny Facebookklient som ska vara mycket bättre och snabbare. Den på Android är rätt trög och har brister i funktionaliteten.

Fundera över hur stor skärm du vill ha. Liten skärm blir snabbt tråkigt om man vill surfa mycket. en del nyare mobiler har fått högre upplösning på skärmen, som qHD och 720p-upplösnig. Gör en hel del för hur text ser ut på skärmen och i vilket storlek det blir läsbart.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1271186
Sony Xperia Acro S har bra skärm, ganska snabb hårdvara och är dammtät och vattentät. 4.3" skärm.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Ny mobil - vilket operativsystem ska jag välja?

Inläggav barracuber » 2012-09-09 23:17:30

Moggy skrev:Vilket OS du väljer är till stor del ideologiskt. Det finns fördelar och nackdelar med alla men inte så att du absolut måste välja ett och de andra vore ett misstag.


Det stämmer att idag är alla de tre stora ganska jämförbara, nu när Windows Phone börjat komma ikapp de två andra i funktionalitet (men ännu inte i apputbud dock..), och kanske t.o.m. passerat åtminstone droiden i enkelheten i hanterbarheten (ajfånen har jag uppfattat har varit väldigt intuitivatt använda hela tiden). Jag hade nöjet att under ett par månader få använda en iPad 2 (som är snarlik en ajfån i operativet) i tjänsten och den var ett rent nöje att jobba med.

Moggy skrev:Iphone har tydligen fått en ny Facebookklient som ska vara mycket bättre och snabbare. Den på Android är rätt trög och har brister i funktionaliteten.


Androidklienten har uppdaterats för mindre än 2 veckor sedan. Facebook for Android 29 augusti 2012. Har för mig att jag läst att den ska vara betydligt snabbare än innan.

Dessutom finns det gott om alternativ till den officiella FB-klienten. Själv testade jag FriendHub ett tag och den var snabbare än den officiella, det enda den saknade var möjligheten att publicera bilder.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Ny mobil - vilket operativsystem ska jag välja?

Inläggav barracuber » 2012-09-09 23:33:37

Jag är väldigt kluven till Android. Det passar mig rent ideologiskt ur öppenhetssynpunkt och anpassningssynpunkt. Men det kräver en hel del meckande (som jag iofs kan tycka är ganska kul) att få den dit man vill. Lyckas man kan man bli väldigt nöjd. Men många androider lider av att hårdvaran är för klen, vilket alltså beror på tillverkaren och inte på inbyggda brister i android.

Vad jag vill säga är att det är lätt att bli besviken på android om man har otur och kanske att ekonomiska skäl väljer en lite billigare (dvs sämre) modell än man egentligen skulle behöva. Som jag när jag nyligen valde den prisvärda Sony Ericsson Xperia Arc S som visserligen är trevlig men som ändå laggar betänkligt (trots att jag optimerat den med custom ROM mm så mycket jag bara kan). Hade jag haft råd med androidernas android - nämligen Galaxy S3 - hade jag väl blivit så nöjd som man kan bli med and android idag. Tyvärr blev det inte så.

Din behovslista, Titti, kräver ändå en hyfsad hård- och mjukvara. Du skulle nog lätt bli besviken om du valde en för enkel modell. Eftersom androidmarknaden är rätt rörig och där anpassningsmöjligheterna är närmast oändliga så bör man nog bara välja android om man är ganska tekniskt intresserad och beredd att lägga ned en del tid på att själv mecka, joxa och anpassa sin mobil. Vill man bara slå på strömmen coh köra utan att vilja anpassa alltför mycket så ska man välja ajfånen.

Windows Phone vet jag för lite om för att kunna ha någon åsikt. Men det är ingen tvekan att den är byggd med användarvänligthet i sikte. När det gäller anpassningsbarhet gissar jag att Windows Phone påminner mer om ajfånen än om android; Microsoft, liksom Apple, är inte kända för att bygga öppna produkter.

Slutligen - hands-on - är aldrig fel ;)
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Sv: Re: Ny mobil - vilket operativsystem ska jag välja?

Inläggav Moggy » 2012-09-10 0:25:18

barracuber skrev:
Moggy skrev:Vilket OS du väljer är till stor del ideologiskt. Det finns fördelar och nackdelar med alla men inte så att du absolut måste välja ett och de andra vore ett misstag.


Det stämmer att idag är alla de tre stora ganska jämförbara, nu när Windows Phone börjat komma ikapp de två andra i funktionalitet (men ännu inte i apputbud dock..), och kanske t.o.m. passerat åtminstone droiden i enkelheten i hanterbarheten



Svårt att sia om hur marknaden blir för Windowsmobilerna. Nokia har ansträngd ekonomi och Google och Apple har ett rejält försprång och momentum för stunden. Microsoft har obegränsat med pengar att satsa på marknaden men å andra sidan så har Microsoft inte lyckats leverera speciellt mycket nytt och spännande de senaste åren...


Androids stora problem ligger nog i den interna arkitekturen som gör att det krävs fet hårdvara för att dra lasset. Situationen med uppdateringarna som tar lång tid eller uteblir skapar missnöjda användare. Här måste Google tänka till för att få ordning på systemet för framtiden.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Ny mobil - vilket operativsystem ska jag välja?

Inläggav Titti » 2012-09-10 0:35:28

barracuber skrev:Titti, jag fick för mig att du skaffade en modell med fysisk tangentbord rätt nyligen. Blev det inte bra med den?


Jo, jag köpte nyss en Nokia C6-00. Jag gillar inte det tangentbordet eftersom jag inte är van vid qwerty utan ville ha ett "vanligt" med tolv knappar. Det här var inte till mycket nytta alls faktiskt men mellandottern vill VÄLDIGT gärna ha den istället för den hon har (som faktiskt är ganska dålig, har jag kommit fram till).

Eftersom den inte funkar så bra som jag vill, bland annat hänger den sig ofta vilket jag misstänker beror på otillräcklig processor och minne, överväger jag att låta henne få den jag köpte och köpa en ny till mig själv - igen.

Nu ska jag läsa resten ni har skrivit.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Ny mobil - vilket operativsystem ska jag välja?

Inläggav Titti » 2012-09-10 1:20:51

Zirre skrev:Kolla på nätet vad det står om olika mobiler och operativsystem, finns bra recensioner att läsa.

Jadå. Jag har läst och jag kommer att läsa mer - men jag vill veta vad ni tycker och vilka erfarenheter ni har också.

barracuber skrev:Jag är väldigt kluven till Android. Det passar mig rent ideologiskt ur öppenhetssynpunkt och anpassningssynpunkt.
Moggy skrev:Vilket OS du väljer är till stor del ideologiskt. Det finns fördelar och nackdelar med alla men inte så att du absolut måste välja ett och de andra vore ett misstag.

Du kan lugnt räkna med att ditt beteende kommer att ändras när du väl har en smartphone. Du kommer surfa mer och du kommer att upptäcka diverse appar och spel som är roliga.

Ska jag välja "ideologiskt" så blir det Symbian igen och Symbian är fortfarande stora globalt sett även om Nokia verkar lämna det. Men rent principiellt är jag för open source.

Mitt beteende kommer säkert att ändras - det är svårt att göra saker som inte fungerar på en telefon. En viktig sak är att jag måste komma åt det trådlösa bredbandet här hemma (det är en sak där dotterns telefon brister medan även min gamla Nokia E66 kunde det) tex och jag vill gärna att det går att köra en hyfsat vettig webbläsare. Opera funkar bättre än Nokias inbyggda tycker jag men den C6 jag köpte nyss klarar inte Opera utan att stranda av kapacitetsbrist. Men spel tror jag inte att jag kommer att spela - det gör jag inte ens på min stationära dator och TV-spelet hemma får barnen ha ifred. Ett intelligent brädspel kan jag tänka mig, eller ett doftande plywoodpussel på tusen bitar eller mer passar mig bättre :)

Jag uppskattar att kunna flytta filer mellan dator och telefon via blåtand och kabel. IR verkar vara på utdöende och den nya telefonen jag har saknar det. Jag har inte hunnit sakna det än.

Appar finns det en del vettiga har jag förstått men jag har liten erfarenhet av dem. Säkert kommer jag att hitta mer användbart där.

Moggy skrev:Fundera över hur stor skärm du vill ha. Liten skärm blir snabbt tråkigt om man vill surfa mycket. en del nyare mobiler har fått högre upplösning på skärmen, som qHD och 720p-upplösnig. Gör en hel del för hur text ser ut på skärmen och i vilket storlek det blir läsbart.

Att större skärm gör stor skillnad har jag redan upptäckt. Jag börjar dessutom bli såpass till åren att jag uppskattar att kunna få texten större än mikroskopisk utan att få scrolla hela tiden åt alla håll för att läsa. Så ja, storleken har betydelse.

barracuber skrev:Din behovslista, Titti, kräver ändå en hyfsad hård- och mjukvara. Du skulle nog lätt bli besviken om du valde en för enkel modell. Eftersom androidmarknaden är rätt rörig och där anpassningsmöjligheterna är närmast oändliga så bör man nog bara välja android om man är ganska tekniskt intresserad och beredd att lägga ned en del tid på att själv mecka, joxa och anpassa sin mobil. Vill man bara slå på strömmen coh köra utan att vilja anpassa alltför mycket så ska man välja ajfånen.

Så - jag tycker jag har ganska modesta krav på min telefon och om min användning kräver en "hyfsad hård- och mjukvara" så undrar jag vad andra egentligen gör med sina telefoner? På något sätt måste jag naturligtvis fundera över det för att kunna förstå marknadsförarnas (och recensenternas!) beskrivningar av olika telefoner.

Jag har inget emot att mecka lite och anpassa lite och har ibland förvånansvärt tålamod med sånt om jag bara får hållas ifred (delar av familjen har lärt sig det och givit upp att försöka prata med mig när jag håller på med sånt).

barracuber skrev:Men många androider lider av att hårdvaran är för klen, vilket alltså beror på tillverkaren och inte på inbyggda brister i android.
Moggy skrev:Androids stora problem ligger nog i den interna arkitekturen som gör att det krävs fet hårdvara för att dra lasset.

Då är naturligtvis frågan vilka krav man skall ställa på hårdvaran i telefonen jämfört med om man väljer något annat operativsystem? Många mobiler verkar f ö sakna möjlighet att sätta i minneskort vilket i sig är en begränsning även om det som sitter fast monterat verkar hyfsat stort med dagens mått mätt. Men att sånt kan ändras har jag varit med tillräckligt länge för att veta.

barracuber skrev:När det gäller anpassningsbarhet gissar jag att Windows Phone påminner mer om ajfånen än om android; Microsoft, liksom Apple, är inte kända för att bygga öppna produkter.

Jag övergav definitivt Microsoft på datorerna för några år sedan efter att ha fått en msnmask för jag vet inte vilken gång i ordningen. Sedan dess kör jag Linux men jag programmerar inte själv, dock inser jag att jag kan lite mer än de flesta medelålders tanter kan och intresset är därefter. Jag gillar att kunna se in i, förstå och ändra hur saker fungerar men jag är inte road att att hålla på med det bara för sakens skull - det ska finnas faktiska skäl till det.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Ny mobil - vilket operativsystem ska jag välja?

Inläggav barracuber » 2012-09-10 2:26:57

Titti skrev:Jag uppskattar att kunna flytta filer mellan dator och telefon via blåtand och kabel. IR verkar vara på utdöende och den nya telefonen jag har saknar det. Jag har inte hunnit sakna det än.


Svarar bara lösryckt och läser allt senare.

[OT-cloud]

Flytta mellan dator och telefon känns ärligt talat som (tack o lov) förlegat sedan "molnen" kom :D

Du kommer säkerligen snart liksom jag att inse smidigheten och storheten i att gå via exempelvis Dropbox.com eller Box.com eller Skydrive eller Google Drive (för att ta några) istället för att böka med blåtand, sladd, IR osv. Alternativen är som du märker närmast oändliga. Framtiden ligger i molnet gilla läget.

Molnet ger både en transportväg (enklare än blåtand osv) och en välbehövlig backup (man slipper konstruera sin egen backuprutin hemma i stugan).

Det är enklare att exempelvis ta en bild med mobilkameran t ex på ett kvitto eller annat dokument (se Iridias inlägg i App-tråden), ladda upp den på Dropbox och sedan direkt kunna nå den från datorn. Eller om du gjort ett Worddokument på datorn och snabbt vill kunna läsa det i mobilen: ladda upp det på Google Drive (antingen i originalformat eller med Drive-format) och direkt kan du nå det i mobilen.

Ett annat exempel. Anta att du en sommar har tagit 500 bilder med mobilkameran. Anslut mobilen till datorn. Dropboxappen laddar automatiskt upp alla 500 bilderna till ditt dropbox-konto. Man kan t.o.m. ställa in att varje bild man tar direkt laddas upp! :D Då behöver man aldrig vara rädd för att tömma mobilkameran - man vet att man alltid har en backup! (obs jag tar bilder som exempel med reservation för att jag inte är någon fotoexpert. Det är möjligt att bildformaten på dropbox inte blir de optimala, det har jag inte kollat upp).

[/OT-cloud]
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Ny mobil - vilket operativsystem ska jag välja?

Inläggav kullan » 2012-09-10 7:22:51

Windows mobiler kör rätt mycket med bluetooth. Det är så man installerar nya appar i telefonen. Man laddar ner appen i datorn och skickar via bluetooth till mobilen och installerar. Men pojkvän har en PC - mobil och det är föregångaren till Windows telefonerna. Han älskar sin mobil.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Sv: Re: Ny mobil - vilket operativsystem ska jag välja?

Inläggav Zirre » 2012-09-10 8:34:10

kullan skrev:Windows mobiler kör rätt mycket med bluetooth. Det är så man installerar nya appar i telefonen. Man laddar ner appen i datorn och skickar via bluetooth till mobilen och installerar. Men pojkvän har en PC - mobil och det är föregångaren till Windows telefonerna. Han älskar sin mobil.

Har du öht provat en mobil med windows phone 7?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Ny mobil - vilket operativsystem ska jag välja?

Inläggav kullan » 2012-09-10 8:38:05

Zirre skrev:Har du öht provat en mobil med windows phone 7?


Vad har det med saken att göra?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Sv: Re: Ny mobil - vilket operativsystem ska jag välja?

Inläggav Zirre » 2012-09-10 9:33:07

kullan skrev:
Zirre skrev:Har du öht provat en mobil med windows phone 7?


Vad har det med saken att göra?

Kan vara bra att veta vad man talar om. Och så vitt jag vet har du bara haft Android.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Sv: Ny mobil - vilket operativsystem ska jag välja?

Inläggav Zirre » 2012-09-10 10:05:00

Jag väljer android hellre än jag skulle välja iPhone. Har en android men har provat iPhone en del. Android har en massa bra extra finnesser så som widgets vilket jag inte sett på andra operativ (har dock ej kollat wp7 så mycket). Användarvänligheten ser jag som ganska enkel.
De olika hemskärmarna gör att man kan lägga upp det man använder mest på ett smidigt sätt så man lätt kommer åt det och inte behöver leta bland alla sina appar. Widgets som jag nämnde är också praktiskt att ha på sina hemskärmar.

Android är ju googles operativ och med det så kopplar man sin android med sitt googlekonto (gmail, som är gratis). Det ser jag som en klar fördel jäntemot (stavning) t.ex. iPhone då alla dina kontakter kan sparas i ditt googlekonto (om man vill) och finns att se även bland kontakter i din gmail på webben. Det går också att lägga in kontakterna i olika grupper. Till varje kontakt kan man i android lägga till extra information utöver telefonummer, t.ex. adress, födelsedag, epost, extra epost och nummer m.m.

Sen att android har en välutvecklad Play Store med bra appar är ett stort plus.

Det var lite om android.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Ny mobil - vilket operativsystem ska jag välja?

Inläggav barracuber » 2012-09-10 10:27:53

Håller med om att en av androids allra största fördelar är kopplingen till ens googlekonto/gmail/calendar/maps/navigation/places för att nämna några av alla googletjänster som finns. Eftersom kopplingen är så stark förutsätter det nästan att man åtminstone tolererar google som tjänsteföretag (även om man inte måste älska dem :lol: det gör inte ens jag).

Måste man koppla en android till sitt googlekonto? Eller kan man välja att köra en android utan att öht ange sitt googlekonto/lösenord? Tror det var kullan som ställde frågan för ett tag sedan och fick igång en ganska stor diskussion. Jag svarade att förr var man tvungen men inte numera. Dock är det nödvändigt om man vill använda sig av Google Play dvs appmarknaden. Google Play underlättar i viss mån att hitta och skaffa appar. Men det finns andra, helt lagliga sätt att skaffa appar. Man ska dock vara medveten om att de andra sätten är lite mer "pilliga", man måste använda webbläsaren mer vilket kan vara bökigt på en mobilskärm, man kanske måste föra över apk-filerna manuellt till mobilen mm.

Igår kväll var jag ute i "spenaten" och skulle besöka en person jag aldrig varit hos förr. Det var mörkt och jag hade bra hjälp av Google Navigation och Google Places. Navigation hjälpte mig hitta fram till huset (den har numera svensk röst! :) ) och Places hjälpte mig hitta närmaste OKQ8-mack när jag var tvungen att tanka för att komma hem. Skönt att Google äntligen verkar ha lyckats få ihop en bra navigations/karttjänst. När den finns skulle jag aldrig komma på tanken att köpa nån dyr prenumerationssjänst typ Tomtom.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Ny mobil - vilket operativsystem ska jag välja?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-09-10 10:31:02

Skulle min 5 år gamla platta Nokia med Symbian och qwerty-tangentbord mot förmodan paja skulle jag nog överväga en Blackberry. Och de har tydligen sitt eget OS.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Sv: Ny mobil - vilket operativsystem ska jag välja?

Inläggav Zirre » 2012-09-10 10:35:39

Android har många finesser som meny-, back- och hemknapp som t.ex. inte iPhone har. Dessa knappar gör det enkelt att navigera i sin android.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Ny mobil - vilket operativsystem ska jag välja?

Inläggav barracuber » 2012-09-10 10:39:26

Bjäbbmonstret skrev:Skulle min 5 år gamla platta Nokia med Symbian och qwerty-tangentbord mot förmodan paja skulle jag nog överväga en Blackberry. Och de har tydligen sitt eget OS.


Nu sätter du ännu mer griller i huvudet på Titti :lol:

Undrar varför blackberry aldrig har blivit nån hit i Sverige eller ens Europa vad jag vet. T ex så känner jag själv ingen som har en. En bekant i tonåren köpte en när hon var i Marocko men hon tappade bort den (hon har en förmåga att tappa bort smartphones) och bytte till android.

Vad är det som gör att du sneglar på björnbäret, Bjäbbis?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Ny mobil - vilket operativsystem ska jag välja?

Inläggav Fenren » 2012-09-10 10:40:05

Zirre skrev:(har dock ej kollat wp7 så mycket)


köp inte wp7 (trots att det är extremt bra och helt underbart!) vänta tills oktober och köp wp8!!

windowsmobilerna är extremt användarvänliga, väldigt intuitiva och extremt trevliga. du laddar ner appar precis som vanligt genom telefonen och du behöver inte ha datorn till någonting.

det enda jag störde mig på var att det inte fanns något anteckningsblock inbyggt, men det fanns många gratisappar.

jag som är lite paranoid av mig är glad åt att jag kan se vad en app kräver åtkomst till och kan välja att bara installera sådana som inte begär tillgång till GPS, filsystemet, bildarkivet, telefonidentiteten, min identitet eller något annat jag inte vill att de ska ha åtkomst till. (99% av gångerna är det omotiverat) GPS-tillgången går att strypa på ett ställe till, både globalt och per program, så om man är paranoid så kan jag tillåta Nokia Kör att använda GPSen när jag använder den, och stänga av åtkomsten i övrigt.

den medföljande webbläsaren har stöd för flikar, vilket tydligen inte är det vanligaste, och är snabb och bra. den har bra alternativ för att göra dig så anonym som det är realistiskt och du kan stänga av så att den omöjligt vet din position.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Ny mobil - vilket operativsystem ska jag välja?

Inläggav barracuber » 2012-09-10 10:44:45

Zirre skrev:Android har många finesser som meny-, back- och hemknapp som t.ex. inte iPhone har. Dessa knappar gör det enkelt att navigera i sin android.


Finns numera droider helt utan fysiska knappar men jag håller med dig om att fysiska knappar är bra att ha (även om de är vattenkänsliga), de ger en viss trygghet. Jag har varit med om flera androider som inte reagerar när man trycker längst ned på skärmen och ibland även mitt på skärmen. Min Arc S har också det problemet. Jag måste ibland trycka massvis med gånger och vinkla fingret olika innan det händer något. Otroligt irriterande. Återigen inte androids fel utan skärmens hårdvara.

Nån som vet ifall andra mobiler har detta problem?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Återgå till IT-forum



Logga in