Ny medicin, dexamfetamin? (ADHD)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ny medicin, dexamfetamin? (ADHD)

Inläggav Toblerone » 2015-10-13 11:44:03

Min läkare ringde igår och sa att det finns en ny medicin, som innehåller dexamfetamin, och att min licensansökan inte gick igenom, för att läkemedelsverket tycket att jag kan prova den istället. Jag brukar ha Metamina, som också är dexamfetamin. Senast var det Elvanse, innan dess var det Concerta. Elvanse tålde jag inte, blev konstig (deppig och irriterad). Concerta var inte särskild effektiv. Vad har de för nytt nu igen? :( Det var nåt som började på A.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Ny medicin, dexamfetamin? (ADHD)

Inläggav Toblerone » 2015-10-13 11:56:32

Jag tror det måste vara den här medicinen, Attentin:

http://www.tlv.se/beslut/beslut-lakemed ... gransning/
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Ny medicin, dexamfetamin? (ADHD)

Inläggav slackern » 2015-10-13 12:00:50

Det verkar vara samma medicin som Metamina bara ett annat namn, i USA heter Metamina Dexedrin och har lite utav en kultstatus.

http://www.fass.se/LIF/product?userType ... 0721000068
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ny medicin, dexamfetamin? (ADHD)

Inläggav Tantaly » 2015-10-13 13:17:53

Kortidsverkande och innehåller som sagt samma substans, dexamfetamin. Verkar som om läkemedelsverket har gjort om lite i sina bestämmelser om läkemedlen.
Du kan lugnt ta attentin och förvänta dig samma effekt.
Detta verkar bara vara godkänt för barn och ungdomar mellan 6-17 år dock.
Över 17 är det lisdexamfetamin (ger samma substans efter nedbrytning) eller metylfenidat som gäller.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Ny medicin, dexamfetamin? (ADHD)

Inläggav Toblerone » 2015-10-13 23:49:52

Tantaly skrev:Kortidsverkande och innehåller som sagt samma substans, dexamfetamin. Verkar som om läkemedelsverket har gjort om lite i sina bestämmelser om läkemedlen.
Du kan lugnt ta attentin och förvänta dig samma effekt.
Detta verkar bara vara godkänt för barn och ungdomar mellan 6-17 år dock.
Över 17 är det lisdexamfetamin (ger samma substans efter nedbrytning) eller metylfenidat som gäller.


Lisdexamfetamin - det är Elvanse, eller hur? Det har jag testat, det tål jag inte. Och det var ju läkemedelsverket som tyckte att jag måste prova den nya. Uppenbarligen vill man minska missbruksrisken, Metamina missbrukas. Men det borde ju vara samma sak med Attentin. Det är ju också korttidsverkande. Fattar ingenting!
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Ny medicin, dexamfetamin? (ADHD)

Inläggav slackern » 2015-10-13 23:52:07

Toblerone skrev:
Tantaly skrev:Kortidsverkande och innehåller som sagt samma substans, dexamfetamin. Verkar som om läkemedelsverket har gjort om lite i sina bestämmelser om läkemedlen.
Du kan lugnt ta attentin och förvänta dig samma effekt.
Detta verkar bara vara godkänt för barn och ungdomar mellan 6-17 år dock.
Över 17 är det lisdexamfetamin (ger samma substans efter nedbrytning) eller metylfenidat som gäller.


liadexamfetamin - det är Elvanse, eller hur? Det har jag testat, det tål jag inte. Och det var ju läkemedelsverket som tyckte att jag måste prova den nya. Uppenbarligen vill man minska missbruksrisken, Metamina missbrukas. Men det borde ju vara samma sak med Attentin. Det är ju också korttidsverkande. Fattar ingenting!


Menamina krävs det licens för alltså en hel del arbete för alla parter inblandade. Attentin är ett godkänt läkemedel och kräver inte byråkratiskt arbete mer än din psykiatrikers arbete ungefär så.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ny medicin, dexamfetamin? (ADHD)

Inläggav Tantaly » 2015-10-14 13:13:38

slackern skrev:
Toblerone skrev:
Tantaly skrev:Kortidsverkande och innehåller som sagt samma substans, dexamfetamin. Verkar som om läkemedelsverket har gjort om lite i sina bestämmelser om läkemedlen.
Du kan lugnt ta attentin och förvänta dig samma effekt.
Detta verkar bara vara godkänt för barn och ungdomar mellan 6-17 år dock.
Över 17 är det lisdexamfetamin (ger samma substans efter nedbrytning) eller metylfenidat som gäller.


liadexamfetamin - det är Elvanse, eller hur? Det har jag testat, det tål jag inte. Och det var ju läkemedelsverket som tyckte att jag måste prova den nya. Uppenbarligen vill man minska missbruksrisken, Metamina missbrukas. Men det borde ju vara samma sak med Attentin. Det är ju också korttidsverkande. Fattar ingenting!


Menamina krävs det licens för alltså en hel del arbete för alla parter inblandade. Attentin är ett godkänt läkemedel och kräver inte byråkratiskt arbete mer än din psykiatrikers arbete ungefär så.


Typ så ja. Man sparar pengar på både arbete och att läkemedelet kanske är billigare. Samma skit dock. Ta inte amfetaminpreparat om ni verkligen inte är i stort behov av det dock.
Man skall varje år testa att sätta ut preparatet och göra en bedömning enligt läkemedelsverket.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Ny medicin, dexamfetamin? (ADHD)

Inläggav slackern » 2015-10-14 13:16:56

Tantaly skrev:
slackern skrev:
Toblerone skrev:
liadexamfetamin - det är Elvanse, eller hur? Det har jag testat, det tål jag inte. Och det var ju läkemedelsverket som tyckte att jag måste prova den nya. Uppenbarligen vill man minska missbruksrisken, Metamina missbrukas. Men det borde ju vara samma sak med Attentin. Det är ju också korttidsverkande. Fattar ingenting!


Menamina krävs det licens för alltså en hel del arbete för alla parter inblandade. Attentin är ett godkänt läkemedel och kräver inte byråkratiskt arbete mer än din psykiatrikers arbete ungefär så.


Typ så ja. Man sparar pengar på både arbete och att läkemedelet kanske är billigare. Samma skit dock. Ta inte amfetaminpreparat om ni verkligen inte är i stort behov av det dock.
Man skall varje år testa att sätta ut preparatet och göra en bedömning enligt läkemedelsverket.


Jo jag har tagit Metamina och Elvans under cirka 4 1/2 års tid nu och brukar ta pauser mellan varven från medicinenen eller tar den inte under ett par tre dagar. Märker ju helt klart att den hjälper.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ny medicin, dexamfetamin? (ADHD)

Inläggav Toblerone » 2015-10-14 14:19:05

slackern skrev:
Toblerone skrev:
Tantaly skrev:Kortidsverkande och innehåller som sagt samma substans, dexamfetamin. Verkar som om läkemedelsverket har gjort om lite i sina bestämmelser om läkemedlen.
Du kan lugnt ta attentin och förvänta dig samma effekt.
Detta verkar bara vara godkänt för barn och ungdomar mellan 6-17 år dock.
Över 17 är det lisdexamfetamin (ger samma substans efter nedbrytning) eller metylfenidat som gäller.


liadexamfetamin - det är Elvanse, eller hur? Det har jag testat, det tål jag inte. Och det var ju läkemedelsverket som tyckte att jag måste prova den nya. Uppenbarligen vill man minska missbruksrisken, Metamina missbrukas. Men det borde ju vara samma sak med Attentin. Det är ju också korttidsverkande. Fattar ingenting!


Menamina krävs det licens för alltså en hel del arbete för alla parter inblandade. Attentin är ett godkänt läkemedel och kräver inte byråkratiskt arbete mer än din psykiatrikers arbete ungefär så.


Jag utgick ifrån att man behöver licens även för Attentin?? Dels för att det ju är korttidsverkande och bör därför går att missbruka precis som Metamina. Dessutom hittade jag någon tabell på nätet, där det stod licens på Attentin. Ska se om jag hittar det igen....Okej, nu hittade jag flera länkar som sa att det INTE behövs licens.

Det är en anledning, visst. Men man undrar varför det plötsligt inte krävs licens för vanliga korttidsverkande sorter. Men jag ska inte klaga. Om det funkar som Metamina så är jag nöjd. Fast jag är lite orolig att de ändrar sig sedan. :-|
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Ny medicin, dexamfetamin? (ADHD)

Inläggav Toblerone » 2015-10-14 14:20:12

Tantaly skrev:
slackern skrev:
Toblerone skrev:
liadexamfetamin - det är Elvanse, eller hur? Det har jag testat, det tål jag inte. Och det var ju läkemedelsverket som tyckte att jag måste prova den nya. Uppenbarligen vill man minska missbruksrisken, Metamina missbrukas. Men det borde ju vara samma sak med Attentin. Det är ju också korttidsverkande. Fattar ingenting!


Menamina krävs det licens för alltså en hel del arbete för alla parter inblandade. Attentin är ett godkänt läkemedel och kräver inte byråkratiskt arbete mer än din psykiatrikers arbete ungefär så.


Typ så ja. Man sparar pengar på både arbete och att läkemedelet kanske är billigare. Samma skit dock. Ta inte amfetaminpreparat om ni verkligen inte är i stort behov av det dock.
Man skall varje år testa att sätta ut preparatet och göra en bedömning enligt läkemedelsverket.


Men jag har behov av det. Jag tror inte att jag skulle klara att jobba i längden annars.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Ny medicin, dexamfetamin? (ADHD)

Inläggav Brainfog » 2015-10-15 21:55:34

Jag funkade heller inte så bra på Elvanse eller övrig stimulantia, blev bara mer off än vad jag brukar vara. Men jag är dock intresserad av att ge Attentin/Metamina en chans, för jag känner att jag skulle behöva något för min undermåliga energidepå och bristande koncentration. På vilket sätt hjälper direktverkande dextroamfetamin dig till skillnad från Elvanse?
Någon annan som äter Metamina/Attentin och har något att säga om den?
Brainfog
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2015-07-03

Ny medicin, dexamfetamin? (ADHD)

Inläggav Toblerone » 2015-10-15 22:54:38

Jag tycker att jag har bra effekt av Metamina mot dem vanliga ADHD-symptomen. Jag märker att jag är riktigt vaken, medans jag annars går hela förmiddagarna i någon slags dvala. Och jag blir inte alls lika lätt distraherad med medicin. Alla störande moment som annars översvämmar mig kan jag lättare utestänga. Och jag blir lättare mentalt trött utan medicin.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Ny medicin, dexamfetamin? (ADHD)

Inläggav Brainfog » 2015-10-16 18:07:23

Läste något om att det var godkänt för behandling för personer mellan 6-17 men de brukar väl inte vara så nitiska med åldern? Brukar väl inte vara några problem att få ut det som vuxen heller (om man testat tidigare mediciner utan bra resultat)?
Brainfog
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2015-07-03

Ny medicin, dexamfetamin? (ADHD)

Inläggav Zima33 » 2015-10-16 20:03:32

Brainfog skrev:Läste något om att det var godkänt för behandling för personer mellan 6-17 men de brukar väl inte vara så nitiska med åldern? Brukar väl inte vara några problem att få ut det som vuxen heller (om man testat tidigare mediciner utan bra resultat)?

Ritalin t.ex. blev väl rätt nyligen godkänt för vuxna. Läkare har s.k. fri förskrivningsrätt, de får förskriva barnmediciner till vuxna och tvärtom.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Ny medicin, dexamfetamin? (ADHD)

Inläggav LilyFlower » 2015-11-11 1:40:08

Min mamma som är 43 äter attentin så det är INTE bara för barn/unga det skrivs ut. Min mamma hade tidigare metamina som sedan byttes ut mot Attentin och hon märker ingen skillnad alls mellan läkemedlen. Sen är Attentintabletterna formade som små vita fyrklövrar så de är jättesöta! Inte för att man tar en medicin bara för att den ser söt ut såklart.. men det är väl bara ett plus om den är det!

Det är i princip samma metamina och attentin, men attentin behövs det inte licens för som det behövs för metamina.. annars ska det inte vara någon skillnad mellan dem.
LilyFlower
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2015-10-30

Ny medicin, dexamfetamin? (ADHD)

Inläggav Toblerone » 2015-11-11 18:40:26

Ärligt sagt bryr jag mig inte om de ser söta ut. "Fyrklövern" är väl till för att man ska kunna dela dem i fyra delar? Jag bryr mig mer om att de ska vara så små som möjligt så att jag kan ta lunchdosen utan att nån märker det. Men det kanske inte behövs nån lunchdos nu.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Ny medicin, dexamfetamin? (ADHD)

Inläggav Brainfog » 2015-11-12 17:36:29

Fick Attentin utskriven idag på och har tagit 10 mg. Tycker hittills den fungerar på ett mer pålitligt sätt än Elvanse, Elvanses effekt var väldigt bångstyrig och oberäknelig. Det var så mycket toppar och dippar med den, men Attentin känns jämnare och stabilare. Mer lättdoserad i och med dess "fyrklöver-design" som gör tabletten lätt att dela i den mängd man vill ha. Kanske behöver jag inte associeras med mitt användarnamn så mycket längre. Men man ska inte hoppas på för mycket heller. Tycker den verkar lovande åtminstone!
Brainfog
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2015-07-03

Ny medicin, dexamfetamin? (ADHD)

Inläggav Toblerone » 2015-11-12 17:42:11

Jag ska börja den här helgen.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Ny medicin, dexamfetamin? (ADHD)

Inläggav Ruffsetuss » 2015-11-15 10:37:14

Kan någon snäll reda ut begreppen för mig angående de olika ADHD-medicinerna som nämns i tråden ? :-)051
Själv tar jag Conserta sedan jag fick mina diagnoser för 6-7 år sedan , har gått upp och ner i doser även haft uppehåll ( kaos ) . Är 56 år ADHD/Asperger , utmattningsdepression + en hög med fysiska diagnoser :roll:
Ruffsetuss
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2015-09-04
Ort: Sundsvall

Ny medicin, dexamfetamin? (ADHD)

Inläggav slackern » 2015-11-15 16:37:46

Ruffsetuss skrev:Kan någon snäll reda ut begreppen för mig angående de olika ADHD-medicinerna som nämns i tråden ? :-)051
Själv tar jag Conserta sedan jag fick mina diagnoser för 6-7 år sedan , har gått upp och ner i doser även haft uppehåll ( kaos ) . Är 56 år ADHD/Asperger , utmattningsdepression + en hög med fysiska diagnoser :roll:


Det är nog bäst att du tar det med din psykiatriker för att få den mest korrekta beskrivningen.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ny medicin, dexamfetamin? (ADHD)

Inläggav Ruffsetuss » 2015-11-15 17:22:33

Ok ska träffa henne i början av december , tack iallafall :-)Happy
Ruffsetuss
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2015-09-04
Ort: Sundsvall

Ny medicin, dexamfetamin? (ADHD)

Inläggav Gripandekylig » 2015-11-28 7:02:21

Ruffsetuss skrev:Kan någon snäll reda ut begreppen för mig angående de olika ADHD-medicinerna som nämns i tråden ? :-)051
Själv tar jag Conserta sedan jag fick mina diagnoser för 6-7 år sedan , har gått upp och ner i doser även haft uppehåll ( kaos ) . Är 56 år ADHD/Asperger , utmattningsdepression + en hög med fysiska diagnoser :roll:

De centralstimulerande läkemedel som används mot ADHD är:

metylfenidat - i depå: Concerta/Ritalin/Equasym/Medikinet eller direktfrisättande Medikinet
lisdexamfetamin - depåvariant av dextroamfetamin Elvanse/Elvanse Vuxen
dexmetylfenidat - depåvariant Focallin XR eller direktfrisättande Focallin/Attenade
dexamfetamin - direktfrisättande Attentin/Metamina
atomoxetin - noradrenergt och generellt biverkningstungt Strattera
amfetamin - direktfrisättande Amfetamin recip

Normalt resonerar läkare så att de försöker att välja ett preparat som är långsamt frisättande i depåvariant för att minska risker för svängningar i humör/personlighet/funktionalitet. Vidare har amfetamin jämfört med metylfenidat visat sig vara något mer beroendeframkallande så därför börjar man helst med Concerta.

Dex-prefixen indikerar att beredningarna är renare i fråga om att de endast består av dexisomeren av respektive centralstimulantium vilket i dessa fall tenderar att ge mildare biverkningar men vara dyrare att framställa. Läkemedelsverket brukar därför rekommendera läkare att i första hand ordinera metylfenidat trots att dexmetylfenidat generellt vore biverkningsmildare, men har man en tam läkare kan man ju be den att prioritera vettigare.

Sett till vad man farmakodynamiskt vill åstadkomma med AD(H)D-medicinering borde preparaten, oaktat missbruksrisk och tillverkningskostnad, enligt min bedömning ordineras enligt följande ordning:
lisdexamfetamin
dexamfetamin
dexmetylfenidat
metylfenidat
amfetamin
atomoxetin

Sedan kan man även testa bupropion, modafinil, amantadin, armodafinil, budipin, nitromemantin, adrafinil, pipradol, metamfetamin och en mängd andra alternativ ifall något utav de ovanligare preparaten av något skäl vore lämpligare att använda för den individuella patienten.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Återgå till Aspergare och vården



Logga in