Ny här......

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ny här......

Inläggav Hopeless » 2011-01-08 12:45:15

Jag höll på att skratta ihjäl mig när jag läste nedanstående i en av forumets trådar..

"
"Har jag AS?" (Följt av låååång lista över potentiellt aspiga karaktärsdrag och/eller detaljerad självbiografi.)

Det kan tyvärr inte vi veta. Det faktum att du ens funderar på att posta en så lång och detaljerad lista kan tyda på det, men för att få veta säkert behöver du göra en neuropsykiatrisk utredning."



Det var ju exakt det jag hade tänkt att göra...

Jag har aldrig någonsin ens reflekterat över Aspbergers som anledningen till att jag är som jag är. Trots stor kontakt med psykiatri och psykologer.

Det närmsta jag har varit Aspbergers är när jag gick på bio och såg "I rymden finns inga känslor", vilket säger en hel del.

Jag har nu suttit och läst många av de inlägg här på forumet och börjat skratta ordentligt flera gånger bokstavligt talat. Jag kan känna igen mig så otroligt bra i så mycket som andra skrivit. Det kunde lika gärna varit jag som skrivit dessa händelser/känslor.

Jag har aldrig känt att de olika diagnoser jag fått stämt. Visst har några bitar passat in men det kan man nog få vem som helst att göra.

Men Aspbergers, herregud, det känns som att jag hittat en hel koloni med lika "knasiga" människor som jag här . Det är många, många år sedan jag gav upp hoppet att försöka ta reda på vad som är fel på mig. Speciellt eftersom jag bara bitvis passat in i de diagnoser som social fobi, panikångest, depression etc som jag fått.

Som att när jag inte passat in helt i en diagnos, så har de skarvat och lagt till en extra för att få helheten att passa in mer på mig.

Nu ska jag bara lista ut hur man går till väga för att komma till en utredning och få det bekräftat, men det här känns som en bra början.
Hopeless
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2011-01-08

Inläggav Truly » 2011-01-08 12:59:47

Ville bara säga Hej och hälsa dig välkommen hit! :D

Jag hinner inte svara på ditt inlägg för jag ska iväg snart. Men ett litet välkommen hinner jag med! Välkommen!
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav Thurizas » 2011-01-08 13:09:46

Hej och välkommen!

Ta kontakt med psykiatrin och boka en tid där så du kan berätta om dina misstankar för en läkare. Det är läkaren i sin tur som skickar en remiss vidare till ett utredningsteam. Väntetiden för en utredning varierar grymt mycket beroende på vart du hör hemma i landet. Eventuell problematik och ålder kan spela in med i din väntan.

Det går även att göra en utredning privat men då får du betala detta själv och det är rätt många kronor en utredning kan gå på.

Det går säkert att gå andra vägar med för att få gå igenom en utredning som någon annan klokare forum människa kan informera om.

Åter igen Välkommen! :)
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Inläggav gemini » 2011-01-08 13:15:46

Förlåt för off-topic men hur i helvete kan så många lyckas stava fel på ordet asperger? Addressen till forumet innehåller ordet och det är en stor logga längst upp som man inte kan missa.

Välkommen förresten, jag gick igenom ungefär samma sak som dig för en knapp månad sen, jag har dock aldrig varit hos någon psykolog.
gemini
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2010-12-11
Ort: Skåne

Inläggav Thurizas » 2011-01-08 13:26:18

:-)043

gemini skrev:Förlåt för off-topic men hur i helvete kan så många lyckas stava fel på ordet asperger? Addressen till forumet innehåller ordet och det är en stor logga längst upp som man inte kan missa.


Är man inte van att skriva detta så är det inte så konstigt enligt mig. Och jag är själv sugen på att börja stava detta fel medvetet bara för att helt enkelt jävlas med de som retar sig på ett rätt vanligt stavfel. Detta stavfel rättas dessutom ofta till sig allt eftersom personen skrivit det några gånger.

Jag stavade antagligen fel med på Asperger åtskilliga gånger här innan jag tog till mig hur det skulle stavas.

Och i alla fall är det så att då jag sitter och skriver så fokuserar jag min blick exakt där texten kommer upp på skärmen och inte upp på loggan.

Är personen ny och inte vet mycket om Asperger så är det inte heller så konstigt enligt mig i alla fall att det kan bli stavfel. Min svärfar säger Aschberger och stavar det som han tycker det låter. Många stavar det antagligen som det låter för dom och därav felet. för mig är det inget att hänga upp sig på,men jag vet att det är många här som hänger upp sig på just sådant.

Det blir rätt så småningom, ha tålamod. :-)043
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Inläggav KrigarSjäl » 2011-01-08 13:29:12

gemini skrev:Förlåt för off-topic men hur i helvete kan så många lyckas stava fel på ordet asperger? Addressen till forumet innehåller ordet och det är en stor logga längst upp som man inte kan missa.

Det undrar jag också...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Hopeless » 2011-01-08 13:39:53

gemini skrev:Förlåt för off-topic men hur i helvete kan så många lyckas stava fel på ordet asperger? Addressen till forumet innehåller ordet och det är en stor logga längst upp som man inte kan missa.

Välkommen förresten, jag gick igenom ungefär samma sak som dig för en knapp månad sen, jag har dock aldrig varit hos någon psykolog.


Det är enkelt, var som jag :D

Jag kan få det mest naturliga och enkla komplicerat och felaktigt.
Hopeless
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2011-01-08

Inläggav Allanna » 2011-01-08 13:41:04

Hej Hopless! Visst är det en härligt känsla, att upptäcka att man inte är den enda i universum som är lite säregen utan det finns fler och de förstår problemen och bekymren inte för att de pluggat sig till kunskapen på universitet utan för att de levt igenom samma problem!

Jag är fortfarande lyrisk :wink:
Allanna
 
Inlägg: 474
Anslöt: 2011-01-04
Ort: Stockholm

Inläggav Thurizas » 2011-01-08 13:44:20

Hopeless skrev:
Det är enkelt, var som jag :D

Jag kan få det mest naturliga och enkla komplicerat och felaktigt.


:-)012 Det får mig att tänka på att du verkligen hittat rätt forum i alla fall. :wink:
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Inläggav Hopeless » 2011-01-08 13:45:24

Allanna skrev:Hej Hopless! Visst är det en härligt känsla, att upptäcka att man inte är den enda i universum som är lite säregen utan det finns fler och de förstår problemen och bekymren inte för att de pluggat sig till kunskapen på universitet utan för att de levt igenom samma problem!

Jag är fortfarande lyrisk :wink:


Ja. Det finns förmodligen hundratals inlägg som liknar mitt i detta forum men jag kunde verkligen inte låta bli att skriva hur glad jag är.


Det är ungefär som de där bilderna som fanns där det vid första anblicken inte var annat än klottrigt mönster, men när man förde den närmare ögonen sakta så på ett visst avstånd, så såg man en bild föreställande någonting, hur tydligt som helst.
Hopeless
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2011-01-08

Inläggav gemini » 2011-01-08 15:09:27

Thurizas skrev:. Många stavar det antagligen som det låter för dom och därav felet. för mig är det inget att hänga upp sig på,men jag vet att det är många här som hänger upp sig på just sådant.



Var glad över det. Tyvärr är det inte så för mig utan jag stör mig på minsta felstavning, något som är väldigt jobbigt. Brukar dock vanligtvis inte säga något men i dag har jag en väldigt dålig dag.

Jag ber om ursäkt igen för off-topic, meningen är inte att förstöra tråden.
gemini
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2010-12-11
Ort: Skåne

Inläggav Zombie » 2011-01-08 15:13:05

Hopeless skrev:
Allanna skrev:Hej Hopless! Visst är det en härligt känsla, att upptäcka att man inte är den enda i universum som är lite säregen utan det finns fler och de förstår problemen och bekymren inte för att de pluggat sig till kunskapen på universitet utan för att de levt igenom samma problem!

Jag är fortfarande lyrisk :wink:


Ja. Det finns förmodligen hundratals inlägg som liknar mitt i detta forum men jag kunde verkligen inte låta bli att skriva hur glad jag är.


Det är ungefär som de där bilderna som fanns där det vid första anblicken inte var annat än klottrigt mönster, men när man förde den närmare ögonen sakta så på ett visst avstånd, så såg man en bild föreställande någonting, hur tydligt som helst.

Vilken bra bild! Inte alls komplicerad eller fel. ;)

Din glädje smittar åtminstone mig. Välkommen till Asbpergerforum!
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Arkimedes » 2011-01-08 16:34:38

Det stavas Asperger och det låter precis Asperger när man säger det också.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav vallesmamma » 2011-01-08 16:37:01

Välkommen hit!
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Inläggav Solitaria » 2011-01-10 15:20:53

Välkommen hit!

Jag är också ganska ny här, har ingen diagnos men känner igen mig i det som skrivs här. Många av de inlägg jag har läst beskriver saker som jag trodde var ganska unikt för mig. Jag har trott att jag varit allmänt konstig helt enkelt, tills jag hittade hit. Än en gång, välkommen.
Solitaria
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2010-11-05

Inläggav Tikki » 2011-01-10 15:26:14

Välkommen! :-)018
Tikki
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2010-06-19
Ort: Skåne(land)

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in