Nu stärks Samhällsskyddet mot "Psyksjuka"!

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nu stärks Samhällsskyddet mot "Psyksjuka"!

Inläggav Debbido » 2011-03-17 18:01:49

Nu ska samhällets skydd mot psyksjuka stärkas! Rymningssäkra anstalter byggs där psykiskt sjuka mördare (dömda till rättspsykiatrisk vård) vårdas vägg i vägg med andra psykiskt sjuka.
Ska en deprimerad, ofarlig patient gå på samma rastgård som en dömd mördare? Vet ej. Det är illa nog med konceptet i sig: Rymningssäkert. Samhällsskydd. Betoningen ligger på att skydda samhället från människor med psykisk ohälsa, inte att behandla/läka de sjuka.


http://ttela.se/start/vanersborg/1.8740 ... s-i-cirkel

Under de senaste åren har i Bohuslän alla effektiva, mysiga, trevliga behandlingshem eller boenden för människor med psykisk ohälsa lagts ned i rask takt. Alla demonstrationer och namninsamlingar för att få bibehålla t ex Heljerödshemmet beaktades inte över huvud taget. ”I’ve made up my mind. Don’t confuse me with facts!” Ett amerikanskt ordspråk som säger mycket. Det myndigheterna bestämt driver de igenom oavsett om folket tycker och säger.

Heljerödshemmet hade inga murar eller stängsel. De behandlade mot slutet mest personlighetsstörningar. Terapin bestod i hög grad av att få befinna sig i en underbar herrgårdsbyggnad nära havet. Storslagen natur, nära konstnärsparadiset Gerlesborgsskolan. Det bjöds på hemlagad mat, ofta fisk från havet, gemenskap och utflykter i minibuss till havet. Det fanns bondgårdar nära inpå, djur att se eller klappa. VEM SKULLE VILJA RYMMA? INGEN!
Jag var där ett litet tag och blommade då upp väldigt. Var mest ute med mopeden, åkte ned till havet och samlade vackra snäckor. Sedan åkte jag ”hem” och arrangerade stilleben som jag målade av. Blev oerhört inspirerad och producerade många vackra akvareller, som personalen köpte. Åt läckra fiskrätter och pratade med folk, stortrivdes!


Bild

Alla välfungerande hem lades ned i rask takt, under högljudda protester. Vi visste inte då att det ledningen för Regionen hade planerat var att uppföra ett rymningssäkert fängelse i stället!!! Att de har mage att skryta över att de inte har höga elstängsel kring deprimerade människor!

Miltonutredningen utmynnade alltså i detta: Lås in alla galningar! Brinkåsen ligger ett stenkast ifrån det fd beryktade mentalsjukhuset Restad. Mentalsjukhusen blandade väl inte depressioner med psykopatiska mördare? Är detta utveckling?


FRAMTIDENS PSYKIATRI???

Bild
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav roto » 2011-03-17 18:28:08

Allt handlar om pengar och makt. Tror inte de vill dig illa genom att göra så här, men samtidigt bryr de sig inte heller.
roto
f.d. epiphany
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2011-01-06

Inläggav Zombie » 2011-03-17 18:40:22

Även härinne finns det ju folk som inte vill ha "sjuttiotalsflummen" kvar. Se litet varstans i skol-, genus-, pedofil- och kriminalitetsdsebatter. Fast av någon anledning gäller det sällan att behandla aspergare med "silkesvantar"...

Som jag minns det, helt ungefär: redan på åttiotalet började man plocka bort de delar av kriminalvården som faktiskt var vård och i någon mån fungerade (trots att det var före NPF-medvetenhetens tid). Sedan var det drogavgiftningens tur att läggas ner i den mån den inte redan var inhuman. Vet inte i vad mån den här nya given mot psyksjuka gäller mer än Västra Götalands län, men den låter ju som en logisk utveckling.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Debbido » 2011-03-17 19:10:59

Zombie skrev:Vet inte i vad mån den här nya given mot psyksjuka gäller mer än Västra Götalands län, men den låter ju som en logisk utveckling.


Logisk utveckling? Jamen, det här är ju helt sjukt. Att se t ex aspergare eller deprimerade som farliga - var ska det här sluta? Vi kan ju inte bara acceptera utvecklingen? Om egyptierna vågar protestera så måste väl vi värna människors lika värde? Att kasta in mördare och vissa aspergare i ett fängelse?

Mobbade aspergare behöver skyddas från de mobbande neurotyperna: Lås in DEM i stället! :evil:
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Parvlon » 2011-03-17 19:27:02

Spelar väl ingen roll om det är bakom galler. Är området tillräckligt stort så märker man knappast av det förrän man får för sig att rymma ändå. Och då kan man tillverka en stege.

Vad ska en person som mår så dåligt att den behöver bli inlagd, ut i samhället att göra?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Debbido » 2011-03-17 19:58:16

Parvlon skrev:Spelar väl ingen roll om det är bakom galler. Är området tillräckligt stort så märker man knappast av det förrän man får för sig att rymma ändå. Och då kan man tillverka en stege.

Vad ska en person som mår så dåligt att den behöver bli inlagd, ut i samhället att göra?


Som sagt: de psykiatriska behandlingshem som fanns behövde ingen rymma från eftersom de var som mysiga kollektiv.
Vad skulle du tillverka en stege av, strängt övervakad i en betongbunker?

Jag tänker aldrig gå omkring på en rastgård där det går dömda mördare lösa! Jag och många andra utgör ingen fara för någon annan än för sig själv. Vi kan inte försvara oss. Vi är inte kriminella. Varför ska vi då blandas med de kriminella?
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Parvlon » 2011-03-17 20:08:46

Mysiga kollektiv till betongbunker. :roll:

Välj att se det positiva istället. Du kan säkert lära dig något av de kriminella samtidigt som din närvaro där kanske kan hjälpa dem på något besynnerligt sätt. ;)

Stege kan man tillverka av allt möjligt. Människor som står på varandra går att klättra på.. Övervakare går att distrahera. Men frågan är som sagt, vad fan ska de i samhället att göra om de ville/behövde bli inlagda från början? Gå till doktorn och be han skriva ut dig, det kan inte de inlåsta fångarna göra. En jävla skillnad.
Senast redigerad av Parvlon 2011-03-17 20:12:43, redigerad totalt 2 gånger.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Zombie » 2011-03-17 20:09:02

Debbido skrev: Vi kan ju inte bara acceptera utvecklingen?

Det sade jag inte. Men jag tror det är viktigt att se de stora långsamma förskjutningarna, dem som gör att sådant här normaliseras. Inte minst när nya generationer växer upp utan att ha varit med om annat (än till exempel kapitaliatets diktatur). Hur lömskt det är. Inte för att demoralisera, men underskattar man fienden bränner man lättare ut sig...

Egyptierna är mycket fattigare än vi och har länge levt i ett mycket korruptare samhälle, på ett sätt som nästan alla känner av. Liknande var det i östblocket. Jag undrar hur djävligt svenskarna måste få det innan de reagerar, och vad man bäst gör för att påskynda reaktionen utan att heller riskera att den kommer för tidigt, innan folk har samlat tillräckligt med vrede.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Debbido » 2011-03-17 21:16:42

Zombie skrev:
Debbido skrev: Vi kan ju inte bara acceptera utvecklingen?

Det sade jag inte. Men jag tror det är viktigt att se de stora långsamma förskjutningarna, dem som gör att sådant här normaliseras. Inte minst när nya generationer växer upp utan att ha varit med om annat (än till exempel kapitaliatets diktatur). Hur lömskt det är. Inte för att demoralisera, men underskattar man fienden bränner man lättare ut sig...

Egyptierna är mycket fattigare än vi och har länge levt i ett mycket korruptare samhälle, på ett sätt som nästan alla känner av. Liknande var det i östblocket. Jag undrar hur djävligt svenskarna måste få det innan de reagerar, och vad man bäst gör för att påskynda reaktionen utan att heller riskera att den kommer för tidigt, innan folk har samlat tillräckligt med vrede.


Ok, då förstår jag dig! Jag tänker som du: Hur långt ska det gå innan svenskarna inser att vi har en ekonomistisk diktatur och att demokrati (ALLA människors lika värde) är något man måste kämpa för och erövra varje dag? Skrivelser och protester, men också att bete sig demokratiskt. T e x kan ju de flesta inte tänka sig att bjuda in en granne som har någon form av psykiskt ohälsa, oavsett vad. Genom dessa rasistiska attityder och segregerande handlingar skapar man ju det man är rädd för: Psykiskt illamående som går bärsärkagång, utstötta människor som agerar i panik.

Undrar över den där 24-åringen som satt i system att våldta kvinnor, för att få sex och mänsklig kontakt. Ensam vid datorn. Hmmm... ännu en utanförställd aspergare? Hoppas inte det. Då blir på sikt AS ett skäl till inlåsning i häkte av ovanstående typ. :roll:
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav pjask » 2011-03-18 0:46:17

För min del är det svårt att genom en kort tidningsartikel avgöra huruvida Brinkåsen kommer att bli ett ordentligt lyft i vården av psykiskt sjuka. Rent spontant låter det helt fantastiskt och jag ser en oerhört stor potential till god vård för de olika kategorier som skall behandlas där.

Jag är inte det minsta orolig över att man skulle komma att blanda vissa personer vilka är föremål för rättspsykiatrin med människor som är föremål för sluten allmänpsykiatri. Sen att man placerar en öppenvårdsmottagning i samma komplex ser jag spontant heller inga problem med.

Det är onekligen som så att vissa personer, vilka är föremål för just rättspsykiatrin, under inga som helst omständigheter får komma i kontakt med allmänheten varför där behövs extrem säkerhet. Att man löser detta utan murar, elstaket och taggtråd tycker jag är bra.

Får jag i ett hypotetiskt scenario välja mellan slutenavdelning 81 på SU och Brinkåsen skulle jag utan tvekan föredra Brinkåsen.

Om man har t.ex. asperger och skulle bli föremål för någon form av psykiatrisk slutenvård så är det i mina ögon väldigt bra om man kan ge den personen vård ur ett "aspergerperspektiv". Det gäller även kriminalvård för att inte säga i allra högsta grad.

Jag har aldrig förstått tolkningar så som att människor med asperger behöver "låsas in". Varför väljer man från "aspergerhåll" att överhuvudtaget tolka utsagor, artiklar, TV-inslag m.m. på detta sätt? Jag har faktiskt aldrig stött på dessa tolkningar förrens jag började bli aktiv i "asperger-kretsar" och i detta forum. Vid närmare eftertanke så är jag faktiskt inte så intresserad av varför för det är överhuvudtaget inte konstruktivt.

Nåväl, framtiden får utvisa huruvida Brinkåsen fyller sitt syfte eller ej.
pjask
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2009-11-01
Ort: Göteborg

Inläggav A » 2011-03-18 0:56:32

Det var väl den mest naturnära helikopterplatta man sett ;D
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav nano » 2011-03-19 2:11:48

Debbido skrev:Som sagt: de psykiatriska behandlingshem som fanns behövde ingen rymma från eftersom de var som mysiga kollektiv.
Vad skulle du tillverka en stege av, strängt övervakad i en betongbunker?
Jag skulle rymma omgående från en bongård, jag gillar inte flugor och tycker att det är bättre att någon som vill hålla på med djur sysslar med dem.
Jag skulle bara må groteskt dåligt.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav ragnevi » 2011-03-19 4:08:32

Personer som har dömts till LRV är mycket sällan helt okända för psykiatrin, ofta har de sökt hjälp tidigare men inte fått den hjälp de skulle behövt. Personer som bedöms som farliga för sig själva eller för andra kan låsas in med stöd av LPT, men i de fall där vården har missat personer som borde fått LPT, kan det leda till att de begår brott som leder till att de döms till LRV. De patienter som går under LRV befinner sig enkelt uttryckt bara längre fram i sin sjukdomsbild. Att de fått vård på slutna allmänpsykiatriska avdelningar är inget nytt, även om det är vanligare att denna grupp har en egen avdelning. Sedan 2008 infördes en ny vårdreform för patienter som omfattas av LPT eller LRV, där syftet var att de skulle få möjlig vård ute i samhället i eget boende.
Trenden inom psykiatrin är annars att du ska dela upp patienter utifrån vad de har för diagnos, det är till exempel inte speciellt lyckat att blanda olika patientgrupper med varandra.
Utan att sett några detaljritningar över byggnaden, så är jag ganska övertygad om att den inte kommer innehålla en jättestor avdelning där alla patienter samlas samtidigt, utan kommer nog vara uppdelad i mindre avdelningar.
Det som man har satsat på inom psykiatrin är ju att inte låsa in människor mer än nödvändigt, det finns nog fler än jag som tycker att pendeln slagit över åt andra hållet och att det snarare blivit för svårt att få hjälp inom psykiatrin.
Det är faktiskt så att idag har 85 procent av patienterna inom allmänpsykiatrin aldrig legat inne på en avdelning. I de fall där det kanske skulle behövts, är det naturligtvis fruktansvärt, men samtidigt visar siffrorna faktiskt på att utvecklingen går åt rätt håll och att personer med psykisk ohälsa faktiskt blivit mer integrerade i samhället.
(Sedan finns det andra saker som är mindre bra, utslagningen från arbetsmarknaden till exempel är en katastrof.)
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Återgå till Aspergare och vården



Logga in