nu har det hänt igen (ang diskriminerande moderering)

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, mnordgren, barracuber, atoms

nu har det hänt igen (ang diskriminerande moderering)

Inläggav ford » 2009-12-07 15:40:11

Skumma inte, utan läs noga igenom den här tråden och begrunda hur historien upprepar sig: overvagt-at ... 13506.html

Albulena skriver en massa skit om Sverige och svenskar och får svar på tal, denna gång med sakliga, väl utvecklade argument, inte med utflippade raseriutbrott och liknande.

Hon fortsätter och skriver medvetna provokationer i stil med att hon skall se till att suga ut värdlandet ännu mer (svar till BMW), "klockan är mycket, dags för forden att gå och lägga sig" och div. andra fjortisprovokationer.

Jag, med flera fortsätter att bemöta henne på ett sakligt sätt, trots risken att bli kallad "rasist" när man berättar för en invandrare att hon beter sig ohyffsat (något som tyvärr styrker den främligsfientliga falangens påståenden om PK och omvänd rasism, då hon vräkt ur sig både det ena och det andra mot svenskar som kollektiv, trots att jag enbart bemött henne som individ och i samband med detta givit min personliga syn på invandringspolitiken, som inte på något sätt förespråkar begränsad invandring, utan snarare ett enligt mig bättre och schysstare handläggningsförfarande, som man givetvis har rätt att ha olika åsikter om).

Trots hennes fjortisbeteende och medvetna provokationer är det plötsligt jag (och ev några till) som blir the bad guys och hon som uppmanas att anmäla, istället för att låta sig provoceras.

Lyckligtvis kommer jag även i framtiden att betrakta människor som individer och inte dra etniska grupper över en kam, men påpekas bör att moddar som Weasley är SDs bästa valarbetare, om än inte jag tänker gå i denna fälla och bli rasist pg.a. andras idioti.

-Tragiskt och ett självmål i världsklass från weasley.. :(
Senast redigerad av ford 2011-05-04 23:12:20, redigerad totalt 1 gång.
ford

Anslöt: 2006-03-14

Inläggav Pewe » 2009-12-07 16:07:30

Kan bara hålla med ovanst , nu tänker säkert de flesta att denne där nykomlingen ska enbart hålla käft ? Men när folk börjar kalla landet för skitland och det är inget att ha här , så enda svaret jag kan ge är att flytta :roll: Sedan att det finns brister här med kan jag hålla med om . Men att vräka ur sig ovanst tycker jag är att gå över kanten . Fattar heller inte varför ford ska pekas ut ? Tyckte hans inlägg var bra och sakliga . Kanske skrev sådant som många tycker men inte törs visa här ? Jag är Socialdemokrat och inget annat , men det får väl för tusan vara någon gräns på dumheterna ?

MIN personliga åsikt
Senast redigerad av Pewe 2011-05-04 23:12:20, redigerad totalt 1 gång.
Pewe

Anslöt: 2009-11-08

Inläggav Albulena » 2009-12-07 16:56:29

Ford ska du börja nu igen?? Tråden är låst håll käften nu varför bråkar du med mig?? Kom istället till Malmö om du vill bråka med mig så ska jag visa dig vad "rötägg" kan göra som du sitter o kallar mig fy fan för dig du vet ingenting om mig ändå ska du sitter o snacka skit om mig!

Det är fler än jag som ser vad du håller på med o försöker skuldtrippa mig om att vara tacksam och kallar mig nöt o rötägg!

Fy fan Ford du ska bara akta dig för nu har du retat upp mig ordentligt!

Mats:
Jag förstår att du retar upp dig på ford, men du måste ändå tänka på vad du skriver. Här hotar du med fysiskt våld och det är INTE OK. Du får en tillsägelse för detta och nästa gång vi behöver säga till dig för hur du formulerar dig får du en varning.

Meddelas även i PM.
Senast redigerad av Albulena 2011-05-04 23:12:20, redigerad totalt 1 gång.
Albulena

Anslöt: 2009-08-11

Inläggav temporary21 » 2009-12-07 17:20:24

Nu tycker jag att vi ska kramas och tänka glada tankar så blir allt säkert bra 8)
Senast redigerad av temporary21 2011-05-04 23:12:20, redigerad totalt 1 gång.
temporary21

Anslöt: 2009-10-20

Inläggav barracuber » 2009-12-07 17:51:02

Både Albulena och Ford känner väl till gränserna på det här forumet. Därför kommer detta inte att eskalera.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 23:12:20, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
Moderator

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav KrigarSjäl » 2009-12-07 18:26:48

Om en svensk hade sagt exakt samma saker som Albulena sagt hade du inte börjat tjöta om "tacksamhet" etc.
Om jag eller sugrövmanövern hade skrivit exakt likadant hade du inte börjat snacka flyktingpolitik & tacksamhet mot "värdlandet".

Igen: varför skall invandrare eller andra medborgare bli belagda med tacksamhetsskuld?
Går du själv omkring och är tacksam mot din välgörare Sverige hela dagarna?

En låttext från Ebba Grön, Schweden Schweden:

Vilken tur lilla jag har haft, jag känner mig så hedrad
Att få växa upp i ditt sköte, är ett privilegium som få har haft
Så tack mor och far, tack mina lärare
Och tack alla vi alla vi som har det så bra

Sverige, Sverige fosterland
Säg mig är det verkligen sant?

Jag har fått lära mig att tacka för maten
Och jag har fått lära mej att ja mår bra ja mår bra ja mår bra
Och jag känner efter och försöker man får ju inte bli en sån där ni vet
En sån som står och hänger, en sån som står och glor

Sverige, Sverige fosterland
Säg mig är det verkligen sant?

Jag har fått lära mig att aldrig ljuga om någonting
Aldrig sno på varuhus, för du vet hur fel det är
Och käfta aldrig med äldre folk för du vet att dom alltid har rätt
Men konstigt nog mår jag dåligt idag precis som jag gjorde igår
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 23:12:20, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav MsTibbs » 2009-12-07 18:35:41

Forden +1
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 23:12:20, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav KrigarSjäl » 2009-12-07 18:37:49

Dina sympatier är redan kända, Tibbs.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 23:12:20, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl

Inläggav Kristofer » 2009-12-07 19:17:48

Det står Albulena fritt att ha sin åsikt och även att uttrycka sin åsikt. Dock tycker jag att sättet som hon uttrycker den på skulle kunna vara bättre och mindre provokativt.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 23:12:20, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-12-07 19:20:57

Jag tycker forden har gått mycket hårdare fram än albulena. Albulenas påhopp var mest fåniga medan fordens var lite obehagliga. Håller inte med nån av dem i vad de tycker.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 23:12:21, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Bannad

Anslöt: 2009-05-30

Inläggav Inger » 2009-12-07 20:16:19

Ge alla som bjäbbade i tråden en varning så blir det rättvist. Förekom ju både personangrepp, hot, snudd-på-HMF, provokationer och überirriterande mästrande.

KrigarSjäl skrev:Om en svensk hade sagt exakt samma saker som Albulena sagt hade du inte börjat tjöta om "tacksamhet" etc.

Har förekommit svenska medlemmar som uttryckt liknande provocerande åsikter och reaktionerna brukar bli många arga inlägg.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 23:12:21, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav weasley » 2009-12-07 20:48:18

Lägg märke till att forden startade den här tråden strax efter att tråden låsts och han alltså inte hade den blekaste aning om vad som skulle hända med den i modereringsväg.

Nu är tråden dock upplåst och avdelad, tillsägelser är utdelade, så nu får ni prata på. Se till att hålla er i skinnet! Och detta gäller alla!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 23:12:21, redigerad totalt 1 gång.
weasley
Forumtekniker

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav ford » 2009-12-08 10:26:44

Kristofer skrev:Det står Albulena fritt att ha sin åsikt och även att uttrycka sin åsikt. Dock tycker jag att sättet som hon uttrycker den på skulle kunna vara bättre och mindre provokativt.

Exakt, det var inte hennes kritiska åsikter så mycket som hennes provokativa och raljerande sätt som fick mig att reagera.

Jag menar inte heller att en invandrare skall "hålla käft och vara tacksam", utan att man kanske inte skall raljera över- och dra folk över en kam, när de dessutom hjälpt en, detta gäller såväl om man är flykting som kommit hit och fått asyl, som ifall man är Nisse, "helsvenne" och konkursad företagare med miljonskulder, som får hjälp att betala skulderna, av sin framgångsrika bror.

-Man skall inte raljera och uttrycka sig nedvärderande och provokativt om folk som ställt upp för en i en svår situation, oavsett vilken, för det är i högsta grad otacksamt, oförskämt och brist på folkvett och ett sånt beteende får med största säkerhet folk att ångra att de ställt upp.
Sakligt framförd kritik är en annan sak, som man givetvis har rätt att framföra i alla lägen.

OBS också att det jag skrev var riktat mot Albulena som individ, inte invandrare som kollektiv, jag särbehandlar nämligen inte folk p.g.a. etniska härkomst, i vare sig positiv eller negativ riktning.

En skit är en skit, oavsett om han är svensk eller kosovoalban, och han får höra att han är en skit, även om han försöker få det till att bli "rasism", allt annat vore att vara just rasist.

Däremot står jag fast vid principen att jag tycker att ett land har större moraliskt ansvar för sina egna medborgare (oavsett deras etnicitet, för att förebygga missförstånd), än för människor bosatta i andra länder, vilket jag också framförde. Detta anser jag dock falla under min yttrandefrihet och givetvis accepterar jag sakliga motargument från meningsmotståndare.

-Om mod tycker det här inlägget hamnat i fel tråd, så ger jag dem fria händer att, om så önskas flytta över det till "tacksamhetstråden", jag kände bara att jag ville replikera detta, för att förklara mitt ställningstagande.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 23:12:21, redigerad totalt 1 gång.
ford

Inläggav MsTibbs » 2009-12-08 13:04:42

KrigarSjäl skrev:Dina sympatier är redan kända, Tibbs.

Sunne, februari 2004.
Bild
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 23:12:22, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Dimalim » 2009-12-08 14:09:54

Måste bara säga min åsikt om saken...

Varför tar man upp såna här diskussioner i forumet och inte via PM med en moderator?

Bara en liten tanke
Senast redigerad av Dimalim 2011-05-04 23:12:22, redigerad totalt 1 gång.
Dimalim

Anslöt: 2009-06-28

Inläggav ford » 2009-12-08 14:40:35

Därför att man anser det vara en allmän angelägenhet och inte bara en personlig.

Nu är jag dock relativt nöjd med moderatorernas slutgiltiga beslut, men det var som sagt inte färdigt när jag postade tråden.

mvh/Ford
Senast redigerad av ford 2011-05-04 23:12:22, redigerad totalt 1 gång.
ford

Inläggav KrigarSjäl » 2009-12-09 15:48:53

MsTibbs skrev:
KrigarSjäl skrev:Dina sympatier är redan kända, Tibbs.

Sunne, februari 2004.
Bild

Det enda det där fotot bevisar är pottfrisyr och röd sjal.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 23:12:23, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl

Re: nu har det hänt igen (ang diskriminerande moderering)

Inläggav Titti » 2009-12-11 1:54:02

ford skrev:Trots hennes fjortisbeteende och medvetna provokationer är det plötsligt jag (och ev några till) som blir the bad guys och hon som uppmanas att anmäla, istället för att låta sig provoceras.

Lyckligtvis kommer jag även i framtiden att betrakta människor som individer och inte dra etniska grupper över en kam, men påpekas bör att moddar som Weasley är SDs bästa valarbetare, om än inte jag tänker gå i denna fälla och bli rasist pg.a. andras idioti.

-Tragiskt och ett självmål i världsklass från weasley.. :(

Admin

Inlägget är anmält (dock inte av weasley) och jag vill därför kommentera det lite. Vid en första anblick ser det ut som att ford påstår att weasley sympatiserar med SD och går deras ärenden. Detta skulle kunna ses som ett angrepp på weasley (om hon inte anser sig göra det) och ett försök att smutskasta henne. Men läser man lite mer noga så är det inte vad han säger utan att han anser att det gynnar SD om man agerar som weasley gjorde när hon modererade i detta fall. Det är fords åsikt och den har han rätt att framföra. Han ger dessutom en saklig motivering till denna även om det säkert finns de som inte håller med.

Vidare kritiserar han hennes sätt att moderera - "självmål" kallar han det - men det är tillåtet att kritisera modereringen på forumet om än inte i oändlighet. Han framför sakskäl till sin kritik och det är ett seriöst ifrågasättande ur hans perspektiv oavsett om det finns fler som håller med honom eller inte.

Jag anser att det är en korrekt uppmaning att, som ford mycket riktigt påpekar att weasley gjorde, be en uppretad forumist att anmäla inlägg istället för att försöka ge igen direkt på det sätt som Albulena gjorde. Det är bättre att anmäla och låta oss ta ställning till eventuella regelbrott. Anmälan lämnas utan åtgärd.
Titti
Admin

Anslöt: 2007-09-16

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in