NT - Hög- och lågfungerande?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

NT - Hög- och lågfungerande?

Inläggav River » 2014-12-08 12:46:26

Hvorfor deles ikke også NT inn i høyt- og lavtfungerende?

Noen har jo topp utdannelse og en god inntekt, eier to hus og kjører Mercedes (eller Audi da.)

Mens andre igjen har kanskje bare grunnskole, sitter i kassen på Kiwi, er leietaker og tar bussen (eller sykler.)

Kanskje det er slik at hvis en bare er i arbeid og bidrar til velferden, så regnes en som høytfungerende?

Men hva med de NT som ikke er i stand til å arbeide, grunnet for eksempel angst og depresjon. Er det dette som er lavtfungerende NT?
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

NT - Hög- och lågfungerande?

Inläggav River » 2014-12-08 14:16:56

Det er vel kanskje disse nye NT begrepene ekstrovert- og introvert som best kan sammenlignes med høyt- og lavtfungerende kanskje.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

NT - Hög- och lågfungerande?

Inläggav River » 2014-12-08 14:38:00

Kanskje introvert blir en diagnose med tiden?

(Høyt- og lavtfungerende introvert.)
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

NT - Hög- och lågfungerande?

Inläggav kiddie » 2014-12-08 15:15:03

Förutom introverta som ska svartmålas är det förbjudet att gradera NT. Alla är lika duktiga. Gradera skulle innebära en värdering och det får man bara göra med NPF, inte med NT.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

NT - Hög- och lågfungerande?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-12-08 15:22:41

-NTs som helt saknar egenskaper som självständighet, koncentrationsförmåga, analytiskt tänkande och beslutsamhet betraktar jag som rätt lågfungerande.

De kan ju inte ens gå på restaurang utan diverse smärre kalamiteter.

De som är såna kommer till korta jämfört med mig men ändå är det jag som anses vara "handikappad" i dagens samhälle.

Att mingla och grupparbeta anses ofta vara viktigare än att självständigt lösa uppgifter.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

NT - Hög- och lågfungerande?

Inläggav Flawed » 2014-12-08 15:23:10

kiddie skrev:Förutom introverta som ska svartmålas är det förbjudet att gradera NT. Alla är lika duktiga. Gradera skulle innebära en värdering och det får man bara göra med NPF, inte med NT.

Njaaa betyg,intelligensmätningar arbetsintervjuer osv.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

NT - Hög- och lågfungerande?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-12-08 15:27:41

River skrev:Hvorfor deles ikke også NT inn i høyt- og lavtfungerende?

Noen har jo topp utdannelse og en god inntekt, eier to hus og kjører Mercedes (eller Audi da.)

Mens andre igjen har kanskje bare grunnskole, sitter i kassen på Kiwi, er leietaker og tar bussen (eller sykler.)

Kanskje det er slik at hvis en bare er i arbeid og bidrar til velferden, så regnes en som høytfungerende?

Men hva med de NT som ikke er i stand til å arbeide, grunnet for eksempel angst og depresjon. Er det dette som er lavtfungerende NT?

-Varför skulle mercedesåkande och husägande vara tecken på att man är högfungerande?

Det kan ju lika gärna vara nån ohängd liten stekare med uppnäsa och flottfrisyr som fått allt av far sin.

Att ta bussen eller cykla kan i många sammanhang ses som mer högfungerande än att köra bil...med cykeln får du bra flås, du sparar på miljön med både cykel och buss.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

NT - Hög- och lågfungerande?

Inläggav plåtmonster » 2014-12-08 15:42:12

KrigarSjäl skrev:De kan ju inte ens gå på restaurang utan diverse smärre kalamiteter.

Vari består dessa?

KrigarSjäl skrev:De som är såna kommer till korta jämfört med mig men ändå är det jag som anses vara "handikappad" i dagens samhälle.

På vilket sätt kommer de till korta? och hur skulle du vara handikappad?

KrigarSjäl skrev:Att mingla och grupparbeta anses ofta vara viktigare än att självständigt lösa uppgifter.

Håller kanske inte med fullt ut där. Snarare kanske det finns en dogm att uppgifter skall lösas i samarbete och samförstånd än att åstadkomma bra resultat. Utöver det finns det oftast pålagor om hur arbetet skall utföras.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

NT - Hög- och lågfungerande?

Inläggav River » 2014-12-08 16:14:34

Hvor mange NT har skapt arbeidsplasser mot hvor mange mennesker med AS?

Å være i arbeid er det eneste rette, men selvfølgelig et arbeid en trives i og en lønn å leve av.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

NT - Hög- och lågfungerande?

Inläggav Kanin » 2014-12-08 18:57:59

Till exempel GAF-skalan kan användas även på neurotypiska. En neurotypisk person som inte kan ta hand om sig själv betraktas väl i stort sett som lika lågfungerande som en autistisk personer som behöver omfattande stöd.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

NT - Hög- och lågfungerande?

Inläggav Flawed » 2014-12-08 22:55:41

Personer med utvecklingstörningar, bipolaritet och schizofreni tex kan knappast anses som generellt neurotypiska.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

NT - Hög- och lågfungerande?

Inläggav River » 2014-12-08 23:06:27

Ja, men da har jeg nok ikke oppfattet helt riktig hva NT er. Jeg trodde alle som ikke har AS er NT.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

NT - Hög- och lågfungerande?

Inläggav Flawed » 2014-12-08 23:09:15

River skrev:Ja, men da har jeg nok ikke oppfattet helt riktig hva NT er. Jeg trodde alle som ikke har AS er NT.

NT är ett ord som förekommer i vetenskapliga publikationer där uppfattar jag inte att ordet betyder ickeautist.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

NT - Hög- och lågfungerande?

Inläggav Augusti » 2014-12-08 23:50:36

KrigarSjäl skrev:-NTs som helt saknar egenskaper som självständighet, koncentrationsförmåga, analytiskt tänkande och beslutsamhet betraktar jag som rätt lågfungerande.

De kan ju inte ens gå på restaurang utan diverse smärre kalamiteter.

De som är såna kommer till korta jämfört med mig men ändå är det jag som anses vara "handikappad" i dagens samhälle.

Att mingla och grupparbeta anses ofta vara viktigare än att självständigt lösa uppgifter.


Är man automatiskt 'dum i huvudet' för att man har svårt att koncentrera sig när förutsättningarna inte är de rätta tycker du? :roll:
Augusti
 
Inlägg: 119
Anslöt: 2010-08-21

NT - Hög- och lågfungerande?

Inläggav Kanin » 2014-12-09 8:26:09

Angående definitionen av neurotypisk och låg-/högfungerade:

Neurotypisk (NT) har tidigare främst använts för att beteckna de som inte befinner sig inom autismspektrumet, men begreppets betydelse har vidgats. Det relateras ofta till begreppet neurodiversitet och innefattar då de som inte har några avvikelser, jämfört med normalbefolkning, i neurologiskt funktionssätt.

I vetenskapliga artiklar används NT oftast om den grupp av personer (kontrollgruppen) som personer med autism/Aspergers syndrom jämförs med.

Från Wikipedia och Wiktionary:
Neurotypical or NT, an abbreviation of neurologically typical, is a term coined in the autistic community as a label for people who are not on the autism spectrum. However, the term eventually became used for anyone who does not have atypical neurology: in other words, anyone who does not have autism, dyslexia, developmental coordination disorder, bipolar disorder, ADD/ADHD, or other similar conditions.
Having a normal (usual, ordinary) way of processing sensory, linguistic, and social information; used especially to contrast with autistic.


Lågfungerande används för att beskriva de med mer eller mindre grav autism, ofta utan klar gränsdragning. Normalt avses de med omfattande stödbehov i vardagslivet och starkt begränsad kommunikationsförmåga. I vetenskapliga sammanhang syftas ofta på autism med psykologisk utvecklingsstörning (IQ < 70).
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

NT - Hög- och lågfungerande?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-12-09 9:08:19

plåtmonster skrev:
KrigarSjäl skrev:De kan ju inte ens gå på restaurang utan diverse smärre kalamiteter.

Vari består dessa?

KrigarSjäl skrev:De som är såna kommer till korta jämfört med mig men ändå är det jag som anses vara "handikappad" i dagens samhälle.

På vilket sätt kommer de till korta? och hur skulle du vara handikappad?

KrigarSjäl skrev:Att mingla och grupparbeta anses ofta vara viktigare än att självständigt lösa uppgifter.

Håller kanske inte med fullt ut där. Snarare kanske det finns en dogm att uppgifter skall lösas i samarbete och samförstånd än att åstadkomma bra resultat. Utöver det finns det oftast pålagor om hur arbetet skall utföras.

1. Plötsliga toalettbesök av akut karaktär, svårigheter att bestämma sig när man läser meny, att man ska ändra i menyn och fråga om saker som inte finns i menyn, glömma var man lagt mobilen, envisas med att strula med mobilen, tappa handväskan, ha högklackade skor som går sönder, glömma bilnycklarna, plötsligt bestämma sig för att man vill äta nån annanstans när alla redan satt sig ner på restaurangen etc.

-Alltså, jag överdriver inte. Jag känner människor som är precis så omständiga.

2. När det handlar om att arbeta effektivt, dvs gå in för uppgiften utan att samtidigt göra nåt annat eller slöprata, vinner jag. När det gäller att tänka analytiskt vinner jag. När det gäller allmänbildning vinner jag.
När det blir mingel, spontant, löst umgänge, lagindelningar, grupparbeten med flera aktiviteter av karaktären social hönsgård trivs jag inte. Ibland tar det så mycket energi att jag blir helt tom i huvet.
Men NTs trivs och frodas ju i såna situationer.

3. Av det jag har sett, alltså folkhögskolor, svetsutbildning, universitet, diverse praktikplatser - har grupperiet varit en bestående del i verksamheten, ibland det absolut viktigaste och ett absolut obligatorium.
Det går trender i pedagogik, värdegrunder och tänkesätt.
-Vi har ännu inte sett "social kompetens" och "jätteviktigt grupparbetande" försvinna även om det för all del har dykt upp nya böcker om introverta som verkar ha vunnit mark.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

NT - Hög- och lågfungerande?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-12-09 9:13:53

Augusti skrev:
KrigarSjäl skrev:-NTs som helt saknar egenskaper som självständighet, koncentrationsförmåga, analytiskt tänkande och beslutsamhet betraktar jag som rätt lågfungerande.

De kan ju inte ens gå på restaurang utan diverse smärre kalamiteter.

De som är såna kommer till korta jämfört med mig men ändå är det jag som anses vara "handikappad" i dagens samhälle.

Att mingla och grupparbeta anses ofta vara viktigare än att självständigt lösa uppgifter.


Är man automatiskt 'dum i huvudet' för att man har svårt att koncentrera sig när förutsättningarna inte är de rätta tycker du? :roll:

Nej, har ju själv problem med det där, om jag blir avbruten i en syssla. Men det är mer distraktions- än koncentrationssvårigheter.

Det jag syftar på är en allmän svårighet eller motvilja mot att fokusera ordentligt på en sak.
Jag har observerat denna svårighet eller motvilja tusentals gånger i vanliga klassrum med vanliga NTs.
Behovet att fibbla med mobiltelefon eller prata med bänkgrannen samtidigt som läraren talar tycks vara både instinktivt och tvångsmässigt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

NT - Hög- och lågfungerande?

Inläggav Bredochbutter » 2014-12-09 18:52:43

Anledningen till att grupparbeten är så populära beror på att det är lättare för NT personer med lågt IQ att få godkänt i ett ämne. Svagsinta NT personer kan med lätthet ta sig igenom grundskola och gymnasiet genom att glida med på det som de högpresterande NT personerna gör.
Bredochbutter
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2014-10-30
Ort: I en stad i Småland

NT - Hög- och lågfungerande?

Inläggav biologic » 2015-02-17 3:13:09

Jag tror inte längre att det finns några "rena" NT:s. Jag är övertygad om att alla har något.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

NT - Hög- och lågfungerande?

Inläggav plåtmonster » 2015-02-17 5:17:22

En viss forskare i SVT:s Debatt sa att aspergers och andra diagnoser mer är som något på ett spektrum. Det är när egenskaperna är så starka att de skapar problem som det blir diagnos på det.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

NT - Hög- och lågfungerande?

Inläggav Wine » 2015-02-17 10:14:15

plåtmonster skrev:En viss forskare i SVT:s Debatt sa att aspergers och andra diagnoser mer är som något på ett spektrum. Det är när egenskaperna är så starka att de skapar problem som det blir diagnos på det.


Så fick jag det också förklarat för mig efter utredningen, att alla har mer eller mindre av olika så kallade drag och egenskaper som man kan förknippa med autism. Detsamma gäller för psykopatiska drag och beteenden.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in