NT Diagnosen - En ''Neurotypisk'' analys av en Aspergare

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav rdos » 2010-12-19 9:42:03

Alien skrev:
rdos skrev:Män vill ha kvantitet, kvinnor kvalite. Kvinnor kan bara få ett begränsat antal barn och föredrar därför att söka efter män med bra gener (t.ex. enligt status).

rdos skrev:Aspietjejer har sannolikt mera parafilier än NT-tjejer (precis som aspiekillar), men parafilier går inte ut på samlag.


Av detta drar jag slutsatsen att även om AS vore i majoritet till att börja med, så skulle NT öka mer och mer. Eftersom NT-kvinnor tydligen följer naturen som alla andra honor och vill ha ihop det med "högkvalitativa hannar", medan aspiekvinnor har starka känslor för träd, skridskor el något annat man inte kan få barn med. :roll:


Första citatet var inget NT kriterie. Det gäller för alla djur, således även för aspies.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2010-12-19 9:48:10

Thurizas skrev:Ett NT kriterie för mig är.. Att tolka saker för mer än vad dom är eller sagts.
Alltså ..Att tolka in saker i något som sagts i stället för att ta det för just vad som sagts.


Nej, det är inget NT kriterie. Att tolka in kroppsspråk i en konversation är inget konstigt. Att en NT och aspie tolkar in olika saker, och
att aspien anses tolka in fel saker beror på att NT är normen. Om alltså Aspie vore normen istället så skulle aspies tolka in saker i samtal som NTs inte skulle förstå.

Att det verkligen är så kan jag intyga ifrån tillfällen där jag och dottern varit bland NTs, och dessa inte förstått sambanden i vår interaktion.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2010-12-19 9:57:28

Alien skrev:Det var en aspiekvinna i ett TV-program som berättade att hon just gjort det. Hon orkade inte med det sociala spelet, så när hon gick på klubb/krog gick hon helt enkelt fram till den snyggaste killen och frågade det (el något som gick ut på det). Och killen följde villigt med - va, hade han ingen jaktinstinkt, nöjde han sig med att vara bytet?! :wink:

I denna värld skulle jag få diagnosen neurotypiskt syndrom.


Ja, men det gjorde hon ju för att hon inte orkade med NTs spel. Det vi nu pratar om är en värld där NTs är en pytteliten minoritet, och där Aspies sätt att vara är normen. Aspies har sitt eget spel, med helt andra regler, så jag är säker på att kvinnan ovan inte skulle gjort på det viset om Aspies vore en majoritet. Hon skulle istället agerat naturligt, precis som NTs kan göra i vårt samhälle.

Dessutom så tillhör ONS NTs preferenser, så sådant skulle knappast existera alls om Aspies vore en majoritet. Snarare skulle raggande på främlingar betraktas som grov brottslighet.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2010-12-19 10:14:22

Kristofer skrev:
rdos skrev:Såklart. Aspietjejer har sannolikt mera parafilier än NT-tjejer (precis som aspiekillar), men parafilier går inte ut på samlag. Det är en väsentlig skillnad. Det är därför som Kristofer inte kommer att få samlag. :wink:


Varför skulle eventuella parafilier förhindra att det för mig blir samlag ikväll någon kväll?

Menar du att aspietjejer generellt inte är så intresserade av samlag med hänvinsning till eventuella parafilier?

Hur skulle enligt dig, pastor rdos, ett skolexempel på aspiedejt som slutade med samlag ikväll se ut?


Jag har nog berättat det här tidigare, men ok för en "repeat" då.

Först, vad vi talar om är ett samhälle med en pytteliten minoritet av NTs och en majoroitet Aspies. Då finns inte en hel radda av de saker som finns i vårt samhälle som "kulturella normer", utan normerna för vad som är normalt är helt annorlunda.

En av de normer som inte finns är ONS. I ett samhälle där Aspies bestämmer normerna så är det tjejer som tar initiativ, och killar som visar första intresse. Sexuella relationer är mycket mer komplicerade än de är hos oss (samlag som slutpunkt är extremt enkelspårigt). För att få en idé om hur dessa skulle kunnat fungera kan man studera parafilier och fetischer, eller varför inte BD/SM? Eller så studerar man bonobo (dvärgschimpans). Till skillnad ifrån i vårt patriarkala samhälle där män bestämmer över reproduktion (genom att samlag alltid är slutpunkt i dejting), så skulle kvinnor bestämma över reproduktionen. Utan preventivmedel betyder det att samlag enbart skulle finnas när man siktar på reproduktion. Med preventivmedel kanske det vore lite annorlunda, men samlag skulle säkert inte vara lika vanligt som i vår kultur ändå.

Så, käre Kristofer, som riktig Aspie i detta samhälle så skulle du inte ha satt likhetstecken mellan sex och samlag. :wink:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2010-12-19 10:18:58

ford skrev:Det blev ett långt inlägg, men vad jag försökte säga med det är att människan rakt igenom varken är enbart god, eller ond och att detta gäller såväl NTs som aspiesar.

-För ett mer utförligt resonemang: se mitt förra inlägg. :wink:


+1 för det långa inlägget
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav matterik » 2010-12-19 10:44:41

NT människor är som bin i en bisvärm. Enda skillnaden är att NT människor kan dessutom programmeras om. För hela deras tänkande är uppdaterbart och definierat utifrån massans åsikter. Resonemang saknar djup utan baseras på något de sett på ett tv program eller hört någon auktoritet säga eller något som de vet är politiskt korrekt att säga.

NT personer drabbas lätt av en psykisk sjukdom som kallas skämtsamhet. Skämtsamhet är självklart helt hälsosamt men NT individen förlorar helt djupet i sin egen person och resonemang och faller in i en ytmentalitet där skämt, ägande, makt, status, yta utgör allt som betyder någonting.

De svärmar oförmögna att se något annat än vad de blir tillsagda att se, eftersom de saknar kritiskt tänkande. De liknar mer arbesmyror. Med den skillnaden dock att myror styrs av instinkter medan NT människors tankar och handlingar är uppdaterbara med hjälp av media och social indoktrinering.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav lasseivägen » 2010-12-19 12:52:44

+1 ^---^
Kan bara infoga att allt som inte passar in i den aktuella, gällande mentaliteten, betraktas som suspekt.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Inläggav rdos » 2010-12-19 13:16:06

Jag gillar oxå analogin med en bisvärm. Den är underbar. :wink:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav ford » 2010-12-20 1:10:32

rdos skrev:
ford skrev:Det blev ett långt inlägg, men vad jag försökte säga med det är att människan rakt igenom varken är enbart god, eller ond och att detta gäller såväl NTs som aspiesar.

-För ett mer utförligt resonemang: se mitt förra inlägg. :wink:


+1 för det långa inlägget


Du håller alltså med! :shock:

Det trodde jag faktiskt inte att du skulle göra, men jag är glad att fler än jag har insett det jag skrev i "det långa inlägget" :)
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Kingdom_Hearts » 2010-12-20 4:02:51

matterik skrev:NT människor är som bin i en bisvärm. Enda skillnaden är att NT människor kan dessutom programmeras om. För hela deras tänkande är uppdaterbart och definierat utifrån massans åsikter. Resonemang saknar djup utan baseras på något de sett på ett tv program eller hört någon auktoritet säga eller något som de vet är politiskt korrekt att säga.

NT personer drabbas lätt av en psykisk sjukdom som kallas skämtsamhet. Skämtsamhet är självklart helt hälsosamt men NT individen förlorar helt djupet i sin egen person och resonemang och faller in i en ytmentalitet där skämt, ägande, makt, status, yta utgör allt som betyder någonting.

De svärmar oförmögna att se något annat än vad de blir tillsagda att se, eftersom de saknar kritiskt tänkande. De liknar mer arbesmyror. Med den skillnaden dock att myror styrs av instinkter medan NT människors tankar och handlingar är uppdaterbara med hjälp av media och social indoktrinering.


Fan vilket bra inlägg, en riktig + poängare, helt klockrent, förstod dock ej stycket om skämtsamhet, men tror jag börjar förstå mer och mer desto mer jag läser.

Dom lär sig vad dom skall tycka, tänka och veta, detta brukar kallas för Zombier och alla vet ju att man skall hålla sig undan från Zombier, bara se Lucio Fulcio filmer.

Alla Dokusåpor folk ser på om hur dumma (andra) är i huvudet (Djävulen är alltid någon annan - Häxprocess kallas det), så kan man mobba och klaga över den på skärmen...men då heter det ju inte längre mobbing, utan att han gjorde inte som jag ville, eller kanske, han liknar för mycket mig själv och jag tål inte att se mig själv, för då blir jag ledsen och kinkig - Ni har säkert sett Pampers reklamen...

Vet där i mot att NT-folk brukar vara enormt ytliga, visar ofta upp falska leenden och fasader till folk och fä (och alltid bär på sig masker) för att hålla allt på en lugn nivå, dvs dom tar inte itu med problemet dom stör sig på och försöker göra något konstruktivt av det hela, utan stör sig istället, då det är mycket lättare och man slipper engagera sig, det är bättre att störa sig så slipper man engagera sig, självfallet störande är också ett hårt arbete och ett verkligen djupt engagemang ;)
Kingdom_Hearts
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2010-11-22
Ort: Karlstad

Inläggav Thurizas » 2010-12-20 11:41:35

Kingdom_Hearts Du har nog rätt i det här med att NT folk bär masker. Dom kan det sociala spelet helt enkelt.(finns förstås undantag där med) Själv bär jag inga masker alls men har önskat flertalet gånger att jag gjorde det så jag inte vore så jävla sårbar då jag är bland folk.

Men.. men men... Det finns aspergare som lärt sig detta med masker med. Generellt kanske dom är i mindre antal(?) men det finns. Alla är unika på sitt sätt och det är svårt att kunna generalisera just exakt hur någon är med en diagnos som det är att kunna säga hur någon utan diagnos är.

Men det kan vara intressant ändå att prata om folk så där överlag. Lika som att diskutera djur och att se på djurprogram för min del. Studerar du en djurart så märker du snabbt att inget djur är exakt det andra likt. Fascinerande är vad det är.

Vita lögner är för mig NT beteende även fast jag vet att det finns Aspergare som lärt sig denna konst med.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Inläggav Thurizas » 2010-12-20 11:50:46

rdos skrev:
Thurizas skrev:Ett NT kriterie för mig är.. Att tolka saker för mer än vad dom är eller sagts.
Alltså ..Att tolka in saker i något som sagts i stället för att ta det för just vad som sagts.


Nej, det är inget NT kriterie. Att tolka in kroppsspråk i en konversation är inget konstigt. Att en NT och aspie tolkar in olika saker, och
att aspien anses tolka in fel saker beror på att NT är normen. Om alltså Aspie vore normen istället så skulle aspies tolka in saker i samtal som NTs inte skulle förstå.

Att det verkligen är så kan jag intyga ifrån tillfällen där jag och dottern varit bland NTs, och dessa inte förstått sambanden i vår interaktion.


Nu var det inte kroppsspråk jag tänkte på utan exempelvis ett samtal via telefon eller då man inte kan ses när man talar. Det är oftast då för min egen del som det kan bli fel i kommunikationen.

Att prata om folk överlag med diagnos eller ej går förstås inte att kunna göra om man skall tänka på alla de undantag som finns. OCH det finns alltid undantag.

Jag förstår hur du tänker i det du skrev i ovanstående och inte heller kan jag säga emot dig då det ligger en poäng i det du skrivit. Jag tror alltså inte att du har fel på något sätt.

I slutänden så handlar det oftast om hur man själv är och jag tror många utgår ifrån sig själva och sin egen problematik. Det jag tog upp är just de problem JAG och några andra med AS har problem med. Självklart är det långt ifrån alla med AS som har detta problem.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Inläggav Kingdom_Hearts » 2010-12-20 13:57:07

Thurizas skrev:Kingdom_Hearts Du har nog rätt i det här med att NT folk bär masker. Dom kan det sociala spelet helt enkelt.(finns förstås undantag där med) Själv bär jag inga masker alls men har önskat flertalet gånger att jag gjorde det så jag inte vore så jävla sårbar då jag är bland folk.

Men.. men men... Det finns aspergare som lärt sig detta med masker med. Generellt kanske dom är i mindre antal(?) men det finns. Alla är unika på sitt sätt och det är svårt att kunna generalisera just exakt hur någon är med en diagnos som det är att kunna säga hur någon utan diagnos är.

Men det kan vara intressant ändå att prata om folk så där överlag. Lika som att diskutera djur och att se på djurprogram för min del. Studerar du en djurart så märker du snabbt att inget djur är exakt det andra likt. Fascinerande är vad det är.

Vita lögner är för mig NT beteende även fast jag vet att det finns Aspergare som lärt sig denna konst med.


Ja, angående djur, min kompis katt verkar ha fått en riktig knäpp, eller sprungit in i en vägg för mycket, då katten är extraordinärt klumpig, så finns det inget ljus på bordet välter han det ändå i vilket fall, katten är knäpp, men rolig, får spader på katten och det vet min kompis, men min polare och katten är goda vänner, så what the fuck?

Men vad jag ville komma fram till är, ja även djur kan vara annorlunda, då katter är kända för att vara smidiga, men inte denna katt, välter omkull allt i sin väg och förstör ännu mer för min kompis och hans OCD, tycker bara synd om honom, då mycket av hans problem försvårar hans umgänge med folk och katten förstör allt i sin väg och det är tråkigt att det är så, men hoppas han får kontroll över sin OCD,
så det blir bättre :)

Brukar också köra vita lögner, men är mer konkret, då jag tycker det är ett ärligare bemötande, så man slipper missförstånd, men som sagt, jag är inte perfekt. Tråkigt nog följer folk det sociala spelet, lögnerna alla vill höra och ändå vet att det är lögner, ironiskt, men också sant, men egentligen till vilken nytta? Allt sopas ju bara undermattan och allt blir allt mer skitigare under mattan.
Kingdom_Hearts
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2010-11-22
Ort: Karlstad

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in