Norrköping, 21:e maj 2015 [Inställt]

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: Alien, atoms

Norrköping, 21:e maj 2015 [Inställt]

Inläggav TORatANDET » 2015-04-08 7:26:36

Torsdag 21/5, kl. 17.30 arrangerar vi på aspergerföretaget ASPI en asperger-träff i Norrköping.

Aspergare i Östergötland m.m. som vill träffa andra aspergare (bl.a. från ASPI), är mycket välkomna att anmäla er.
Information: http://aspi.se/a/2015/infoblad_20150423_traffar.pdf
Meddela gärna här när ni har anmält er, så inspireras fler.
Ni är välkomna att fråga ifall ni undrar över något.

Ett diskussionsämne för alla tre träffarna (Jönköping, Lund, Norrköping) funderar jag på.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Norrköping, 21:e maj 2015

Inläggav TORatANDET » 2015-04-13 10:33:21

Det här gäller ASPI:s alla tre träffar (alltså Jönköping, Lund och Norrköping) tillsammans.

Jag lutar åt diskussionsämnet ”Idéer för bättre samarbete mellan aspergare”, med minst 45 minuter strukturerad diskussion om det på varje träff. Bakgrunden är att jag tycker samarbetet i stort fungerar sämre än önskat.
- Aspergare i Sverige agerar inte tillsammans i kamp för egenmakt.
- Ytterst sällan samarbetar personer diagnos inom autismspektrum med varandra för att få bra arbete eller klara studier. (Jag menar långsiktigt, djupare, mer kvalificerat samarbete. Skriva något foruminlägg med råd är vi många som gör, men det räcker inte för framgång.)
- Många aspergare som behöver (psykologiskt) stöd får inget eller dåligt stöd, istället för att få stöd av duktiga aspergare som själva har gått samma väg.

”Idéer för bättre samarbete mellan aspergare” kan då gälla både idéer om positiva mål och delmål och idéer om hantering av hinder. Det handlar mycket om att få samarbete att löna sig för de inblandade, inte enbart ekonomiskt.
Uppenbara hinder som jag ser är bland annat:
* Alla trivs inte med alla.
* Vi har olika mål (ofta oklara) för kampen på samhällsnivå.
* Försörjning. Bland annat: Hur kan vi få samhället att betala aspergare för att ge stöd, istället för att slänga bort pengarna på värdelösa NT:s-only-organisationer.

Är ämnet viktigt, förbättringsbart och roligt att prata om?
Ge oss mycket gärna mer ”Idéer för bättre samarbete mellan aspergare” (mål eller hantering av hinder) här i denna tråd, så får vi en bättre bas för samtalet på de tre träffarna!
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Norrköping, 21:e maj 2015

Inläggav TORatANDET » 2015-04-20 10:04:44

TORatANDET skrev:Torsdag 21/5, kl. 17.30 arrangerar vi på aspergerföretaget ASPI en asperger-träff i Norrköping.

Just för träffen i Norrköping är det dåligt intresse hittills. Ni i Östergötland/Katrineholm: Anmäl er till träffen mycket snart, om ni vill vara med.
Annars överväger jag att vi tre anmälda, som redan känner varandra, bara träffas på em-föreläsningen (som kostar till skillnad från träffen). (Tisdag eller onsdag är sista chansen att boka om lokal så att ASPI slipper betala lokalhyra även för kvällen. Varför betala för folk som inte visar intresse.)
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Norrköping, 21:e maj 2015

Inläggav TORatANDET » 2015-04-26 7:24:20

Beslut: Det blir ingen offentlig träff i Norrköping, p.g.a. bristande respons från personer med AS i Östergötland.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Norrköping, 21:e maj 2015

Inläggav atoms » 2015-04-26 12:07:51

TORatANDET skrev:Beslut: Det blir ingen offentlig träff i Norrköping, p.g.a. bristande respons från personer med AS i Östergötland.


Moderator:


Eftersom träffen inte blir av finns det ingen anledning att hålla tråden öppen.

Låser tråden.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18069
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Återgå till Träffar



Logga in