Norges historia och kultur

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Norges historia och kultur

Inläggav Alien » 2014-07-27 21:08:28

När det gäller Norges historia så är mitt vetande lite spritt.

Först hörde Norge till Danmark, sedan till Sverige och sedan 1905 är det ett eget suveränt land.

1536 blev Norge med sina biländer en dansk provins. Biländerna var Island, Grönland och Färöarna.
1814 tvingades Danmark att avstå Norge till Sverige. Men biländerna fick Danmark behålla. Ville inte Karl Johan ha dem el vad? Så därför är Färöarna och Grönland självstyrande områden inom Danmark. Men Island är ett eget land sedan 1944.

Så var det detta med 17 maj. Norge utarbetade en egen författning 17 maj 1814 i Eidsoll. Ett kort krig mellan Norge och Sverige och fredsavtal 14 augusti 1814 i Moss. Sedan ingick Norge en union med Sverige. Samma kung men Norge behöll sin författning.

När det gäller norsk litteratur känner jag mest till de äldre författarna som Camilla Collett, Alexander Kielland, Henrik Ibsen, Björnstjerne Björnson, Jonas Lie, Cora Sandels, Sigrid Undset. Knausgård har jag inte läst och tror inte jag kommer att göra det heller. Knud Hamsuns Svält har jag plågat mig igenom. Inte för att den var precis dålig men jag tyckte faktiskt den var rent plågsam att läsa.

Så finns förstås de moderna norska kriminalförfattarna: Karin Fossum, Anne Holt, Unni Lindell, Jo Nesbö.

Någon annan som har någon norsk favoritförfattare?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Norges historia och kultur

Inläggav geocache » 2014-07-27 21:15:25

Thor Heyerdahl. Han var dessutom marinbiolog och upptäcktsresande.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Norges historia och kultur

Inläggav Moggy » 2014-07-27 21:26:02

Jostein Gaarder med boken Sophies Värld är det jag kommer att tänka på om norsk litteratur.

Fleksnes skrattade jag åt när jag var yngre. Älskade tv-serien där han hade dött och kommit till himlen och som gick genom hans liv.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Norges historia och kultur

Inläggav elle » 2014-07-27 22:07:54

geocache skrev:Thor Heyerdahl. Han var dessutom marinbiolog och upptäcktsresande.

Man har gjort en film Kon Tiki om hans resa från Peru till Polynesien .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Norges historia och kultur

Inläggav Miche » 2014-07-27 22:39:43

Alien skrev:1814 tvingades Danmark att avstå Norge till Sverige. Men biländerna fick Danmark behålla. Ville inte Karl Johan ha dem el vad?
Jag läste något om det för några veckor sedan, kanske i DN. Orkar inte leta nu, någon annan?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Norges historia och kultur

Inläggav Alien » 2014-07-28 0:26:24

Annars hade Sverige fått Färöarna, Grönland och Island. Och när Norge slet sig loss från unionen så hade de förstås tagit med sig Färöarna, Grönland och Island. Och än idag haft Färöarna och Grönland som självstyrande delar av Norge.

Frågan är om svenskarna blev lurade el om de helt enkelt bara brydde sig om Fastlandsnorge.

I januari 1814 i Kiel, i det då danska Holstein, slet diplomaterna dag och natt med att få ihop ett fredsavtal. Sverige hade angripit Danmark söderifrån och krävde Norge. Danskarna pressades också av Storbritannien och efter hårda manglingar träffades förhandlarna vid tretiden på natten till den 15 januari för att skriva under traktaten som gav Norge till Sverige. Då kastade den danske diplomaten Edmund Bourke fram ett förslag om ett tillägg, en bisats till bestämmelsen om avträdandet av Norge: ”La Grönlande, les Îles de Feröe et l’Islande non comprises” – Grönland, Färöarna och Island ej inräknade. Den svenske förhandlaren Gustaf af Wetterstedt gick med på det. Norge bytte tillhörighet men de gamla norska skattlanden i Nordatlanten stannade kvar hos Danmark.
http://www.samfundet-sverige-faroarna.s ... te-svenskt
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Norges historia och kultur

Inläggav Skogkatt » 2022-07-17 12:28:31

Karl Ove Knausgård är nog Norges mest kända författare nu tror jag, efter att han skrev "Min Kamp". Han skriver på ett lite märkligt sätt, mycket detaljerat. Han beskriver oviktiga saker i detalj. Jag tror att Norge kan sammanfattas så här; Det är ett litet land med en lång historia. Norrmännen vet vad de gör, de gillar att åka skidor och när de behöver mer kött, tobak, sprit och öl resar de till sin granne, som är väldigt trevlig men lite konstig.

:wink: :-)005 Heja Norge!


flagget.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogkatt
 
Inlägg: 6147
Anslöt: 2021-10-02

Re: Norges historia och kultur

Inläggav Julianus » 2022-07-17 12:44:55

Lite komiskt att Sverige lät tyskarna invadera Norge med hjälp utav järnvägen under andra världskriget :roll:

Det kallar jag inte "neutral".
Julianus
 
Inlägg: 9396
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Norges historia och kultur

Inläggav Skogkatt » 2022-07-17 12:55:00

Norge har ju också vansinnigt mycket oljepengar, det är nog en viktig del av vår kultur nu. Det finns en site där man kan hålla koll på oljefondens värde. Just nu är det värt 11 952 687 218 033 kroner. :shock: Det är ju inte klokt. Tänk så mycket kött och sprit och skidor som man kan köpa för det.

https://www.nbim.no/no/
Skogkatt
 
Inlägg: 6147
Anslöt: 2021-10-02

Norges historia och kultur

Inläggav slackern » 2022-07-17 14:49:14

Skogkatt skrev:Norge har ju också vansinnigt mycket oljepengar, det är nog en viktig del av vår kultur nu. Det finns en site där man kan hålla koll på oljefondens värde. Just nu är det värt 11 952 687 218 033 kroner. :shock: Det är ju inte klokt. Tänk så mycket kött och sprit och skidor som man kan köpa för det.

https://www.nbim.no/no/


VAr glad att samhället sparar och investerar pengarna för framtiden att användas till när oljan sinar, vad jag har förstått så får ändå det norska samhället del från oljepengarna via industrin kring oljan och löner som ger en injektion till samhället. Tänk dig andra oljeländer som t.ex i Arabvärlden där monarkerna slösar pengar, köper nya bilar, flygplan, nöjesfartyg, resor på förstklassiga hotell världen runt, jag ser inte att Norges kungahus beter sig på det sättet eller regeringen att dom är korrupta och slösaktiga med befolkningens tillgångar.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Norges historia och kultur

Inläggav Chrilleb » 2022-07-17 15:06:26

Ja, Norge verkar "synes" trevligt. Det är ett land jag skulle besöka.
Chrilleb
 
Inlägg: 6393
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Norges historia och kultur

Inläggav Skogkatt » 2022-07-17 15:17:49

Chrilleb skrev:Ja, Norge verkar "synes" trevligt. Det är ett land jag skulle besöka

Då borde du åka till Vestlandet. Där har de berg och fin natur. Perfekt för en semester. Ta Hurtigrutan längs kusten och titta på fjordarna. Eller Sørlandskusten.


slackern skrev:VAr glad att samhället sparar och investerar pengarna för framtiden att användas till när oljan sinar, vad jag har förstått så får ändå det norska samhället del från oljepengarna via industrin kring oljan och löner som ger en injektion till samhället. Tänk dig andra oljeländer som t.ex i Arabvärlden där monarkerna slösar pengar, köper nya bilar, flygplan, nöjesfartyg, resor på förstklassiga hotell världen runt, jag ser inte att Norges kungahus beter sig på det sättet eller regeringen att dom är korrupta och slösaktiga med befolkningens tillgångar.

Ja, de har sparat mycket och gjort ett bra jobb. Men vi är lite oroliga nu. För det finns ett par politiska partier som säger att de vill dela oljefonden med länder som har det sämre än Norge. För vi är skyldiga de länderna något, säger de. :shock: De tål helt enkelt inte att vita människor har pengar, de blir galna när de ser det. Så det som kan hända är att de helt enkelt ger bort det. De tål inte att människor har det bra i Norge, de vill hellre att vi ska vara fattiga och leva i nöd.
Senast redigerad av Skogkatt 2022-07-17 15:21:08, redigerad totalt 1 gång.
Skogkatt
 
Inlägg: 6147
Anslöt: 2021-10-02

Norges historia och kultur

Inläggav Chrilleb » 2022-07-17 15:20:45

@Skogkatt


Åh, tack för info.
Chrilleb
 
Inlägg: 6393
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Norges historia och kultur

Inläggav Skogkatt » 2022-07-17 16:25:13

Det här är något från norsk kultur som jag tycker är fint, bunader. Eller folkdräkter som man säger i Sverige. Det finns ungefär 450 olika typer av bunader. 850 i Sverige. Många av dem är väldigt fina. Väldigt mycket broderi och silversmycken och fina färger.

bunad.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogkatt
 
Inlägg: 6147
Anslöt: 2021-10-02

Norges historia och kultur

Inläggav Alien » 2023-09-27 0:18:09

Julianus skrev:Lite komiskt att Sverige lät tyskarna invadera Norge med hjälp utav järnvägen under andra världskriget :roll:

Det kallar jag inte "neutral".

Vad har du fått det ifrån? När Sverige tillät tyska soldater att resa med tåg från Tyskland till Sverige var Norge redan ockuperat av Tyskland.

Fast visst var det mot neutraltetspolitiken. Men vad gör man när man är underlägsen i vapenmakt?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Norges historia och kultur

Inläggav Skogkatt » 2023-09-27 0:45:40

Alien skrev:Vad har du fått det ifrån? När Sverige tillät tyska soldater att resa med tåg från Tyskland till Sverige var Norge redan ockuperat av Tyskland.


Så det var inga problem att låta tyskarna göra som de ville, eftersom Norge redan var ockuperat? Det är ett konstigt sätt att tänka. Svenska politiker lät tyskarna använda svenska järnvägar och i stort sett allt annat de ville ha. Och det är inte något att skämmas för? Det är något ni nu pratar om som om det var helt normalt och acceptabelt? Det enda de kunde göra, de hade inget val?


Alien skrev:Men vad gör man när man är underlägsen i vapenmakt?


Man har ett val. Man kan ligga ner och ge upp eller så kan man kämpa. Svenska politiker lade sig genast ner och gav upp. Och inte bara gav de upp, flera av dem stödde Tyskland. "Underlägsen" betyder inte att man har förlorat. Det betyder bara att man måste kämpa hårdare.

Jag tycker inte att vi ska prata om det här. Min familj drogs in i det kriget, de var direkt inblandade. De hade det inte lätt. Och det kan vara lite irriterande när folk vill berätta hur det var i Norge under kriget. Det är faktiskt möjligt att norrmännen vet något om kriget och vad som hände. Jag har saker på en hylla i mitt vardagsrum som tillverkats av krigsfångar. De gav dem till min mors föräldrar.
Skogkatt
 
Inlägg: 6147
Anslöt: 2021-10-02

Norges historia och kultur

Inläggav Alien » 2023-09-27 1:05:45

Den svenska regerngen gjorde vad de trodde var bäst. Ingen kunde stå emot Tyskland, inte Danmark och inte Norge. Den svenska beredskapen var inte god.

Så jag vägrar att skämmas.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Norges historia och kultur

Inläggav Alien » 2023-09-27 1:23:36

För att återgå till norska författare har jag läst Barrøya-sviten (De osynliga, Vitt hav, Fartygets ögon, Bara en mor) av Roy Jacobsen. Ett hårt och farligt liv på en nordnorsk ö. I den första romanen är Ingrid ett barn, sedan är hon den vuxna huvudpersonen. Lite svårt att förstå henne bara, hon handlar utan att tänka och ofta svårförståeligt. Författaren förklarar inget heller. Men hon är samtidigt en modersgestalt som tar hand om flera barn, förutom sitt eget.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in