Ni som bor i service- eller satellitlägenhet hur mycket...

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ni som bor i service- eller satellitlägenhet hur mycket...

Inläggav mumsisen » 2011-01-28 12:58:23

från soc får ni att leva på per månad (efter hyran är betald) om du studerar?
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Inläggav clivia » 2011-01-29 0:07:50

har aldrig hört man FÅR studera med soss bidrag....
...soss normen brukar ligga för ensamstående på ca 2000kr efter hyra, schablon eller annat som ingår i normen.
tror det finns till och med nån schablon på regeringsnivå.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav Parvlon » 2011-01-29 0:11:34

Nej, man ska inte få studera med soc men jag vet flera som har gjort det. I gymnasiet har det iaf varit långt ifrån omöjligt men då krävs antagligen att familjetillvaron varit utredd extremt dålig och att man är tillräckligt gammal eller "mogen" att ta hand om sig själv.

Känner ingen(vad jag vet) som bor i service/satellitlägenhet iofs, säker på att det är från soc du får pengar? Låter som FK.
Senast redigerad av Parvlon 2011-01-29 0:20:00, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav clivia » 2011-01-29 0:19:55

Mja, under 20 kan man i mycket särskilda och sällsynta fall få kommunen som huvudman och då ansvarar de för ens uppehälle till dess man gått ut gymnasiet eller har ålder för tillgodoräkna sig CSN.
Jag fick sånt men det gick åt skogen, men i några andra fall, nej.
Är man över 20 kan man lika gärna radera bort alla sådana tankar.
Tro mig, det är inte roligt om de kommer på en och begär pengar tillbaks.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav mumsisen » 2011-01-30 13:44:42

Parvlon skrev:Nej, man ska inte få studera med soc men jag vet flera som har gjort det. I gymnasiet har det iaf varit långt ifrån omöjligt men då krävs antagligen att familjetillvaron varit utredd extremt dålig och att man är tillräckligt gammal eller "mogen" att ta hand om sig själv.

Känner ingen(vad jag vet) som bor i service/satellitlägenhet iofs, säker på att det är från soc du får pengar? Låter som FK.


har tänkt helt fel ja det är från FK han får bidrag vet någon hur mycket om man studerar i gymnasiet?
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Inläggav clivia » 2011-01-30 13:50:31

mumsisen skrev:
Parvlon skrev:Nej, man ska inte få studera med soc men jag vet flera som har gjort det. I gymnasiet har det iaf varit långt ifrån omöjligt men då krävs antagligen att familjetillvaron varit utredd extremt dålig och att man är tillräckligt gammal eller "mogen" att ta hand om sig själv.

Känner ingen(vad jag vet) som bor i service/satellitlägenhet iofs, säker på att det är från soc du får pengar? Låter som FK.


har tänkt helt fel ja det är från FK han får bidrag vet någon hur mycket om man studerar i gymnasiet?


Åter igen beror på åldern. Genom försäkringskassan, kan man om man är över 20 och under 30 får något som heter Förlängd skolgång med aktivitetsstöd. Då måste man ha bevis att man inte klarat av skolan pga sitt handikapp och man får en andra chans då...

beloppet man få är densamma som man får annars i aktivitets/sjukersättning, med andra ord, mycket individuellt. Det finns ingen fast summa utan det beror på en massa saker, bland annat ens inkomst innan sjukdom mm.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...


Inläggav mumsisen » 2011-02-01 16:47:08



ok för han är lovad satellitlägenhet & boendestödjare av soc & han fyller 18 år snart, på soc verkar det inte vara några problem...
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Inläggav mumsisen » 2011-02-01 16:48:45

clivia skrev:Mja, under 20 kan man i mycket särskilda och sällsynta fall få kommunen som huvudman och då ansvarar de för ens uppehälle till dess man gått ut gymnasiet eller har ålder för tillgodoräkna sig CSN.
Jag fick sånt men det gick åt skogen, men i några andra fall, nej.
Är man över 20 kan man lika gärna radera bort alla sådana tankar.
Tro mig, det är inte roligt om de kommer på en och begär pengar tillbaks.

nej han ska fylla 18år & nu blir jag osäker på allt...
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Inläggav clivia » 2011-02-01 17:11:50

mumsisen skrev:
clivia skrev:Mja, under 20 kan man i mycket särskilda och sällsynta fall få kommunen som huvudman och då ansvarar de för ens uppehälle till dess man gått ut gymnasiet eller har ålder för tillgodoräkna sig CSN.
Jag fick sånt men det gick åt skogen, men i några andra fall, nej.
Är man över 20 kan man lika gärna radera bort alla sådana tankar.
Tro mig, det är inte roligt om de kommer på en och begär pengar tillbaks.

nej han ska fylla 18år & nu blir jag osäker på allt...


Som jag skrev i nån tidigare inlägg: Vissa frågor är det bara svårt att återge någon generell svar till, speciellt sådana här frågor där det beror på så mycket saker som måste och så många beslutsförfattare involverade.

Ålder, grad av funktionsnedsättning, miljö, bakgrund, vilka insatser som redan finns, mm.

Men, nu när det finns lite mer info så går det att säga lite att så länge personen är under 20 kan kommunen gå in som försörjning och ansvarskyldiga, de tar över del eller helt föräldraransvaret och ansvarar då för allt från ekonomiska och juridiska aspekten för personen i den mån där personens ålder inte kan ha egen ställning till.
Tex en person över 16 kan skriva under papper och ta egna beslut men inte myndig. En person över 18 är myndig men föräldrar är ändå per lag försörjningspliktiga tills dess "barnet" har avslutat gymnasium eller ha fyllt 20år.
I särskilda fall kan kommunen ta över det ansvaret.

Efter det personen fyllt 20 så kan personen antingen ansöka om ekonomisk ersättning hos CSN (studiemedel) eller ansöka om aktivitetsersättning för förlängd skolgång (i max 3 år tror jag) och då krävs det läkarintyg och intyg från skola.

Det är de regler jag vet finns när det gäller studier och annan än ens föräldrar står för notan.

Så upp till 20år är det kommunen. Efter 20 år är det Försäkringskassan.
Detta är på gymnasienivå.
Så vitt jag vet finns inga sådana insatser för högskolestuderande.

Tyvärr är byråkratin hur krångligt som helst när det gäller särskild boende...

..tex så är det LSS handläggare som med sina chefer som beslutar om du kan få en plats/bostad i sådana särskilda typer av boende men det är Socialkontorets enhet där man får sossbidrag (bistånd) som beslutar om du är berättigad pengar från dem eller inte. Så det är 2 olika avdelningar oftast som beslutar om samma sak.
Lyckligtvis och ofta så får man det ena så får man ofta det andra, dvs, får man särskildboende och måste ha socialbidrag eller liknande så får man det...
..om det kan inkludera studier tror jag är mer känslig, speciellt om man är över 20 år.




Så slutsats: Om personen är under 20 finns inte mycket att oroa sig över.
Ha inte ens huvudvärk över vad som sker vid 20år om ni/du/han/hon inte är där.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav mumsisen » 2011-02-01 17:49:00

clivia skrev:
mumsisen skrev:
clivia skrev:Mja, under 20 kan man i mycket särskilda och sällsynta fall få kommunen som huvudman och då ansvarar de för ens uppehälle till dess man gått ut gymnasiet eller har ålder för tillgodoräkna sig CSN.
Jag fick sånt men det gick åt skogen, men i några andra fall, nej.
Är man över 20 kan man lika gärna radera bort alla sådana tankar.
Tro mig, det är inte roligt om de kommer på en och begär pengar tillbaks.

nej han ska fylla 18år & nu blir jag osäker på allt...


Som jag skrev i nån tidigare inlägg: Vissa frågor är det bara svårt att återge någon generell svar till, speciellt sådana här frågor där det beror på så mycket saker som måste och så många beslutsförfattare involverade.
tack så innerligt för ditt långa utförliga svar :) känns lite bättre nu då... hon på soc sa att det är FK man ansöker om boendebidrag el vad det heter enligt LSS & ev andra bidrag

Ålder, grad av funktionsnedsättning, miljö, bakgrund, vilka insatser som redan finns, mm.

Men, nu när det finns lite mer info så går det att säga lite att så länge personen är under 20 kan kommunen gå in som försörjning och ansvarskyldiga, de tar över del eller helt föräldraransvaret och ansvarar då för allt från ekonomiska och juridiska aspekten för personen i den mån där personens ålder inte kan ha egen ställning till.
Tex en person över 16 kan skriva under papper och ta egna beslut men inte myndig. En person över 18 är myndig men föräldrar är ändå per lag försörjningspliktiga tills dess "barnet" har avslutat gymnasium eller ha fyllt 20år.
I särskilda fall kan kommunen ta över det ansvaret.

Efter det personen fyllt 20 så kan personen antingen ansöka om ekonomisk ersättning hos CSN (studiemedel) eller ansöka om aktivitetsersättning för förlängd skolgång (i max 3 år tror jag) och då krävs det läkarintyg och intyg från skola.

Det är de regler jag vet finns när det gäller studier och annan än ens föräldrar står för notan.

Så upp till 20år är det kommunen. Efter 20 år är det Försäkringskassan.
Detta är på gymnasienivå.
Så vitt jag vet finns inga sådana insatser för högskolestuderande.

Tyvärr är byråkratin hur krångligt som helst när det gäller särskild boende...

..tex så är det LSS handläggare som med sina chefer som beslutar om du kan få en plats/bostad i sådana särskilda typer av boende men det är Socialkontorets enhet där man får sossbidrag (bistånd) som beslutar om du är berättigad pengar från dem eller inte. Så det är 2 olika avdelningar oftast som beslutar om samma sak.
Lyckligtvis och ofta så får man det ena så får man ofta det andra, dvs, får man särskildboende och måste ha socialbidrag eller liknande så får man det...
..om det kan inkludera studier tror jag är mer känslig, speciellt om man är över 20 år.




Så slutsats: Om personen är under 20 finns inte mycket att oroa sig över.
Ha inte ens huvudvärk över vad som sker vid 20år om ni/du/han/hon inte är där.
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Inläggav mumsisen » 2011-02-01 17:51:10

han kommer ju vara 19år när han gått ut gymnasiet & får förhoppningsvis jobb då :) men fram till dess är det FK då alltså
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Inläggav mumsisen » 2011-02-01 17:52:48

mumsisen skrev:han kommer ju vara 19år när han gått ut gymnasiet & får förhoppningsvis jobb då :) men fram till dess är det FK då alltså

vill tillägga att vi har en bra relation men pga småsyskon som för mkt liv mm (även andra dilemman) gör att det blir bäst för honom & oss att han får egen bostad vilket är på gång snart
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Inläggav clivia » 2011-02-01 18:00:03

Önskar er lycka till. Man behöver inte alls ha taskig relation till familjen utan det är som du beskriver, det kan lika gärna ha att göra med behov och andra typer av begränsningar, något som ni och kommunen kommit överens om.

Men regelmässigt så är lagen strikt. Been there done that.
Är man studerande på gymnasienivå och under 20, oavsett var man bor har föräldrar eller kanske i detta fall, kommunen, försörjningsplikt.
Efter 20 finns andra lösningar när det gäller försörjning med studier på gymnasienivå.

Förlängd skolgång kan man få upp till man fyller 30 men jag tror det var max 3 år för gymnasienivå, kan kanske finnas dispans för längre period.



Så mumsisen: Kommun tom han fyller 20. Kommunen kanske/troligast får i sin tur pengar från Försäkringkassan. Händer ibland om man redan som tonåring har aktivitetsstöd att det blir Försäkringskassan som fortsätter betala men det där verkar ske lite olika från plats till plats vad jag mött på personligen.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav mumsisen » 2011-02-01 19:43:30

clivia skrev:Önskar er lycka till. Man behöver inte alls ha taskig relation till familjen utan det är som du beskriver, det kan lika gärna ha att göra med behov och andra typer av begränsningar, något som ni och kommunen kommit överens om.

Men regelmässigt så är lagen strikt. Been there done that.
Är man studerande på gymnasienivå och under 20, oavsett var man bor har föräldrar eller kanske i detta fall, kommunen, försörjningsplikt.
Efter 20 finns andra lösningar när det gäller försörjning med studier på gymnasienivå.

Förlängd skolgång kan man få upp till man fyller 30 men jag tror det var max 3 år för gymnasienivå, kan kanske finnas dispans för längre period.

ok ja för hon nämde aktivitetsstöd från 19 år som man söker på fk :) Tack det värmde att du förstod för vi har jätte nära relation men det fungerar helt inte med vissa saker bara tyvärr.



Så mumsisen: Kommun tom han fyller 20. Kommunen kanske/troligast får i sin tur pengar från Försäkringkassan. Händer ibland om man redan som tonåring har aktivitetsstöd att det blir Försäkringskassan som fortsätter betala men det där verkar ske lite olika från plats till plats vad jag mött på personligen.
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Inläggav mumsisen » 2011-02-01 19:44:16

ok ja för hon nämde aktivitetsstöd från 19 år som man söker på fk Tack det värmde att du förstod för vi har jätte nära relation men det fungerar helt inte med vissa saker bara tyvärr.
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Inläggav clivia » 2011-02-01 20:24:43

mumsisen skrev:ok ja för hon nämde aktivitetsstöd från 19 år som man söker på fk Tack det värmde att du förstod för vi har jätte nära relation men det fungerar helt inte med vissa saker bara tyvärr.


Sånt som händer. Vet en killkompis som tex inte kan bo hemma för sin klaustrofobi och har fått bott själv i en jätte stor fyrrummare sen han var 15 (ja jag vet hur sjukt det låter). Kommunen fick snällt betala och sen Fk men socialen fick ändå betala extra för hyran. Så det finns ju jätte många situationer om varför man behöver ha stöd.

Aktivitetsstöd kan ansökas tidigare ja, det är lite nya regler men tror ändå det är man kan söka om det innan men vet inte om man får det innan 20.
De kan ha ändrat det förstås.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav mumsisen » 2011-02-02 11:55:58

clivia skrev:
mumsisen skrev:ok ja för hon nämde aktivitetsstöd från 19 år som man söker på fk Tack det värmde att du förstod för vi har jätte nära relation men det fungerar helt inte med vissa saker bara tyvärr.


Sånt som händer. Vet en killkompis som tex inte kan bo hemma för sin klaustrofobi och har fått bott själv i en jätte stor fyrrummare sen han var 15 (ja jag vet hur sjukt det låter). Kommunen fick snällt betala och sen Fk men socialen fick ändå betala extra för hyran. Så det finns ju jätte många situationer om varför man behöver ha stöd.

Aktivitetsstöd kan ansökas tidigare ja, det är lite nya regler men tror ändå det är man kan söka om det innan men vet inte om man får det innan 20.
De kan ha ändrat det förstås.


ok tack snälla :) Ja jag vet det finns ju många olika problem man kan ha, alltid behöver det ju inte handla om dåliga familjeförhållanden jag menar man behöver ju inte alltid utgå från det.
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in