Nekas vara utomhus på LVU-hem (P1:s Kaliber 10 05 16)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nekas vara utomhus på LVU-hem (P1:s Kaliber 10 05 16)

Inläggav Savanten Svante » 2010-05-16 15:31:28

"Av en flickas journal framgår att hon inte fick komma ut på fem veckor. En annan flicka berättar om att hon under sin vistelse började röka, för då fick hon i alla fall komma ut på en liten ingallrad balkong. Ytterligare en flicka skar sig i armarna så allvarligt att hon behövde akut sjukhusvård."

"De kan ha svåra psykiatriska problem eller neuropsykiatriska funktionshinder och vara en fara för sig själva och andra."

http://www.dn.se/nyheter/sverige/inlast ... -1.1098625


Nån som har koll på varför man har NPFare där?


Bild på flickan i artikeln:

Bild

"Jag visste ju att om jag skar mig så djupt att jag behövde sys så skulle jag få komma ut"



Admin

Ändrade rubriken så att den blir tydligare.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Savanten Svante » 2010-05-16 15:39:37

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=3690120

"Barn och unga som tvångsvårdas på statens ungdomshem nekas att vistas utomhus. Något som aldrig skulle hända de grovt kriminella vuxna på Sveriges mest slutna fängelser – det skulle vara att bryta mot lagen. På ungdomshemmen är däremot de tvångsvårdade ungdomarna helt utlämnade åt personalens beslut."
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav treeman » 2010-05-16 15:41:54

Det låter ju helknäppt. Dags för förändring. Samhället har hur mycket skit som helst som borde åtgärdas.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Inläggav Savanten Svante » 2010-05-16 16:16:18

treeman skrev:Det låter ju helknäppt. Dags för förändring. Samhället har hur mycket skit som helst som borde åtgärdas.



Word!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Bror Duktig » 2010-05-16 16:38:33

Man undrar när storebror staten ska reagera på att så många unga som vårdas, blir sämre.

Så länge vi har god föräldraledighet jämfört med andra länder (och gratis utbildning) så kan Sverige luta sig mot det, och montera ned allt annat.

Eller så ska folk jämföra med ett U-land och säga att vi inte ska klaga.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2010-05-16 16:45:42

Det är inte besparingar som ligger bakom det här heller, det är det märkligaste med det. Det är svindyrt att låsa in folk, och det verkar göras för att jävlas med dem.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav Miche » 2010-05-16 16:48:45

Det känns som om det i princip bara är psykopater som jobbar på sådana ställen och staten verkar strunta i all form av insyn.

Socialtjänsterna drar sig inte heller för att skicka ungar dit och tror att de har gjort något bra...

Det hela är bara rent förjävligt!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Bror Duktig » 2010-05-16 16:58:34

Den förfärlige snömannen skrev:Det är inte besparingar som ligger bakom det här heller, det är det märkligaste med det. Det är svindyrt att låsa in folk, och det verkar göras för att jävlas med dem.

Ja, besluten ligger väl på tjänstemannanivå. Får aldrig dessa tjänstemän sparkrav på sig, eller gäller det bara sparande inom det som folk behöver ("bidrag" i form av pengar)?

Antagligen så ligger det maktkänslor hos tjänstemännen i detta. De går igång på att se till att göra tvärtom mot vad folk önskar, oavsett vad som behövs.

Jag tror det är vanligt.

Hur kan det annars komma sig att de som behöver omhändertas, inte hjälps, medan man tar andra eller förföljer familjer.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Inger » 2010-05-16 17:01:48

"Att under en period vårda dessa ungdomar i enskildhet och ge dem möjlighet att i en lugn miljö umgås med enbart personal /.../ gagnar behandlingen", enligt pressmeddelandet.

Låter ju som ASP centers policy... :?
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Bror Duktig » 2010-05-16 17:02:09

Miche skrev:Det känns som om det i princip bara är psykopater som jobbar på sådana ställen och staten verkar strunta i all form av insyn.

Socialtjänsterna drar sig inte heller för att skicka ungar dit och tror att de har gjort något bra...

Det hela är bara rent förjävligt!

Det verkar vara mest psykopater inom socialtjänsten också. Blandat med några stackare som inget kan göra utan som trycks ned.

Jag undrar om soc verkligen tror att de gör något bra. Jag tror att de går igång på ungdomar som och familjer som inte dansar efter deras pipa.

(Jag vet att det finns de som får hjälp när de ber om det, och att det kanske inte gick så bra, och att det då inte är soc som har jävlats.)

Och varför sätter man NPF:are bland kriminella ungdomar, eller blandar barn hur som helst? Och varför alls klumpa ihop kriminella så att de kan sitta och lära sig mer kriminella trick?

Finns det någon som helst uppföljning på ungdomar, som kan visa hur mycket stjälp sådant här ger egentligen...
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-05-16 17:03:05

Inger skrev:
"Att under en period vårda dessa ungdomar i enskildhet och ge dem möjlighet att i en lugn miljö umgås med enbart personal /.../ gagnar behandlingen", enligt pressmeddelandet.

Låter ju som ASP centers policy... :?

Usch, man får rysningar av dessa ställen otäcka lögnaktighet.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav carl » 2010-05-16 17:11:37

Den förfärlige snömannen skrev:Det är inte besparingar som ligger bakom det här heller, det är det märkligaste med det. Det är svindyrt att låsa in folk, och det verkar göras för att jävlas med dem.


Nä det är inte besparingar bakom behandlingen. Men inlåsningen är ju för att de inte fungerar i samhället. Det är nog snarare där besparingarna skett, samhället vill inte anpassa sig efter ungdomarna.
Mycket av samhället vi lever i går ut på att lösa problem, dvs någonstans ska alla kunna tas hand om i "skyddsnätet". Om skyddsnätet inte existerade så skulle ingen behöva ta ansvar för ungdomarna heller. Det fungerar ju så på vissa ställen i världen.

Sen hur de behandlas beror nog mycket på en väldigt allmänt förakt mot missbrukare och "bråkiga" ungdomar.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Meppe » 2010-05-16 17:14:23

Inger skrev:
"Att under en period vårda dessa ungdomar i enskildhet och ge dem möjlighet att i en lugn miljö umgås med enbart personal /.../ gagnar behandlingen", enligt pressmeddelandet.

Låter ju som ASP centers policy... :?


På tal om ASP center, vet någon hur det går för Kringlans kompis?
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Inläggav Inger » 2010-05-16 19:20:08

Inte haft kontakt på länge men hon blev ju utsläppt i alla fall.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav KrigarSjäl » 2010-05-16 22:19:44

Helt horribelt att unga människor som mår dåligt ska behandlas sämre än brottslingar!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav tveskägg » 2010-05-16 22:39:04

Bror Duktig skrev:Så länge vi har god föräldraledighet jämfört med andra länder (och gratis utbildning) så kan Sverige luta sig mot det, och montera ned allt annat

Montera ned? Det här området har väl aldrig varit uppmonterat? Jag ser det som en kvarvarande relik av gamla tiders mentalsjukhus a la Gökboet.
tveskägg
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2009-08-21

Inläggav KrigarSjäl » 2010-05-16 23:41:40

Jag förstår inte riktigt hur man tänkt när man använder sig av metoder som i det civila kallas frihetsberövande och pennalism och sedan ger det andra benämningar och kallar det "vård".

Regeln "du skall behandla andra som du själv vill bli behandlad" verkar vårdare & socionomfolk helt ha bortsett ifrån i många sammanhang. Själva skulle de ju aldrig tolerera att bli behandlade på samma sätt som sina patienter/klienter ute i det vanliga livet.

Enda sättet att förhålla sig till den här kategorin yrkesutövare är med en hånfull ironisk distans.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Inger » 2010-05-16 23:46:55

KrigarSjäl skrev:Jag förstår inte riktigt hur man tänkt när man använder sig av metoder som i det civila kallas frihetsberövande och pennalism och sedan ger det andra benämningar och kallar det "vård".

Regeln "du skall behandla andra som du själv vill bli behandlad" verkar vårdare & socionomfolk helt ha bortsett ifrån i många sammanhang. Själva skulle de ju aldrig tolerera att bli behandlade på samma sätt som sina patienter/klienter ute i det vanliga livet.

Verkligen bra formulerat!

Verkar inte som de tänkt på det alls, fast det är vi som ska vara empatilösa. :roll:

Kan du inte återvinna det här och skicka till lämpliga mottagare? Kanske genom OA?
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav KrigarSjäl » 2010-05-17 0:05:33

Nja, man kan utveckla det och låta andra komma med input, då blir det bra till slut. Några exempel vore inte heller fel. Kan bli en ny tråd.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Inger » 2010-05-17 0:25:02

Ta det gärna på OA-forum också då.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Savanten Svante » 2010-05-17 0:26:08

Bra att det är fler än jag som reagerar! :) Det finns hopp för mänskligheten!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav jonsch » 2010-05-17 0:30:04

Jag hoppas det kan bli mer än en ny tråd men jag tvivlar. Tyvärr, det behövs nog maktspråk snarare än självklara argument. För argumentet "hur kan ni göra mot andra vad ni aldrig skulle acceptera själva" besvaras nog i bästa fall med "men nånting måste man ju göra (, var inte löjlig nu)".

Det finns ett par lika vanliga och betydligt elegantare sätt också, att vifta bort frågan men jag har ännu inte blivit välanpassad nog för att ha lärt in dem. Ska skriva in dem om jag hittar dem nånstans.

Dilemmat är ju bara att makt och alltså maktspråk är just vad såna som vi och än mer utsatta saknar. Man kan gå runt det dilemmat men det tar tid och många lider under tiden. Ge mig superkrafter. Nu. Eller 100 miljarder, det duger nästan lika bra. Mja. Att gå runt dilemmat är nog vad som gäller ändå. Men det är inte roligt.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav KrigarSjäl » 2010-05-17 1:50:17

Det vi kan göra är att organisera oss och informera. Det är viktigt att vi tar debatten när så krävs och inte låter andra göra det åt oss.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Teori

Inläggav Mamma Monica » 2010-05-17 9:47:51

Det finns en hel del inom myndighetsvärlden som delar Scientologernas uppfattning om att NPF inte finns. Att det kan fostras bort alltså.
Det är en del i det hela, sen är det dessutom en lång tradition att barn och unga inte har någon talan eller något värde...dem kan man behandla hur som helst.
Dessa institutioner är dessutom väldigt lönsamma affärer, bättre se till att de unga behöver mer vård under längre tid.
Mamma Monica
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2010-05-16
Ort: Härnsand

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in