Nedsatt arbetsförmåga och arbetssökande

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Nedsatt arbetsförmåga och arbetssökande

Inläggav Fantasia » 2014-05-03 20:34:00

Hej!

Jag har klart ett dilemma här, vad gäller arbetssökande, nedsatt arbetsförmåga och diagnos. Har sedan 2009 en diagnos inom AST-spektrum. Denna är lindrig men påverkar perceptionen så att jag är ljudkänslig och behöver lite lugnare arbetsmiljö. I dagsläget är jag på 50% men det har varit meningen att jag ska trappa upp. Dock har jag nu fått den föga avundsvärda situationen nu att det företag jag jobbar på dels har helt ny ledning och arbetskamraterna är helt nya. Ingen förstår vad detta handlar om och jag har blivit av med alla kvalificerade arbetsuppgifter sedan en större omorganisation gjordes för 4 månader sedan.

Jag söker nu arbete eftersom jag är helt understimulerad. Nu till problemet: Mot bakgrund av det jag nämnt ovan så har också fördomarna kring mitt funktionshinder börjat ställa till det genom att referenser nu nämner mitt funktionshinder utifrån det som de tror är kunskap, där jag sökt jobb. Vad ska jag göra? Tanken har nämligen också varit att jag ska gå upp i arbetstid på nytt jobb, men nu sitter jag i ett moment 22.

Dessutom har jag fått höra att referenspersoner sitter och berättar om mitt funktionshinder utifrån hur det rent generellt brukar påverka och det vill inte jag att dessa gör. Jag anser att dessa inte har rätt att prata om det även om de till yrket är läkare det handlar om. Jag behöver råd i denna komplexa situation!

Arbetsförmedlingen är inte heller till någon hjälp (SIUS har erkänt att de gjort en rejäl felbedömning och att den arbetsplatsplacering jag fick, och har idag, blev helt fel från början och att jag är kapabel till bra mycket mer och således inte behöver deras hjälp utan får klara mig själv förutom när själva lönebidraget kommer på tal med tanke på att jag har nedsatt arbetsförmåga).

Jag är i skriande behov av råd!

Tack på förhand,
Fantasia



Moderator atoms - tråden har flyttats från avd., Att leva som Aspergare (delade upp texten lite).
Fantasia
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2013-09-05

Nedsatt arbetsförmåga och arbetssökande

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-05-03 20:42:24

Då avstår du från att lämna dessa personer som referenser. Förstår att det kan vara problem om du inte har så många att välja på och att de kanske gärna vill att du lämnar referens till en chef men kan man inte lita på att en person gör en rättvisa får man avstå från att använda sig av dem.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Nedsatt arbetsförmåga och arbetssökande

Inläggav Frimodig » 2014-05-03 20:57:25

Fantasia skrev:Hej!

Jag har klart ett dilemma här, vad gäller arbetssökande, nedsatt arbetsförmåga och diagnos. Har sedan 2009 en diagnos inom AST-spektrum. Denna är lindrig men påverkar perceptionen så att jag är ljudkänslig och behöver lite lugnare arbetsmiljö. I dagsläget är jag på 50% men det har varit meningen att jag ska trappa upp. Dock har jag nu fått den föga avundsvärda situationen nu att det företag jag jobbar på dels har helt ny ledning och arbetskamraterna är helt nya. Ingen förstår vad detta handlar om och jag har blivit av med alla kvalificerade arbetsuppgifter sedan en större omorganisation gjordes för 4 månader sedan.

Jag söker nu arbete eftersom jag är helt understimulerad. Nu till problemet: Mot bakgrund av det jag nämnt ovan så har också fördomarna kring mitt funktionshinder börjat ställa till det genom att referenser nu nämner mitt funktionshinder utifrån det som de tror är kunskap, där jag sökt jobb. Vad ska jag göra? Tanken har nämligen också varit att jag ska gå upp i arbetstid på nytt jobb, men nu sitter jag i ett moment 22.

Dessutom har jag fått höra att referenspersoner sitter och berättar om mitt funktionshinder utifrån hur det rent generellt brukar påverka och det vill inte jag att dessa gör. Jag anser att dessa inte har rätt att prata om det även om de till yrket är läkare det handlar om. Jag behöver råd i denna komplexa situation!

Arbetsförmedlingen är inte heller till någon hjälp (SIUS har erkänt att de gjort en rejäl felbedömning och att den arbetsplatsplacering jag fick, och har idag, blev helt fel från början och att jag är kapabel till bra mycket mer och således inte behöver deras hjälp utan får klara mig själv förutom när själva lönebidraget kommer på tal med tanke på att jag har nedsatt arbetsförmåga).

Jag är i skriande behov av råd!

Tack på förhand,
Fantasia


Du behöver hitta en coach som kan vara en mellanhand. Som kan lära dig presentera dig själv på bästa sätt. Coachen måste kolla dina referenser, vad säger de om dig?

Ibland klarar man sig inte själv.

För en arbetsgivare är det så här. Man bryr sig om att den anställde sköter sitt jobb, och tar upp eventuella problem, som du upplever. Vad allt handlar om är att du sköter ditt jobb. Och kanske visar utvecklingspotential. Utvecklingspotential handlar om att du har upptäckt hur ni kan jobba bättre och smartare. Föreslå på ett snällt sätt.

Sen skall man sitta och dricka kaffe med de andra.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Nedsatt arbetsförmåga och arbetssökande

Inläggav Fantasia » 2014-05-03 21:31:54

Hej Frimodig.

Jag brukar inte ha några som helst problem att sälja mig själv och den chef jag hade tidigare ansåg att diagnosen knappast var befogad. Jag ansågs av honom ha klar utvecklingspotential och levererade vad som önskades och lite till. Det han fann som problem var mina höga krav på mig själv och att jag inte riktigt såg vad jag faktiskt var kapabel till men det var denne inställd på att hjälpa mig med.

Sedan kom alla problem efter nyanställningar och ny arbetsledning. Jag vet dock mycket väl hur man kan arbeta för att minimera problemen som funktionshindret annars riskerar föra med sig. Dock har den tid jag nu haft det som jag haft det som jag har det nu ställt till en del med självkänsla och självförtroende. En coach behövs av den anledningen, möjligen. Samt för att reda ut vad som är vettigt att gå vidare med eftersom jag nu tappat kompassen så smått efter allt trassel med jobbet och dessförinnan med AF och FK (lite liknande de erfarenheter som GladLedsen skriver om i sin tråd).

Kaffe sitter jag med vid och kommenterar ibland, jag anses inte vara någon social kuf på något sätt, snarare tvärtom enligt tidigare arbetskamrater, även om jag är lite blyg.
Fantasia
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2013-09-05

Nedsatt arbetsförmåga och arbetssökande

Inläggav dasunbedingte » 2014-05-03 22:22:14

Om referenser lämnar information som en anser olämplig, då ignorerar en att lämna just dessa som referenser. Att nämna funktionsnedsättning med dess namn vid arbetsansökan, är som att be om att inte få arbetet.

Kräver arbetsgivare referenser, kan en förklara hur saken ligger till, alternativt be en kamrat/familjemedlem agera referens. Negativa referenser behöver inte vara till nackdel, speciellt inte om en har skriftligt omdöme som är positivt från samma arbetsgivare (helst samma person på f.d arbetsplats), konflikter finns - på sådana sätt kan en förklara det.

Jag har lite svårt att se hur funktionsnedsättningen är relevant för att medla till arbetsgivare en sökt arbete hos - det kanske inte är olagligt per definition - dock är det inte god ton. En kan säkert få det till kränkande behandling - så, är du ansluten till fackförbund, gå den vägen. Alternativt DO.
Fokus ska ligga på hur en skött sitt arbete - ingenting annat.

Att de ändrat dina arbetsuppgifter huxflux låter underligt. Gav de något skäl till detta? Meningen med extra stödet från AF, är att praktiken/jobbet ska vara utvecklande (fniss...).

Nej, en behöver inte sitta med och gulla framför kaffemuggen. På arbetet ska en arbeta - inte sitta på rumpan.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Nedsatt arbetsförmåga och arbetssökande

Inläggav Titti » 2014-05-03 23:30:09

Det är vanligt när man söker jobb att inte referera till den arbetsplats man jobbar på just nu utan till någon föregående. Orsaken är att man kanske inte vill vara öppen på sin nuvarande arbetsplats med att man söker nytt jobb (om man skulle bestämma sig för att vara kvar) och att det kanske inte är uppskattat på en arbetsplats att man söker sig därifrån - om de gärna ville ha dig kvar skulle de kunna ge dig dåliga referenser för att du inte skall få något annat jobb...

Det anses inte märkligt alls utan fullt rimligt att referera till en tidigare arbetsplats istället för den nuvarande. Däremot kommer du säkert att få frågan om varför du söker dig ifrån din nuvarande arbetsplats men det är något helt annat.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Nedsatt arbetsförmåga och arbetssökande

Inläggav mango » 2014-05-04 7:22:03

Dina referenser hur "nära" står du dom?

Varför behöver de ens nämna att du har A.S? Om jag vill rekommendera någon så gör jag det för att han/hon gör ett bra jobb. Tex
"Per är grymt duktig med det han jobbar med, ordningsam, alltid i tid och trevlig. Det enda han behöver är en lugn arbetsmiljö för att kunna prestera sitt allra bästa."

Varför behöver de berätta mer än så, sedan kan man ju formulera det bättre och lite mer än vad jag gjorde.
Så om du kan prata med en av dina referenser som vet att du är duktig och du känner att du kan prata med så be dom snällt att de just inte behöver nämna att du har just A.S. Men att du har lite krav.
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in