Nätagg till gigabyte GA-z77M-D3H MB?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nätagg till gigabyte GA-z77M-D3H MB?

Inläggav Zikul » 2014-08-23 17:03:27

Bytte moderkort i min dator för en tid sedan (ungefär ett år)till ett gigabyte GA-z77M-D3H eftersom det liknade mitt tidigare och alla andra komponenter var samma.

Jag trivs inte alls med nätaggregatet, och jag misstänker att det inte ger tillräckligt med kraft åt mina fläktar (jag har märkt att fläkten i grafikkortet låter läskigt, lite som när det blåser mellan glesa plankor i någon läskig övergiven byggnad eller nått) när det blir lite varmare, vilket händer lite mer ofta nu eftersom jag tog bort en sidofläkten som lät förfärligt illa (behövde smörja den hela jävla tiden, vilket jag inte har lust med, så jag ska införskaffa en ny istället).

Nätaggregatet jag har just nu är av äldre typ, designad av någon som tydligen inte tyckte det var viktigt att dammet i den ska kunna komma ut någonstans. Det var lite det som var huvudanledningen till att jag vill byta.

Jag ska uppgradera styrkan i nätagget (till antingen 600W eller 750W, vilket ligger över vad det nuvarande har) så den biten har jag koll på, däremot har jag nu läst mig skräckslagen på vad som kan gå fel om man matchar fel.

Finns det någon som vill hjälpa mig?
Klar bonus är att agget är så tyst som möjligt, eftersom ljud i allmänhet gör mig till en mycket dålig människa.
Zikul
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2014-07-12

Nätagg till gigabyte GA-z77M-D3H MB?

Inläggav marxisten » 2014-08-23 17:12:52

Vad menar du med "matcha fel"? Alla nätaggregat ska passa till alla moderkort, det som skiljer är dess watt och effektivitet. Det värsta som normalt sätt kan ske är att man köper ett för klent nätaggregat och i sådana fall så klarar det ej av att driva datorn. Men så länge det funkar som det skall kan inget ske.

I vilket fall, för att kunna säga vilket nätaggregat du skall ha så är inte moderkortet så avgörande, utan vilka komponenter du kör med. Kan du skriva ut det så är det lättare för oss att handleda dig.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Nätagg till gigabyte GA-z77M-D3H MB?

Inläggav brunneng » 2014-08-23 17:21:46

Vad "marxisten" skrev.
Fläktar drar inte så mycket ström men grafikkortet gör det absolut!
Jag har ett ljuddämpat chassi från Coolermaster som jag är nöjd med men det finns säkert de som är bättre idag.
Jag tror det finns sidor med JavaScript som kan räkna ut hur mycket kräm du behöver, goggla, men 700-800W skall räcka om du inte kör med fler grafikkort eller en herrans massa hårddiskar.
brunneng
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2014-06-12
Ort: Södra Stockholms län

Nätagg till gigabyte GA-z77M-D3H MB?

Inläggav marxisten » 2014-08-23 17:24:54

Corsair PSU Finder är ett smidigt verktyg för att se hur stort agg du kommer behöva för din rigg.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Nätagg till gigabyte GA-z77M-D3H MB?

Inläggav Zikul » 2014-08-23 17:48:24

marxisten skrev:Vad menar du med "matcha fel"? Alla nätaggregat ska passa till alla moderkort, det som skiljer är dess watt och effektivitet. Det värsta som normalt sätt kan ske är att man köper ett för klent nätaggregat och i sådana fall så klarar det ej av att driva datorn. Men så länge det funkar som det skall kan inget ske.

I vilket fall, för att kunna säga vilket nätaggregat du skall ha så är inte moderkortet så avgörande, utan vilka komponenter du kör med. Kan du skriva ut det så är det lättare för oss att handleda dig.


Eftersom jag är lite orolig av mig så ville jag göra research innan, och i och med att det finns olika antal pins på olika moderkort så ville jag med säkerhet veta att de nätagg jag kollar på har den typ av kabel som jag behöver (20 + 4) sedan upptäckte jag att det finns suffix, 12V v2.1, 12V v2.2, 12V v2.3 etc.

Jag ville veta vad det betydde, så jag läste på wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/ATX) och längst ned står det något om Interchanging PSU's och vissa risker. Jag trodde också att alla nätaggregat ska passa till alla moderkort, men nu är jag inte säker längre, och dessutom orolig (vilket gör det svårt för mig att tänka, väldigt opraktiskt).

Annars har jag en rätt så lågpresterande dator
Processor: Intel Core i3-3225 3.30Ghz
Ram: 8Gb
Grafikkort: NVIDIA GeForce GT430
Två hårddiskar, en på 250 Gb och en på 500 Gb (samt en tredje som jag bara kopplar in ibland, den sitter inte i datorn för närvarande men det finns möjlighet att koppla in den för att ta backups och sånt).

Grafikkortet är gammalt och löser sig inte problemet med ljudet när jag uppdaterar nätaggregatet så får jag byta ut det mot något annat och bättre, inom ramen för vad processorn klarar förstås.

brunneng skrev:Vad "marxisten" skrev.
Fläktar drar inte så mycket ström men grafikkortet gör det absolut!
Jag har ett ljuddämpat chassi från Coolermaster som jag är nöjd med men det finns säkert de som är bättre idag.
Jag tror det finns sidor med JavaScript som kan räkna ut hur mycket kräm du behöver, goggla, men 700-800W skall räcka om du inte kör med fler grafikkort eller en herrans massa hårddiskar.

marxisten skrev:Corsair PSU Finder är ett smidigt verktyg för att se hur stort agg du kommer behöva för din rigg.


Oh, det där är väldigt smidigt, mitt grafikkort fanns inte med i listan men rekommendationerna verkar ligga mellan 600-750 rent generellt, vilket ju är i linje med vad jag tänkt mig.

Det där med fläktarna är nog sant, dock läste jag någonstans att grafikkortets fläkt kan låta konstigt om det inte får tillräckligt med kraft när kortet blev varmt. Det var någon som frågade om det på något forum, han hade dock även problem med att datorn startade konstigt och det har inte jag (ännu, i alla fall, men det skulle inte förvåna mig om nått sånt skulle börja spöka).
Zikul
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2014-07-12

Nätagg till gigabyte GA-z77M-D3H MB?

Inläggav Moggy » 2014-08-23 18:17:30

Nätagg blir sämre och effektiviteten sjunker när dom blir äldre. Det är kondensatorerna som åldras.

Med grafikkortet är det nog så att dina fläktar på det har blivit slitna, det händer och då börjar dom låta mer. Ett Nvidia 430 utvecklar dock inte mycket effekt/värme.

Ett nätagg på 600W kommer att räcka mer än väl och bli över för din dator.

Jag gillar Fractal Designs nätagg och dom har fått högt betyg i hur effektiva dom är.

Det här är en bra modell
https://www.inet.se/produkt/6909730/fra ... 0w-80-gold

Lyxigare modell med modulära kablar:
https://www.inet.se/produkt/6909734/fra ... um-modular


Jag har ett på 600W och har en dator med en Core i7 på 4.5Ghz, Nvidia 560 och 5 diskar och 6 fläktar förutom fläktarn apå grafikkortet.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Nätagg till gigabyte GA-z77M-D3H MB?

Inläggav marxisten » 2014-08-23 18:50:07

Zikul skrev:Eftersom jag är lite orolig av mig så ville jag göra research innan, och i och med att det finns olika antal pins på olika moderkort så ville jag med säkerhet veta att de nätagg jag kollar på har den typ av kabel som jag behöver (20 + 4) sedan upptäckte jag att det finns suffix, 12V v2.1, 12V v2.2, 12V v2.3 etc.


Det är standard idag med 20+4, det behöver du inte oroa dig för det minsta.

Likaså behöver du ej oroa dig för att kablarna ska räcka till ditt grafikkort då det är så låg serie på det. På de tyngsta moderna är det många gånger fler än två st PCI-e elkontakter till korten vilket kan leda till problem med sämre nätagg, då de ofta endast har två PCI-e kontakter, men på ett 430 blir det inget problem.

Dock innan du får panik sen när du köpt agget. På ditt moderkort ser det ut att vara en 4-pins kontakt till din CPU. På alla nätagg i princip sitter det en 8-pins kontakt istället, men denna går att dela på två. Så när du letar efter en 4-pins kontakt och finner någon, kolla efter en med 8 istället. Den går att dela på mitten.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Nätagg till gigabyte GA-z77M-D3H MB?

Inläggav marxisten » 2014-08-23 18:54:11

Zikul skrev:Oh, det där är väldigt smidigt, mitt grafikkort fanns inte med i listan men rekommendationerna verkar ligga mellan 600-750 rent generellt, vilket ju är i linje med vad jag tänkt mig.


700 watt ligger man på i en normal gamingrigg med modernare grafikkort och en vettig processor. På Nvidias sida står det följande om ett GT 430:

"Maximum GPU Temperature (in C)
98 C
Maximum Graphics Card Power (W)
49 W
Minimum System Power Requirement (W)
300 W"


Om du ej tänkt uppgradera skulle jag säga att 450, max 500watt räcker gott med ett GT 430 som grafikkort.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Återgå till IT-forum



Logga in