När NPFare träffas

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: Alien, atoms

När NPFare träffas

Inläggav BunnyzeDoktor » 2011-09-11 13:23:51

En sak som har slagit mig (inte bokstavligen dock) är på på många träffar för NPFare så brukar det finnas med nån form av ledare.
Det även när det gäller träffar för människor som är helt vuxna och inte omyndigförklarade.
Dessa ledare brukar ofta vara som man kallar neurotypiska och många gånger antingen äldre eller yngre än gruppens målgrupp.
Min fundering är, varför måste det vara så?
Kan inte vi som NPFare umgås med varandra utan ledare, eller med en ledare som faktist har nån form av diagnos själv?

Är det någon annan som upplevt eller känt som jag?
vad har ni för erfarenheter, tankar och upplevelser kring detta?
BunnyzeDoktor
 
Inlägg: 23
Anslöt: 2011-06-20
Ort: Jorden

Re: När NPFare träffas

Inläggav Alien » 2011-09-11 14:20:41

På de aspergerträffar på Attention jag varit på så finns det en samtalsledare/samordnare, som själv har AS. Men det är ju diskussionsträffar där vi sitter runt ett bord. Då kan det behövas någon som försöker se till att inte vissa aspergare tar över genom att prata så att man kommer ifrån ämnet (och ingen annan får en syl i vädret) el som själv pratar om ämnet om ingen annan vågar börja.

Men på "vanliga träffar" som utannonseras här så finns det ingen samtalsledare.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: När NPFare träffas

Inläggav Miche » 2011-09-11 15:09:56

BunnyzeDoktor skrev:Kan inte vi som NPFare umgås med varandra utan ledare, eller med en ledare som faktist har nån form av diagnos själv?

Det anordnas ett antal träffar av forumister som inte har någon ledare, bara en träffarrangör men den personen gör oftast inte mycket annat än föreslår själva träffen och eventuellt ordnar med lokal.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: När NPFare träffas

Inläggav KrigarSjäl » 2011-09-11 17:08:51

På skåneträffarna är neurotypiska "ledare" portförbjudna. Vi behöver nämligen inte bli "ledda".
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: När NPFare träffas

Inläggav Lakrits » 2011-09-11 17:19:38

På den hittills enda träff som jag har ordnat så var jag naturligtvis ledare. Detta p.g.a.

1. att på så sätt kontrollerar jag vad som händer, vilket låter mig slippa samtal med ofrälse.
2. att träffar utan någon form av funktion, annat än att fika och träffas, är fullständigt meningslösa.
3. att ni behöver bli "ledda".
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: När NPFare träffas

Inläggav svartamolnet » 2011-09-11 18:31:17

Du har så fel Lakrits! För dig känns träffar när man bara fikar och umgås meningslösa. Det betyder inte att de är det, för personer som har förmågan att lära känna varandra och diskutera saker över en kopp kaffe.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Re: När NPFare träffas

Inläggav Lakrits » 2011-09-11 18:37:22

svartamolnet skrev:Du har så fel Lakrits! För dig känns träffar när man bara fikar och umgås meningslösa. Det betyder inte att de är det, för personer som har förmågan att lära känna varandra och diskutera saker över en kopp kaffe.

Nej, det är du som har fel när du påstår att jag har fel. Vi har båda rätt. Du förstår tydligen inte att folk kan vara olika och att det jag skriver är medvetet tillspetsat.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: När NPFare träffas

Inläggav Miche » 2011-09-11 18:52:41

Jag var med på den träffen och utan Lakrits ledarskap så hade den träffen blivit ett totalt fiasko med omkring tio virriga aspisar som skulle försöka identifiera för oss totalt okända växter.

Under Lakrits ledar- och kunskap så blev träffen riktigt lyckad. Tack än en gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: När NPFare träffas

Inläggav Lakrits » 2011-09-11 19:53:57

svartamolnet skrev:Du har så fel Lakrits! För dig känns träffar när man bara fikar och umgås meningslösa. Det betyder inte att de är det, för personer som har förmågan att lära känna varandra och diskutera saker över en kopp kaffe.

Jag kan tillägga att det här underliga behovet av att befrynda sig med okända människor gör att jag undrar hur jag och min autism hör ihop med er andra.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: När NPFare träffas

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-09-11 20:34:30

I den ungdomsgrupp jag är med i har ledarna själv någon npf-diagnos eller att de jobbar med det och/eller har barn med npf-diagnos. Jag tycker det går bra och jag tycker det är bra med en ledare som ser till det hela lite. Föredrar dock att umgås i någon ordnad form, typ diskussionsgrupp eller att man gör något till exempel målar/ritar.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: När NPFare träffas

Inläggav KrigarSjäl » 2011-09-11 20:43:21

svartamolnet skrev:Du har så fel Lakrits! För dig känns träffar när man bara fikar och umgås meningslösa. Det betyder inte att de är det, för personer som har förmågan att lära känna varandra och diskutera saker över en kopp kaffe.

Ser du inte att han bara slänger lite käft?
Man behöver inte ta alla inlägg bokstavligt och förfasa sig varje gång någon skriver kaxigt...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: När NPFare träffas

Inläggav Lakrits » 2011-09-11 21:44:48

KrigarSjäl skrev:
svartamolnet skrev:Du har så fel Lakrits! För dig känns träffar när man bara fikar och umgås meningslösa. Det betyder inte att de är det, för personer som har förmågan att lära känna varandra och diskutera saker över en kopp kaffe.

Ser du inte att han bara slänger lite käft?
Man behöver inte ta alla inlägg bokstavligt och förfasa sig varje gång någon skriver kaxigt...

Jag menar vad jag skriver. Ni behöver ledas och jag begriper inte varför ni måste lära känna folk till höger och vänster. Det är inte kaxigt, utan beskrivet utifrån den lite finare och bättre position som jag har.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: När NPFare träffas

Inläggav KrigarSjäl » 2011-09-11 21:49:47

Vilken position är det du avser?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: När NPFare träffas

Inläggav Lakrits » 2011-09-11 21:50:31

KrigarSjäl skrev:Vilken position är det du avser?

Från min höga häst, vad annars? Och från min position som autist bland "aspergare" och andra, lite "finare" autister. (Ofrälse, pff …)

Nej, ni är underliga, ni.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: När NPFare träffas

Inläggav KrigarSjäl » 2011-09-11 22:06:05

-Du har inte aspergerdiagnos. Är det det du låter påskina?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: När NPFare träffas

Inläggav Lakrits » 2011-09-11 22:07:55

KrigarSjäl skrev:-Du har inte aspergerdiagnos. Är det det du låter påskina?

Nej, absolut inte. men jag kallar mig hellre autist p.g.a. att så många här inne har ett von Oben-perspektiv på Aspergers syndrom i förhållande till autism. Det är bara lite förakt från min sida, inget du behöver låtsas bry dig om.

Jag ligger nära autismdelen av spektrumet och har därför fler "autistiska" drag och egenheter. I mina ögon verkar AS vara ett slags semestervariant av autism, eftersom det är så många som inte har något funktionshinder att tala om.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: När NPFare träffas

Inläggav KrigarSjäl » 2011-09-11 22:12:10

Det handlar från min sida knappast om ett von oben-förhållande rörande asperger-autism utan om att jag är emot sammanblandning av olika begrepp.
Att kalla allt "autism" är att förenkla och skapa begreppsförvirring.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: När NPFare träffas

Inläggav Lakrits » 2011-09-11 22:15:09

KrigarSjäl skrev:Det handlar från min sida knappast om ett von oben-förhållande rörande asperger-autism utan om att jag är emot sammanblandning av olika begrepp.
Att kalla allt "autism" är att förenkla och skapa begreppsförvirring.

Ja, där ser vi det olika. Jag känner nästan ingen gemenskap med "medelaspergaren". Å andra sidan gör jag det inte heller med normalpopulationen. Men att kalla folk för "NT", och dessutom alltid i nedvärderande form, det hör till det som jag vänder mig mot. Att kalla allt "NT" är att förenkla och skapa begreppsförvirring.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: När NPFare träffas

Inläggav KrigarSjäl » 2011-09-11 22:26:37

Att använda ordet NT är för att i diskussionen tydliggöra skillnaden aspergare - människor utan asperger. NT istället för "normal", eller än värre, "frisk".

Det är inte så att jag går runt och betraktar resten av mänskligheten som NTs och aspergare som överlägsna för den sakens skull, det är inte det det är frågan om. Inte heller ser jag ner på autister.
I diskussioner måste man bland överdriva något, dra saker till sin spets och uttrycka sig vasst och distinkt för att uppnå tydlighet. Det kanske är att förenkla, men hellre det än en massa försiktigt svammel där allting är relativt. En bra diskussion har tydliga råmärken.

För övrigt känner inte jag heller igen mig i medelaspergaren om vi föreställer oss denne som den klassiska aspergerstereotypen med tjocka glasögon, högt uppdragna brallor och specialintresset tågtidtabeller.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-09-11 22:30:01, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: När NPFare träffas

Inläggav Lakrits » 2011-09-11 22:28:07

Ja, ja, om du säger det, så.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: När NPFare träffas

Inläggav Lakrits » 2011-09-11 22:58:52

KrigarSjäl skrev:För övrigt känner inte jag heller igen mig i medelaspergaren om vi föreställer oss denne som den klassiska aspergerstereotypen med tjocka glasögon, högt uppdragna brallor och specialintresset tågtidtabeller.

Min bild av medelaspergaren är (förvånande nog för mig som är stolt över min fördomsfullhet) inte lika fördomsfull som din. Jag tänkte mer på svårigheter som man kan möta och nivå av funktionshinder, inte på någon halvblind idiot savant.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: När NPFare träffas

Inläggav weasley » 2011-09-12 0:24:52

Yo Lakrits, len, vi träffades för fika. Upplevde du det som påtvingat? Ärligt ställd fråga alltså. Om du svarar ser jag helst att det blir ett 100% ärligt svar, men helst i PM.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: När NPFare träffas

Inläggav svartamolnet » 2011-09-12 9:35:37

Jag förfasas inte Krigarsjäl, men Lakrits har inte ensamrätt på att ha åsikter. Jag tycker fika är meningsfullt (en stund, sedan tröttnar jag) men han tycker inte att det är det. Båda har rätt att uttrycka sin åsikt.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Re: När NPFare träffas

Inläggav KrigarSjäl » 2011-09-12 9:57:41

Absolut.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Träffar



Logga in