När NPFare modererar

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, mnordgren, barracuber, atoms

När NPFare modererar

Inläggav Jagers » 2012-01-10 0:04:28

KrigarSjäl skrev:
Jagers skrev:Tycker verkligen att vi skulle behöva ha några neurotypiska personer som moderatorer/admins på aspergerforumet oxå, för alla dessa gånger det spårar ur. (vad jag vet så är det bara personer med olika diagnoser just nu?)

Om du vill ha mamma eller pappa med dig framför skärmen så är det upp till dig - men kom för fan inte och påstå att aspergare behöver styras upp av folk utan diagnos!

Detta kommer inte att hända.

Hahahha, skönt att ha dig tillbaka KS :D å jo, det är min åsikt å den står jag för, jag tror absolut att vi skulle behöva några NT mods/admins som förstår vad det innebär att gå för långt, vilka skämt som är passande osv. finns säkert dem med AS som har dem sociala skillsen, men dem flesta (om inte alla av oss) verkar sakna dem, står juh somsagt trots allt tillochmed i diagnoskriterierna.
Jagers

Anslöt: 2011-05-12

Re: När NPFare träffas

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-10 0:13:46

Ingen kan säga att moderatorerna här är slappa och inte sköter sin uppgift. Snarare är det väldigt välmodererat, vilket jag påpekat tidigare fast i andra ordalag.

Det finns ingenting som säger att neurotyper skulle göra ett bättre jobb och jag accepterar inte tanken att underkasta mig ngn neurotypisk lekledare. Och det är jag knappast ensam om här.
KrigarSjäl

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav ca » 2012-01-10 0:22:27

Håller med KS här. Det är inte märkbart värre konflikter eller sämre ordning här jämfört med andra forum. Snarare tvärt om.

Möjligen är de svårare för oss att släppa problem, ändra uppfattning och kompromissa när det väl blossar upp något.. men njäh. Internet är en rörig värld och detta är faktiskt ett välskött hörn av den. Fullt av trevliga skribenter också.
ca

Anslöt: 2011-01-03

Inläggav Jagers » 2012-01-10 0:43:18

KrigarSjäl skrev:Ingen kan säga att moderatorerna här är slappa och inte sköter sin uppgift. Snarare är det väldigt välmodererat, vilket jag påpekat tidigare fast i andra ordalag.

Det finns ingenting som säger att neurotyper skulle göra ett bättre jobb och jag accepterar inte tanken att underkasta mig ngn neurotypisk lekledare. Och det är jag knappast ensam om här.

Ville inte ta upp detta men om jag måste ge ett exempel så finns det väll inga val, blev avstängd ifrån den privata avdelningen för att jag sa att jag hadde hittat bilder på en medlem från forumet, märk mina ord väl, jag sa inte VART jag hadde hittat några bilder (åtminstone vad jag minns), jag sa att jag hittat bilder, skulle till exempel kunna vart på facebook, iaf. så chattmoderatorn säger att jag är safe, och inte kommer bli avstängd, den ena moderatorn säger att jag ska tänka mig för i frammtiden, den andra moderatorn säger att jag får en varning, den tredje ger mig omedelbar avstängning??
skulle inte direkt kalla det sådär jättebra ihopsnackat av dem till att börja med, så jo, jag tror fortf. vi behöver mods/admins som är NT.
Jagers

Inläggav Lowas » 2012-01-10 1:26:48

ca skrev:Håller med KS här. Det är inte märkbart värre konflikter eller sämre ordning här jämfört med andra forum. Snarare tvärt om.

Möjligen är de svårare för oss att släppa problem, ändra uppfattning och kompromissa när det väl blossar upp något.. men njäh. Internet är en rörig värld och detta är faktiskt ett välskött hörn av den. Fullt av trevliga skribenter också.

Jag har inte varit här så länge men håller med här.

NT har också sina brister och begår misstag.
Att ha någonstans på jorden där NT inte styr tycker jag väger tyngre än att AS kan begå misstag emellanåt av AS-karaktär.
Lowas

Anslöt: 2011-12-10

Inläggav Jagers » 2012-01-10 1:36:52

Lowas skrev:
ca skrev:Håller med KS här. Det är inte märkbart värre konflikter eller sämre ordning här jämfört med andra forum. Snarare tvärt om.

Jag har inte varit här så länge men håller med här.

NT har också sina brister och begår misstag.
Att ha någonstans på jorden där NT inte styr tycker jag väger tyngre än att AS kan begå misstag emellanåt av AS-karaktär.

jo det är iofs sant. och nånting jag oxå är glad över
Jagers

Inläggav Nefarious » 2012-01-10 1:59:45

Förstår inte varför en person utan NPF skulle vara bättre på att moderera än en person med NPF. Förklara gärna, Jagers.
Nefarious

Anslöt: 2010-10-02

Re: När NPFare modererar

Inläggav Jagers » 2012-01-10 3:43:43

Nefarious skrev:Förstår inte varför en person utan NPF skulle vara bättre på att moderera än en person med NPF. Förklara gärna, Jagers.

Det känns redan som att jag sagt det flera gånger nu, står somsagt tillochmed i diagnoskriterierna för Aspergers att vi har svårt att tolka/förstå vissa saker, osv. så det skulle väll vara konstigt om det inte gällde här på forumet oxå, eller? :S
Jagers

Inläggav Sheyen » 2012-01-10 8:20:25

Jag tycker att det är en väldig jäkla diss mot våra kära moderatorer att i princip hävda att personer med AS inte "duger" som moderatorer (= min tolkning av vad du har skrivit i denna tråd). De gör ju ett suveränt jobb, Jagers.

Jag håller med Krigarn.
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav Jagers » 2012-01-10 10:44:14

Sheyen skrev:Jag tycker att det är en väldig jäkla diss mot våra kära moderatorer att i princip hävda att personer med AS inte "duger" som moderatorer (= min tolkning av vad du har skrivit i denna tråd). De gör ju ett suveränt jobb, Jagers.

Jag håller med Krigarn.

Ja, och det var en av dem anledningarna att jag egentligen inte ville diskutera vidare, framförde endast min åsikt.
Eftersom jag är väldigt öppen för allt, så skulle jag gärna prova på några NT moderatorer på ett forum som detta, tycker det bara är dummt att ha en inställning som tex. "jag är bäst, jag vet bäst, jag behöver ingen hjälp" osv.
om man aldrig testar så får man juh aldrig veta vilket som funkar bäst.

***Borttaget***

Moderator mnordgren: tog bort en del av inlägget.
Jagers

Inläggav Miche » 2012-01-10 12:45:35

Moderator: Jag vill bara påpeka att forumägaren inte har någon diagnos, det finns inte ens någon misstanke om NPF, och denne är nöjd med modererandet och har själv tillsatt Admin samt har dessutom träffat samtliga nuvarande moderatorer (förutom möjligen chattmoderatorerna).
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Nefarious » 2012-01-10 13:14:43

Jagers skrev:
Nefarious skrev:Förstår inte varför en person utan NPF skulle vara bättre på att moderera än en person med NPF. Förklara gärna, Jagers.

Det känns redan som att jag sagt det flera gånger nu, står somsagt tillochmed i diagnoskriterierna för Aspergers att vi har svårt att tolka/förstå vissa saker, osv. så det skulle väll vara konstigt om det inte gällde här på forumet oxå, eller? :S

Om aspergare inte ens kan tolka andra aspergare korrekt hela tiden, hur fan skulle då en NT lyckas?!

(Märk dock att jag tycker att det är jävla tramseri att ställa NT och NPF emot varandra på det här sättet, vi är alla individer)
Nefarious

Inläggav Titti » 2012-01-10 13:27:27

Jagers skrev:Ville inte ta upp detta men om jag måste ge ett exempel så finns det väll inga val, blev avstängd ifrån den privata avdelningen för att jag sa att jag hadde hittat bilder på en medlem från forumet, märk mina ord väl, jag sa inte VART jag hadde hittat några bilder (åtminstone vad jag minns), jag sa att jag hittat bilder, skulle till exempel kunna vart på facebook, iaf. så chattmoderatorn säger att jag är safe, och inte kommer bli avstängd, den ena moderatorn säger att jag ska tänka mig för i frammtiden, den andra moderatorn säger att jag får en varning, den tredje ger mig omedelbar avstängning??
skulle inte direkt kalla det sådär jättebra ihopsnackat av dem till att börja med, så jo, jag tror fortf. vi behöver mods/admins som är NT.

Admin

Jag har tittat på vad som hände och så vitt jag har funnit så sa en chattmoderator direkt till dig i chatten att tänka på reglerna i PA men ansåg att du inte brutit mot reglerna i PA. Det är inte speciellt konstigt eftersom dessa bara moddar i chatten och inte alls har den breda erfarenhet andra moderatorer har och inte heller deltar i våra interna diskussioner annat än vad som specifikt gäller chatten.

Att det gällde en bild som fanns på forumet var ganska uppenbart eftersom du skrev att du funnit den då du sökte efter en bild på en annan, också namngiven, forumist. Att den fanns i PA var självklart eftersom det inte fanns någon bild på den aktuella forumisten utanför PA. Vem som helst som sökt på forumet efter en bild på denne utan att vara medlem i PA hade kunnat konstatera att det inte fanns någon och att den alltså måste ligga där.

Vi diskuterade saken internt och du blev avstängd från PA omedelbart. Sådana är reglerna där

Observera att vi tillåter inte yppande av vad som skrivs i avdelningen på annat håll än i avdelningen. Det är inte heller tillåtet att skriva om andra forumister som inte är medlemmar i gruppen. Om en medlem bryter mot denna regel så kickas denne ut omedelbart, och ärendet hanteras i efterhand.

Vi var eniga om beslutet att stänga av dig. Dock kunde vi konstatera att den chattmoderator som svarat dig direkt i chatten gav ett mindre bra svar och vi tog upp det till diskussion internt med dessa. Jag vill påminna om att chatten då bara varit igång tio dagar i sin nuvarande skepnad och att chattmoderatorerna var lika nya i sin roll.

Du fick ett PM av en av moderatorerna för PA och uppmanades att be mig överpröva beslutet om du var missnöjd med det. Någon kontakt med mig tog du inte.
Titti
Admin

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Jagers » 2012-01-10 13:53:46

Titti skrev:Du fick ett PM av en av moderatorerna för PA och uppmanades att be mig överpröva beslutet om du var missnöjd med det. Någon kontakt med mig tog du inte.

Nej, har ni tagit ett beslut att det var "uppenbart" att bilden fanns på PA så varför skulle ni ändra er?
Det finns juh google, facebook, osv.
Desutom, hur vet ni hur bra jag kan datorer/internet osv.
Jagers

Inläggav Jagers » 2012-01-10 13:55:02

Miche skrev:Moderator: Jag vill bara påpeka att forumägaren inte har någon diagnos, det finns inte ens någon misstanke om NPF, och denne är nöjd med modererandet och har själv tillsatt Admin samt har dessutom träffat samtliga nuvarande moderatorer (förutom möjligen chattmoderatorerna).

Bra att veta även om det kunde ha sagts lite tidigare.
Jagers

Inläggav Sofia75 » 2012-01-10 14:57:20

Alien skrev: Jag påminner om denna forumregel:

inga diskussioner om modereringar i trådarna.

Diskussionen om moderering är flyttad hit: nar-npfare-modererar-t24338.html

Jag tycker att det verkar vara världens mest modererade forum. Titta bara på det här. :D Men kanske behövs det...

Jag har inte varit här inne så mycket ännu då jag inte har vetat att jag har as... Men andra forum verkar mycket mindre modererade. Är det kanske as'are som älskar regler? Och att sortera i trådarna (visst kliar det lite i fingrarna nu...) Och har svårt att se att det skulle kunna göras undantag från reglerna då och då? För jag antar att de flesta moderatorer har as..?

Hur känner förresten ks m fl om att forumägaren inte har diagnos eller misstanke om det? Kanske har vi en neurotypisk lekledare i alla fall. ;)
Sofia75

Anslöt: 2011-09-04

Inläggav earlydayminer » 2012-01-10 15:38:58

Kan tänka mig att jag har svårare att förstå skälet som anges av en vanlig neurotyp. Behöver inte oroa mig för att bli bemött av en otrevlig cyberninja.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav Dagobert » 2012-01-10 16:12:25

Titti skrev:Du fick ett PM av en av moderatorerna för PA och uppmanades att be mig överpröva beslutet om du var missnöjd med det. Någon kontakt med mig tog du inte.

Jag var inte inblandad men har fått en liknande uppmaning (överklaga till liebert) som inte heller jag följde. Det betydde inte att jag inte var missnöjd, bara att det kändes utsiktslöst. Dessutom en sån grej som aldrig blir av pga min add. Titti ändrar sig väldigt sällan, är min uppfattning.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Titti » 2012-01-10 16:15:10

Jagers skrev:
Miche skrev:Moderator: Jag vill bara påpeka att forumägaren inte har någon diagnos, det finns inte ens någon misstanke om NPF, och denne är nöjd med modererandet och har själv tillsatt Admin samt har dessutom träffat samtliga nuvarande moderatorer (förutom möjligen chattmoderatorerna).

Bra att veta även om det kunde ha sagts lite tidigare.

Admin

Huruvida forumägaren har aspergerdiagnos (eller misstanke om sådan) eller inte saknar betydelse i sammanhanget. Forumets syfte är att erbjuda en mötesplats för och om asperger och det rymmer såväl debatt som mer reflekterande inlägg kring asperger likväl som andra frågor men tyngdpunkten ligger på just mötet mellan aspergare. De regler som finns gäller alla och såväl jag som moderatorerna ställer oss naturligtvis bakom dessa. Det finns ett ömsesidigt förtroende oss emellan, utan det skulle ledningen av forumet inte fungera.

Det mesta konkreta som syns utåt av olika slags moderering görs av moderatorerna. Jag, som Admin, leder och samordnar deras arbete och syns mer internt för dem än utåt. Jag anser mig ha en bra överblick över vad de gör även om jag inte varken ser eller lägger mig i allt. Uppdraget som Admin är ett förtroendeuppdrag från forumägaren, Liebert. Jag har egen aspergerdiagnos och det gör att jag är lik en del av er i en del avseenden och andra i andra avseenden. En del av er tycker jag är lite "fyrkantig" och regelstyrd, en del av er tycker jag är alldeles för släpphänt och inte tillräckligt strikt i tillämpningen av reglerna. Så är det för även om vi är aspergare så är vi olika på många andra sätt.

För forumets "dagliga liv" är det viktigare vem jag är än vem som äger forumet. Han lägger sig inte heller i den konkreta regeltillämpningen i nämnvärd omfattning.
Titti
Admin

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Flia » 2012-01-11 12:04:21

Är det nån som vill ha ett forum där NT är med kan gå till Attentions forum.
Fast just ja.... det modereras också av personer med npf.
Flia

Anslöt: 2008-11-28

Inläggav Lakrits » 2012-01-11 15:05:43

Det är irrelevant huruvida moderatorerna har NPF-diagnoser eller inte. Den här typen av förakt för personer som inte har NPF eller AST är osmaklig och visar på samma grad av fördomsfullhet som de understundom anklagas för.
Lakrits

Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Nefarious » 2012-01-11 16:51:32

Lakrits sa det bäst.
Nefarious

Inläggav calima » 2012-01-11 17:24:30

Instämmer med föregående.
calima

Anslöt: 2011-07-24