NÄR LIVET BLIR FÖR JOBBIGT ...

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

NÄR LIVET BLIR FÖR JOBBIGT ...

Inläggav Debbido » 2016-05-12 23:09:56

MissWorld skrev:Jättebra kontakter. Någon som har erfarenhet av någon av dem.


Jodå. Har ringt Nationella Hjälplinjen några ggr under årens lopp. Först kändes det fritt och bra. Talade med någon som verkade proffsig. Men linjen blev allt mer känd och NH började sända röd-ljus-signaler: Ring inte mer än EN gång per år! Man signalerade också att man bara gav tillfälligt stöd - utan uppföljning - till människor som någon enstaka gång i livet råkade må dåligt, typ efter en skilsmässa.
Jag känner mig inte välkommen att ringa dit mer. Har ju förbrukat min pott, s a s.

Man förutsätter att svenskarna får bra psykvård, någon att tala med och/eller så ska det räcka med piller? De som envist fortsätter att må dåligt genom livet bör inte ringa NH!

Jourhavande präst känns pinsamt. 112 - "VAD HAR HÄNT??!!" :shock: (Tja, ingenting faktiskt - det är det som är problemet.) Jourhavande präst! skriker jag sedan till för att jag inte ska blockera linjen för döende m fl.
Man borde få ett annat nummer, så man slipper känna dåligt samvete från början. De flesta präster jag pratat med har varit otroligt tystlåtna och nästan viskat fram sina ord. Varför vet jag inte. Samtal med okända är i allmänhet värdelösa. VAD i problemhavet ska man fiska upp?

Jourhavande medmänniska kom jag fram till senast för 15 år sedan. Sedan dess har jag inte tagit mig igenom muren av ångestfyllda Stockholmare m fl.

Mobila teamet i min kommun kan man ringa till medan de åker bil på hembesök till någon de har fått "ett uppdrag på". Samtalet bryts abrupt när de kommit fram, 5-10 minuter. Man känner sig avklippt och undanskuffad. Meningslöst. För att få ett uppdrag måste man först nästan lyckas ta livet av sig. Då skriver en läkare ut ett uppdrag. Men jag har slutat med överdoser, så ...
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

NÄR LIVET BLIR FÖR JOBBIGT ...

Inläggav Lillian3 » 2018-07-03 7:27:47

Vill tipsa om kyrkans Jourtjänst. Man får ringa hur många gånger man vill. (Fast helst inte samma dag.) Man behöver inte vara kristen.

"Att dela det svåra med någon gör skillnad. Du kan kontakta jourtelefonen eller SOS-brevlådan anonymt. De som svarar är vanliga medmänniskor som har tystnadsplikt och är utbildade att ge känslomässigt stöd i svåra situationer. Tystnadsplikt betyder att det du säger eller skriver inte får berättas vidare för någon annan."

Telefon: 031-80 06 50 jourtjänst.
Lillian3
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2018-06-28

NÄR LIVET BLIR FÖR JOBBIGT ...

Inläggav Sheyen » 2021-06-25 22:04:11

Finns det några bra chatter då?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Återgå till Aspergare och vården



Logga in