När känner du skam?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har du någon skam i kroppen?

Ja. Jag vet att jag är privilegierad och skammen får mig att vilja göra något åt det det rätta och utjämna orättvisorna.
4
33%
Nej. Jag kan faktiskt inte vara delaktig i sådant. Min uppgift är är att sammanställa och organisera fakta.
1
8%
Men hallå! Vi är faktiskt människor! Det ligger för oss att beskriva och försöka åtgärda det vi uppfattar som outhärdligt.
4
33%
Herregud! ta det lugnt! så illa kan det väl ändå inte vara?
3
25%
 
Antal röster : 12

När känner du skam?

Inläggav Frimodig » 2014-10-06 21:29:08

KrigarSjäl skrev:Jag försöker alltid ge några kronor till de romska tiggare jag passerar när jag går ärenden i stan.

Men man kan ju inte ge till alla man möter, jag har varken råd eller tid med det.

Så varje gång jag passerar utan att ge nåt får jag nån skamkänsla som det är svårt att skaka av sig.

Vad har jag gjort för att förtjäna att födas som privilegierad (nåja) i Sverige med skolgång och välfärd?


Det är märkligt, jag reagerar totalt annorlunda. Vi i Sverige har liksom skapat en guldklimp som drar till sig såna som började i sämre miljöer. Vi kan inte ta hand om alla världens fattiga, inte ens alla EU:s fattiga.

De här romska tiggarna använder nån sjuk mekanism. De har lärt sig att det funkar här.

När jag mötte tiggaren vid systembolaget i dag, så skämdes jag över Sverige, att vi tillåter sånt här i vårt land. Tänk om vi skulle importera alla tiggare från Indien. För att tala om hur dåliga vi är. Att vi inte kan ta hand om hela världen.

Rothstein har en idé, förbjud att ge till tiggare. Jag tänker mig mer att utvisa alla tiggare som inte är svenska medborgare. Du är välkommen hit, som EU-medborgare, om du kan försörja dig själv, ungefär.

Det känns alltid genant att behöva förklara sånt här.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

När känner du skam?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-10-06 21:42:46

Nu låter du som en tvättäkta SDare...visst ska man ställa krav på andra EU-länder att ta hand om sin befolkning och ge fan i att diskriminera romerna...men nu rör det sig om människor i nöd och jag ser människor före jag ser Schengenavtal, statistik med mera.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

När känner du skam?

Inläggav spejare » 2014-10-06 21:44:13

KrigarSjäl skrev:Så varje gång jag passerar utan att ge nåt får jag nån skamkänsla som det är svårt att skaka av sig.

Jag med. Vi har inte förtjänat något. (Jag vill faktiskt gå längre och säga att ingen någonsin har förtjänat något. Men det är en filosofisk fråga som kanske passar bättre vid ett annat tillfälle.)

Frågan är väl: Varför gör jag inte mer? När det finns så många som far så illa, alldeles nära dessutom, borde jag inte göra allt för att hjälpa dem istället för att bekymra mig om mina egna vardagsproblem, som är helt triviala i jämförelse? Man kan tänka "jag måste ta hand om mig själv först för att kunna ta hand om andra" men det är ett ganska svagt argument när skillnaderna är så dramatiska. Och det faktum att vi inte kan hjälpa alla är också ett svagt argument. Man kan fortfarande hjälpa EN person, om så bara för stunden. Det är ett moraliskt dilemma att grubbla över. (Själv har jag inga moraliska principer, men jag har däremot empati.)
spejare
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2013-07-07

När känner du skam?

Inläggav Hettan » 2014-10-06 21:45:05

Aldrig.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

När känner du skam?

Inläggav Meppe » 2014-10-06 21:56:47

Ifall någon av er kommit på en lösning på det där konstanta "borde göra mera", dela med er. Jag tar tacksamt emot.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

När känner du skam?

Inläggav Frimodig » 2014-10-06 21:58:47

KrigarSjäl skrev:Nu låter du som en tvättäkta SDare...visst ska man ställa krav på andra EU-länder att ta hand om sin befolkning och ge fan i att diskriminera romerna...men nu rör det sig om människor i nöd och jag ser människor före jag ser Schengenavtal, statistik med mera.


Vi tänker lite olika.

Jag blir extremt störd av tiggare. Jag börjar omedelbart fundera över vad jag har gjort för att de finns i mitt land. Har vår välfärd producerat tiggare?

Tiggeri är en mänsklig skam. Du förklarar ungefär att du är ett djur.

Det är den bilden av människor som vi har kämpat mot sen 1500-talet, ungefär.

Om man snackar politik. Jag tror inte det är lösning på diskrimineringen av romer i Ungern och Bulgarien, m.fl. att bjuda alla fattiga till Sverige.

Sen är det helt ok att låta som en tvättäkta sd-are i dina ögon. Det är bara en måttstock för din tankeförmåga. Har ingenting med mig att göra.

Jag har alltid varit fascinerad av den grejen. Andra jockar tror att deras åsikter om mig berättar nåt om mig. Nå, nej. Det berättar om deras tankeförmåga.

Sen är det kul när saker ställs på sin spets liksom.

(Ursäkta om jag är otrevlig.)

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

När känner du skam?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-10-06 22:00:44

-Jag vet mycket väl att du inte är någon SDare. Tyckte bara du lät lite som en sån just här.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

När känner du skam?

Inläggav plåtmonster » 2014-10-06 22:17:37

Ge efter förmåga. Släpp skammen för det du ändå inte kan göra något åt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

När känner du skam?

Inläggav Meppe » 2014-10-06 22:20:56

plåtmonster skrev:Ge efter förmåga. Släpp skammen för det du ändå inte kan göra något åt.


VM i klyschor?
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

När känner du skam?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-10-06 22:22:17

Nja, i sak har han rätt. Det är bara det att jag har svårt att skaka av mig.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

När känner du skam?

Inläggav Meppe » 2014-10-06 22:26:36

Nåjo, saken är väl rätt. Jag tvivlar på att det var avsikten, men min intelligens känns aningen ifrågasatt där. Ifall det där var allt som behövdes för att min situation skulle lösa sig skulle den ha varit löst för ½ år sedan. Det jag inte begriper är hur man ska genomföra det.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

När känner du skam?

Inläggav Hettan » 2014-10-06 22:53:27

Meppe skrev:Ifall någon av er kommit på en lösning på det där konstanta "borde göra mera", dela med er. Jag tar tacksamt emot.

Meditation, men det tar tid innan man kommer dit. Läs Eckhart Tolles "Lev livet fullt ut" också.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

När känner du skam?

Inläggav Frimodig » 2014-10-06 23:05:42

KrigarSjäl skrev:-Jag vet mycket väl att du inte är någon SDare. Tyckte bara du lät lite som en sån just här.


Ok, hur löser man problemet med tiggare i Sverige?

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

När känner du skam?

Inläggav Frimodig » 2014-10-06 23:09:24

plåtmonster skrev:Ge efter förmåga. Släpp skammen för det du ändå inte kan göra något åt.


Jag ger till en massa grejer. Men, Barnfonden är en bra idé, då stödjer man konkreta människor. Läkare utan gränser är helt ok, fast det är rätt abstrakt.
Jag ger ungefär 1800 kr per månad. Amnesty, unhcr, läkare utan gränser, sånt.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

När känner du skam?

Inläggav plåtmonster » 2014-10-06 23:51:16

Meppe skrev:Det jag inte begriper är hur man ska genomföra det.

Ifrågasätt vad den rationella meningen med att känna skam för sådant som är opåverkat av ditt handlade? Ifrågasätt överhuvudtaget varför du känner saker och inte minst vad i dessa bottnar. Ofta kan det vara något man fått itrugat sig från föräldrar eller skola osv.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

När känner du skam?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-10-07 0:12:01

Frimodig skrev:
KrigarSjäl skrev:-Jag vet mycket väl att du inte är någon SDare. Tyckte bara du lät lite som en sån just här.


Ok, hur löser man problemet med tiggare i Sverige?

Frimodig

Ingen aning, men SD-alternativet att deportera folk är ingen lösning jag gillar.

Det är fattigdomen och diskrimineringen som är grundproblemet, inte tiggeriet.
Tiggeriet är verkan på orsak.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

När känner du skam?

Inläggav plåtmonster » 2014-10-07 4:15:41

Det är väl orsakskedjan Diskriminering -> Fattigdom -> Tiggeri.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

När känner du skam?

Inläggav kiddie » 2014-10-07 4:29:51

De har rätt att vara här som EU-medborgare. Eller trodde vi dumt när vi gick med att det bara skulle bli enklare för OSS att jobba och studera utomlands? :roll:

Samma som alltid. Man vill att bara rika ska ha rättigheter. Förr i USA fick man bara rösta om man hade mark.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Sv: När känner du skam?

Inläggav Titti » 2014-10-07 8:34:55

plåtmonster skrev:Ge efter förmåga. Släpp skammen för det du ändå inte kan göra något åt.

Då är frågan "Vad är min förmåga?" I princip sträcker den sig ändå tills vi har lika mycket, jag och den jag ger till. Är jag beredd att avstå så mycket att vi blir jämställda?

Frågan om skuld och skam är svår. Den ställer moraliska frågor på sin spets. Har jag rätt till mer än någon annan - eller mindre? Är människor värda lika mycket? Eller olika?

Jag tycker att människor är värda lika mycket. Ändå avstår jag inte det jag har till dem som har mindre, inte ens till dem som har mycket litet. Lite av mitt överflöd ibland. För ett överflöd har jag även om jag med svenska mått mätt inte är välbeställd. Så länge jag kan ge utan att egentligen behöva försaka något själv ger jag av mitt överflöd.

Jo, jag känner både skam och skuld. Skuld för att andra har så lite och att så många far så illa. Skam över att jag inte lever upp till det jag egentligen tycker är rätt. Det är ett svårlösligt dilemma. Ingen mår bättre av det men jag kan inte släppa det ändå.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

När känner du skam?

Inläggav Vaniljflickan » 2014-10-07 10:05:41

Jag känner väldigt ofta skam, det är en känsla som förföljer mig, jag tror iaf det är skam, känns ofta som att jag har gjort något fel när jag går hem från en skoldag.
Det är väl kanske inte en dominerande känsla, men den infinner sig ofta.
Har väldigt höga krav på mig själv.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Re: Sv: När känner du skam?

Inläggav slackern » 2014-10-07 11:58:51

kiddie skrev:

Samma som alltid. Man vill att bara rika ska ha rättigheter. Förr i USA fick man bara rösta om man hade mark.

Så var det även i Sverige eller att man fick fler röster ju mer egendom man ägde. Vi fick ju allmän rösträtt 1922 men har för mig att i och med att statarsystemet avskaffades så fick dom sista människorna rösträtt 1945. Men som sagt inte helt hundra.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

När känner du skam?

Inläggav River » 2014-10-07 12:20:44

Jeg føler skam når jeg har drukket for mye øl og skrevet utrivelig. Én gang kan gå an og unnskyldes, men ikke 100+. Det er skam(melig svakt.)
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

När känner du skam?

Inläggav H2SO4 » 2014-10-07 12:51:37

Klart man skäms om man gör eller säger något man ogillar själv. Den som saknar skamkänslor är väl en psykopat. Jag tror att religioner till stor del är orsaker till att känna skam.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

När känner du skam?

Inläggav Kanin » 2014-10-07 13:02:03

slackern skrev:
kiddie skrev:Samma som alltid. Man vill att bara rika ska ha rättigheter. Förr i USA fick man bara rösta om man hade mark.
Så var det även i Sverige eller att man fick fler röster ju mer egendom man ägde. Vi fick ju allmän rösträtt 1922 men har för mig att i och med att statarsystemet avskaffades så fick dom sista människorna rösträtt 1945. Men som sagt inte helt hundra.

1945 fick de som erhöll fattigvård (dåtidens socialhjälp) eller var försatta i personlig konkurs rösträtt.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in