när du/ni blir arga!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

när du/ni blir arga!

Inläggav arneankan » 2014-05-24 9:41:49

Hej!
Är det fler än mig som har en väldigt lång stubin tråd som ibland brinner lååångsamt eller sjukt snabbt beroende på situationen.

Har en relativt *ny* situation jag tänkte ta upp!
Jag och min sambo hade stått å köat 3h på söder för att gå igenom nya city-tunneln båda var hungriga å trötta när vi äntligen fick äntra tunneln. Tog ca:40 min promenad från söder-slussen, så man var lagom mör när man kom ut i solljuset igen.

Nåja...båda var hungriga så vi tänkte att vi går och äter en pizza. Min sambo kunde rekommendera en bra pizzeria nära slussen. Vi gick in och i *Vanliga fall* brukar jag alltid ta en* pizza som det inte går att misslyckas med typ Hawaii,calzone eller liknande, men eftersom pizzerian var rekommenderad så tog jag en specialare med oxfile å hela baleten. Det visade sig att köttet på pizzan var gammalt/härsket lukta/smaka illa,vilket jag gick fram och påpekade (vill tilläga att jag har kock bakgrund och är extremt noga när det gäller mat). Pizza-guben nekade "NEJ NEJ" inge fel på min pizza, jo sa jag köttet är gammalt, varpå jag, sa ja kan ta en billigare pizza bara tomat å ost...NEJ NEJ(pizza-gubben) inge fel på min pizza....då brast det totalt för mig jag tog hela min oxfile-deluxe pizza å slängde den med hård kraft rakt ner i golvet oxfile å tomat sås sprutade åt alla håll. Sen gick jag ut därifrån arg som en ångvält och har ALDRIG satt min fot på den pizzan igen. (Vem vet jag kanske bara överreagerade ;))
arneankan
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2014-05-04
Ort: stockholm

när du/ni blir arga!

Inläggav KourosGould » 2014-05-24 9:46:36

Jag förstår inte varför människor blir arga överhuvudtaget. Varför gör man sånt? det leder ju ingen vart... Om man vill uppnå någonting så är det bäst att tänka och då kan man resonera sig fram till det bästa tillvägagångssättet. Om någon blir arg så brukar jag påminna mig själv om att den är en organism vars gener har aktiverats av omständigheter som får den att utföra beteendet "ilska/argsinthet". Vi har ingen fri vilja, kom ihåg det. Att bli arg på en annan människa är typ som att bli arg på en vägg, människor är bara ännu en klump av materia.
KourosGould
 
Inlägg: 228
Anslöt: 2013-09-17
Ort: Stockholm

när du/ni blir arga!

Inläggav arneankan » 2014-05-24 9:57:44

Vad filosofiskt skrivet av dig...så du menar alltså på allvar att du ALDRIG blir arg??
Hur lååååång stubin tråd har du då? ;)
Tur att det var pizzan som flög i marken å inte pizza-gubben då :)
arneankan
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2014-05-04
Ort: stockholm

när du/ni blir arga!

Inläggav Miche » 2014-05-24 10:04:13

Skriv gärna namnet på pizzerian så deras unkna rykte sprids. Så där får de fan inte behandla kunder.

Jag hade nog gjort på ett liknande sätt. Du kan även anmäla dem till hälsovårdsnämnden så får de nog det väldigt tufft...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

när du/ni blir arga!

Inläggav higgspartikel » 2014-05-24 10:21:13

Han skulle ha tagit tillbaka pizzan omedelbart, helt klart. Om kunden säger att köttet smakar härsket eller liknande så är det bara dumsnålt att inte genast bjuda på en ny eller ge pengarna tillbaka.

Hoppas att ni hittade nånting ätbart någon annanstans och att pizzabagarn går i konkurs och allrahelst får näringsförbud.
higgspartikel
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2012-10-29

när du/ni blir arga!

Inläggav Lillan1979 » 2014-05-24 10:29:51

Om man nu bortser från allt som hände innan ni kom in i pizzerian och bara att du går till pizzabagaren och påpekar att du inte är nöjd med pizzan.

1. Om en kund inte är nöjd med maten som beställdes och speciellt om matvarorna är dåliga, så bör restaurangägaren vara tillmötesgående. Inte gå i bete sig på det viset som han gjorde. Tyvärr är det många Pizzabagare som gör så, jo hur vet jag det kanske ni undrar?! jag har jobbat i pizza branschen tyvärr.

2. Ja kanske du överreagerade med att kasta tallriken i golvet, men alla människor är inte lugna som filbunkar. Jag hade nog kanske också gjort samma i en sådan stressad situation (med tanke vad som hade hänt tidigare under dagen)

3. Om jag hade haft min sambo med eller någon annan manlig person med mig vid ett sådant tillfälle hade jag bett honom att säga till pizzaägaren att vi ville ha pengarna tillbaka, hade pizzaägaren vägrat hade jag nog stannat där och pratar (inte tappat humöret) tills vi fått tillbaka pengarna. Av erfarenhet lyssnar pizzabagare inte på kvinnor utan bara på män (inte alla dock men majoriteten)

4. Eftersom jag nu vet hur det kan bli i sådana där situationer brukar jag aldrig betala innan jag ätit min pizza och seriösa pizzaägare går ofta med på det.

5. Hade han vägrat att ge mig en ny pizza/pengarna tillbaka hade jag ringt en släkting på skatteverket och hört om hen kunde kolla upp den pizzerian. :-)
Lillan1979
 
Inlägg: 216
Anslöt: 2013-11-07

när du/ni blir arga!

Inläggav slackern » 2014-05-24 10:33:34

Lillan1979 skrev:
5. Hade han vägrat att ge mig en ny pizza/pengarna tillbaka hade jag ringt en släkting på skatteverket och hört om hen kunde kolla upp den pizzerian. :-)


Haha hämnden är ljuv. ;)
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

när du/ni blir arga!

Inläggav Bazooka » 2014-05-24 10:43:09

I bilen har jag ett fruktansvärt humör. Kör väldigt aktivt själv, andra som till exempel slänger sig in framför mej och kör långsamt kan få mig att explodera. Och i Uppsala finns extremt många fyrtiotalistkärringar med pottfrisyr som verkar vilja knuffa för 68 genom att köra illa. Mina barn har lärt sig alla svordommar från mej, då jag kör.

Hatar att vänta på andra över huvud taget, om jag ser att folk segar, hatar köer. Folk som beställer latte på fik (vilket tar typ en evighet att koka ihop) då det är kö bakom borde det vara skottpengar på.
Bazooka
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2012-11-03

när du/ni blir arga!

Inläggav arneankan » 2014-05-24 11:18:12

Jo javisst jag borde ringt hälsomyndigheten men jag orkade inte engagera mig mer i den händelsen!!

Jag har en annan händele som inträffade dan innan röd dag *skärtorsdagen....

Jag och min kollega hade jobbat på bra hela dagen gjort alla uppgifter som skulle göras varken mer heller mindre.
Alla skulle gå hem tidigare dan före röd dag, jag å min kollega hade börjat plocka i hop alla våra verktyg och stod å diskuterade lång helgens planer...och då från ingenstans dök han upp arbetsledaren *nya* och tänkte väll att han skulle vissa framfötterna pga av att stor-chefen var bortrest.

Som sakt jag å kollegan stod å pratade i lungnan ro, å som en blixt från klar himmel började arbetsledaren att skälla ut oss efter noter...Ni är odugliga allt det ni gör är fel ni jobbar för sakta jag kommer dra av lön pga att ni står här och pratar (notera detta var 10min innan vi skulle sluta)....FÖRST trodde både jag å kollegan att han *SKÄMTA* (har svårt att läsa av människor ibland.)

Men han var grovt allvarlig och när JAG förstod att han mena allvar då exploderade jag tillbaka skällde ut honom att han skulle inte komma med påhopp som *obefogad kritik* för övrigt är det det värsta jag vet OK fine om den är befogad,men annars Grrrrr då blir jag förbannad...
Sluta med att jag gick därifrån försökte lugna ner mig vilket funkade i 5 min sen tog jag min bygg-hjälm slängde ner från en trappa den gick sönder i tusen bitar....sen var jag lugnt i 5min tills jag skulle byta om då exploderade jag igen slog hål i en vägg (2LAGET GIPS) och slog igen dörren efter mig att en stor väggklocka ramla ner, sen svor jag långa ramsor hela vägen hem!

Ni alla som läser detta tro inte att jag är nåt psykopatiskt vålds monster. I 99 av 100 fall så är jag lugn som en filbunke...men när nån triggar mig med *obefogad skit kritik* då blir jag HULKEN
arneankan
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2014-05-04
Ort: stockholm

när du/ni blir arga!

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-05-24 11:42:14

---felpost

I hate this fucking forum, I spent 15 minutes writing a reply, posted it and POFF,everything I wrote is magically gone. Only the text i quoted was still there. Great, fucking fantastic, pure awesomeness. Not annoying at all god dammit!!! :x icon
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

när du/ni blir arga!

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-05-24 11:49:26

Bazooka skrev:I bilen har jag ett fruktansvärt humör. Kör väldigt aktivt själv, andra som till exempel slänger sig in framför mej och kör långsamt kan få mig att explodera. Och i Uppsala finns extremt många fyrtiotalistkärringar med pottfrisyr som verkar vilja knuffa för 68 genom att köra illa. Mina barn har lärt sig alla svordommar från mej, då jag kör.

Hatar att vänta på andra över huvud taget, om jag ser att folk segar, hatar köer. Folk som beställer latte på fik (vilket tar typ en evighet att koka ihop) då det är kö bakom borde det vara skottpengar på.



Jeg har noen ting jeg vil si til deg:

1 - Du er en idiot som aldri har lært å kjøre bil.
2 - Du burde ikke ha verken barn eller førerkort.
3 - Jeg håper jeg møter på deg engang, og at du tuter og skriker og oppfører deg som en innavlet apekatt som tror han eier veien. Jeg er 1,90 høy, velbygd og den forrige som oppførte seg slik fikk en runde med god, gammeldags juling. Noe du absolutt burde ha hatt. Folk som deg gjør alt vanskelig, du er egoistisk, barnslig og du gjør det å kjøre bil farlig for alle andre.


Bazooka skrev: Mina barn har lärt sig alla svordommar från mej, då jag kör.




Dad of the fucking year, right here. :roll: You`re an idiot and I do not like you. You should be ashamed of yourself. You should also park your car, buy a busspass and appologize to your children. Dumbass. Det er få ting som gjør meg sintere en møkk som deg.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

när du/ni blir arga!

Inläggav Alien » 2014-05-24 12:37:30

arneankan skrev:då brast det totalt för mig jag tog hela min oxfile-deluxe pizza å slängde den med hård kraft rakt ner i golvet oxfile å tomat sås sprutade åt alla håll. Sen gick jag ut därifrån arg som en ångvält och har ALDRIG satt min fot på den pizzan igen.


Haha, helt rätt tycker jag! Alltså jag förstår ju frustrationen när du vet att köttet är dåligt och pizzeriagubben bara förnekade. Upplevde något liknande när jag var ung. Jag och en annan tjej var i Tyskland och gick på ett kafé. Hon beställde kaffe och jag te. Så kom servetrisen och gav oss bägge kaffe. Jag sade att jag beställt te. Servetrisen blånekade och påstod att jag beställt kaffe. Nu dricker jag aldrig kaffe, så jag vet mycket väl att jag inte beställt kaffe. Men var som rena sovjet, kunden har alltid fel. Till slut blev jag så arg att jag sa med hög röst "Verfluchtes, verdammtes Deutschland!" och vände den fulla koppen uppochner. Jag borde ha slängt koppen på golvet, men då hade väl polisen kommit. Kanske brydde sig servitrisen mindre för att vi var utlänningar, skulle alltså ändå aldrig komma tillbaka.

Men i detta fall så är ju pizzeriagubben idiotisk: han går miste om en återkommande kund, han kan få dåligt rykte, eftersom den som blir missnöjd berättar det för sina vänner och bekanta. Dessutom kan du skriva om det på sajter som Rejta. Dumsnål typ el en sån som aldrig vill erkänna nåt fel.

Situationer där man vet att man har rätt men inte kan göra någonting för att rätt, alltså att man känner sig totalt maktlös, är verkligen något som kan få en att tappa humöret. Men helt maktlös är du inte i den situationen. Som sagt du kan alltid tipsa hälsovårdsnämnden (och gör då även framtida kunden en tjänst, de kan ju bli sjuka av att få i sig för gammalt kött).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

när du/ni blir arga!

Inläggav plåtmonster » 2014-05-24 12:53:51

Gammalt kött är riktigt farligt pga botulism. Så det matstället bör anmälas. Namnet på stället vore bra att veta..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

när du/ni blir arga!

Inläggav KourosGould » 2014-05-24 12:57:15

arneankan skrev:Vad filosofiskt skrivet av dig...så du menar alltså på allvar att du ALDRIG blir arg??
Hur lååååång stubin tråd har du då? ;)
Tur att det var pizzan som flög i marken å inte pizza-gubben då :)
¨
Jo, visst kan jag bli arg, jag är ju också en människoorganism men att reagera på ilskan gör jag VÄLDIGT sällan. Ibland (fåtal gånger i mitt liv) så har kroppen agerat själv, typ börjat skrika (vääääldigt stark avgrundsskrik) och då är jag inte närvarande, jag bara betraktar kroppen som agerar. Detta gör min organism de fåtal gånger då ilskan inte getts utlopp och blivit för stor, det sker bara när det hänt något udda i mitt liv som byggt upp mycket ilska.
Vissa organismer har getts gåvan att kunna behärska sig mer än andra, jag råkar vara en sådan organism som är exceptionellt duktig på att förhålla mig rationellt och pragmatiskt till olika situationer.
KourosGould
 
Inlägg: 228
Anslöt: 2013-09-17
Ort: Stockholm

när du/ni blir arga!

Inläggav KourosGould » 2014-05-24 13:00:19

Lillan1979 skrev:Om man nu bortser från allt som hände innan ni kom in i pizzerian och bara att du går till pizzabagaren och påpekar att du inte är nöjd med pizzan.

1. Om en kund inte är nöjd med maten som beställdes och speciellt om matvarorna är dåliga, så bör restaurangägaren vara tillmötesgående. Inte gå i bete sig på det viset som han gjorde. Tyvärr är det många Pizzabagare som gör så, jo hur vet jag det kanske ni undrar?! jag har jobbat i pizza branschen tyvärr.
...


Alltså hur kan du vara så säker på att pizzeriaägaren vill ha kunder? Om han inte vill ha kunder så borde han ju göra motsatsen av vad det du tycker han borde göra. Eller hur? Det han borde göra beror ju mest på vad han har för mål med sin pizzeria. Vi har ju inte pizzeria ägaren här så vi kan inte fråga honom om hans mål. Han kanske agerade i allra högsta grad ändamålsenligt.
KourosGould
 
Inlägg: 228
Anslöt: 2013-09-17
Ort: Stockholm

när du/ni blir arga!

Inläggav tahlia » 2014-05-24 13:09:25

Man är sällan hjälpt av att tappa fattningen. Tvärs om, man skjuter sig i foten. Få tar en människa, som tappar kontrollen, på allvar. Det kommer istället att viftas undan med sådant som "den är fan inte klok", "den måste ha haft en usel dag", "den har nog inte sovit på en vecka" - samtliga utomordentliga anledningar till att helt bortse från vad den överhettade människan säger.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

när du/ni blir arga!

Inläggav Alien » 2014-05-24 13:12:40

Men i detta fallet brydde sig inte pizzeriaägaren ändå. Så TS förlorade inte något på att visa sin ilska.

KourosGould, alla företagare vill ju ha så många kunder som möjligt. Ju flera kunder = desto mera pengar. Det kan man nog förutsätta.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

när du/ni blir arga!

Inläggav Miche » 2014-05-24 13:49:34

@Alien, syftet kan vara att driva ett företag med förluster för att dölja något annat utanför lagens långa arm.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

när du/ni blir arga!

Inläggav KourosGould » 2014-05-24 13:56:18

Alien skrev:Men i detta fallet brydde sig inte pizzeriaägaren ändå. Så TS förlorade inte något på att visa sin ilska.

KourosGould, alla företagare vill ju ha så många kunder som möjligt. Ju flera kunder = desto mera pengar. Det kan man nog förutsätta.


Var inte så säker, hur förklarar du i så fall hans i så fall icke-ändamålsenliga beteende? Eller han kanske bara var korkad. Om han ville ha fler kunder skulle han ju ha betett sig annorlunda. Ibland undrar jag om vissa helt enkelt inte vill ha några kunder, de verkar ju sträva efter motsatsen.
KourosGould
 
Inlägg: 228
Anslöt: 2013-09-17
Ort: Stockholm

när du/ni blir arga!

Inläggav Little J » 2014-05-24 14:59:15

Ser att många skriver till TS att inget löses av att man tappar fattningen eller får raseriutbrott och så vidare - då skriver jag så här: att det ibland INTE GÅR att hjälpa när ett raseriutbrott är på väg. Jag har varit ganska arg i hela mitt liv av olika anledningar men har väl nästan alltid hållit det inom mig, det vill säga har inte "gjort" något åt det mer än svurit tyst för mig själv och tänkt elaka tankar typ. Nu på de senaste 3 åren iaf har jag dock börjat släppa ut ilskan mer och mer, det vill säga det bara kommer och jag orkar bokstavligt talat inte hålla det inom mig utan per automatik kommer det bara ut i ett raseriutbrott eller liknande. Hitills har jag inte slagit till någon men ibland när jag blir riktigt jävla förbannad har jag många gånger god lust. Det blir väl mest verbalt för mig eller att jag kastar saker i golvet/marken. Jag har sökt hjälp många gånger för mitt humör och mina raseriutbrott men får ingen hjälp!!

Men jo, det jag vill få sagt är helt enkelt att det inte alltid går att styra och till de som säger att man ska skärpa till sig och lugna ner sig och inte hetsa upp så mycket - det går fan inte!!! För mig kan det gå på två sekunder från att jag är glad till att jag blir förbannad så jag kokar, med andra ord vet jag inte själv om att jag ska bli så förbannad och hinner alltså inte ta ett steg tillbaka och "lugna ner" mig och tänka till.

Och till TS; helt förståeligt att du blir förbannad om en pizzabagare vill matförgifta dig och vägrar lyssna när du säger att pizzan är dålig och helt förståeligt att du blir förbannad av att helt plötsligt bli utskälld som bara den tio minuter innan du slutar för dagen.
Little J
 
Inlägg: 361
Anslöt: 2013-03-18

när du/ni blir arga!

Inläggav Alien » 2014-05-24 16:37:24

KourosGould skrev:
Alien skrev:Men i detta fallet brydde sig inte pizzeriaägaren ändå. Så TS förlorade inte något på att visa sin ilska.

KourosGould, alla företagare vill ju ha så många kunder som möjligt. Ju flera kunder = desto mera pengar. Det kan man nog förutsätta.


Var inte så säker, hur förklarar du i så fall hans i så fall icke-ändamålsenliga beteende? Eller han kanske bara var korkad. Om han ville ha fler kunder skulle han ju ha betett sig annorlunda. Ibland undrar jag om vissa helt enkelt inte vill ha några kunder, de verkar ju sträva efter motsatsen.


Ja, han är korkad el helt känslostyrd. Kanske satsar han på lågt pris istf kvalitet, men det är ändå korkat att göra sig till ovän med en presumtiv stamkund.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

när du/ni blir arga!

Inläggav yusuke20 » 2014-05-24 16:57:14

Jeopardy Lane skrev:
Bazooka skrev:I bilen har jag ett fruktansvärt humör. Kör väldigt aktivt själv, andra som till exempel slänger sig in framför mej och kör långsamt kan få mig att explodera. Och i Uppsala finns extremt många fyrtiotalistkärringar med pottfrisyr som verkar vilja knuffa för 68 genom att köra illa. Mina barn har lärt sig alla svordommar från mej, då jag kör.

Hatar att vänta på andra över huvud taget, om jag ser att folk segar, hatar köer. Folk som beställer latte på fik (vilket tar typ en evighet att koka ihop) då det är kö bakom borde det vara skottpengar på.



Jeg har noen ting jeg vil si til deg:

1 - Du er en idiot som aldri har lært å kjøre bil.
2 - Du burde ikke ha verken barn eller førerkort.
3 - Jeg håper jeg møter på deg engang, og at du tuter og skriker og oppfører deg som en innavlet apekatt som tror han eier veien. Jeg er 1,90 høy, velbygd og den forrige som oppførte seg slik fikk en runde med god, gammeldags juling. Noe du absolutt burde ha hatt. Folk som deg gjør alt vanskelig, du er egoistisk, barnslig og du gjør det å kjøre bil farlig for alle andre.


Bazooka skrev: Mina barn har lärt sig alla svordommar från mej, då jag kör.




Dad of the fucking year, right here. :roll: You`re an idiot and I do not like you. You should be ashamed of yourself. You should also park your car, buy a busspass and appologize to your children. Dumbass. Det er få ting som gjør meg sintere en møkk som deg.


du behöver inte komma hit och bete dig som en osympatisk fjant om du inte har något smart att säga


istället för att ge råd så kränker du honom genom att kalla honom idiot och för en dumbass

tycker inte du bör skriva på denna tråden om du nu ska bete dig på detta viset
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

när du/ni blir arga!

Inläggav Miche » 2014-05-24 22:23:53

Om man inte kan behärska sitt humör har man inte i trafiken att göra. Personer som beter sig som Bazooka bakom ratten borde få körkortet indraget, de är sådana personer som orsakar flest olyckor (inte alltid är de dem själva som skapar olyckan, det är inte ovanligt att andra drabbas, jag har sett det själv med egna ögon).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

när du/ni blir arga!

Inläggav CarolusRex » 2014-05-24 22:26:15

Kan bli riktigt arg nuförtiden, men då tappar jag all besinning. Försöker därför att lämna platsen innan jag blir sådär förbannad.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in