Nån som kan något om SCART-kontakter?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nån som kan något om SCART-kontakter?

Inläggav marxisten » 2011-10-08 20:18:02

Hej. Jag har en fråga om den gamla stenålders kabeln för digitala signaler SCART-kontakten. På vår gamla digitalbox har SCART-kontakten ut börjat jävlas. Bilden försvinner helt plötsligt men ljudet är kvar. Och detta utan att någon rör den. Denna gången var det bild i en veckan innan det just under hockey matchen bara försvann, dock så är ljudet kvar.

Så jag började fundera lite över stiften i SCART-kabeln. Stift 21, är enligt Wiki en gemensam jod. Men om det var det stiftet bör väl både ljud och bild försvinna, men det enda som försvinner är bilden. Någon som vet vad det kan vara? Eller är det bara så att vi får byta ut hela boxen?
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Nån som kan något om SCART-kontakter?

Inläggav Savanten Svante » 2011-10-08 20:41:17

SCART kör analoga signaler.

Billigast är nog fan att köpa en ny kabel och testa, stiftet för BILD kanske är glappigt, eller sladden den är kopplad till.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Nån som kan något om SCART-kontakter?

Inläggav Miche » 2011-10-08 21:04:00

Hittat på wikipedia:
SCART på Wikipedia skrev:SCART connectors provide only limited locking, using detents, and are prone to falling off or getting loose, especially since the thick 21-wire cable is relatively heavy and often leaves the connector at a sideways angle. Loss of audio or video connection due to a loose SCART connector is relatively common. Depending on which end of the plug is loose, either a loss of audio (rectangular end) or a loss of video (triangular end) is observed.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Nån som kan något om SCART-kontakter?

Inläggav ca » 2011-10-08 21:29:52

Stift 21 är ju den kringliggande metallskölden på hankontakten, den är nog sist att glappa jämfört med övriga stift.

Mitt tips är att byta kabel, de går t.ex. att hitta billigt i second handbutiker samt loppisar. Nypriset är rätt högt fortfarande.. kan vara värt atr prova beg. först, speciellt om man är osäker på om det är sladden eller honorna som felar.
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Nån som kan något om SCART-kontakter?

Inläggav Iridia » 2011-10-08 23:16:13

Det där händer mig också. Det är bara att vicka på den tills man får tillbaka både ljud och bild.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Nån som kan något om SCART-kontakter?

Inläggav marxisten » 2011-10-08 23:26:15

Savanten Svante skrev:SCART kör analoga signaler.

Billigast är nog fan att köpa en ny kabel och testa, stiftet för BILD kanske är glappigt, eller sladden den är kopplad till.


Provat med flera olika. Har ett par i reserv om man säger så.

Den kabel vi har nu satt i min DVD för en vecka sen och funkade utmärkt i DVD:n, nu funkar försvinner bilden med den i Canal Digital boxen. Precis som det gjorde med den gamla kabeln i den boxen. Måste vara uttaget då det endast är i Canal Digital boxen som det jävlas, men det konstiga är att all bild försvinner, dock inte ljudet. Och nyss kom det bara tillbaka helt plötsligt, sen försvinner det. Som om det vore glapp någonstans, men det sker utan att nån ens nuddar kabeln.

Frågan är dock hur man fixar ett SCART-uttag...
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Nån som kan något om SCART-kontakter?

Inläggav marxisten » 2011-10-08 23:29:16

Savanten Svante skrev:SCART kör analoga signaler.

Billigast är nog fan att köpa en ny kabel och testa, stiftet för BILD kanske är glappigt, eller sladden den är kopplad till.


Vilken av stiften är för bild, eller snarare vilket av stiften kan ta bort all bild om det glappar?
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Nån som kan något om SCART-kontakter?

Inläggav nallen » 2011-10-08 23:35:08

http://pinouts.ru/Home/Scart_pinout.shtml

En kvalificerad gissning är att lödningarna släppt i boxen. Leta på nån som vet vilken ände på lödkolven som blir varm, bjud på en öl och få den omlödd. Går det så går det.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Nån som kan något om SCART-kontakter?

Inläggav Iridia » 2011-10-09 0:26:39

I boxen? Vilken box? Jag har en lödkolv men vad är det som ska lödas?

Har ju haft samma problem ibland, även då kabeln och förgreningsdosan var ganska nya. Kändes mer som att de bara inte riktigt satt i ordentligt utan man måste vicka och lirka lite. Scart suger verkligen! Sitter ju inte tajt ens i början och lossnar lätt av sin egen tyngd.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Nån som kan något om SCART-kontakter?

Inläggav Miche » 2011-10-09 1:14:26

Iridia skrev:Scart suger verkligen! Sitter ju inte tajt ens i början och lossnar lätt av sin egen tyngd.

Instämmer, det fanns långt innan SCART riktigt fungerande och bra kontakter, så tar de fram en usel jävla skitkontakt som är totalt värdelös, jävla klantarslar till fransmän ligger bakom eländet, de ska fan inte pyssla med den typen av teknik!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Nån som kan något om SCART-kontakter?

Inläggav marxisten » 2011-10-09 14:09:26

Då har jag en annan fråga.

Farsan har beställt en ny box, en med HD i. Jag är dock den enda i familjen som kan nyttja HD tv då farsan och morsan har en äldre modell på TV.

För detta skulle jag behöva en ca. 10 meter lång HDMI kabel. Så jag har två frågor.

Måste jag införskaffa en förstärkare ifall jag ska dra in en 10 m lång HDMI kabel in till mig?

Och funkar det för boxen att sända ut på både en SCART och en HDMI samtidigt? SCART-kontakten kommer i sådana fall vara kopplad till farsans TV och HDMI:n kommer vara dragen till mig. Klarar en box av denna dubbelsändning eller kommer det ej att gå?
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Nån som kan något om SCART-kontakter?

Inläggav Miche » 2011-10-09 15:03:25

Google ger svar på nästan allt:
Om längden på HDMI-kablar. Det verkar troligt att det inte funkar så värst bra...

När det gäller om boxen fixar båda samtidigt så beror det troligen på vilken modell av box du har, googla modellnamnet eller läs bruksanvisningen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Nån som kan något om SCART-kontakter?

Inläggav marxisten » 2011-10-09 15:04:45

Denna är det.
http://www.canaldigital.se/upload/Kunds ... igital.pdf

Längst ner på sidan 19. Om jag förstår det rätt så sänder den ut SCART signal samtidigt som HD utgångarna är aktiva, eller är det jag som missförstår?
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Nån som kan något om SCART-kontakter?

Inläggav marxisten » 2011-10-09 15:06:41

Miche skrev:Google ger svar på nästan allt:
Om längden på HDMI-kablar. Det verkar troligt att det inte funkar så värst bra...

När det gäller om boxen fixar båda samtidigt så beror det troligen på vilken modell av box du har, googla modellnamnet eller läs bruksanvisningen.


Mmm. Men det är inga störningar i närheten i form av elsladdar och skit, och endast en krök. Och i värsta fall kan man ju införskaffa en förstärkare bör det funka väl? Kabeln kostade 75 spänn + frakt, så det är ju inte så värst stor kostnad att testa.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Nån som kan något om SCART-kontakter?

Inläggav Miche » 2011-10-09 15:11:00

marxisten skrev:Kabeln kostade 75 spänn + frakt, så det är ju inte så värst stor kostnad att testa.

Det var ju inga pengar (på stormarknaderna, ElGiganter, Mediamarkt osv, kostar HDMI-kablar skjortan), men är kvaliteten tillräcklig för de pengarna?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Nån som kan något om SCART-kontakter?

Inläggav marxisten » 2011-10-09 15:17:23

Miche skrev:
marxisten skrev:Kabeln kostade 75 spänn + frakt, så det är ju inte så värst stor kostnad att testa.

Det var ju inga pengar (på stormarknaderna, ElGiganter, Mediamarkt osv, kostar HDMI-kablar skjortan), men är kvaliteten tillräcklig för de pengarna?


Stormarknader tar ofta ut överpriser, och dessutom har de ju en massa personal som ska ha löner. 199 spänn för 1,5 meter (men de tar väl inte in alla billigare märken). Saker som hög frakt tillkommer på som hemma bio system kan man tjäna på att köpa där, men kablar, mobiler osv är alltid näthandel billigast.

Deltaco brukar funka ganska bra även om det är billigt. Var ju näthandel vilket alltid pressar ner priserna. Det är ju inte den bästa kvaliteten, men jag har en misstanke av att man behöver inte har de värsta kablarna när det inte handlar om ställen där det finns stora störningar. En krök och inga elkablar osv i närheten är ju väldigt små störningskällor på, vilket logiskt sätt bör leda till att det bör funka med en kabel av något lägre kvalitet. Och det var väldigt billigt även för deltaco. Var väl prissänkt eller något.

Och de skadar ju inte att prova med en 75 kronors kabel innan man köper en för 900. Funkar det så funkar det, funkar det inte så har man ju knappt förlorat något någonting.

Man kan ju även skaffa en förstärkare för 150 spänn i värsta fall.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Återgå till IT-forum



Logga in