Någon som suttit inne här? Min pres.

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Charley? » 2008-09-30 12:26:36

Proffe Slimp skrev:Visst, men han är ett undantag. I Freakonomics så står det, föga förvånande, att den genomsnittlige cracklangaren hade en högre dödlighet än skyttesoldater och ungefär lika stor inkomst som hamburgerstekare.

Och skall vi hårddra inkomst per levnadsår så betyder det att en värdetransportsrånare som blir dödad vid 28 år ålder är mer framgångsrik än en laglydig person som dör vid 82 års ålder. Bättre då att räkna på inkomst delat med förväntad livslängd.

Sedan så finns det ju yrken som man aldrig riktigt kan ta helt ledigt ifrån, typ författaren eller fotografen som alltid skall skriva eller fotografera. Men de flesta yrken slutar när arbetsdagen slutar. Är du yrkeskriminell så måste du vara på helspänn i stort sett hela tiden, vilket gör att du inte ens kan sägas ha ledigt när du sover, vilket leder till att inkomst per arbetad tid sjunker ytterligare.

Men herregud, FREAKONOMICS!?!?!?!?!?!?!

Den här diskussionen är över.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:07:58, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Proffe Slimp » 2008-09-30 13:37:56

Charley? skrev:Men herregud, FREAKONOMICS!?!?!?!?!?!?!

Den här diskussionen är över.
Vad är det för fel på den boken? I undersökningen av cracklangarnas karriär så hade man tillgång till den lokale chefens mycket nogranna bokföring.

Och sedan så finns det grundläggande ekonomi. Varför skulle de lokala cheferna erbjuda fotsoldaterna "glassiga" villkor när det alltid finns några ännu mer desperata ersättare?
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 16:07:58, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav ifkgbg » 2008-09-30 20:48:33

Hej alla igen! Är helt chockad över jag fått så många svar. Tackar och bugar.

Charley: Nix aldrig, pratar aldrig om droger med läkaren.. Men tack ändå för tipset.

missbutterfly: Intressant berättelse får jag säga. Ovanligt med en tjej som langar. Vart växte du upp?

Jag tror förövrigt det finns väldigt många personer här inne som har haft det mycket värre än mig och kommer ha det. Som har mycket svårare för specialintressen, problem med det sociala livet osv. Den smala vägen troligtvis den bästa men det är delade meningar över vad man vill uppnå. Jag känner iaf att jag kommer nog gå den smala vägen, intresse om att försöka få ett normalt liv med familj och hus väger större.

Många tror att den kriminella världen är vild och galen men det är fel särskilt om du inte vill sitta inne. Det är sällan jag har mött på något så strukturerat och bestämt, vilket passar ännu bättre för AS folk. Sen finns det alltid folk som försöker blåsa andra och sno pengar, men när det börjar handla om större belopp blir såna personer aldrig långlivade.
Senast redigerad av ifkgbg 2011-05-04 16:07:58, redigerad totalt 1 gång.
ifkgbg
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2008-09-29

Inläggav sommar » 2008-09-30 21:18:43

Välkommen!
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 16:07:58, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Prins Palinor » 2008-09-30 21:35:14

Glimma skrev:Ni borde läsa Gunilla Gerlands bok En riktig människa om ni inte har gjort det. Fantastisk men lite hemsk bok. Ni skulle nog känna igen er bättre än jag. Rekommenderar den! Jag läste ngnstans att personer med AS eller som hamnar inom austimsspektrat öht, verkar ha lättare att sluta med saker som alkoholmissbruk och droger. Läste att en psykiatriker sagt till en patient, som verkade ha AS, att han inte skulle dricka fullt så mkt som han gjorde. När hon ngr ggr senare frågade hur det stod till med den biten, hade han slutat helt och hållet. Detta verkade gälla även Gunilla Gerland, om jag kommer ihåg rätt. Hon missbrukade också droger men slutade direkt efter det att hon bestämt sig att lägga av. Kanske specifikt för AS?

Kan inte utgå från mig själv. Det enda jag varit i det närmaste beroende av i tonåren var godis :oops: . Vilket låter ju löjligt i förhållande till era problem. Menar inte att förlöjliga er. Men jag åt missbrukande för mkt. Pappa kom som tur var på mig och sedan dess äter jag/ köper jag nästan aldrig godis. Det tog tvärt slut. Och höll bara på i ngr månader. Men hade inte pappsen kommit på mig hade det nog gått illa. Dessutom stal jag pengarna av mamma för att kunna köpa :oops: . Som tur var var detta bara en kort period i mitt liv.Fast visst äter jag lite då och då, men inte flera godispåsar om dagen som det blev då.Så det verkar ju som att vi kanske har lättare att sluta med beroende framkallande saker????? Eller vad tror ni? Oavsett formen på missbruket så att säga?


Har också hört det där förr att aspiesar som knarkar slutar tvärt. Kan ju visserligen vara farligt att göra så tvärt av med vissa droger. (Speciellt alkohol och benzo).

Det du sa om godisberoende, att det skulle typ förringa oss. Det tror jag inte alls... t.ex. numera använder jag i stort sett bara hash av illegala droger, och ja, att vara "beroende" av hasch är väl inte så mycket värre än "beroende" av godis kan jag väl tycka, förutom den rent legala biten då. Det finns ju olika nivåer. Jag var aldrig sån som använde kokain (provat en enda gång, tyckte inte om det alls), heroin, gatuamfetamin, ghb eller nå annat sånt extremt, och centralstimulantia har jag aldrig varit intresserad av.

Nu får jag visserligen ritalin som medicin, men jag avskyr verkligen känslan, tanken att knarka det har aldrig kommit för mig. Däremot gör den ju att jag funkar bättre, men jag är glad för varje dag jag slipper ta det. Tar det bara när jag ska göra något viktigt, plugga och så. På helgerna tar jag det inte. Fast jag är medveten om att det finns folk som knarkar det så bara för att jag aldrig skulle vilja göra det är det ju inte en sanning för alla människor. Mitt ex (detta var i USA, inte Sverige, där restriktionerna på den medicinen är mycket mindre, och det är skitlätt att få det utskrivet) var beroende av det, och fick en överdos och höll på att dö (det var långt innan hon träffa mig)

Och det som de sa innan berätta ALDRIG att du haft missbruksproblem för sjukvårdspersonal, då får du det väldigt svårt inom vården i framtiden, det finns naturligtvis undantag, och vissa läkare som förstår att problemet inte är svartvitt, men dumt att ta chansen. Har en mor som är läkare som jag är helt öppen med om vad jag stoppar i mig, och hon verkar själv mer orolig för att jag ska hamna i problem med lagen eller få noteringar i sjukvården än själva drogerna i sig. Hon sa faktiskt till mig att ta kodein när jag fick abstinens, bara dumt att plåga sig själv sa hon, eftersom jag blev helt dysfunktionell den gången jag försökte sluta med det medans jag pluggade. Bättre klara plugget och gå ner i dos långsamt tyckte hon, hon försåg mig tillochmed med kodein. Hon gav mig naturligtvis inte recept eller hela burkar, utan gömde det hemma, och gav mig en viss maxmängd per dag medans jag slutade. Men jag började med det snart igen, fast sen slutade jag cold turkey under sommaren och det funkade faktiskt.
Senast redigerad av Prins Palinor 2011-05-04 16:07:58, redigerad totalt 1 gång.
Prins Palinor
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2008-07-06
Ort: Norrköping

Inläggav ifkgbg » 2008-09-30 21:40:57

Har tappat princip all min intresse för den här tråden nu så kommer nog inte skriva så mycket.. Haha fattar ni att jag behöver hjälp med min koncentration så det kan hända något med studierna.. :roll:

Pm om det är något..
Senast redigerad av ifkgbg 2011-05-04 16:07:58, redigerad totalt 1 gång.
ifkgbg
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2008-09-29

Inläggav Pontus » 2008-09-30 22:50:29

ifkgbg:
Även om du inte skriver något mer i tråden vill jag säga välkommen, och att du har en minst sagt intressant historia.
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 16:07:58, redigerad totalt 1 gång.
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Inläggav missbutterfly » 2008-10-01 0:41:09

ifkgbg skrev:missbutterfly: Intressant berättelse får jag säga. Ovanligt med en tjej som langar. Vart växte du upp?


Jag gick i en typisk "medelklass-skola", i mellansverige.
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 16:07:58, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Inläggav missbutterfly » 2008-10-01 0:55:27

Glimma skrev:Ni borde läsa Gunilla Gerlands bok En riktig människa om ni inte har gjort det. Fantastisk men lite hemsk bok.


Jag har läst den.
Har även varit på en av hennes föreläsningar och efteråt pratade jag lite med henne b l a om hur hon upplever föräldrarollen osv.
Tyckte att hon verkade vara en intressant människa..

Glimma skrev:Jag läste ngnstans att personer med AS eller som hamnar inom austimsspektrat öht, verkar ha lättare att sluta med saker som alkoholmissbruk och droger.


Det kan nog stämma.
Jag tror att det är för att vi är vana vid att tampas med problem och utmaningar mer än andra och därför upplever jag ofta "NT-problem" som skitsaker/ bagateller.
(Vi är mer härdade, helt enkelt.)
Dessutom brukar våran sort vara betydligt mer envisa. :wink:

Glimma skrev:Det enda jag varit i det närmaste beroende av i tonåren var godis :oops:


Godis är det enda jag är beroende av på riktigt. Kan verkligen inte vara utan choklad.
Choklad är även den enda "medicin" som hjälper mig mot typ allt. -Bättre än alla antidepressiva jag testat!
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 16:07:58, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Inläggav ragnevi » 2008-10-01 0:55:52

Om du bor i Göteborg ifkgbg, så tänkte jag bara tipsa om följande träffar som vi i Attention anordnar.
Du är knappast ensam om att ha strulat till det för dig och 21 år är ingen ålder, jag har mött personer som är mer än dubbelt så gamla som dig som har lyckats att ta sig tillbaks.

Dessutom behöver inte alls missbruksvården vara så bedrövlig som gjordes gällande tidigare. T.ex. är Bo Söderpalm väldigt duktig, jag skulle jättegärna gå till honom, 15 minuter med honom gav mer än vad 2.5 år har gjort i allmänpsykiatrin. Men tyvärr fick han inte lov att ta mot mig som patient.
Senast redigerad av ragnevi 2011-05-04 16:07:58, redigerad totalt 1 gång.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav ragnevi » 2008-10-01 1:12:00

Charley? skrev:
Proffe Slimp skrev:Jag skall väl inte skriva det på din näsa, för du verkar ha förstått det i alla fall, men om du håller dig på den smala vägen så kommer du att få en mycket högre livsinkomst, även om du så skulle ha ett låglönearbete.

Det där är bullshit.


Det nya sättet att komma åt MC-gängen, som har visat sig vara väldigt effektivt, är att dra in deras socialbidrag, förtidspensioner och A-kassor...
Ett liv som yrkeskriminell är säkert lönande - för dem som befinner sig i toppen och inte utför det smutsiga arbetet...
Senast redigerad av ragnevi 2011-05-04 16:07:58, redigerad totalt 1 gång.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav Charley? » 2008-10-01 8:49:45

ragnevi skrev:Det nya sättet att komma åt MC-gängen, som har visat sig vara väldigt effektivt, är att dra in deras socialbidrag, förtidspensioner och A-kassor...
Ett liv som yrkeskriminell är säkert lönande - för dem som befinner sig i toppen och inte utför det smutsiga arbetet...

Jag pratade om "den smala vägen" vs. "den breda vägen". Kanske tolkade fel, iofs.

Gällande missbrukarvården så är merparten av den skit. Det betyder inte att all missbrukarvård är det.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:07:58, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Glimma » 2008-10-01 9:06:08

Prins Palinor skrev:
Glimma skrev:Ni borde läsa Gunilla Gerlands bok En riktig människa om ni inte har gjort det. Fantastisk men lite hemsk bok. Ni skulle nog känna igen er bättre än jag. Rekommenderar den! Jag läste ngnstans att personer med AS eller som hamnar inom austimsspektrat öht, verkar ha lättare att sluta med saker som alkoholmissbruk och droger. Läste att en psykiatriker sagt till en patient, som verkade ha AS, att han inte skulle dricka fullt så mkt som han gjorde. När hon ngr ggr senare frågade hur det stod till med den biten, hade han slutat helt och hållet. Detta verkade gälla även Gunilla Gerland, om jag kommer ihåg rätt. Hon missbrukade också droger men slutade direkt efter det att hon bestämt sig att lägga av. Kanske specifikt för AS?

Kan inte utgå från mig själv. Det enda jag varit i det närmaste beroende av i tonåren var godis :oops: . Vilket låter ju löjligt i förhållande till era problem. Menar inte att förlöjliga er. Men jag åt missbrukande för mkt. Pappa kom som tur var på mig och sedan dess äter jag/ köper jag nästan aldrig godis. Det tog tvärt slut. Och höll bara på i ngr månader. Men hade inte pappsen kommit på mig hade det nog gått illa. Dessutom stal jag pengarna av mamma för att kunna köpa :oops: . Som tur var var detta bara en kort period i mitt liv.Fast visst äter jag lite då och då, men inte flera godispåsar om dagen som det blev då.Så det verkar ju som att vi kanske har lättare att sluta med beroende framkallande saker????? Eller vad tror ni? Oavsett formen på missbruket så att säga?


Har också hört det där förr att aspiesar som knarkar slutar tvärt. Kan ju visserligen vara farligt att göra så tvärt av med vissa droger. (Speciellt alkohol och benzo).

Det du sa om godisberoende, att det skulle typ förringa oss. Det tror jag inte alls... t.ex. numera använder jag i stort sett bara hash av illegala droger, och ja, att vara "beroende" av hasch är väl inte så mycket värre än "beroende" av godis kan jag väl tycka, förutom den rent legala biten då. Det finns ju olika nivåer. Jag var aldrig sån som använde kokain (provat en enda gång, tyckte inte om det alls), heroin, gatuamfetamin, ghb eller nå annat sånt extremt, och centralstimulantia har jag aldrig varit intresserad av.

Nu får jag visserligen ritalin som medicin, men jag avskyr verkligen känslan, tanken att knarka det har aldrig kommit för mig. Däremot gör den ju att jag funkar bättre, men jag är glad för varje dag jag slipper ta det. Tar det bara när jag ska göra något viktigt, plugga och så. På helgerna tar jag det inte. Fast jag är medveten om att det finns folk som knarkar det så bara för att jag aldrig skulle vilja göra det är det ju inte en sanning för alla människor. Mitt ex (detta var i USA, inte Sverige, där restriktionerna på den medicinen är mycket mindre, och det är skitlätt att få det utskrivet) var beroende av det, och fick en överdos och höll på att dö (det var långt innan hon träffa mig)

Och det som de sa innan berätta ALDRIG att du haft missbruksproblem för sjukvårdspersonal, då får du det väldigt svårt inom vården i framtiden, det finns naturligtvis undantag, och vissa läkare som förstår att problemet inte är svartvitt, men dumt att ta chansen. Har en mor som är läkare som jag är helt öppen med om vad jag stoppar i mig, och hon verkar själv mer orolig för att jag ska hamna i problem med lagen eller få noteringar i sjukvården än själva drogerna i sig. Hon sa faktiskt till mig att ta kodein när jag fick abstinens, bara dumt att plåga sig själv sa hon, eftersom jag blev helt dysfunktionell den gången jag försökte sluta med det medans jag pluggade. Bättre klara plugget och gå ner i dos långsamt tyckte hon, hon försåg mig tillochmed med kodein. Hon gav mig naturligtvis inte recept eller hela burkar, utan gömde det hemma, och gav mig en viss maxmängd per dag medans jag slutade. Men jag började med det snart igen, fast sen slutade jag cold turkey under sommaren och det funkade faktiskt.


Klok mamma......
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 16:07:58, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Glimma » 2008-10-01 9:15:51

missbutterfly skrev:
Glimma skrev:Ni borde läsa Gunilla Gerlands bok En riktig människa om ni inte har gjort det. Fantastisk men lite hemsk bok.


Jag har läst den.
Har även varit på en av hennes föreläsningar och efteråt pratade jag lite med henne b l a om hur hon upplever föräldrarollen osv.
Tyckte att hon verkade vara en intressant människa..

Glimma skrev:Jag läste ngnstans att personer med AS eller som hamnar inom austimsspektrat öht, verkar ha lättare att sluta med saker som alkoholmissbruk och droger.


Det kan nog stämma.
Jag tror att det är för att vi är vana vid att tampas med problem och utmaningar mer än andra och därför upplever jag ofta "NT-problem" som skitsaker/ bagateller.
(Vi är mer härdade, helt enkelt.)
Dessutom brukar våran sort vara betydligt mer envisa. :wink:

Glimma skrev:Det enda jag varit i det närmaste beroende av i tonåren var godis :oops:


Godis är det enda jag är beroende av på riktigt. Kan verkligen inte vara utan choklad.
Choklad är även den enda "medicin" som hjälper mig mot typ allt. -Bättre än alla antidepressiva jag testat!


Tack för dina kommentarer. Jag tror också att vi kan ha lättare att sluta pga att vi är så envisa av naturen. Vi måste alltid kämpa mer än andra. Och har oftast fler problem än "vanliga". Choklad känns iaf nyttigare än gelatingodis. Dessutom tror jag att den är bättre för hälsan. Forskningen visar ju på det. Iaf mörk choklad. Alltid ngt positivt.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 16:07:58, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Charley? » 2008-10-01 9:32:33

Glimma skrev:Klok mamma......

Mycket möjligt, dock en läkare som skulle bli av med sin licens illa kvickt om det där blev känt.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:07:58, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Proffe Slimp » 2008-10-01 9:42:23

missbutterfly skrev:
Glimma skrev:Jag läste ngnstans att personer med AS eller som hamnar inom austimsspektrat öht, verkar ha lättare att sluta med saker som alkoholmissbruk och droger.
Det kan nog stämma.
Jag tror att det är för att vi är vana vid att tampas med problem och utmaningar mer än andra och därför upplever jag ofta "NT-problem" som skitsaker/ bagateller.
(Vi är mer härdade, helt enkelt.)
Dessutom brukar våran sort vara betydligt mer envisa. :wink:
Jag har en annan teori: Vår svårighet att upprätta känslomässiga kopplingar gäller även droger.

Min nikotinism är märklig. Jag har inte nyttjat tobak sedan i torsdags-fredags, men först nu så börjar jag känna av vad som kan vara abstinensbesvär.

Jag har inte fått i mig dagens koffeindos, så vi får se...
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 16:07:58, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav tahlia » 2008-10-01 11:02:34

MsTibbs skrev:Hm jag är inte insatt i den världen, men kul läsning.


Erm... "kul" är väl inte ordet man tänker på precis. "Tragiskt" ligger närmare till hands.
Fast jag vet ju inte hur du tänkte.....
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 16:07:58, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Crixan » 2008-10-01 11:04:15

Glimma skrev:

Ni borde läsa Gunilla Gerlands bok En riktig människa om ni inte har gjort det. Fantastisk men lite hemsk bok. Ni skulle nog känna igen er bättre än jag. Rekommenderar den! Jag läste ngnstans att personer med AS eller som hamnar inom austimsspektrat öht, verkar ha lättare att sluta med saker som alkoholmissbruk och droger. Läste att en psykiatriker sagt till en patient, som verkade ha AS, att han inte skulle dricka fullt så mkt som han gjorde. När hon ngr ggr senare frågade hur det stod till med den biten, hade han slutat helt och hållet. Detta verkade gälla även Gunilla Gerland, om jag kommer ihåg rätt. Hon missbrukade också droger men slutade direkt efter det att hon bestämt sig att lägga av. Kanske specifikt för AS?

Kan inte utgå från mig själv. Det enda jag varit i det närmaste beroende av i tonåren var godis Embarassed . Vilket låter ju löjligt i förhållande till era problem. Menar inte att förlöjliga er. Men jag åt missbrukande för mkt. Pappa kom som tur var på mig och sedan dess äter jag/ köper jag nästan aldrig godis. Det tog tvärt slut. Och höll bara på i ngr månader. Men hade inte pappsen kommit på mig hade det nog gått illa. Dessutom stal jag pengarna av mamma för att kunna köpa Embarassed . Som tur var var detta bara en kort period i mitt liv.Fast visst äter jag lite då och då, men inte flera godispåsar om dagen som det blev då.Så det verkar ju som att vi kanske har lättare att sluta med beroende framkallande saker????? Eller vad tror ni? Oavsett formen på missbruket så att säga?



Jag har gått på en del droger i mina dagar (innan jag fick hjälp ifrån psyk nu efter 10 års felbehandling och fel medicinerad) och har inte alls haft några problem med att bara lägga ner och sluta med dem, MEN jag klarar inte av att sluta röka (vanliga cigg då menar jag) tror dock inte att det är nikotinet i dem som håller fast en, tror mer (iaf för min del) att det känns tryggt och är en gammal vana...
Senast redigerad av Crixan 2011-05-04 16:07:58, redigerad totalt 1 gång.
Crixan
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2008-07-16
Ort: Sörberge/Timrå

Inläggav missbutterfly » 2008-10-01 11:07:34

Proffe Slimp skrev:
missbutterfly skrev:
Glimma skrev:Jag läste ngnstans att personer med AS eller som hamnar inom austimsspektrat öht, verkar ha lättare att sluta med saker som alkoholmissbruk och droger.
Det kan nog stämma.
Jag tror att det är för att vi är vana vid att tampas med problem och utmaningar mer än andra och därför upplever jag ofta "NT-problem" som skitsaker/ bagateller.
(Vi är mer härdade, helt enkelt.)
Dessutom brukar våran sort vara betydligt mer envisa. :wink:


Jag har en annan teori: Vår svårighet att upprätta känslomässiga kopplingar gäller även droger.


Personligen har jag inga svårigheter att upprätta känslomässiga kopplingar men det kanske är så för många andra med AS.
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 16:07:58, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Inläggav MsTibbs » 2008-10-01 12:59:02

tahlia skrev:
MsTibbs skrev:Hm jag är inte insatt i den världen, men kul läsning.


Erm... "kul" är väl inte ordet man tänker på precis. "Tragiskt" ligger närmare till hands.
Fast jag vet ju inte hur du tänkte.....


"Kul" i detta sammanhanget menar jag ungefär som "oh tschuut,, intressant, hm..."
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:07:58, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Någon som suttit inne här? Min press.

Inläggav nano » 2008-10-01 14:11:42

ifkgbg:
Tror nog majoriteten av läkare har samma syn på AS som jag hade innan jag började läsa om det och prata med folk på detta forum. Dvs att man i princip skulle sitta i rullstol och inte kunna tänka en rak tanke.

Meriter kanske man inte behöver, jag skrev att jag varit på resa en gång för länge sedan, det fungerade utmärkt.
En säljtränare berättade att hon tog kontakt tidigare i livet och sade att hon behövde få en bra referens och ville komma och jobba med något specifikt. Hon trodde inte att det fungerat om hon sagt att hon ville göra vad som helst.

Jag får det inte till att vara en nolla att vara i det fria :)
Jag vet en som har adhd, Holstein, han trodde han var dum i huvudet har han sagt tills han var 35.
Det finns även ett entreprenöriellt geni, Ingvar Kamprad, han betecknar sig som lat.
Speciellt som ungdom, han kom på massor av sätt att komma undan jobb och organiserade så att andra jobbade och blev glada och fick både credit och pengar :)
Så ok, ditt liv kretsar kring pengar, hittar du folk som kan en massa saker så kan du säkert även hitta folk som ser till att de får ut de saker de gör och alla inblandade tjänar pengar på det hela.
Mitt i det hela styr förmodligen du, endera ensam eller tillsammans med andra.

När jag tänker efter så kunde ju det där vara jag, fast det roligaste jag vet är att bygga saker, inte att organisera eller sälja.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in