Någon som jobbar inom Dator/IT-branschen här?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Någon som jobbar inom Dator/IT-branschen här?

Inläggav ninegirl » 2014-03-05 17:49:25

Hej!

Nu undrar jag om någon/några jobbar med datorer här och/eller IT... Jag har efter viss praktik återigen kommit tillbaka på ruta 1 och nu återigen fnulat på vad man skulle kunna fixa att jobba med. Mina tankar har nu fastnat på webbutveckling. Tänker då att jag i tonåren främst älskade att koda i HTML och därför tror detta kan passa mig. Tycker ju även om att sitta mycket vid datorn i övrigt..

Men jag undrar b la vad som kan vara bra att veta innan man ger sig i kast med liknande?

Hur ser en arbetsdag ut? Vad gör man? Är det väldigt olika på olika arbetsplatser?

Är det stressigt? Är det självständigt arbete som gäller osv?

Glad och tacksam för svar!! :-)Happy
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Någon som jobbar inom Dator/IT-branschen här?

Inläggav Miche » 2014-03-05 20:38:50

Jag jobbar inte nu men har jobbat med programmering i drygt 30 år, dock inte med webbprogrammering.

En del arbetsgivare ger en möjlighet till ett väldigt fritt jobb där man sköter sig själv (men de är inte så vanliga), andra styr jobbet mer eller mindre i detalj. Om arbetsgivaren är någorlunda klok så släpper de styrningen efterhand som de ser att man är kompetent att klara jobbet själv men jag har varit med om motsatsen pga företaget såldes till en inskränkt jävel som inte fattade att företagets framgång berodde på att jag skrivit programvaran så som kunden önskade innan kunden ens visste vad de ville ha... (jag sa upp mig därifrån)

Det är inte så ovanligt att det finns en deadline för projekt men på många jobb så tillfrågas programmeraren om hur lång tid ett visst jobb kommer att ta innan det påbörjas, var aldrig en optimist för då hamnar du lätt i en för stor tidsbrist.

Ett alternativ kan vara att leta jobb och köra frilans, det finns sajter där det annonseras efter programmerare till specifika projekt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Någon som jobbar inom Dator/IT-branschen här?

Inläggav notwoodstock » 2014-03-05 20:57:36

Jag misstänkte att det var överskott på webbprogrammerare, "alla" unga gör det, :-)178 :-)178 :-)178

Teknisk programmering verkar vara ett mindre område, fortfarande gissar jag. Beroende på kompetens.

Och att kunna html är väl en bra bas, men är inte resten ett komplext område med många olika språk, verktyg och standarder?

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Någon som jobbar inom Dator/IT-branschen här?

Inläggav Torsdag » 2014-03-05 21:33:15

Jag jobbar som webbutvecklare. Det ser olika ut beroende på projekt och arbetsplats. Jobbar man med mindre projekt vet oftast kunden inte vet vad de vill ha, vilket gör att man måste göra om ett antal gånger vilket i sin tur gör att blir tjafs om pris. Det är inte så kul.

För utom html bör man kunna CSS, Javascript och PHP. Som man med fördel kan lära sig på egen hand. Det finns också kostnadsfri utbildning om man vill ha hjälp med att komma igång.
Torsdag
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2006-01-19

Någon som jobbar inom Dator/IT-branschen här?

Inläggav Miche » 2014-03-05 21:43:34

Jag tycker nog iofs att HTML knappast kan kallas för programmering, det handlar bara om ganska enkel design, däremot om man kombinerar med PHP, CSS, ASP, JavaScript och databaskopplingar så börjar det likna nåt.

Jag har skrivit administrativa programvaror av olika slag med diverse komplexa men ändå lättanvändna för slutanvändarna.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Någon som jobbar inom Dator/IT-branschen här?

Inläggav ninegirl » 2014-03-06 20:04:17

Okej. Dessa inlägg gjorde mig rädd och nervös för min framtid igen :(
Kan tillägga att jag verkligen suger på matematik och har ingen i min närhet som kan hjälpa mig med den delen. Så detta var väl ett av fåtal datorutbildningar man tyckte verkade passa en :-| ...
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Någon som jobbar inom Dator/IT-branschen här?

Inläggav Miche » 2014-03-06 20:15:37

Mitt syfte är givetvis inte att skrämma utan snarare att försöka ge en så realistisk bild som möjligt av mina personliga erfarenheter av branschen inom omkring tio företag, jag vet inte heller hur representativ den bilden är.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Någon som jobbar inom Dator/IT-branschen här?

Inläggav abyss » 2014-03-06 20:52:39

ninegirl skrev:Okej. Dessa inlägg gjorde mig rädd och nervös för min framtid igen :(
Kan tillägga att jag verkligen suger på matematik och har ingen i min närhet som kan hjälpa mig med den delen. Så detta var väl ett av fåtal datorutbildningar man tyckte verkade passa en :-| ...

Det är sällan man behöver mer än grundläggande matematiska kunskaper när man håller på med webbutveckling, det är ju först när det ska byggas back-end för avancerade applikationer som det kan behövas.

Sen är det ett väldigt brett område som brukar delas upp i "back-end" och "front-end" där front-end utveckling sköts av personer som är duktiga på design(html, css, js) och grafik, sen har du back-end folket som jobbar med själva programmeringen(php, asp, java osv) och hanteringen av databaser.

Jobbar du som webbdesigner så förväntas du ju inte vara så jätteduktig på programmering.
abyss
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2011-05-10

Någon som jobbar inom Dator/IT-branschen här?

Inläggav plåtmonster » 2014-03-07 0:50:58

Blir det "back-end" eller "front-end" som får bestämma struktur och funktion på API:t därimellan? ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Någon som jobbar inom Dator/IT-branschen här?

Inläggav Miche » 2014-03-07 1:46:18

plåtmonster skrev:Blir det "back-end" eller "front-end" som får bestämma struktur och funktion på API:t därimellan? ;)
Ofta är det inget API utan de använder en gemensam SQL-databas. För mer än tio år sedan skrev jag det senaste som hade ett API och då styrdes det helt av frontendprogrammeraren däremot lyssnade han på de idéer som jag kom med (vi har samarbetat i tre olika företag).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Någon som jobbar inom Dator/IT-branschen här?

Inläggav abyss » 2014-03-07 17:25:18

plåtmonster skrev:Blir det "back-end" eller "front-end" som får bestämma struktur och funktion på API:t därimellan? ;)

Inte helt säker på vad du menar men det vanligaste är ju att man har någon form av template-system som har ett helt eget simplifierat språk eller där det bara används väldigt basic logik. Sedan låter man designers jobba med alla templates och göra sin grej.

Men jag är ju bara amatör, vet väl egentligen inte hur man jobbar på större projekt.
abyss
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2011-05-10

Någon som jobbar inom Dator/IT-branschen här?

Inläggav Miche » 2014-03-07 18:10:53

Front-end är det som användaren ser, back-end är systemet bakom.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Någon som jobbar inom Dator/IT-branschen här?

Inläggav Torsdag » 2014-03-07 20:05:07

ninegirl skrev:Okej. Dessa inlägg gjorde mig rädd och nervös för min framtid igen :(
Kan tillägga att jag verkligen suger på matematik och hingen i min närhet som kan hjälpa mig med den delen. Så detta var väl ett av fåtal datorutbildningar man tyckte verkade passa en :-| ...


vem har nämnt matte? som nämnt så krävs det oftast inte så avancerad matte. Jag antar att du är godkänd i matte annars är det en bra sak att att börja med först.
Torsdag
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2006-01-19

Någon som jobbar inom Dator/IT-branschen här?

Inläggav ninegirl » 2014-03-08 11:35:31

Torsdag skrev:
ninegirl skrev:Okej. Dessa inlägg gjorde mig rädd och nervös för min framtid igen :(
Kan tillägga att jag verkligen suger på matematik och hingen i min närhet som kan hjälpa mig med den delen. Så detta var väl ett av fåtal datorutbildningar man tyckte verkade passa en :-| ...


vem har nämnt matte? som nämnt så krävs det oftast inte så avancerad matte. Jag antar att du är godkänd i matte annars är det en bra sak att att börja med först.


Nej vet jag väl.

Ville mest förebygga innan folk börjar komma med förslag om datorjobb som innehåller massa matematik och uträkningar 8)
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Någon som jobbar inom Dator/IT-branschen här?

Inläggav ragnevi » 2014-03-14 20:47:06

Är det inte vettigare att lära sig ett par publiceringsverktyg istället om det nu är webbpublicering du vill syssla med?
Jävligt enkelt, Wordpress.
Nivå svårare, Joomla.
Lite högre nivå, Drupal.
Mer komplext, Polopoly.

Sedan är det skillnad på att skapa sidor från scratch eller bara uppdatera dem. Sedan bör du kunna Photoshop också och ha lite koll på bildbehandling.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Någon som jobbar inom Dator/IT-branschen här?

Inläggav ninegirl » 2014-03-16 0:13:02

ragnevi skrev:Är det inte vettigare att lära sig ett par publiceringsverktyg istället om det nu är webbpublicering du vill syssla med?
Jävligt enkelt, Wordpress.
Nivå svårare, Joomla.
Lite högre nivå, Drupal.
Mer komplext, Polopoly.

Sedan är det skillnad på att skapa sidor från scratch eller bara uppdatera dem. Sedan bör du kunna Photoshop också och ha lite koll på bildbehandling.


En sak i taget! 8)
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Någon som jobbar inom Dator/IT-branschen här?

Inläggav plåtmonster » 2014-03-16 0:50:58

FreeBSD, Apache + MariaDB + Perl = Klart! :D

Eller OpenBSD för den som vill säker på sin sak ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Någon som jobbar inom Dator/IT-branschen här?

Inläggav notwoodstock » 2014-03-16 0:59:10

plåtmonster skrev:FreeBSD, Apache + MariaDB + Perl = Klart! :D

Eller OpenBSD för den som vill säker på sin sak ;)


Off topic:

Apache/install.txt "..see Apache/install.txt"

:-)Happy :shock: :-)006
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Någon som jobbar inom Dator/IT-branschen här?

Inläggav ninegirl » 2014-04-02 10:57:31

plåtmonster skrev:FreeBSD, Apache + MariaDB + Perl = Klart! :D

Eller OpenBSD för den som vill säker på sin sak ;)


Uuuuuh engelska *ryser**' :cry:
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Någon som jobbar inom Dator/IT-branschen här?

Inläggav Tor_och_i2p » 2014-04-26 11:16:57

ninegirl skrev:
plåtmonster skrev:FreeBSD, Apache + MariaDB + Perl = Klart! :D

Eller OpenBSD för den som vill säker på sin sak ;)


Uuuuuh engelska *ryser**' :cry:


Aspergerforum är väl skrivet i PHP? Varför inte fråga de som jobbar på Aspergerforum? ;)
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Någon som jobbar inom Dator/IT-branschen här?

Inläggav Miche » 2014-04-26 11:57:30

Jodå, det är PHP men det är inte så många kodändringar som är gjorda i forumet jämfört med standard phpbb och det är bara (min gissning) max tre personer som gjort dessa ändringar.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Någon som jobbar inom Dator/IT-branschen här?

Inläggav Parvlon » 2014-04-26 12:18:40

ninegirl skrev:Uuuuuh engelska *ryser**' :cry:
Engelska får man lära sig. Att bara förlita sig på svenska beskrivningar/översättningar är ett rejält handikapp imo.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Någon som jobbar inom Dator/IT-branschen här?

Inläggav iuftfy547s » 2014-05-01 21:33:17

ninegirl skrev:
plåtmonster skrev:FreeBSD, Apache + MariaDB + Perl = Klart! :D

Eller OpenBSD för den som vill säker på sin sak ;)


Uuuuuh engelska *ryser**' :cry:


Är du inte så duktig på engelska så rekommenderar jag att du studerar engelska då majoriteten av alla guider och manualer inom IT är skrivna på engelska. Framförallt de guider som gratis går att få tag på via sökmotorer.
iuftfy547s
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2012-10-12

Någon som jobbar inom Dator/IT-branschen här?

Inläggav Miche » 2014-05-02 0:16:09

Svenska böcker om IT brukar vara ganska sorgliga skapelser jämfört med de engelska motsvarigheterna så nog är engelska ett nödvändigt ont för att lära sig IT ordentligt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in