Någon mer som är förbannad på försäkringskassan??????

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Någon mer som är förbannad på försäkringskassan??????

Inläggav Glimma » 2008-09-20 10:15:37

Detta har säkert tagits upp vid tidigare tillfällen. Men kände att jag behövde få lite respons från andra i min situation.

Blir bara så trött på den här regeringen vi har. Ringde och skulle kolla hur lång tid det skulle ta innan min utredning för sjukvårdsbidrag skulle bli klar. Sex j*a månader hade de fått på sig nu och inte nog med det....Nu ska de tydligen prioritera sjukersättning och föräldrapenning. Men en sådan som jag då? Är jag inte lika mkt värd som de andra som får sin ersättning från Försäkringskassan? Det ska inte handla om prioritering hos Försäkringskassan. Hamnar man inom lagen för LSS har man tydligen rätt att söka sjukvårdsbidrag. Men bara för att man får rätt till det innebär det ju knappast en garanti för att man verkligen ska få den? Alla fall ska bli behandlade med lika lång väntetid. Ska jag då behöva gå på soc. bara för att regeringen kommit med nya idiotiska beslut om att det ska prioriteras? Uppenbarligen för det är där jag har hamnat nu. Har fyra månaders utredningstid kvar nu. Plus att min handläggare förstås hade gått på två veckors semester när jag ringde och då får jag vänta ytterligare tid. Egentligen borde man anmäla regeringen på något sätt. Men man orkar ju inte!!! Man har fullt sjå med att klara livhanken för dagen som är. Blir bara så ARG när jag sitter och tänker på att regeringsfolket som sitter och bestämmer förmodligen aldrig har varit sjukskriven och har förmodligen inget handikapp heller. Det är väl den enda förklaringen till att de behandlar sådana som mig så J*A dåligt?

Var heltidssjukskriven tidigare i långa perioder. Höll på att inte få ngn ersättning alls trots att jag inte ens kunde röra min vänstra arm pga utmattningssyndrom. Utan som tur var hade jag ju papper på min lilla hjärnskada och då blev det andra toner. Då godkände de en direkt. Men att man som sjuk ska behöva ringa och bråka med dem så mkt......Det gör ju en stresskänslig person ännu sjukare......Näe ner med Reinfeldtsregeringen!!! Jag röstade iaf inte på dem.... Någon som känner igen sig??? Det enda jag vill är ju att klara mig på egen hand så mkt det bara går. Jag vill inte vara en "samhällslast" som går på soc. resten av livet. Pluggar för att jag förhoppningsvis ska få ett bra jobb. Men det är ju knappast ngn garanti nu för tiden heller????? (Har en fil.kand i Litteraturvetenskap och studerar nu till arkivarie....)

Känns detta igen????
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 16:01:54, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav tahlia » 2008-09-20 10:18:00

Glimma skrev:Hamnar man inom lagen för LSS har man tydligen rätt att söka sjukvårdsbidrag.


En dum fråga, bara såhär inledningsvis. Vad sjutton är sjukvårdsbidrag?
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 16:01:54, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav earlydayminer » 2008-09-20 10:27:53

Har du lämnat det i händerna på kommunen?
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 16:01:54, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Bror Duktig » 2008-09-20 10:31:35

Ja, jag känner igen mig - men - framför allt känner jag igen problemen från andra internetkontakter. Personer som inte har AS och därför inte kan bli sjukskrivna/få sjukersättning "bara för att de är fysiskt invalidiserade".

Jag har lite svårt att se exakt vad du frågar efter, eller vill diskutera.
Och så har jag samma fråga som tahlia - "Vad sjutton är sjukvårdsbidrag?"

P.S. Jag röstade heller inte höger och det skulle aldrig falla mig in. De har, även i bästa fall, en alldeles för enkelspårig syn på hur folk fungerar och hur man ska få folk motiverade. Dessutom ses arbetare i första hand som spelbrickor i deras finansspel (Nya Finans med knuff").
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:01:54, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Glimma » 2008-09-20 10:40:18

earlydayminer skrev:Har du lämnat det i händerna på kommunen?


Nej. Men hänger inte riktigt med på vad du menar? Gissar att du tänker på soc. delen?
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 16:01:54, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Glimma » 2008-09-20 10:46:34

Bror Duktig skrev:Ja, jag känner igen mig - men - framför allt känner jag igen problemen från andra internetkontakter. Personer som inte har AS och därför inte kan bli sjukskrivna/få sjukersättning "bara för att de är fysiskt invalidiserade".

Jag har lite svårt att se exakt vad du frågar efter, eller vill diskutera.
Och så har jag samma fråga som tahlia - "Vad sjutton är sjukvårdsbidrag?"

P.S. Jag röstade heller inte höger och det skulle aldrig falla mig in. De har, även i bästa fall, en alldeles för enkelspårig syn på hur folk fungerar och hur man ska få folk motiverade. Dessutom ses arbetare i första hand som spelbrickor i deras finansspel (Nya Finans med knuff").


Som jag förstår det är sjukvårdsbidrag ngt man kan få om man har t ex Aspergers syndrom. Det är nog egentligen detsamma som sjukersättning/aktivitetsersättning men att de väljer att kalla det annorlunda. Är faktiskt inte 100% insatt heller :? . Men man kunde tydligen få det om man hamnade inom lagen om LSS. Jag har 50% CSN och för att täcka upp resten av detta skulle jag få detta bidrag....om jag nu får det. Det jag ville ha upp som diskussionsämne var om fler kände igen sig och vad folk tyckte om detta. Är det verkligen riktigt att det ska funka så här? Jag "trodde" att nu när man äntligen fått en diagnos då skulle man få lättare hjälp....men i h*e heller. Förlåt mina svordomar. Försöker undvika dem men kan inte när jag blir arg. :oops:
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 16:01:54, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav earlydayminer » 2008-09-20 10:56:57

Glimma skrev:
earlydayminer skrev:Har du lämnat det i händerna på kommunen?


Nej. Men hänger inte riktigt med på vad du menar? Gissar att du tänker på soc. delen?


Korrekt.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 16:01:54, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Glimma » 2008-09-20 11:03:28

earlydayminer skrev:
Glimma skrev:
earlydayminer skrev:Har du lämnat det i händerna på kommunen?


Nej. Men hänger inte riktigt med på vad du menar? Gissar att du tänker på soc. delen?


Korrekt.


Jag har en jättebra handläggare på soc. men har inte lämnat över detta på henne på det viset. Hon vet bara om att det tar lång tid för mig att få pengarna. Den som jag överlåter För.kassans saker på är min handläggare på habis. Jag väntar just nu bara på hur det ska gå....Under tiden får jag soc.bidrag den andra 50%.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 16:01:54, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav earlydayminer » 2008-09-20 11:14:46

Glimma skrev:
earlydayminer skrev:
Glimma skrev:[quote="earlydayminer"]Har du lämnat det i händerna på kommunen?


Nej. Men hänger inte riktigt med på vad du menar? Gissar att du tänker på soc. delen?


Korrekt.


Jag har en jättebra handläggare på soc. men har inte lämnat över detta på henne på det viset. Hon vet bara om att det tar lång tid för mig att få pengarna. Den som jag överlåter För.kassans saker på är min handläggare på habis. Jag väntar just nu bara på hur det ska gå....Under tiden får jag soc.bidrag den andra 50%.[/quote]

Förstår naturligtvis problemet eftersom att jag själv sitter i ungefär samma sits sen 5 månader tillbaks. Det tar en jäkla tid, det gäller att vara ihärdig. Skulle troligtvis känna lite mer frihet om jag hade mer att röra mig med, men jag överlever i alla fall. Det är ändå huvudsaken. :)
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 16:01:54, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav pH » 2008-09-20 11:21:21

Jag känner igen segheten hos FK, men upplevelserna är från tiden före regeringsskiftet. Jag ser således inte den raka kopplingen mellan höger och FK's brister och får därför svårt att bemöta ditt inlägg. Sex månaders handläggning låter som orimlig tid, och det skulle inte förvåna mig om den också är olaglig. I alla fall om det rör sig om beredning och handläggning av ett ärende om försörjning. För några år sedan tog der dem sju månader att bereda ett ärende för mig. När jag bad dem skynda sa de att "men du har väl någon annan försörjning under väntan?" "Jo, två personer på PV's a-kassa" svarade jag. "Nej, det är ju omöjligt att klara sig på" svarade de. Nähä? Men om man inte har något val då? Vad skall jag göra, sälja organ? Soc borde inte vara detsjälvklara allternativet, eftersom man då måste avveckla stora delar av egendom mot pengar. Jag ville behålla rishög´, dator och TV, eftersom jag var hemma mkt och ville ha ngt att göra i lägenheten, och inte kunde komma utanför den utan bilen. Soc har krav på inga tillgångar. Har man rätt till annat stöd skall man inte behöva sälja sina saker bara för att det tar absurt lång tid att få den rätten tillgodosedd. Det är inte rättssäkerhet. Bättre då med uppriktighet säger jag, att ärligen gå ut med vad som gäller och att vissa gruper anses mindre värda. Men det är som sagt inte något som är knutet till nuvarande regering, utan FK's brister har en lång och kletig historia. Ingen styckeindelning, tröt, ber om ursäkt.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 16:01:54, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Glimma » 2008-09-20 11:24:28

earlydayminer skrev:
Glimma skrev:
earlydayminer skrev:[quote="Glimma"][quote="earlydayminer"]Har du lämnat det i händerna på kommunen?


Nej. Men hänger inte riktigt med på vad du menar? Gissar att du tänker på soc. delen?


Korrekt.


Jag har en jättebra handläggare på soc. men har inte lämnat över detta på henne på det viset. Hon vet bara om att det tar lång tid för mig att få pengarna. Den som jag överlåter För.kassans saker på är min handläggare på habis. Jag väntar just nu bara på hur det ska gå....Under tiden får jag soc.bidrag den andra 50%.[/quote]

Förstår naturligtvis problemet eftersom att jag själv sitter i ungefär samma sits sen 5 månader tillbaks. Det tar en jäkla tid, det gäller att vara ihärdig. Skulle troligtvis känna lite mer frihet om jag hade mer att röra mig med, men jag överlever i alla fall. Det är ändå huvudsaken. :)[/quote]

Det är bara det har man dyskalkyli som jag har så blir detta med pengar en extrem stressfaktor. Tur att jag har så bra föräldrar som jag har och att båda har jobb. Hatar att behöva låna men lånar bara av dem. Skönt att höra det är flera med samma problem. Ingen i min direkta omgivning har dessa problem. Själv skulle jag känna mig mer fri om jag slapp inblandning av för.kassan i mitt liv öht.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 16:01:54, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav earlydayminer » 2008-09-20 11:58:13

Glimma skrev:
earlydayminer skrev:
Glimma skrev:[quote="earlydayminer"][quote="Glimma"][quote="earlydayminer"]Har du lämnat det i händerna på kommunen?


Nej. Men hänger inte riktigt med på vad du menar? Gissar att du tänker på soc. delen?


Korrekt.


Jag har en jättebra handläggare på soc. men har inte lämnat över detta på henne på det viset. Hon vet bara om att det tar lång tid för mig att få pengarna. Den som jag överlåter För.kassans saker på är min handläggare på habis. Jag väntar just nu bara på hur det ska gå....Under tiden får jag soc.bidrag den andra 50%.[/quote]

Förstår naturligtvis problemet eftersom att jag själv sitter i ungefär samma sits sen 5 månader tillbaks. Det tar en jäkla tid, det gäller att vara ihärdig. Skulle troligtvis känna lite mer frihet om jag hade mer att röra mig med, men jag överlever i alla fall. Det är ändå huvudsaken. :)[/quote]

Det är bara det har man dyskalkyli som jag har så blir detta med pengar en extrem stressfaktor. Tur att jag har så bra föräldrar som jag har och att båda har jobb. Hatar att behöva låna men lånar bara av dem. Skönt att höra det är flera med samma problem. Ingen i min direkta omgivning har dessa problem. Själv skulle jag känna mig mer fri om jag slapp inblandning av för.kassan i mitt liv öht.[/quote]

Okej, då förstår jag lite bättre!

Jo, visst är det så. Drömmen är ju att helt kunna försörja sig själv, men man behöver ju lite extra hjälp på vägen när livet är som det är. Heh.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 16:01:54, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Glimma » 2008-09-20 12:02:36

pH skrev:Jag känner igen segheten hos FK, men upplevelserna är från tiden före regeringsskiftet. Jag ser således inte den raka kopplingen mellan höger och FK's brister och får därför svårt att bemöta ditt inlägg. Sex månaders handläggning låter som orimlig tid, och det skulle inte förvåna mig om den också är olaglig. I alla fall om det rör sig om beredning och handläggning av ett ärende om försörjning. För några år sedan tog der dem sju månader att bereda ett ärende för mig. När jag bad dem skynda sa de att "men du har väl någon annan försörjning under väntan?" "Jo, två personer på PV's a-kassa" svarade jag. "Nej, det är ju omöjligt att klara sig på" svarade de. Nähä? Men om man inte har något val då? Vad skall jag göra, sälja organ? Soc borde inte vara detsjälvklara allternativet, eftersom man då måste avveckla stora delar av egendom mot pengar. Jag ville behålla rishög´, dator och TV, eftersom jag var hemma mkt och ville ha ngt att göra i lägenheten, och inte kunde komma utanför den utan bilen. Soc har krav på inga tillgångar. Har man rätt till annat stöd skall man inte behöva sälja sina saker bara för att det tar absurt lång tid att få den rätten tillgodosedd. Det är inte rättssäkerhet. Bättre då med uppriktighet säger jag, att ärligen gå ut med vad som gäller och att vissa gruper anses mindre värda. Men det är som sagt inte något som är knutet till nuvarande regering, utan FK's brister har en lång och kletig historia. Ingen styckeindelning, tröt, ber om ursäkt.


Visst de var sega redan innan regeringsskiftet. Jag drar parallellen med nuvarande regering eftersom de nyss kommit med detta nya beslut om att det ska ta sex månader. Håller med om att det låter olagligt.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 16:01:54, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-20 15:29:30

pH skrev:Jag känner igen segheten hos FK, men upplevelserna är från tiden före regeringsskiftet. Jag ser således inte den raka kopplingen mellan höger och FK's brister och får därför svårt att bemöta ditt inlägg. Sex månaders handläggning låter som orimlig tid, och det skulle inte förvåna mig om den också är olaglig. I alla fall om det rör sig om beredning och handläggning av ett ärende om försörjning. För några år sedan tog der dem sju månader att bereda ett ärende för mig. När jag bad dem skynda sa de att "men du har väl någon annan försörjning under väntan?" "Jo, två personer på PV's a-kassa" svarade jag. "Nej, det är ju omöjligt att klara sig på" svarade de. Nähä? Men om man inte har något val då? Vad skall jag göra, sälja organ? Soc borde inte vara detsjälvklara allternativet, eftersom man då måste avveckla stora delar av egendom mot pengar. Jag ville behålla rishög´, dator och TV, eftersom jag var hemma mkt och ville ha ngt att göra i lägenheten, och inte kunde komma utanför den utan bilen. Soc har krav på inga tillgångar. Har man rätt till annat stöd skall man inte behöva sälja sina saker bara för att det tar absurt lång tid att få den rätten tillgodosedd. Det är inte rättssäkerhet. Bättre då med uppriktighet säger jag, att ärligen gå ut med vad som gäller och att vissa gruper anses mindre värda. Men det är som sagt inte något som är knutet till nuvarande regering, utan FK's brister har en lång och kletig historia. Ingen styckeindelning, tröt, ber om ursäkt.


Men har man gamla burkar, som en tjock-tv och vedeldad dator, tror jag inte soc förväntar sig att man ska försöka avyttra dem på Blocket... Ingen har sagt nåt till mig om det iaf (jag har varit tvungen att komplettera min urusla sjukpenning där).

Det de velat se är bankkontoutdrag och så skulle jag få sälja en bostadsrätt eller bil om jag hade nån. (Det sista är ju riktigt korkat om man kan ta sig till ett deltidsjobb med bilen, men inte kan jobba annars. Såna historier har jag hört många gånger.)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:01:54, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Inger » 2008-09-20 15:48:44

"Vedeldad dator" :lol:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:01:54, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav pH » 2008-09-20 15:54:44

Inger skrev:"Vedeldad dator" :lol:


:D

Men grejjen är ju att det skall ju inte behövas att man avvecklar sitt liv, som tagit lång tid att bygga upp, för att man går och väntar på något man är berättigad till. Skillnad anser jag om man pga förändrade omständigheter behöver prioritera om sitt liv. Cyklar jag?
Senast redigerad av pH 2011-05-04 16:01:54, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Telperion » 2008-09-20 15:59:40

alfapetsmamma skrev:Men har man gamla burkar, som en tjock-tv och vedeldad dator, tror jag inte soc förväntar sig att man ska försöka avyttra dem på Blocket...


Avskrivningstiden för elektronik brukar vara runt tre-fyra år, så om varorna är äldre än det betraktas det skattemässigt som att de saknar värde, och rent konkret borde samma regler även gälla för personliga tillgångar.
Senast redigerad av Telperion 2011-05-04 16:01:54, redigerad totalt 1 gång.
Telperion
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2006-06-15

Inläggav MiaM » 2008-09-20 17:16:02

Hur man än vänder på steken så tror jag knappast det var regeringen (varken nuvarande eller förra) som styrde FK att välja det här bjudmiddagsystemet: http://computersweden.idg.se/2.2683/1.169297
Senast redigerad av MiaM 2011-05-04 16:01:54, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2008-08-15

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-20 17:32:11

pH skrev:
Inger skrev:"Vedeldad dator" :lol:


:D

Men grejjen är ju att det skall ju inte behövas att man avvecklar sitt liv, som tagit lång tid att bygga upp, för att man går och väntar på något man är berättigad till. Skillnad anser jag om man pga förändrade omständigheter behöver prioritera om sitt liv. Cyklar jag?


Nej, i mina ögon cyklar du inte, men vad vi tycker och vad Förnedringskassan (alt Förseningskassan), Arbetsförnedringen och andra tycker är ofta nåt annat.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:01:54, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Glimma » 2008-09-20 18:33:51

alfapetsmamma skrev:
pH skrev:Jag känner igen segheten hos FK, men upplevelserna är från tiden före regeringsskiftet. Jag ser således inte den raka kopplingen mellan höger och FK's brister och får därför svårt att bemöta ditt inlägg. Sex månaders handläggning låter som orimlig tid, och det skulle inte förvåna mig om den också är olaglig. I alla fall om det rör sig om beredning och handläggning av ett ärende om försörjning. För några år sedan tog der dem sju månader att bereda ett ärende för mig. När jag bad dem skynda sa de att "men du har väl någon annan försörjning under väntan?" "Jo, två personer på PV's a-kassa" svarade jag. "Nej, det är ju omöjligt att klara sig på" svarade de. Nähä? Men om man inte har något val då? Vad skall jag göra, sälja organ? Soc borde inte vara detsjälvklara allternativet, eftersom man då måste avveckla stora delar av egendom mot pengar. Jag ville behålla rishög´, dator och TV, eftersom jag var hemma mkt och ville ha ngt att göra i lägenheten, och inte kunde komma utanför den utan bilen. Soc har krav på inga tillgångar. Har man rätt till annat stöd skall man inte behöva sälja sina saker bara för att det tar absurt lång tid att få den rätten tillgodosedd. Det är inte rättssäkerhet. Bättre då med uppriktighet säger jag, att ärligen gå ut med vad som gäller och att vissa gruper anses mindre värda. Men det är som sagt inte något som är knutet till nuvarande regering, utan FK's brister har en lång och kletig historia. Ingen styckeindelning, tröt, ber om ursäkt.


Men har man gamla burkar, som en tjock-tv och vedeldad dator, tror jag inte soc förväntar sig att man ska försöka avyttra dem på Blocket... Ingen har sagt nåt till mig om det iaf (jag har varit tvungen att komplettera min urusla sjukpenning där).

Det de velat se är bankkontoutdrag och så skulle jag få sälja en bostadsrätt eller bil om jag hade nån. (Det sista är ju riktigt korkat om man kan ta sig till ett deltidsjobb med bilen, men inte kan jobba annars. Såna historier har jag hört många gånger.)


Får nog hålla med alfapetsmamma. Ingen har sagt ngt om att man inte får ha kvar tv eller bilen. Tvärtom.De vill att man skriver ner registreringsnumret osv men inte att man ska sälja den. Det är andra saker som typ aktier som man inte får ha. Man får inte spara stora summa pengar på banken. Det är det det handlar om. Och jag har inte behövt sälja ngt bara för att det tar lång tid. Den biten tror jag inte du behöver oroa dig för.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 16:01:54, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav KrigarSjäl » 2008-09-20 19:45:56

Tro fan jag är lack på Försäkringskassan! Jag har inte fått bostadsbidrag på fyra månader tack vare deras ineffektivitet.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 16:01:54, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav sommar » 2008-09-20 20:06:04

Japp och AF. är ännu värre och allra värst är de styrande nästan oavsett färg.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 16:01:54, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav nano » 2008-09-20 23:14:51

AF minns jag ville att jag skulle ringa dem var 6:e vecka, lyckades glömma det men jag hade redan nytt jobb ganska omgående så det gjorde inte så mycket.
Men de blev lite överrumplade när jag berättade att jag hade jobb från det och det datumet, runt en månad innan de avskrev mig.
Antar att det normala är att folk klagar om att de tagit ut dem ur registret för tidigt.

Dessutom fick jag veta att man får akassa även om man inte är med i någon akassa om man jobbat minst 12 månader under de senaste 18 månaderna eller hur det var, pengar fick jag iaf för några dagar, något som kallades grundbelopp, tror det var en tusing i veckan eller så.

Minns att AF hade en märklig fråga i stil med "hur stor tror du att chansen är att du får jobb på en skala 0-10 där 10 är 100%" 10 skrev jag, om inte tidigare så får jag nog jobb när jag är 90 tänkte jag.
Undrade (men frågade inte) om de menade inom en månad eller två men det skrev de ju inte.
Då hade jag skrivit 5 eller 6.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:01:54, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-23 12:30:28

Glimma, har läst och förstår din frustration. Jag tänker inte mer än konstatera att vissa delar inom FK är förvirrade och eftersatta men att vi hoppas på att dom kanske kan bättra sig..

Men lite tankar.

Har jag uppfattat det rätt att du har diagnos och är inskriven på Hab?

CSN halvtid och i nuläget socialbidrag för att täcka resten upp till existensminimum.

Du är under utredning av FK och jag tror att du kanske har blandat ihop. Det finns något som heter sjukersättning/aktivitetsersättning och det är beroende på hur gammal man är.

Arbetsförmedlingen har något som kallas Lönebidrag och betalas ut av FK men det är arbetsförmedlingen som bestämmer om du ska få det om du är arbetande på en arbetsplats anpassad för dig och arbetsgivaren anställt dig med den grunden eller någon annan slags åtgärd arrangerat av Arbetsförmedlingnen.

Kanske är utredningen på FK tillsammans med Arbetsförmedlingen om du är arbetsför eller ej och om du ska få det ena eller andra?

Frustrerande självklart men du kan kanske använda ovanstående för att ha ett samtal med dom så du i alla fall vet vad dom utreder i grunden?

Du behöver heller inte oroa dig för dina ägodelar som du beskriver utan det tillhör normalt ägande och kan inte tvångssäljas innan socialbidrag.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:01:54, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in