Nackdelarna med Windows Vista

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nackdelarna med Windows Vista

Inläggav Oskar » 2011-09-29 22:48:45

Man kan inte ungå att lägga märke till hur många som tycker illa om oprativsystemet Windows Vista och dess funktioner. Jag har själv kört Vista sedan 2008 och har inte märkt av några större problem. Till er som inte tycker om Vista; Vad anser ni vara alla dessa omtalade nackdelar?
Oskar
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2009-10-28
Ort: Västra Götaland

Re: Nackdelarna med Windows Vista

Inläggav Miche » 2011-09-29 23:01:53

Vista skulle nog blivit förbannat trevligt om den nya kärnan (som utlovades men som ännu inte är släppt, men som verkar komma till Windows 8) hade varit med (den utlovades även till Windows 7), istället har man lagt på en massa effekter som kräver resurser utan att bakomvarande kod blivit uppdaterad.

Dock i Windows 7 har man förbättrat säkerheten en del (dock inte fullt ut, troligen även detta pga avsaknaden av den nya kärnan).

Själv föredrar jag fortfarande XP, tillräckligt avskalat för att vara snabbt på inte alltför snabba datorer (Vista är tråkigt långsamt att köra på datorer som inte var av nyaste snitt då Vista släpptes).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Nackdelarna med Windows Vista

Inläggav Rimbaudelaire » 2011-09-30 5:43:14

Kompatibilitetsproblem, säkerhetsproblem (och "lösningar" till dessa som ungefär motsvarar att läsa igenom varenda Licence Agreement man stöter på och i princip aldrig öppna en .exe- eller .bat-fil som man inte skapat själv (UAC, jag tittar på dig)). Dessutom drog själva operativsystemet sjuhelvetes mycket prestanda för undermåliga och/eller onödiga funktioner. I övrigt, som alltid med Microsoft-produkter: Den allmäna användarvänligheten. En hel del av detta har det kommit små workarounds på, men för det mesta har det varit tredjepartsutvecklare som stått för det, vilket säger det mesta.

Windows 7 är bättre på alla dessa punkter, och rentav drägligt, och om Windows 8 fortsätter på det spåret kanske min nästa laptop inte blir en MacBook Pro, trots allt.
Rimbaudelaire
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2011-09-27

Re: Nackdelarna med Windows Vista

Inläggav Miche » 2011-09-30 11:52:28

Enligt pressmeddelanden angående Windows 8 kommer de inte längre att vara beroende av Intels processorer, så jag tolkar det som om att kärnan äntligen kommer att vara omskriven, vilket borde göra att W8 från grunden blir en helt ny produkt där allt släktskap med MS-DOS slutligen är släppt (anledningen till att jag tror att det finns kod kvar är att någon gång ibland händer det saker i datorn som tyder på att gammal DOS-kod fortfarande spökar).

Frågan är sedan hur lång tid det tar innan W8 blir så pass bugfritt att det rullar någorlunda säkert, men förhoppningen är att de faktiskt har skrivit modulerna på ett tillfredsställande sätt redan från grunden. De har trots allt många års erfarenhet och mängden arbetstimmar för kodning och felsökning som är nedlagt lär vara avsevärt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Nackdelarna med Windows Vista

Inläggav Mellanvärld » 2011-09-30 15:10:39

Miche skrev:(anledningen till att jag tror att det finns kod kvar är att någon gång ibland händer det saker i datorn som tyder på att gammal DOS-kod fortfarande spökar)
Vad för saker?
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Re: Nackdelarna med Windows Vista

Inläggav Parvlon » 2011-09-30 15:42:25

Anpassat till den stora massan. Dvs. så grafiskt och användarvänligt som möjligt, drar resusrser och aldrig blivit tillfrågad om den skiten.

På plussidan är väl bättre säkerhet men det går att uppnå en mycket högre i XP än vad den blir installerad med.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Nackdelarna med Windows Vista

Inläggav Miche » 2011-09-30 19:01:01

Mellanvärld skrev:
Miche skrev:(anledningen till att jag tror att det finns kod kvar är att någon gång ibland händer det saker i datorn som tyder på att gammal DOS-kod fortfarande spökar)
Vad för saker?

Bl.a. när datorn "fryser" pga strul med en läsning på en disk (ex.vis en CD eller DVD eller trasig hårddisk), trots dubbla processorer och andra processer som kan utföras parallellt (som inte är beroende av den misslyckade läsningen) så avstannar de processerna vid läsfel.

Vissa felmeddelanden som jag sett senast i XP verkar vara kvar från DOS (jag misstänker att M$ bytt ut texten i Vista och W7 för att undanröja misstanken om kvarvarande DOS-kod).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Nackdelarna med Windows Vista

Inläggav Moggy » 2011-09-30 22:12:59

Miche skrev:Bl.a. när datorn "fryser" pga strul med en läsning på en disk (ex.vis en CD eller DVD eller trasig hårddisk), trots dubbla processorer och andra processer som kan utföras parallellt (som inte är beroende av den misslyckade läsningen) så avstannar de processerna vid läsfel.



Tror inte det blir så längre om det händer med SATA-enheter.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Nackdelarna med Windows Vista

Inläggav Miche » 2011-09-30 23:15:27

Moggy skrev:
Miche skrev:Bl.a. när datorn "fryser" pga strul med en läsning på en disk (ex.vis en CD eller DVD eller trasig hårddisk), trots dubbla processorer och andra processer som kan utföras parallellt (som inte är beroende av den misslyckade läsningen) så avstannar de processerna vid läsfel.

Tror inte det blir så längre om det händer med SATA-enheter.

Troligen i så fall för att det är hanteringen som är mer intelligent gjord (själv har jag tyvärr ingen erfarenhet av SATA än, har inte råd att skaffa något nytt)!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Nackdelarna med Windows Vista

Inläggav Mellanvärld » 2011-10-01 11:59:50

Filsökningen verkar helt kass (fick ta till cygwin för att få till en vettig sökning).
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Re: Nackdelarna med Windows Vista

Inläggav Miche » 2011-10-01 12:10:35

jag gillar inte heller den nya startmenyn (som gick att få se ut som XP's) och som finns kvar i W7 (men verkar inte gå att likna XP)!

När man ska söka efter en installerad programvara som jag vet finns i menyn måste man knappa in ett namn och det tar ett antal sekunder innan den dyker upp...

I XP-varianten så vet man redan på ett ungefär var de flesta program man använder finns i menyn!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Nackdelarna med Windows Vista

Inläggav Rimbaudelaire » 2011-10-05 11:05:59

Miche skrev:I XP-varianten så vet man redan på ett ungefär var de flesta program man använder finns i menyn!


Släng upp dem i taskbar, då?
Rimbaudelaire
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2011-09-27

Re: Nackdelarna med Windows Vista

Inläggav Miche » 2011-10-05 12:15:06

Rimbaudelaire skrev:
Miche skrev:I XP-varianten så vet man redan på ett ungefär var de flesta program man använder finns i menyn!


Släng upp dem i taskbar, då?

Jag använder för många olika för att vilja ha dem där, gillar inte principen med taskbar för massa program som jag använder, men använder sällan, kanske några gånger på ett år.

XP's menysystem möblerade jag om i vettiga grupper så att alla program var lätta att hitta.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Nackdelarna med Windows Vista

Inläggav Mellanvärld » 2011-10-05 16:02:37

Miche skrev:jag gillar inte heller den nya startmenyn (som gick att få se ut som XP's) och som finns kvar i W7 (men verkar inte gå att likna XP)!

När man ska söka efter en installerad programvara som jag vet finns i menyn måste man knappa in ett namn och det tar ett antal sekunder innan den dyker upp...

I XP-varianten så vet man redan på ett ungefär var de flesta program man använder finns i menyn!
Hovrar man med musen över "alla program" så dyker det dock upp en liten filbläddrare.
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Re: Nackdelarna med Windows Vista

Inläggav Miche » 2011-10-05 16:18:47

Jaha, så då det det ännu längre tid att hitta rätt genom att musen måste vila en stund över varje ikon för att få reda på vilket program just den ikonen representerar. Idiotiskt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Nackdelarna med Windows Vista

Inläggav Rimbaudelaire » 2011-10-05 19:46:34

Miche skrev:Jaha, så då det det ännu längre tid att hitta rätt genom att musen måste vila en stund över varje ikon för att få reda på vilket program just den ikonen representerar. Idiotiskt.


Förstår inte riktigt? När man trycker upp startmenyn kommer en flik upp som är nästan identisk den som fanns på tidigare versioner. Trycker man på All programs (eller håller musen över den i 1 ½ sekund, om man har sådant tålamod) så kommer en likadan meny upp som när man gör detsamma på xp, förutom att den ligger i själva rutan, och inte öppnar en ny, jättestor sådan. Allting ligger i bokstavsordning i en vanlig vertikal lista som det går fort att scrolla igenom och hitta programmet i. Man kan säkert även ändra om ordningen, eller helt ta bort genvägarna till de program man inte använder/öppnar därifrån. Man kan även lägga ut genvägar till favoritprogram inte bara i taskbar, utan i själva startmenyn (som, precis som i XP, automatiskt lägger de program man använder mest där i alla fall).

Om man bara högerklickar på startmenyknappen och väljer properties -> customise (egenskaper -> anpassa, skulle jag förmoda, men det kan du nog slutleda dig till själv) så kan man ställa in start-menyn på ganska många sätt för att bättre passa ens egna behov. Själv använder jag typ 10-12 program totalt, vilka knappt tar upp en tredjedel av min taskbar. De program man använder några gånger per år kan man då ha i den "mest använda"-listan som automatiskt visas när man trycker upp start-menyn (och inte trycker "All programs"), och om man har ännu fler program (än de säkert 60 program som ryms i båda systemen (långt fler om man ökar taskbarens bredd höjd) som man använder ännu mer sällan så kan man som sagt ordna upp "All programs"-listan så att den är otroligt lättnavigerar.

Sedan förstår jag inte hur det kan vara ens ett irritationsmoment att det tar 7-8 sekunder att öppna ett program (provade själv att öppna ett som var så långt borta som möjligt från där min start-meny befann sig när jag öppnade den, och då är jag ändå väldigt trött och slö) som man ändå använder högst ett par gånger per år? :P
Rimbaudelaire
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2011-09-27

Re: Nackdelarna med Windows Vista

Inläggav Rimbaudelaire » 2011-10-05 19:48:02

Miche skrev:Jaha, så då det det ännu längre tid att hitta rätt genom att musen måste vila en stund över varje ikon för att få reda på vilket program just den ikonen representerar. Idiotiskt.


Och nej? Ikonerna är lika små som vanligt (i XP), och med tillhörande text? Annars har du konstiga inställningar med stora ikoner utan text, eller något. :S

...vilket ju går att ändra inne i egenskaper->anpassa.
Rimbaudelaire
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2011-09-27

Återgå till IT-forum



Logga in