Myter/fördomar om Aspergers.

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Myter/fördomar om Aspergers.

Inläggav Corpse Bride » 2012-02-11 18:54:31

Tycker att det skulle kunna vara kul att lista lite myter och fördomar som folk har om aspergers som inte stämmer.

Här är några jag har hört:
Alla aspergare är savanter.
Aspergers är bara ett ord för nörd. (Tyvärr sagt av överläkare på BUP)
Alla aspergare är duktiga på matematik.
Corpse Bride
 
Inlägg: 229
Anslöt: 2012-01-20

Re: Myter/fördomar om Aspergers.

Inläggav slackern » 2012-02-11 19:01:47

Att Einstein skulle ha haft AS.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Myter/fördomar om Aspergers.

Inläggav sugrövmanövern » 2012-02-11 19:07:20

Att man bara är lite kufisk. Det är en mild störning, inget man lider av.

Man är duktig på datorer eftersom man endast kan tänka logiskt.

Att ha sitt specialintresse som arbete 8 h dagligen är varje Aspergares våta dröm.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Myter/fördomar om Aspergers.

Inläggav plåtmonster » 2012-02-11 19:09:35

Att dom saknar empati och i stort sett är psykopater.
Einstein är jag mer osäker på dock!
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Myter/fördomar om Aspergers.

Inläggav Corpse Bride » 2012-02-11 19:11:34

Att alla aspergare har mycket udda specialintressen
Corpse Bride
 
Inlägg: 229
Anslöt: 2012-01-20

Re: Myter/fördomar om Aspergers.

Inläggav Zombie » 2012-02-11 19:11:41

slackern skrev:Att Einstein skulle ha haft AS.

Att vem som helst som aldrig fick AS-diagnos, till exempel redan för att den inte fanns på den tiden, skulle ha haft AS.

Å andra sidan vet vi lika litet om hur många av dem som skulle ha kunnat diagnosticeras med AS idag, eller konstateras ha tillräckligt med AS-drag utom handikappet.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Myter/fördomar om Aspergers.

Inläggav slackern » 2012-02-11 19:15:53

Zombie skrev:
slackern skrev:Att Einstein skulle ha haft AS.

Att vem som helst som aldrig fick AS-diagnos, till exempel redan för att den inte fanns på den tiden, skulle ha haft AS.

Å andra sidan vet vi lika litet om hur många av dem som skulle ha kunnat diagnosticeras med AS idag, eller konstateras ha tillräckligt med AS-drag utom handikappet.


Nu är du ute och cyklar AS fans visst som diagnos under Einsteins livstid. Den hade bara ett annat namn autistisk psykopati.

http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... _asperger/
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Myter/fördomar om Aspergers.

Inläggav Zombie » 2012-02-11 19:24:03

slackern skrev:Nu är du ute och cyklar

Ingalunda. Det första jag gör är att vidga resonemanget från Einstein, därefter tar jag ett exempel.

Men om vi tar Einstein: Diagnosen var mycket snävare än vad den är idag, den var i stort sett okänd, och det fanns säkert ingen som helst anledning för Einstein att som gammal och berömd kontakta dr. Asperger för utredning även om han kände till den.

Men nog vore det bra om alla som spekulerar i sådant här började skilja mellan den medicinska diagnosen Aspergers syndrom och aspergerdrag.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Myter/fördomar om Aspergers.

Inläggav Ugglan » 2012-02-11 19:30:12

slackern skrev:Nu är du ute och cyklar AS fans visst som diagnos under Einsteins livstid. Den hade bara ett annat namn autistisk psykopati.


Fast jag tror inte det går att likställa med asperger och heller inte att det var en etablerad diagnos, jag menar aspergers fanns ju inte som diagnos när jag var ung och autistisk psykopati tror jag är en tyngre diagnos. Har läst lite om Einstein och tycker han verkar haft klockren AS. Att han fick nobelpriset vet jag inte om någon betraktar som ett hinder (för ev AS). Ta nobelpristagaren i ekonomi 2002 Vernon Smith, han har AS och pekar på de fördelar han har av det.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Myter/fördomar om Aspergers.

Inläggav Ugglan » 2012-02-11 19:32:00

Zombie skrev:Men nog vore det bra om alla som spekulerar i sådant här började skilja mellan den medicinska diagnosen Aspergers syndrom och aspergerdrag.


Ja haha nu är vi där igen! :D
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Myter/fördomar om Aspergers.

Inläggav slackern » 2012-02-11 19:32:08

Zombie skrev:
slackern skrev:Nu är du ute och cyklar

Ingalunda. Det första jag gör är att vidga resonemanget från Einstein, därefter tar jag ett exempel.

Men om vi tar Einstein: Diagnosen var mycket snävare än vad den är idag, den var i stort sett okänd, och det fanns säkert ingen som helst anledning för Einstein att som gammal och berömd söka utredning även om han kände till den.

Men nog vore det bra om alla som spekulerar i sådant här började skilja mellan den medicinska diagnosen Aspergers syndrom och aspergerdrag.


Du skrev att inte diagnosen AS fanns på den tiden. Det var därför jag skrev att du var ute och cyklar. Och jag bevisade också via länken att diagnosen AS fanns men med ett annat namn autistisk psykopati. Den användes inom dom tysktalande länderna som är en ganska stor del utav centralEuropa.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Myter/fördomar om Aspergers.

Inläggav plåtmonster » 2012-02-11 19:35:29

Dela tråden och åter till ämnet kanske? :roll:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Myter/fördomar om Aspergers.

Inläggav slackern » 2012-02-11 19:39:46

Ugglan skrev:
slackern skrev:Nu är du ute och cyklar AS fans visst som diagnos under Einsteins livstid. Den hade bara ett annat namn autistisk psykopati.


Fast jag tror inte det går att likställa med asperger och heller inte att det var en etablerad diagnos, jag menar aspergers fanns ju inte som diagnos när jag var ung och autistisk psykopati tror jag är en tyngre diagnos. Har läst lite om Einstein och tycker han verkar haft klockren AS. Att han fick nobelpriset vet jag inte om någon betraktar som ett hinder (för ev AS). Ta nobelpristagaren i ekonomi 2002 Vernon Smith, han har AS och pekar på de fördelar han har av det.


Nej autistisk psykopati är det namnet Hans Asperger gav namnet till diagnosen. Gillberg har översatt hans diagnoskriterier och används i Sverige för att diagnostisera AS.

Fast det spelar ingen roll ändå för diagnosen AS kommer att försvinna inom ett år troligtvis när DSM-5 släpps. Och när ICD-11 släps så lär den ju följa efter DSM-5 den brukar göra det.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Myter/fördomar om Aspergers.

Inläggav Ugglan » 2012-02-11 19:49:18

Att alla aspergare är asociala.

Att alla aspergare inte kan läsa av människor.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Myter/fördomar om Aspergers.

Inläggav plåtmonster » 2012-02-11 19:50:43

Att NT människor vet hur andra fungerar och har tolkningsföreträde.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Myter/fördomar om Aspergers.

Inläggav Red and green » 2012-02-11 20:03:13

Aspergare är kriminella.
Aspergers syndrom är en psykisk sjukdom.

:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Myter/fördomar om Aspergers.

Inläggav Zombie » 2012-02-11 20:04:46

slackern skrev:Du skrev att inte diagnosen AS fanns på den tiden.

Nej. Du måste ha läst slarvigt. Det sägs ju att massor med folk som levde före diagnosens tid "hade Aspergers" – Mozart, Leonardo, menar man "starka aspergerdrag" kan jag kan bidra med några jag själv misstänker (obs. misstänker, för mer kan det ju aldrig bli).

slackern skrev:Nej autistisk psykopati är det namnet Hans Asperger gav namnet till diagnosen. Gillberg har översatt hans diagnoskriterier och används i Sverige för att diagnostisera AS.

Gillbergs kriterier verkar inte vara någon enkel översättning och de lär väl knappast användas längre.

Sedan är det väl historiska fakta att Aspergers eget projekt aldrig nådde någon större omfattning och att det till långt efter hans tid koncentrerades helt på vad vi idag skulle kalla svårare fall hos pojkar och av en rätt bestämd undertyp. (Vilket fortlever som en myt och därmed berör trådämnet.)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Myter/fördomar om Aspergers.

Inläggav slackern » 2012-02-11 20:14:25

Zombie skrev:
slackern skrev:Du skrev att inte diagnosen AS fanns på den tiden.

Nej. Du måste ha läst slarvigt.


Hur tolkar du det här som du har skrivit?

slackern skrev:
Att Einstein skulle ha haft AS.

Att vem som helst som aldrig fick AS-diagnos, till exempel redan för att den inte fanns på den tiden, skulle ha haft AS.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Myter/fördomar om Aspergers.

Inläggav Zombie » 2012-02-11 20:19:17

Zombie skrev:vem som helst som aldrig fick AS-diagnos

"Vem som helst" innebär också att h@h kan ha levat när som helst.

Zombie skrev:, till exempel redan för att den inte fanns på den tiden

"Till exempel" betyder att det också kan finnas andra orsaker till att denna "vem som helst" inte fick diagnos. Jag ger alltså utrymme även för odiagnosticerade människor under tiden diagnosen (eller dess okända föregångare "autistisk psykopati") har funnits.

"Den tiden" syftar på den tid "vem som helst" levde. Skulle naturligtvis kunna syfta på Einsteins tid, men det får ändå betraktas som mer långsökt när det genom ovannämnda "till exempel" binds samman med den föregående satsens "vem som helst".
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Myter/fördomar om Aspergers.

Inläggav slackern » 2012-02-11 20:24:46

Zombie skrev:
Zombie skrev:vem som helst som aldrig fick AS-diagnos

"Vem som helst" innebär också att h@h kan ha levat när som helst.

Zombie skrev:, till exempel redan för att den inte fanns på den tiden

"Till exempel" betyder att det också kan finnas andra orsaker till att denna "vem som helst" inte fick diagnos. Jag ger alltså utrymme även för odiagnosticerade människor under tiden diagnosen (eller dess okända föregångare "autistisk psykopati") har funnits.

"Den tiden" syftar på den tid "vem som helst" levde. Skulle naturligtvis kunna syfta på Einsteins tid, men det får ändå betraktas som mer långsökt när det genom ovannämnda "till exempel" binds samman med den föregående satsens "vem som helst".


Nu har du tappat bort mej. Kan du vara snäll och förklara det där på ett enklare sätt som normala människor kan läsa och förstå?

Bild
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Myter/fördomar om Aspergers.

Inläggav Corpse Bride » 2012-02-11 23:49:03

Som ett försök att få tråden att bli On Topic igen så är här några jag hittat på flashback:
Fula.
Socialt efterblivna.
Agressionsproblem.
Extremt duktiga på vissa saker, tex matematik, teckning etc.
Dålig humor.
Fula.

Bumpar tråden genom att instämma i det här med "fulhet" (skönhet ligger ju som bekant i betraktarens ögon men vissa utseenden klarar jag bara inte av)

Det finns en del udda "utseenden" (eller vad man nu vill säga) jag noterat hos aspiesar:

A) Folk med runda "Bull-ansikten"
B) Folk med utstående tänder (inte råd med tandställning?)
C) Folk med "trötta/gråa" ansikten, då & då kan man ta med typerna med helt stela ansiktsdrag här

När jag vid tillfällen läst & hört folk snacka om "Det syns inte på oss att vi är annorlunda" är det svårt att instämma

Bör väl påpeka att även jag har AS & även om jag långtifrån är nån Mr Universe så är jag medveten om att jag ibland missat att raka mig, borsta tänderna etc (brukar gräma mig enormt vissa stunder).

Sedan är såklart inte alla "asfula" (höhö ), ett par stycken skulle bannemig passa som fotomodeller. Men jo, på en del märks det nästan direkt att man har AS

*Ser ut som Stig Helmer.
*Bara killar har det.
*Utomordentligt bra på matte.
*Totalt känslokalla och saknar sympati.
*Efterblivna.

Det var vad några skrivit alla kommentarer blir lite jobbigt att kopiera.
Länk till tråden:https://www.flashback.org/t876745

Kan ni inte ta diskussionen om Einstein och autistisk psykopati i en tråd där det hör hemma?
Corpse Bride
 
Inlägg: 229
Anslöt: 2012-01-20

Re: Myter/fördomar om Aspergers.

Inläggav Red and green » 2012-02-12 1:19:07

Va? Är vi fula nu?

Jag sett värre faktiskt :wink:

:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Myter/fördomar om Aspergers.

Inläggav Corpse Bride » 2012-02-12 17:58:25

Blev också förvånad när jag läste det, har kollat lite i bildtrådarna nu och kan konstatera att aspergare skulle vara fula är en helt felaktig fördom. Kan inte se något vanligt förekommande drag till utseendet heller.

Alla aspergare tycker automatiskt om alla aspergare de träffar.(Lika logiskt som att alla NT skulle komma bra överens.)
Corpse Bride
 
Inlägg: 229
Anslöt: 2012-01-20

Re: Myter/fördomar om Aspergers.

Inläggav ca » 2012-02-12 18:08:00

Corpse Bride skrev:Blev också förvånad när jag läste det, har kollat lite i bildtrådarna nu och kan konstatera att aspergare skulle vara fula är en helt felaktig fördom. Kan inte se något vanligt förekommande drag till utseendet heller.


Möjligen någonting runt ögonen som återkommer i högre grad än hos andra. Jag kan dock inte riktigt definiera det ännu...

Alla aspergare tycker automatiskt om alla aspergare de träffar.(Lika logiskt som att alla NT skulle komma bra överens.)


Nä det tror jag inte heller. Däremot kanske vi snabbare kommer fram till om vi gillar en person eller inte? Vi klistrar själva inte på oss lika många lager fejkad trevlighet som NTs kan göra. Samtidigt förväntar vi oss att få just den typen av raka indikation om den andra personen, oavsett hur vi sedan bedömer den..

Eftersom jag inte avslöjat min diagnos för så många har jag inte så mycket underlag till tråden. AS är inte ett ämne som diskuteras så ofta.. utom när tidningarna i vanlig ordning framställer oss felaktigt och/eller ensidigt.
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in