Myrornas krig på TV:n

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Myrornas krig på TV:n

Inläggav Lilla Gumman » 2011-11-05 20:19:31

Hej!

Jag satt i vardagsrummet och tittade på TV, sen gick jag och hämtade nåt och var borta en kort stund. När jag kom tillbaka så var det myrornas krig på TV:n. Antennsladden sitter i uttaget. Alla scart-kontakter sitter i. Jag kan starta videon och se på video. Jag kan också spela Wii och se på DVD. Men inte se på TV.

All belysning fungerar, så det har inget med det elektriska att göra. Det kan ju vara störningar i någon TV-mast, men det är inte särskilt troligt för vi har inte stormväder här.

Maklen är bortrest, har ringt honom men eftersom alla kontakter är i så fattar han ingenting heller.

Några idéer?


Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Myrornas krig på TV:n

Inläggav Dagobert » 2011-11-05 20:45:46

Kanske ett dåligt grenuttag: TVn får ström men inte [elektronisk burk] trots att sladden sitter i.
Det hände morsan.
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

Re: Myrornas krig på TV:n

Inläggav Lilla Gumman » 2011-11-05 22:07:39

Hej!

TV:n hoppade igång igen av sig självt, som tur var.

Men vårat hus är byggt på 60-talet och alla väggkontakter består av tre barnsäkra uttag från då huset byggdes. Så vem vet.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Myrornas krig på TV:n

Inläggav Miche » 2011-11-05 23:39:18

Efgersom du inte skrivit om hur ni tar emot signalen så är det svårt att felsöka, myrornas krig tyder dock på att TVn är riktigt gammal och att ni tar emot signalen utan digitalbox mellan uttaget och TVn.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Myrornas krig på TV:n

Inläggav Lilla Gumman » 2011-11-06 11:10:21

Hej!

Vi bor i en hyresrätt och har kabel-TV. Vi har en tjock-TV kopplad med ett antennuttag i väggen. Vi hade lite flimrande bild på vissa kanaler så vi fick en digitalbox av kabel-TV-bolaget (hade vi haft en platt-TV så hade det inte flimrat, därför fick vi digitalboxen gratis av TV-nissen som var hit förra året), men efter nåt avbrott i våras fick vi inte in alla kanaler vid en sökning så vi tittar på TV genom vanliga TV:n, eller genom videon om vi vill spela in något.

Igår blev det plötsligt myrornas krig på TV:n. TV:n fick stå på ifall det skulle hoppa igång igen. Till slut blev TV:n svart. När jag då stängde av TV:n och satte på den igen så fungerade allt som vanligt.

Vi borde egentligen skaffa en platt-TV, men så länge vår TV fungerar så gör vi inte det.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Myrornas krig på TV:n

Inläggav Miche » 2011-11-06 11:41:33

Eftersom ni har "egen" digitalbox och det funkade igen efter "omstart" av TVn så tolkar jag det som om felet ligger i TVn. Digitalboxar sänder inte ut myrornas krig.

Ni får nog snart vara beredda på att köpa den där platteven så det är nog dags att hålla utkik efter bra priser.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Myrornas krig på TV:n

Inläggav Lilla Gumman » 2011-11-06 13:03:28

Hej!

Elgiganten har alltid bra priser på platt-TV. Men de brukar inte ha scart-utgångar, eller hur? Och då kan vi inte koppla in vare sig videobandspelare eller DVD-spelare. Vissa platt-TV har inbyggd DVD, men videobandspelaren vill maken prompt ha så han kan kika på gamla VHS och spela in från TV:n.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Myrornas krig på TV:n

Inläggav Miche » 2011-11-07 1:58:44

Lilla Gumman skrev:Men de brukar inte ha scart-utgångar, eller hur?

Det du behöver är scart-ingångar (där signalen går in)!

Jag kollade på prisjakt och det visade sig att de flesta faktiskt har minst en scartingång (det finns några utan), det finns apparater med upp till tre.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Myrornas krig på TV:n

Inläggav Zima33 » 2011-11-07 23:36:31

Lilla Gumman skrev:Hej!

Elgiganten har alltid bra priser på platt-TV. Men de brukar inte ha scart-utgångar, eller hur? Och då kan vi inte koppla in vare sig videobandspelare eller DVD-spelare. Vissa platt-TV har inbyggd DVD, men videobandspelaren vill maken prompt ha så han kan kika på gamla VHS och spela in från TV:n.

Min platt-tv har scart, dvd-spelare kan man väl även koppla via HDMI om jag inte förstått fel.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Myrornas krig på TV:n

Inläggav Mellanvärld » 2011-11-08 2:27:28

Zima33 skrev:dvd-spelare kan man väl även koppla via HDMI om jag inte förstått fel.
Äldre modeller brukar dock sakna detta.
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Återgå till IT-forum



Logga in